li
door lily smeets Jun 16, 2016 om 14:26
Winkels & webshops

Werken in winkel zonder toilet

Mag dit, Arbowet, werken in een winkel waar geen toilet aanwezig is? Je moet de winkel sluiten, bij andere winkel toilet gebruiken.

17110 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2016 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En vindt die andere winkel dat dan goed? Lijkt me wonderlijk.

jo
door jorisw Jun 16, 2016 om 17:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet? Als daar afspraken over zijn gemaakt tussen de ondernemers....

fr
door frans56 - Jun 16, 2016 om 14:48
230 Antwoorden / 9 Vragen

Dit lijkt mij een voorbeeld van een nijpend probleem........

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 16, 2016 om 14:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Of het mag dat weet ik niet maar het is inderdaad het ronduit belachelijk dat je niet even in je eigen winkel naar het toilet kan.
Bij veel winkels is het personeelstoilet niet toegankelijk voor anderen dus dat ze u steeds laten gaan is heel aardig.
Ophouden van uw boodschap is overigens heel ongezond.
Diewilik

Cookies
door Cookies - Jun 16, 2016 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tuurlijk mag je werken in een winkel waar geen toilet aanwezig is.;-))

tenormin
door tenormin Jun 17, 2016 om 04:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, daar gaat natuurlijk iemand werken zonder vooraf dit te weten? Dacht het niet. Geen toilet? Geen omzet!

ke
door kerstdag Jun 17, 2016 om 16:48
68 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens de ARBO Wed niet dus!

hansje klein
door hansje klein - Jun 16, 2016 om 15:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De meeste vragen gaan erover of de klant recht heeft op een toiletgang, maar dat er voor het personeel geen toilet is, is inderdaad ondergesneeuwd. Ik lees, dat het tussen de verhuurder en de winkelhuurders vrij geregeld kan worden en er wèl regels zijn voor 'echte winkels'  met meer personeel .

Voor tijdelijke POP-UP-winkels en starters is het misschien een compromies wanneer de eigenaar met buurtwinkels tijdelijk een regeling voor de hoge nood kunnen afspreken via een noodoplossing ;-)), maar ik denk, dat ik als medewerker op den duur wèl naar een betere oplossing zou vragen. Het is voor de winkelbezitter ook niet erg winstgevend, om telkens de winkel door u te moeten afsluiten wanneer het weer zover is.....

ja
door janf43 Jun 16, 2016 om 15:28
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkel met een medewerker. Blijft de deur wel open als die naar de WC gaat? Ook dan is er geen toezicht.

hansje klein
door hansje klein Jun 16, 2016 om 15:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is of een snelle plasser/plaster (want grote zaken kan men dan nauwelijks doen), of iemand die wèl het risico wil lopen dat er intussen niets binnen de winkel gebeurt, of er is op het toilet een monitor. Inderdaad kan men ook voor enkele minuten de winkel sluiten en dit op een mededeling aangeven.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 16, 2016 om 16:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik de link van Hansje Klein lees, moeten er 'voldoende toiletten' zijn voor het personeel. Nou lijkt mij geen toilet niet voldoende. Aan de andere kant lijkt het erop dat de andere winkel samen werkt met deze winkel, want het komt nogal idioot op me over dat die andere winkel voor de sanitaire voorzieningen van deze winkel zorgt/wil zorgen.
Een werkgever is wel verplicht tot goed werkgeverschap en daar zullen sanitaire voorzieningen ook onder te vallen.

Misschien kunt u wat uitgebreider de situatie uitleggen.

jo
door jorisw Jun 16, 2016 om 17:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien betaalt winkelier A winkelier B voor het gebruik van de toiletten. Bij mij om de hoek zit een complex met een aantal kleine bedrijfjes die een ruimte huren bij een iets groter bedrijf. Dat grotere bedrijf biedt ook een keuken en toiletten voor de medewerkers van de kleine bedrijven. Ik zie daar niet geks in eigenlijk.

zoekster1
door zoekster1 Jun 16, 2016 om 17:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is wat ik bedoel, dat het erop lijkt dat er een samenwerkingsverband is, anders zie ik het niet gebeuren dat de ene winkel voor het personeel van de andere gaat zorgen. Misschien komt er nog een verdere uitleg.

koekeloer
door koekeloer Jun 18, 2016 om 13:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als je maar een paar uurtjes per dag werkt kan het wel zou ik denken

Apetjoek
door Apetjoek - Jun 16, 2016 om 16:33
234 Antwoorden / 16 Vragen

bestel op naam van uw werkgever een verplaatsbaar toilet en laat dit plaatsen IN de winkel , u kan terecht bij Boels en bij Dixi voor verplaatsbare toiletten , er is trouwens ook bij de Aldi een Potti-Potti in de aanbieding voor nog geen 50 euro , dit als u het niet aan durft om bij Boels of consorten te bestellen  .

Cookies
door Cookies Jun 16, 2016 om 16:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe kan jouw account op niet-actief staan?

Apetjoek
door Apetjoek Jun 16, 2016 om 16:47
234 Antwoorden / 16 Vragen

Kijk dat is iets wat ik zelf ook niet snap ,wil het wel aktiveren maar weet nie hoe .

Apetjoek
door Apetjoek Jun 16, 2016 om 16:50
234 Antwoorden / 16 Vragen

Ik kan hier ook niet de vraag stellen :hoe zet ik mijn account weer aan om dan misschien antwoord te krijgen hoe ik dat zou moeten doen

edrick3
door edrick3 Jun 16, 2016 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT @kowalski: contact opnemen met de redactie?!

Cookies
door Cookies Jun 17, 2016 om 09:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alleen de redactie kan dat veranderen. Je account deactiveren kan je wel zelf en dan krijg je inderdaad status niet-actief te zien. Maar je hebt je account niet gedeactiveerd, want je bent gewoon aanwezig. Gebeuren toch nog steeds vreemde dingen op die site hier.

gerbera
door gerbera - Jun 16, 2016 om 16:44
7368 Antwoorden / 14 Vragen
zoekster1
door zoekster1 Jun 16, 2016 om 17:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is de link van Hansje Klein.

gerbera
door gerbera Jun 16, 2016 om 22:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

t'is jammer, ff over het hoofd gezien.

reflecs
door reflecs - Jun 16, 2016 om 19:17
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hier staat http://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/2016-04-20#Hoofdstuk3_Afdeling1_Paragraaf5_Artikel3.24:
Artikel 3.24. Toiletten en wastafels

  • 1 In een bedrijf of inrichting zijn in de nabijheid van de ruimten waar de werknemers hun werkzaamheden verrichten een voldoende aantal toiletten aanwezig.

U kunt het navragen: http://www.inspectieszw.nl/contact/
Het is nu trouwens wel zo duidelijk én veilig, voor uzelf, dat de winkel gesloten moet worden...

ha
door halex - Jun 16, 2016 om 23:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u wat duidelijker zijn over uw situatie? Welk werk doet u. Wat voor winkel is het.
Ik werk ook wel eens in winkels (omdat ik dan gebeld wordt). Maar dan gaat de arbowet niet op, omdat ik niet op mijn gebruikelijke werkplek ben. Een toelichting uwerzijds is vereist om de vraag te kunnen beantwoorden.

marita5
door marita5 - Jun 17, 2016 om 09:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lily Smeets ,

Toiletten en wastafels

In de nabijheid van werkruimten moeten voldoende toiletten aanwezig zijn voor heren en voor dames, voorzien van voldoende wastafels. In het Arbobesluit bestaat geen getalscriterium meer voor het aantal toiletten, maar een uitgangspunt is dat voor iedere 15 of minder werknemers per geslacht een toilet aanwezig is. Voor mannen kan het aantal benodigde toiletten eventueel worden gehalveerd door een evenredig gedeelte te vervangen door urinoirs. Het is het wenselijk om de toiletten naar sekse te scheiden, hetgeen door middel van een aanduiding zoals een pictogram duidelijk wordt gemaakt.

bron : arbonezone.nl

ha
door hans.jannink - Jun 17, 2016 om 12:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet. Althans wanneer je in loondienst bent. De werkgever is dan verantwoordelijk voor uw werkomstandigheden en -locatie. Uw werkplek moet voorzien zijn van sanitaire voorzieningen. Kortom, alle bepalingen in de Arbowet zijn onverkort van toepassing.erkt u als zzp'er dan is gek genoeg de Arbo-wet (op enkele uitzonderingen na) op u niet van toepssing. Overigens is altijd nog het BW van toepassing: de zorgplicht van de werkgever. Dat is alleen een ruim begrip. Wanneer uw werkgever (ingeval van loondienst) zo met zijn personeel omgaat, zal hij ook wel niet voldoen aan een ander wettelijk vereiste: namelijk het hebben van een actuele risico-inventarisatie en -evaluatie.

shepu
door shepu - Jun 17, 2016 om 13:40
33 Antwoorden / 0 Vragen

En, wat denk je zelf?

audb
door audb - Jun 17, 2016 om 14:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Naar een andere winkel gaan?  ik zou gewoon naar huis toe gaan onder de mom dat je niet bij een ander naar de wc kan gaan.

Maar nee de arbeids wet schrijft voor dat er een wc aanwezig moet zijn.

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 17, 2016 om 19:14
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het is in Nederland over het algemeen toch slecht geregeld met de toiletten,en zeker in de kleinere winkels (centers),maar of het wel of niet mag,geen idee.

C.
door C.Nolte - Jun 17, 2016 om 19:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft er al iemand op de HP G72 laptop Windows 10 geinstalleerd?
Volgens HP zou dit problemen geven met sommige drivers.
Ik hoor het graag.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2016 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@c.nolte

U zit bij het verkeerde topic denk ik, want dit gaat over een toilet in de winkel.:)

Of u moet een eigen topic openen.

Ka
door Katsivas - Jun 18, 2016 om 09:12
1 Antwoorden / Vragen

Wij worden met teams(2-of 3 personen) de hele dag uitgezonden om post te verspreiden.Terugkomen naar het pand voor toilletbezoek is niet toegestaan vanwege de te hoge kosten voor heen en weer rijden.Wildplasboetes voor de mannen zijn voor eigen rekening,Verplichte consumptie in de Horeca,om te kunnen toiletteteren voor de vrouwen, tevens voor eigen rekening.Mag dit van de ARBO?

hansje klein
door hansje klein Jun 18, 2016 om 12:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zoals dat heet, u `kaapt` de oorspronkelijke topic en maakt er een eigen verhaal van.....b

Beter is het om een nieuwe, eigen topic aan te maken.

fr
door frans56 - Jun 18, 2016 om 12:58
230 Antwoorden / 9 Vragen

De oplossing is o zo simpel: ga naar een fopshop en koop een nep-drol en een stinkbom.  Leg de nep-drol in een hoekje neer en giet er
wat van dat stink-bom vloeistof overheen.  Wedden dat Uw baas dit nijpende probleem snel op gaat lossen...........

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2016 om 15:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de andere winkel "naast de deur"/bij deburen is lijkt me het niet zo'n groot probleem en kennelijk zijn daar afspraken over gemaakt.
Als u alleen in een winkel staat zult u de winkel toch ook moeten afsluiten als er naar het toilet gegaan moet worden als die in de eigen winkel is.