helma66
door helma66 Jun 18, 2008 om 02:19
Auto & vervoer

17 Juni auto afgekeurd..kwartier later goedgekeurd?

Gisteren was het zover de APK...lekker naar de opeldealer in onze woonplaats. Het begon al idioot toen ik de huurauto wilde meenemen, of ik even wilde tekenen..Natuurlijk wilde ik dat terwijl de jongeman mij letterlijk een pen in mijn hand duwde, ik keek hem aan en zei ik teken als ik de auto heb gezien! Dat vond ie maar vreemd, ik wees de jongeman erop dat de helft van de beschadigingen er niet bij stonden vermeld en drong erop aan dit zeker te noteren...ik ben wel een vrouw maar ook niet van gisteren, ik teken niks zomaar...afijn even later op weg..mijn auto door de APK en een budgetbeurt...makkie toch?

Nou enkele uren later werd ik gebeld, mevrouw uw voorbanden zijn versleten er zit nog genoeg profiel op en we willen ze omruilen met de achterbanden...ik gaf aan dit niet te willen deze reis en dat was oke.. Vervolgens werd mij verteld dat mijn auto was afgekeurd!! Oeps nee toch....

Mijn remmen waren versleten en moesten vervangen worden dus de schijven en de hele bijkomstigheid...kost u maar minimaal 400 euro extra mevrouw...ik zei hierop dat dat niet waar kon zijn...nou dat was echt wel zo volgens de APK-jongeman...ik bleef dit bestrijden want ik rij vrij weinig met mijn auto en dit kon in mijn ogen niet slijten in 1 jaar tijd...Ik vertelde toen maar dat ze mochten stoppen en ik de RDW zou bellen, dit moest ik nog eens herhalen want hij begreep het niet zo waarom...ikke wel..Ik zei dat ik moest overleggen(niet dus) en zou over een kwartier terugbellen..

Nog geen tien minuten later belt de jongeman terug...en raad eens wat?? Na overleg met de baas of weet ik veel wie hebben ze in de computer gekeken en waarempel wat een weinige kilometers...vervolgens werd er medegedeeld dat er roest op de remschijven zaten???Nou nou...ik vroeg wat dat weer zou gaan kosten en nee dat was van het huis..de schijven zouden roestvrij gemaakt worden en konden nog wel ja let op....5000 kilometertjes mee???en opeens goedgekeurd blablabla...

Dus met andere woorden...ze wilden mij klaarblijkelijk meer dan 400 euro lichter maken, er was nog iets overigens wat ineens niet meer hoefde iets met olie lekken en zweten ofzo...dat was vervangen door iets wat dik 50 euro goedkoper was...afijn 400 euro lichter proberen te maken en dan nog eens 5000 kilometer van mijn remschijven jatten...dat is je reinste diefstal!!!

Ik ben eigelijk nu heel boos, ik ben daar heel netjes gebleven en wilde de RDW erbij halen...zo'n groot bedrijf wat goed staat aangeschreven die ineens mijn auto wel goedkeuren? Ik vindt dit een uitermate vreemde zaak en het klopt mijn inziens gewoon niet...

Overigens ben ik blij dat de RDW een uitgebreide folder stuurde dit jaar, wat ik gelezen heb...en ik voelde en meende dat mijn auto onterecht werd afgekeurd..ik blij ben met deze brochure want met een ja-nee spel is niemand gebaat en de RDW kan dan oplossing bieden in uiterste geval...

Overigens heb ik vandaag de factuur opgezocht van 2007 en daar stond ook het verhaal op van de remmen maar in dit geval remschoentjes...i.p.v. de schijven erbij...

Ik hoop door dit verhaal mensen te bereiken...lat je niet in de luren leggen en als je het niet vertrouwd of zeker weet dat het niet terecht is...roep de RDW erbij, daar zijn ze dus niet blij mee is mijn ervaring van gisteren..want ineens is alles goedgekeurd??

Ik vraag me als laatste af...wat kan en moet ik hier tegen doen? Wie moet ik bereiken om daar eens in het geheim keuringen ofzo te laten uitvoeren...U zult wel begrijpen dat door deze teleurstelling ik een andere garage ga zoeken voor onderhoud en APK...mijnn vertrouwen is nu eigenlijk nul komma nul hierdoor..

Vriendelijke groet Helm@

1380 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 03:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Helma,

uw verhaal gelezen te hebben, kan ik niet anders concluderen, dat dit bedrijf niet geheel te vertrouwen is. Het lijkt mij beter voor u(w portemonnee) dat u een andere garage zoekt.

Complimenten voor uw optreden.......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet de RDW erbij gehaald? Overigens, bent u lid van de ANWB? Leg dit verhaal dan daar ook voor!

(neem van mij aan dat als er roest op de remschijven zou zitten dat er met een paar keer remmen wel weer af is. het kan wel als u weinig rijdt (en remt).

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooie posting helma uitstekend dat je anderen waarschuwd.Dit soort praktijken komt ook vaak voor als u een grote beurt laat uitvoeren aan uw auto. bv geen bougies en luchtfilter vervangen maar het wel op de bon zien staan.Heel simpel uit te testen een streepje op de bougies zetten voordat de auto naar de garage gaat.Spreek uit ervaring heb zelf steekproeven gedaan

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle voorlopige reacties, ik heb inmiddels een mail naar de Bovag gestuurd, en wacht hun antwoordt af.

Groeten Helm@

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Helm@,

Brede grijns om je verhaal, als je dat kon zien. Ik ben bijna 66 jaar
en sinds mijn 13-e heb ik al een chronisch wantrouwen tegen
garagehouders. Ook al heeel lang tegen aannemers, verzekeraars en
banken. Ik zal je niet vervelen met waarom, maar het is zeeer duidelijk.

Zo gauw ik kon deed ik het onderhoud aan m'n auto's zelf. Vóór APK
check ik de auto zelf. Toch vinden ze soms wel wat en daar kan ik het
ook wel mee eens zijn, want dat komt de veiligheid ten goede. Maar ik ben er zelf bij en dat houdt de APK-kosten zeeer beperkt.

Toch zou ik het relaas van bevindingen ook naar Opel Nederland
sturen. Met de vermelding erbij dat dit de betrouwbaarheid van hun
dealernetwerk niet ten goede komt.
Mogelijk wordt de Opeldealer dan nog
tot de orde geroepen, want Opel Nederland heeft er belang bij dat de
naam van hun dealernetwerk niet te grabbel wordt gegooid.

Helm@, ga zo voort in assertiviteit en inventiviteit!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, als het een officiele Opeldealer is is een klacht naar Opel nederland effectiever dan een klacht naar BOVAG.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na een aantal goede reacties nog een berichtje van mijn kant.

Wanneer het zo duidelijk is dat U geflest wordt hebt U ook het recht om zelf na goedkeuring een herkeuring aan te vragen bij het RDW. Het grootste nadeel hiervan is dat U uw auto nog enkele uren kwijt bent en mogelijk wordt afgekeurd. Voordeel is dat de garagehouder of de keurmeester zijn licentie kan verliezen bij gebleken bedrog.

Ik heb hier (indirect) ervaring mee. Het voertuig in kwestie werd afgekeurd op slechte werking van de handrem. Het voertuig beschikte echter niet over een handrem... Wel over een parkeerrem, maar daar gelden heel andere normen voor. Herkeuring aangevraagd en plotseling besloot de garagehouder het voertuig goed te keuren! Helaas voor hem was de keurmeester al onderweg. Auto via het RDW goed gekeurd en keurmeester een probleem...

(melding afkeur was overigens voor officiele doormelding, herkeuraanvraag was echter meteen na mondelinge melding van afkeur en dus duidelijk een poging om geld te verdienen aan een onnodige "reparatie")

Venwege het feit dat dit lang geleden gebeurd is noem ik nu geen namen... De garagehouder is na dit voorval (door de enorme kennisenkring van de autoeigenaar) bijna failliet gegaan. Dit was wel straf genoeg. Ik kom er desondanks nooit meer en heb geleerd niet alles zomaar te slikken.

Laat onafhankele keuringsstations de keuringen uitvoeren en je bent van al het gezeur af. Maar dat wil de regering niet. Belangenverstrengeling wordt zo niet voorkomen maar alleen maar in de hand gewerkt.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

het probleem is dat er nu achteraf niet veel aan te doen is . maar eigenlijk zouden veel mensen die iets niet vertrouwen de auto gewoon laten afmelden want dat moet ook met een afgekeurde auto en dan een keuring in beroep aan vragen bij het rdw. dan gaat zo'n bedrijf echt goed op zijn platte b---. dit soort dingen brengt de auto wereld in een zeer slecht daglicht en de goede moeten nog harder het tegen deel bewijzen.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2008 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dan moet je wel je auto in de gaten houden..... neem ik aan, voordat die gasten er zelf wat aan veranderen, om toch tot een afkeuring te komen.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helma, ik zit op de wip om een andere auto te kopen en krijg nu sinds enige tijd per email "autoweek nieuws" .

Alle ervaringen behorende bij type auto en bijbehorende dealers en garages las ik en deze is goed goud waard. Sommige kopers houden soor logboek bij van hun nieuwe auto, telkens na x kilometrs.

Door goed alles te lezen ben ik zefs van voorgenomen aanschaf auto afgeweken. Bedankt dat je deze ervaring met ons wilde delen.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor alle reacties voor zover.

Ik heb Opel Nederland gemaild en die belde mij vanmiddag op, zij nemen deze zaak zeer hoog op, en betreuren de gang van zaken, want hun zijn hier ook niet blij mee.

Ze gaan overigens controles uitvoeren ook bij dit bedrijf, dus ik ga ervan uit dat de dealer behoorlijk op zijn falie krijgt.

MVG Helm@

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Helma:

Goed dat u ook Opel Nederland ervan in kennis stelde.

Vanaf 1969 rijd ik Opel met daartussen 1 keer in een vlaag van vertandsverbijstering Renault omdat ik onenigheid had met de plaatselijke Opel dealer in Oldenzaal.
Nadat dit bijgelegd was heb ik bij hem nog 3 Ascona's gekocht en daarna een onherstelbare controverse. De garage is een paar jaar geleden gefailleerd. Mijn huidige Vectra heb ik elders gekocht.

Niemand heeft er nog naar gevraagd, maar ondat ik onderweg wel eens met een probleem geconfronteerd kan worden, ben ik benieuwd  waar u woont, aannemende dat het de plaatselijke dealer betreft en u daar ook geen zaken meer mee wilt doen.
Daar zal ik me dan niet laten zien.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte hutch dat mag niet . als een auto in een beroeps zaak valt gaat ook de carantene tijd in en mag er niets meer aan gedaan worden. gebeurt dit wel dan zijn de sancties niet van de lucht voor bedrijf en de keurmeester. beiden hebben dan een probleem. maar mijn eerste advies is een sterk punt.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2009 om 02:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag helm@,

Het doet me goed dat je een bewuste consument bent, die niet over zich heen laat lopen. Uit een recent onderzoek is gebleken dat ook officiële dealers in 35% van de ghevallen knoeien met de rekening. Zij schrijven er posten op die niet worden uitgevoerd en verrichten "reparaties" die niet nodig zijn. Het heeft in dit geval weinig zin om de RWD erbij te betrekken. Wel zou ik de BOVAG inlichten over dit rare gedrag van deze garage. Zoals al gezegd: het meest belangrijke is, dat je een betrouwbare garage zoekt en die vind je door navraag te doen in  je kennissenkring (familie, buren, collega's, enz).

Sukses en groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb anno 2009, toch nog dit bedrijf benaderd voor een distributieriem te vervangen plus olie verversen...dus geen beurt voor de auto (dit vanwege ziekte van mijzelf, dus amper gereden dit jaar 2009)

Toen ik mijn auto bracht, (ik deed dit voornamelijk vanwege 1 jaar garantie op de distributieriem) werd mij tot 3 keer toe gevraagd of er nog andere dingen gedaan moesten worden...lampjes etc... ik werd beetje link en gaf aan dat ik kwam voor de riem en olie en verders niks!!!)

Toen ik rond 16.00 uur belde, of mijn auto klaar was werd er gezegd: ja mevrouw, deze is bijna klaar, ik gaf aan dat ik in de bus zat en bijna ter plaatse was...Later zegge 10 minuten later werd ik gebeld dat de mistlampen voor los zaten en deze even gekit waren en tevens de lampen vervangen waren!!! Grrr ik was pislink (ik zeg dit nu even netjes)

Daar aangekomen was de rekening dik 125 euri's hoger... ik heb aangegeven dat dit geen manier van zakendoen was en ik uitdrukkenlijk en nadrukkelijk opdracht had gegeven voor de riem en de olie en verders niks...dus zou ik alleen het bedrag betalen wat ik afgesproken had en verders niks/,,.....

Dit heb ik ook uiteindelijk gedaan en betaald...(de lampen waren lelijk gekit..dit i.v.m. met snel geld verdienen lijkt me)

Waarom ik toch weer hier kwam?
Voor de jaar garantie op vervanging van de distributieriem...maar ik kom er nu nooit meer...
Ik ben van mening dat je gewoon doet wat een klant vraagt en alles wat je extra doet, buiten de klant om;;;vette pech maar ik betaal dat niet...

Overigens heb ik in 2009 mijn auto bij de ANWB laten keuren en wat denken jullie?
Door de keuring met zijn pantoffeltjes!!!

Wederom klacht gestuurd naar het hoofdkantoor van Opel over de Opeldealer in Gouda...maar geen reactie gekregen helaas/..,,,

Ik spek nu liever de kas van een beunhaas of van een klein autobedrijf...want garantie bij een opeldealer...afijn vul maar in...ik mag dan een vrouw zijn maar ,kom niet aan mijn poen en belazer me niet want dan wordt ik ff niet lekker...

Ik zou zeggen, keur je auto bij de ANWB en je krijgt tevens goed advies...

groeten Helm@

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 02:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, na zo'n aktie kun je natuurlijk beter niet meer naar zo'n garage gaan en nu heb je dus dubbele zekerheid dat de garage niet te vertrouwen is.

Zelf neem ik altijd dezelfde garage, behalve in een noodgeval als het niet anders kan. Zij kennen mij en weten ook dat er niets aan mij te verdienen valt. Wat ik ook byzonder prettig vind is dat ik er bij deze garage zelf bij kan staan als ik dat wil. Af en toe een gezellig babbeltje met de monteur (ook zeer leerzaam voor mij) en hem ook wel met rust laten, want hij moet natuurlijk ook zijn werk kunnen doen en niet het gevoel hebben dat ik op zijn hielen sta.

Als je elkaar dan een beetje hebt leren kennen, wordt je ook niet zo snel belazerd. Maar eerder heb ik ook negatieve ervaringen met een andere garage gehad. Daar prikten ze me een gat in de uitlaat, wat me natuurlijk direct opviel, omdat ik het geluid van mijn auto kende. Ze wilden ook nog een paar andere dingen doen en in totaal moest ik op minimaal 500 Euro rekenen.

Ik heb de afgekeurde auto megenomen, een kennis had het gat in de uitlaat gratis voor mij dichtgelast en de auto werd bij een andere garage zomaar goedgekeurd.

Die eerste garage ziet mij dus nooit meer terug en de Rekening voor de Keuring heb ik ook niet betaald. Nooit meer wat van gehoord. Ze wisten wellicht donders goed dat ze fout waren.

Ik zou eens graag zien dat Kassa een test doet over het vervangen van Olie, want volgens mij wordt je als je goede olie wilt bij 90% van alle garages belazerd! Dat doe ik na diverse slechte ervaringen dus altijd zelf bij een Doe Het Zelf garage, want goede olie spaart niet alleen je motor, maar ook aanzienlijk veel benzine!