Br
door Brenda1985 Aug 11, 2020 om 11:57
Auto & vervoer
Afwijzing leasecontract e-bike

Ook ik wil liever niet meer met het openbaar vervoer naar mijn werk. Het leasen van een e-bike leek mij een ideale oplossing.
Nu ben ik door een leasemaatschappij afgewezen met als reden: er is een briefadres op mijn woonadres geregistreerd. Dit is een briefadres vanwege de schulden van die persoon.
Hierdoor heeft mijn woonadres een soort rode vlag gekregen. Ook al gaat het niet om mijzelf, bij Focum sta ik geregistreerd als een risico-adres.
Is dit eerlijk, en mag dit wel?
Ik sta toch garant voor mijn eigen betalingen? Moeten ze niet gewoon naar de persoon kijken?

4816 11 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Aug 11, 2020 om 12:02
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Sterker nog, bij veel wanbetalers in jou straat mogen ze zelf weigeren omdat je in risico gebied woont.
Ik mag bij sommige bedrijven niet achteraf of
met Ideal etc betalen en man wel ( zelfde adres, geen schulden en al 18 jaar samen). Als ik vraag wrm is het omdat mijn achternaam nogal risico is. ????????. Heb nog nooit euro schuld gehad op hypotheek na . En betalen deze netjes. Het is dus in mijn geval niet het adres, niet mijn persoonlijke situatie maar mijn naam.

In jou geval kan het indd zijn dat adres staat als risico door briefadres. Staat vast ook ergens in de voorwaarden. En ja ze staan in hun recht om u te weigeren

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2020 om 12:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Neem aan dat het briefadres onterecht is, lees dan hier  hoe te handelen.

getty
door getty Aug 11, 2020 om 15:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom neemt u dit aan? Dat lees ik niet hoor.

gerbera
door gerbera Aug 11, 2020 om 15:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Begint u ook al, wat u leest is voor mij niet belangrijk wat ik lees wel en daar maak ik uit op dat de TS niet zo blij is met het briefadres.

getty
door getty Aug 11, 2020 om 15:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vriendelijk.

was maar een vraag...

gerbera
door gerbera Aug 11, 2020 om 15:58
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry was niet zo bedoeld, heb ff mijn dag niet met deze hitte☺

getty
door getty Aug 11, 2020 om 17:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Excuus aanvaard!

mi
door miennaamishaaz - Aug 11, 2020 om 15:00
725 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wilt u eigenlijk een Ebike leasen?
is het niet goedkoper om er 1 te kopen en dan een VOLLEDIG casco verzekering af te sluiten in de winkel en deze in 1x af te betalen.
Hierdoor heeft u maar 1x een grote kosten, en gezien u volledig casco verzekerd bent hoeft u alleen het eigen risico te betalen bij schade. {tenzij ze dit kunnen verhalen op "een" andere partij}

Want met Leasen zit u vaak vast aan een meerjarig contract, wat u ongeacht uw financiele conditie uit moet zitten.
Daarnaast als u het gaat uitrekenen is het vaak ook nog eens duurder op de lange termijn.
want een Ebike gaat meestal 5 jaar mee, {zelfde termijn als een verzekering}.

MBT uw vraag, JA dit mag. zie @lovewinnie's comment voor meer informatie

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2020 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt toegestaan dat iemand met schulden uw adres gebruikt? (Misbruikt?)

ne
door neodutchio - Aug 11, 2020 om 16:12
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een briefadres heb je niet vanwege schulden. Een briefadres heb je als je bijvoorbeeld in de gevangenis zit of in een verzorgingstehuis en iemand moet je post verzorgen.
En ja, daardoor staat uw adres nu slecht aangeschreven omdat er schulden geregistreerd zijn. Dat mag. Er is geen verplichting om u een krediet te geven en de kredietverstrekker wil zo min mogelijk risico lopen.

gerbera
door gerbera Aug 12, 2020 om 15:37
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Gevangenis en verzorgingstehuis zijn volgens mij (tijdelijke) woonadressen. Zou een ander je post moeten verzorgen kan er sprake zijn van een postadres als je de post niet in de gevangenis of verzorgingshuis wilt ontvangen.

Een briefadres is een adres waarop men zich met toestemming van de gemeente tijdelijk mag inschrijven - zonder dat men als bewoner wordt gezien - wanneer het tijdelijk niet mogelijk is om op een woonadres ingeschreven te staan (vaak in geval van den relatiebreuk). Hierdoor is het mogelijk om tijdelijk bij een familielid of vriend ingeschreven te staan zonder dat deze wordt gekort op uitkering, hoger wordt aangeslagen voor bepaalde heffingen etc.

Postadres is geen juridische term maar gewoon een aanduiding van een adres of postbus waar een persoon of instantie post wenst te ontvangen.

ne
door neodutchio Aug 14, 2020 om 08:02
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een postadres is juist NIET voor het geval bij een echtscheiding om tijdelijk ergens te wonen zonder ingeschreven te kunnen zijn. Toen ik tussen 2 huizen in zat heb ik ook een postadres gehad. Binnen 1 maand had ik al zoveel gedonder dat het mij uiteindelijk 1,5 jaar gekost heeft om alles weer recht te zetten. De leerplichtambtenaar stond op de school van mijn kinderen, kinderopvangtoeslag en voorlopige teruggaaf en kinderbijslag wederom stop gezet. En waarom? Men heeft geen verblijfadres en het is dus niet te controleren of iemand daadwerkelijk in Nederland verblijft. Dankzij de frauderende Roemenen (met tig man een postadres in Nederland en zelf in Roemenië zitten) zijn de regels zeer streng geworden.
Alleen in bepaalde situaties waarbij je wel een verblijfplaats hebt waar je je niet kan inschrijven, zoals een gevangenis of verzorgingstehuis, kan je een postadres aanvragen.

gerbera
door gerbera Aug 15, 2020 om 10:34
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een postadres is juist NIET voor het geval bij een echtscheiding om tijdelijk ergens te wonen zonder ingeschreven te kunnen zijn

Klopt en dat staat er ook, daarvoor is dus een tijdelijk briefadres mogelijk.

Een briefadres is een adres waarop men zich met toestemming van de gemeente tijdelijk mag inschrijven - zonder dat men als bewoner wordt gezien - wanneer het tijdelijk niet mogelijk is om op een woonadres ingeschreven te staan (vaak in geval van den relatiebreuk).

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2020 om 20:43
239 Antwoorden / Vragen

Verblijf in gevangenis of instelling voor gezondheidszorg zijn bij uitstek situaties waarvoor een briefadres aan de orde kan zijn.

ne
door neodutchio Aug 15, 2020 om 21:00
5157 Antwoorden / 12 Vragen

@Gerbera, ondanks dat het er staat kan je NIET een tijdelijk postadres krijgen bij een echtscheiding. Wel als je vanwege geweld het huis uit moet en ergens onder moet duiken, maar bij een normale scheiding is dat je eigen probleem om het woonprobleem op te lossen.
De gemeente bepaald en er gelden strakke regels voor acceptatie.

ro
door ronny530 - Aug 11, 2020 om 18:13
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Een leasemaatschappij mag u weigeren en daar hoeft helemaal geen reden voor te zijn. Focum is een kredietrisico beheerder en kunnen niet bij bepaalde registers zoals die van de gemeente dus kan niet weten dat er op uw adres ook een briefpostadres aanwezig is. Focum verzameld gegevens die eigenlijk vrij te vinden zijn en gebruiken de gegevens van bijvoorbeeld gerechtelijke uitspraken en wie weet welwillende incassoboeren. Maar toch leasen is en blijft een duur grapje en als u toch kredietwaardig bent maar niet direct het bedrag uit uw mouw kan schudden is een persoonlijke lening een optie maar pas op lenen kost geld.

panter22
door panter22 - Aug 12, 2020 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Wanneer u wilt weten welke informatie bij Focum over u bekend is, kunt u die gegevens bij ons opvragen. Om uw privacy te waarborgen en om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen, worden alléén schriftelijk ingediende inzageverzoeken voorzien van een kopie identiteitsbewijs in behandeling genomen.
https://www.focum.nl/consumenten/wat-doet-focum-/

Maar even informatie opvragen, dan weet je wat er aan de hand is.

An
door Anita13 - Aug 12, 2020 om 13:43
1 Antwoorden / Vragen

Hoi probeer het anders bij je werkgever... je hebt nu ook de bike project en is veel goedkoper per maand :-)

gerbera
door gerbera Aug 12, 2020 om 13:53
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U vergeet even de 7% bijtelling als u de fiets, bij lease via de werkgever, prive gebruikt.

audb
door audb - Aug 12, 2020 om 14:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou als ik u was de gegeven opvragen die ze hebben verzameld en door wie deze zijn aangeleverd en evt kan u eisen dat ze deze gaan vernietigen daar u geen toestemming hebt gegeven om deze te verzamelen.(het kan zijn dat u zelfs naar de kanton rechter moet stappen)

Ook is het voor iedereen verstandig om bij de gemeente een adres blokkade aan te vragen zodat alleen (gerechts) deurwaarders, notarisen en justitie (politie) gegevens kan opvragen.

https://npofocus.nl/artikel/7803/nieuwe-privacywet-gdpr-wat-verandert-er

mo
door mof - Aug 12, 2020 om 14:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. U zult Focum moeten aanspreken als u de rode vlag weg wilt hebben.

lottesanne
door lottesanne - Aug 12, 2020 om 14:56
438 Antwoorden / 47 Vragen

@tijger1: wie zegt dat hij toestemming heeft gegeven om het adres als briefadres te gebruiken? Het kan maar zo zijn dat TS in de huidige woning is komen te wonen en dat de vorige bewoner(s) toestemming hadden gegeven.

gerbera
door gerbera Aug 12, 2020 om 15:26
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een "?" betekend, dat er een vraag gesteld wordt, zoals bij @tijger1, en niet dat er een conclusie getrokken wordt.

dm
door dmv Aug 12, 2020 om 15:43
71 Antwoorden / 11 Vragen

Ik lees de reactie hetzelfde als Lottesanne. Tijger trekt een conclusie met het woord 'dus' die ze nergens op kan baseren. Dat ze er een vraagteken achterplaats is niet dat het een vraag zou zijn,maar meer een verbazing...

gerbera
door gerbera Aug 12, 2020 om 15:55
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Niet dat ik @tijger1 wil verdedigen maar als deze een conclusie trekt had er volgens mij moeten staan "Dus dan hebt u.. enz  Maar goed mogelijk zie ik het verkeerd en zou ik zelf het uitroepteken gebruiken als het om verbazing gaat.
@tijger1 moet daarin zelf maar opheldering verschaffen

lottesanne
door lottesanne Aug 12, 2020 om 16:08
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ook bij het gebruik van een ? is het mogelijk om een conclusie te trekken. Zeker in combinatie met het woord dus. Ben benieuwd hoe @tijger1 dit bedoelde.

panter22
door panter22 Aug 12, 2020 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een gedoe over wat Tijger1 bedoelt. In de vraag schrijft TS:
Ik sta toch garant voor mijn eigen betalingen? Moeten ze niet gewoon naar de persoon kijken?
Ts reageert niet, maar het lijkt er wel op dat hij weet dat er iemand op haar adres schulden heeft.

lottesanne
door lottesanne Aug 12, 2020 om 16:47
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ook dat is waar. Ik maak er verder ook geen probleem van.