ta
door tarwe15 Dec 22, 2019 om 10:39
Auto & vervoer
APK

Zie bijlage ,heb vraag eerder gesteld en niet geplaatst?

2938 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2019 om 10:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Een carterluchtslang kan m.i. geen reden zijn om qua APK af te keuren. U kunt evenwel het beste uw vraag stellen aan de RDW https://www.rdw.nl/over-rdw/contact want daar heeft men de meest relevante deskundigheid. Daar kunt u ook terecht als er alsdan ontrercht afkeiring zou zijn gesuggereerd.

Ps. Als er sprake is geweest van vervanging: heeft de de lekke terug slang gekregen? U heeft daar wel recht op zoal bijv. om reden van bewijsvoering.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2019 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die slang lek is wordt er valse lucht aangezogen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2019 om 11:00
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is of dit een rij veiligheids probleem is in de context van APK keuringsaspecten. En dat weet men bij de RDW.

me
door mein33 - Dec 22, 2019 om 11:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Valt niet onder de keuringseisen van de APK en er moet u daarom ook een geldige APK worden afgegeven.
Moet wel hersteld worden, maar gelet uw twijfel/wantrouwen, zou u dat beter ergens anders kunnen laten  herstellen.
En bij (gegronde) twijfel het onderhoud en APK in het vervolg maar elders laten uitvoeren.

gompy2
door gompy2 - Dec 22, 2019 om 11:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tarwe15
Een lekke carterontluchtingslang is op zich geen keuringseis, echter:

Vraag van een keurmeester:

MOET IK EEN VOERTUIG AFKEUREN ALS DE CARTERONTLUCHTING LEKT?

Om te voorkomen dat oliedampen vanuit het carter in de buitenlucht terechtkomen, zijn de meeste motoren voorzien van een carterontluchting.

Soms vertoont deze ontluchting lekkage.

Reden voor een afkeur?

De beoordeling van de carterontluchting is geen keuringseis, maar een voorwaarde om een CO-meting en/of viergasmeting uit te kunnen voeren.

U controleert vóór de meting of de carterontluchting goed is aangesloten en geen lekkage vertoont.

Als de ontluchting lekkage vertoont, keurt u het voertuig af met vermelding ‘beoordelen keuringsaspect niet mogelijk’.

Een toelichting hierbij is verplicht, waarbij u verwijst naar het niet te beoordelen keuringsaspect.

CONTROLE BIJ CO2-METING EN/OF VIERGASMETING IS NODIG

Omdat lekkage de emissiemeting kan beïnvloeden, is het altijd nodig om eerst de carterontluchting te controleren.

Als u het EOBD uitleest of een uitlaatgasmeting niet is voorgeschreven of als het voertuig een dieselmotor heeft, dan hoeft u de carterontluchting niet te controleren.

Hier te lezen, een PDF, klik-> Google weet alles!

jo
door jorisw Dec 22, 2019 om 17:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik het goed interpreteer is het lek geen reden voor afkeur, maar als het lek ervoor zorgt dat iets niet goed kan worden gemeten is dat de reden voor afkeur. Correct?

gompy2
door gompy2 Dec 22, 2019 om 18:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw,

Correct.
Klik op de link dan kun je het hele artikel lezen.

Quote:

CONTROLE BIJ CO-METING EN/OF VIERGASMETING IS NODIG

Omdat lekkage de emissiemeting kan beïnvloeden, is het altijd nodig om eerst de carterontluchting te controleren.

Als u het EOBD uitleest of een uitlaatgasmeting niet is voorgeschreven of als het voertuig een dieselmotor heeft, dan hoeft u de carterontluchting niet te controleren.

sw
door swat1500 - Dec 22, 2019 om 14:31
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u uit de reactie van Gompy kunt lezen leidt dit defect inderdaad tot een afkeur. Weinig kilometers maken betekent niet minder kans op defecten. Mechanische onderdelen moeten regelmatig draaien en kunstof of (met name) rubberen onderdelen kunnen uitdrogen.
Opzettelijk handelen door de garage is dus niet bewijslast.
Inderdaad kunnen arbotechnische regels verhinderen dat publiek zomaar in de garage mag komen. De garage houder is verantwoordelijk als de bezoeker dan iets overkomt.

aurora1
door aurora1 - Dec 22, 2019 om 16:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het niet eens bent met de uitslag van een keuring, kunt u toch een herkeuring bij de RDW aanvragen?

justmeagain
door justmeagain - Dec 22, 2019 om 17:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mag ik mezelf uitnodigen om op uw werkplek te komen kijken?

Misschien bent u niet zo produktief/efficient aan het werk.

Misschien kan een jonger iemand uw werk wel goedkoper doen?

Natuurlijk wil een monteur geen betweterige klanten aan zijn werkplek hebben staan.
Bij de meeste garages is dit niet toegestaan, ook inderdaad vanuit veiligheidsoverwegingen.

Als u de huidige garrage niet vertrouwd zoekt u het toch gewoon verderop, waar praten we over, een slangetje.
Misschien wel omdat u zo weinig kilometers rijdt, de boel droogt dan uit.

jo
door jorisw Dec 22, 2019 om 17:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de meeste van ons het niet waarderen als leken ons werk komen bekijken en beoordelen.