mi
door michelina Jan 9, 2006 om 20:02
Auto & vervoer

Apk keuring

mijn zoon heeft voor 2 maanden terug via een autohandelaar een 2dehands auto gekocht .de auto werd toen ook gekeurd .

nu heeft mijn zoon opeens de gehele knalpijp doorgeroest.

mijn vraag is mag dit nu zo maar kunnen we hier niet iets aan doen?

bedankt

475 8 Rapporteer

to
door toolman - Jan 9, 2006 om 20:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoeveel tijd zit er tussen de keuring en de uitlaat.

als het in een korte tijd is dan had de garage het in ieder geval even kunnen melden.

het is wel zo als de uitlaat tijdens de keuring gas dicht is dan wordt ie daar op goed gekeurd ook al is ie slecht.

je kan er melding van maken bij de rdw maar weet niet of dat veel uithaald

hutch
door hutch - Jan 9, 2006 om 20:09
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Michelina,

een APK-keuring is een moment keuring.

Op het moment van keuring was deze uitlaat dus goed, gezien vanuit de APK (gasdicht).

Nu echter zal er wel een gat in zitten of zoals u het stelt: doorgeroest. Dit heeft echter nu niets met de APK te maken. Normaliter valt een uitlaat ook niet onder de garantiebepalingen.

Wel zou u terug kunnen gaan en vragen wat hier aan gedaan kan worden. Mogelijk dat die handelaar uit coulance een gedeelte vergoedt. Probeer het dan wel op een rustige manier te brengen en niet gelijk van alles gaan eisen, oftewel diplomatiek proberen op te lossen.

Succes, Hutch

mi
door miraltje - Jan 9, 2006 om 20:11
462 Antwoorden / 0 Vragen

de apk is een moment opname, waar je in principe geen rechten aan kunt ontlenen.

tijdens de apk heeft de auto voldaan aan de minimale technische en milieu eisen die er aan gesteld worden.

een apk-keuring is geen aankoopkeuring.

wat wel van belang is is of u zoon garantie had op de auto vanwege de aankoop, dit is terug te vinden op de koopovereenkomst.

staat er het er niet op, dan is de kans zeer groot dat er geen garantie is.

is de auto gekocht bij een bovag aangesloten garage en had de auto een aankoopwaarde hoger dan 3500?.

dan heeft u zoon wel 6 maanden garantie tenzij anders is overeengekomen.

grindweg
door grindweg - Jan 15, 2006 om 09:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de eis voor een uitlaat is  hij moet over de volle lengte gas dicht zijn en deugdelijk bevestigd zijn. dus nu dicht zelfs met kit en morgen niet meer  dan heeft de keurmeester juist gehandeld.succes

holstein
door holstein - Jan 15, 2006 om 15:06
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als hij nu zoals u zegt, de hele knalpijp doorgeroest twee maand later, dan lijkt het mij vreemd dat de uitlaat toen w?l gasdicht was.
Dat is een welles - nietes verhaal, maar u zou het toch met de verkoper op een akkoordje kunnen gooien over gedeelde kosten

grindweg
door grindweg - Jan 15, 2006 om 17:08
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kunt een keuring in beroep aanvragen en daar zijn kosten aan verbonden en u verliest echt dus ??? wij zijn ook een apk keurstation en zo zijn de regels nu een maal.succes

hutch
door hutch - Jan 15, 2006 om 19:11
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Doorgaans valt een uitlaat (en accu) niet onder de garantiebepalingen.

Verder wordt hier over een "autohandelaar" gesproken. Het is dan nog maar af te wachten of die autohandelaar hier wel in mee gaat, ik denk het niet. Die autohandelaar heeft niets te verliezen en zal zich waarschijnlijk wel aan de garantiebepalingen houden.

Maar inderdaad, niet geschoten is altijd mis.

Hutch

vo
door vollegaz - May 2, 2006 om 01:16
11 Antwoorden / 0 Vragen

Alle juiste antwoorden zijn al gegeven klasse bal hutsch en grindman

gegroet en zonder uitlaat ook vollegaz