Auto groot probleem na grote beurt
Mijn oude berlingo (van 2002) heeft een grote beurt en apk gehad o.a. i een nieuwe distributieset met waterpomp ingezet en nieuwe wielagers.
Alles bij elkaar 1048,37. ach grote eurt en apk is eenmaal duur. Maar het gaat mijom het volgende. Ikhaal de auto op ik rijnaar huis. Volgende dag rijis van huis en hoor een schafend geuid het lijkt op ijzer op ijzer geluid. Ik bel de garage dat ik iets vreemds hoor maar ikhoor dit alleen als ik een bovht maak naar links niet naar rechts. Garage denkt dat het iet erg is en dat ik over twee dagen langs kan komen om het nog eenkeer te checken.
Ik rij vervolgens naar ffamilie bezoek en bij aankomst in het dorp hoor ik alweer een raar geluid. Ik vertrouw hetniet. Ikpaarkeer de auto tijdens het parkeren hoor ik een harde klap alsof ikover iets had gereden, ikstop ik kijk niets op de weg,,vreemd. Ik rij verder en parkeer, terwijl ik achteruit rij hoor ik een knal en gelijk voeld ik de auto zakken enkele centimetres. Ik stap wederom uit ik kijk en zie niets. Ik bel mijn garage met de mededelin dat ik het niet vertrouw en rij naar de vak garage in vught. Die hebben geconstateerd en gelijk gemaakt dat er een stukje ijzer (van de wiellager) tussen de ankerplaat en remtrommel lag.
Ik schrok behoorlijk. Ook werd aan mij verteld dat dit zeer gevaarlijk was en had ik een hele nare afloop kunnen hebben en dat ik geluk had dat mijn remmen niet waren kapot gegaan.
Ikheb deze reparatie wel moeten betalen. Mijn vraag is hoe kan ik de garage hierop aanspreken? Een garage is toch verplicht om met de auto na een grote beurt te testen en te voor zorgen dat ik een veilig auto terug krijgt? Dit is puur nalatigheid. Wat kan ik als compensatie vragen. Excuseer mijn nederlands maar ikheb een engelse achtergrond vandaar. Alvast bedankt
De eerste reparatie moet je gewoon betalen. De remfout is echter veroorzaakt door de garage. In dit geval lijkt me dat overduidelijk en ze hebben het zelfs toegegeven. Die reparatie hoef je uiteraard niet te betalen. Het zou te gek voor woorden zijn; in principe kan de garage expres een fout inbouwen om jou nog eens te laten betalen. Niet betalen dus, eventueel klacht bij Bovag of importteur (indien merkgarage) neerleggen.
Ts is bij een 2e garage geweest, die hebben het probleem verholpen. 1e garage hoeft en zal nu niets meer hieraan doen.
Diewilik
Als de 2e garage verklaart dat het te gevaarlijk was om verder te rijden, en dat deden ze, dan kan op basis van die uitspraak de 1e garage verzocht worden om de kosten over te nemen. Ben het in deze dus niet met diewilik eens. Ga naar de 1e garage en overhandig de rekening en de verklaring van de 2e garage.
@JackyH, lees het antwoord van Maria hieronder. De 1e garage hoeft niet te betalen.
TS had zijn auto kunnen laten afslepen naar 1e garage die deze kosten had moeten vergoeden.
1e garage zal conclusie van 2e garage in twijfel trekken en als antwoord geven dat ze niet in de gelegenheid zijn gesteld het probleem op te lossen.
Diewilik
Maar u hebt het dus door een andere garage laten repareren dan diegene die de wiellagers vervangen heeft? Zeer onverstandig. U had met al die rare geluiden gewoon terug moeten gaan naar de garage.
Hallo Anit ,
Terug naar de 'eigen' garage
Geef de garagehouder altijd de gelegenheid om het probleem op te lossen. Ga je, zonder overleg, naar een andere garage, dan zijn deze kosten voor eigen rekening .
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud
Hallo ,
Voor specialistische vragen over autoproblemen raad ik de site problemcar aan , in uw geval deze over de citroen .
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/citroen.html
Als die vak garage ook een citroen garage is valt u niets te verwijten , u heeft verstandig gehandeld .
Deze garage moet natuurlijk betaald worden maar deze rekening kunt u claimen bij uw eigen garage , want zij hebben een fout gemaakt en u ( onterecht ) gerust gesteld .
Mochten zij moelijk doen kunt u altijd een klacht indienen bij citroen nederland en eventueel de bovag .
Vergeet echter niet dat de berlingo al 14 jaar oud is .
Dank voor alle antwoorden, voor de duidelijkheid de grote beurt en apk is bij mijn eigen garage een vak garage uitgevoerd. Ik heb twee keer naar mijn eigen garage gebeld. Een keer om te zeggen dat ik een geluid hoorde en de tweede keer toen ik op plaats bestemming was in vught. Ik had aan mijn garage gevraagd of ze het goed vonden dat ik mijn auto naar een andere vakgarage in vught zou brengen omdat ik het geluid niet vertrouwde. Ze gingen mee akkoord. Bij de garage in vught heb ik gevraagd of ze op de factuur duidelijk wou opschrijven wat de oorzaak was van het rare geluid, dit hebben ze gedaan en ze hebben mij de boosdoener in een plastic zakje gedaan (een stukje metaal net zo groot als een kogel van een pistool). Dit losse stukje was dus volgens de monteur een stukje van de wiellager. De monteur denkt dat de monteur bij mijn eigen garage heeft waarschijnlijk tijdens het slijpen een stukje laten vallen van de wiellager en dus is het toen gevallen en vast komen te zitten. Dat dit kan gebeuren...tja dit kan, ik vergelijk , het met een chirug die vergeet een klemmetjes of iets in de, I haamstede van zijn patiënt. Bewijs heb ik zowel op papier zowel fysiek in een plastic zakje. Hoe dan ook een auto hoe oud het ook mag zijn moet wel veilig en netjes afgeleverd worden, maar moet het ook nog getest worden of een proefrit om te voor zorgen dat het in orde is. Hadden monteur dit gedaan had hij zelf het geluid moeten horen. Morgen naar mijn garage en hoor ik wat ze aan kunnen doen. Dank voor alle berichten.
Oei, niet gezien dat je door andere garage hebt laten repareren.
Ik denk dat je het dan zelf moet betalen. Je had de oorspronkelijke garage in de gelegenheid moeten stellen om het euvel te verhelpen.
Beste allemaal, ik ben inmiddels bij mjn eigen garage terug geweest, hee goed gesprek gehad en inderdaad de stukje ijzer die was gevonden in mijn auto kwam inderdaad af van de wiellager, tijdens het slijpen van de wiellager is dit gebeurd. Mijn garage betaald de rekening van de andere vakgarage die de mmakement heeftt geholpen en wordt er ook nog 50 euro van de grote onderhouds beurt rekening afgetrokken. En kreeg ik gemeende excuses. Heel blij en super dat mijn garage alle begrip heeft getoond top geregeld. Dan voor alle antwoorden. gr Anit
@Anit , fijn om te horen dat dit netjes is opgelost door uw eigen garage , dit bedrijf is dan een warme douche waard. bedankt voor het terugmelden .
Voor een warme douche klik op de rode regel , https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/douche/insturen/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek
Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer