El
door Elize JG Jul 15, 2022 om 17:07
Auto & vervoer

Batavus e-bike toont OVERHEAD

Mijn schoonmoeder van 82 jaar fietst alleen nog voor haar dagelijkse boodschappen en met mooi weer een rondje om het dorp. Haar fiets kocht zij in 2017 bij een dealer. Na 4 jaar heeft ze haar display laten vervangen en nu, na 5 jaar dus, staat op deze display het woord Overhead. Reparatiekosten 529 euro en het advies om een nieuwe fiets te kopen. Contact gehad met Batavus, maar zij geven na 2 jaar al geen garantie meer. Ik dacht. Echt? Na 5 jaar al een nieuwe e-bike aanschaffen? Maar dan toch zeker geen Batavus meer!!

6303 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2022 om 17:13
11541 Antwoorden / 51 Vragen

5 jaar garantie krijg je nergens meer, zeker niet op e fietsen en accu's. En of er nu woon/werk of alleen een enkel rondje "rond de kerk"  wordt gereden maakt niet uit. De aankoopdatum is leidend.

El
door Elize JG Jul 15, 2022 om 22:38
Antwoorden / 1 Vragen

Op mijn Flyer zit wel 5 jaar garantie

mahadma
door mahadma Jul 16, 2022 om 16:07
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ook op de accu????

sira
door sira - Jul 15, 2022 om 17:31
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft uw schoonmoeder de fiets rechtstreeks bij Batavus gekocht of bij een plaatselijke fietsenwinkel/maker? Ingeval bij een fietsenwinkel moet ze daar naar toe.
Garantie zal ze niet meer krijgen, maar misschien weet die fietsenmaker een andere oplossing om het probleem te verhelpen.

El
door Elize JG Jul 15, 2022 om 22:38
Antwoorden / 1 Vragen

Hij raadt aan om een nieuwe te kopen

sira
door sira Jul 15, 2022 om 22:52
2340 Antwoorden / 24 Vragen

U schrijft dat u contact gehad heeft met Batavus. U heeft hem dus rechtstreeks bij Batavus gekocht? Of heeft de fietsenwinkel geadviseerd een nieuwe te kopen?

Hier wordt namelijk heel vaak een fout mee gemaakt. De consument heeft de fiets (of tv of wat dan ook) in de winkel gekocht, maar als er iets is, bellen ze de fabrikant.. Men moet altijd terug naar de verkoper.

El
door Elize JG Jul 18, 2022 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Met beiden contact gehad

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2022 om 18:38
16850 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft recht op de garantie zoals bij wet gereled en dat betekent wel dat u de verkoper daarvoor dient aan te spreken. Deze wetgeving prevaleert op fabrieksgarantie en bij de wettelijke garantie is de normaal te verwachten levensduur van belang. Bovendien is haar display vervangen en dat is dus nu ongeveer 1 jaar geleden. Dus: op naar de dealer! en zie https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

er
door erdee Jul 16, 2022 om 00:11
1 Antwoorden / Vragen

Je hebt inderdaad wettelijke garantie, die langer is dan 2 jaar. Maar de vraag is of het probleem veroorzaakt wordt door het 1 jaar oude display of een ander onderdeel van de fiets dat 5 jaar oud is? In dat laatste geval zul je niet de volledige kosten onder garantie kunnen claimen maar een deel ervan (bijv. 50% uitgaande dat de fiets 10 jaar mee zou moeten gaan).

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 16, 2022 om 08:58
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, en dat is dan na te gaan waarbij dan bewezen dient te worden dat de oorzaak niet bij de gebruiker ligt en dat kan middels een tweede opinie via een andere expert en bijv.  via ANWB

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 15, 2022 om 19:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elize,

Om welk type Batavus gaat het?

Misschien vindt u iets over uw kwestie in de volgende link:

https://www.eaccu.nl/accu-elektrische-fiets-batavus/#:~:text=Ervaart%20u%20problemen%20met%20de,in%20aanmerking%20komt%20voor%20revisie%3F

1paul
door 1paul - Jul 16, 2022 om 06:50
3148 Antwoorden / 0 Vragen

zet de display eens aan en houd dan de aan uit knop eens een 20 seconden ingedrukt, op die manier reset je de boel, dit kan wel eens helpen.

El
door Elize JG Jul 16, 2022 om 07:08
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 16, 2022 om 07:47
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Is de dealer waar de fiets gekocht is niet te bereiken?
In deze link staat een verhaal over garantie bij een dealer waar men een gevoel van onrechtvaardigheid  bij krijgt.

https://www.speedpedelecreview.com/forum/viewtopic.php?t=4743&sid=18a436bc85240f1bac207d8749504cb9

panter22
door panter22 - Jul 16, 2022 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

En nieuwe batavus ebike kost minimaal €2000. Die kan met 5 jaar nog niet versleten zijn. Zeker niet als je schoonmoeder zo weinig fietst.
Of heeft je schoonmoeder een tweedehands of demo ebike gekocht?
€529 reparatiekosten is een flink bedrag. Nieuwe accu misschien?

El
door Elize JG Jul 16, 2022 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Nieuwe fiets. Schijnt vaker te gebeuren zei hij

panter22
door panter22 Jul 16, 2022 om 16:04
6599 Antwoorden / Vragen

Nog maar even gegoogeld. Staat er niet: overheat op het display? De motor is oververhit geraakt en je schoonmoeder heeft de motor aan gort gereden?

ro
door ronny530 - Jul 16, 2022 om 11:57
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Enkel de reparatiekosten vermelden is makkelijk gedaan maar wat is het defect want 'overhead' op het display duidt op een geconstateert defect en de melding kan meerdere oorzaken hebben. De garantie is inmiddels einde oefening dat moge duidelijk zijn en komen de reparatiekosten voor eigen rekening tenzij het een aantoonbare fabrikagefout betreft maar dan dient de koper dat zelf te bewijzen en dat wordt zonder een expert in te schakelen en een gang naar de rechter een kostbare procedure. Als de reparerende fietsenmaker de reparatiekosten op 529 euro inschat en het advies geeft om maar een nieuwe e-bike aan te schaffen dient de fietsenmaker niet het belang van uw schoonmoeder maar het eigen belang omdat de defecte e-bike in veel gevallen op de nieuwe e-bike ingeruild kan worden en na reparatie als occasion met winst verkocht kan worden. Win win voor de fietsenmaker en uw schoonmoeder wordt er de dupe van.

El
door Elize JG Jul 16, 2022 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt.... Jammer dat een dure fiets maar 5 jaar mee gaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 16, 2022 om 13:09
2057 Antwoorden / Vragen

Dus na vijf jaar is er iets kapot en dat kan worden gerepareerd? Nee, Batavus geeft geen tien jaar fabrieksgarantie, had u dat dan verwacht? E-bikes kosten geld en kosten ook om ze op de weg te houden. Wees blij dat de onderdelen na vijf jaar nog leverbaar zijn, dat wil ook nog wel eens een probleem zijn.

El
door Elize JG Jul 16, 2022 om 15:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwacht idd niet dat een fiets van meer dan 2000 euro na vijf jaar een kwart van de waarde aan reparatie kost. De dealer verwacht ook een nieuwe accu neem ik aan... Dus... Het advies... Koop na vijf jaar maar weer een nieuwe fiets van weer ruim 2000 euro.
Zoals gezegd... Mijn oude flyer heeft alleen een nieuwe accu gekregen maar is motorisch nog prima

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2022 om 15:31
2057 Antwoorden / Vragen

Soms heb je mazzel, soms niet. Als de fabrikant zou weten dat zijn fietsen moeiteloos 10 jaar probleemloos functioneren kunnen ze 10 jaar febrieksgarantie geven. Dan verkopen ze zich helemaal scheel. Het zal u opvallen dat niemand dat doet, zelfs geen vijf jaar, dus trek uw conclusie.

me
door mein33 - Jul 16, 2022 om 14:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Resetten (zoals al is aangegeven) en volg daarvoor de bijbehorende handleiding zodat u de juiste methode hiervoor gebruikt.

El
door Elize JG Jul 16, 2022 om 15:15
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank. We gaan het probeten

1paul
door 1paul Jul 16, 2022 om 15:21
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Is het nu de accu die problemen geeft kun je deze ook laten repareren trouwens, hoeft niet via de fietsenmaker, kan ook gewoon via een accureparatiebedrijfje....

zijn er zat van, als je even op www zoekt vind je er vast een.

panter22
door panter22 - Jul 16, 2022 om 16:34
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe fietst je schoonmoeder op die e-bike?
De motor is oververhit, overheat geraakt? Ze heeft de motor aan gort gereden en er moet een nieuwe motor in?
Als dat het geval is, dan gaat een nieuwe motor ook stuk. Zegt de fietsenmaker daarom dat ze beter een andere e-bike kan kopen?
Het is dus van belang er achter te komen hoe je schoonmoeder dit voor elkaar gekregen heeft voor ze weer een nieuwe e-bike gaat aanschaffen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2022 om 19:07
2057 Antwoorden / Vragen

Ik hoop toch echt dat TS overhead en overheat van elkaar kan onderscheiden en zo nee verklaart dat ern hoop. Overheat, zou inderdaad heel significant zijn en dan heeft TS waarschijnlijk nog wel meer details weggelaten. Alsof hier je gelijk krijgen je verder brengt.

me
door mein33 Jul 16, 2022 om 20:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Overhead met een D op het eind.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 17, 2022 om 16:27
2057 Antwoorden / Vragen

Weet u dat nu omdat u die melding kent? Want overheat klinkt een stuk betekenisvoller dan overhead, of heeft u er wellicht bij gestaan?

me
door mein33 Jul 17, 2022 om 16:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, uit eigen ervaring.
En die laatste bijdehande vraag kunt u misschien maar beter aan uzelf stellen. ;-))

ro
door ronny530 - Jul 17, 2022 om 09:23
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan de melding Overhead ook niet op het www terugvinden en dat maakt dat de melding van alles kan betekenen. Als de fietsenmaker zonder te vertellen wat er precies defect is een prijsopgave maakt weet de fietsenmaker het zelf ook niet en gaat lukraak onderdelen vervangen in de hoop dat de melding verdwijnt. Het advies van koop maar een nieuwe is dan al snel gemaakt want dan hoeft de fietsenmaker er geen tijd en geld in te investeren en vooral voorkomt dat als de oorzaak niet gevonden wordt de klant lastige vragen over de duur van de reparatie gaat stellen. De garantie is 'wettelijk' gezien wel voorbij en kan enkel afgedwongen worden als het defect al bij aankoop te voorspellen of aanwezig was en de fabrikant kon weten dat het defect zich zou kunnen vertonen. Het staat uw schoonmoeder wel vrij om de e-bike bij een onafhankelijke fietsenmaker ter reparatie aan te bieden die hopelijk de melding kent en ook weet wat er defect is.

panter22
door panter22 Jul 17, 2022 om 09:46
6599 Antwoorden / Vragen

Een display kent niet heel veel codes. Zou het niet zo zijn dat TS zich vergist heeft en een D ipv een T heeft geschreven? De fietsenmaker heeft vast wel een lijstje en zo niet dan kan hij de fabrikant bellen.

panter22
door panter22 Jul 17, 2022 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Een e bike gaat gemiddeld 10 jaar mee.
Er zit nog garantie op onderdelen van de e bike.
https://www.batavus.nl/service/garantie/garantievoorwaarden
Heeft de fietsenmaker in het verleden op verzoek van schoonmoeder de motor wat bijgesteld omdat ze er niet goed mee overweg kon? Het display is een jaar geleden vervangen, dat hoeft eigenlijk ook nooit.

me
door mein33 Jul 17, 2022 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is overhead met een D en een e.bike storing welke mogelijk door te resetten op te lossen is.

panter22
door panter22 Jul 17, 2022 om 19:51
6599 Antwoorden / Vragen

en de fietsenmaker heeft nog nooit van resetten gehoord?

Franske1958
door Franske1958 - Jul 17, 2022 om 11:16
426 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vond met Google WEL meer info hierover op internet, klik eens op   DEZE   regel

En lees eens de reactie geplaatst op 28 Juli 2021, daar staan 2 dezelfde klachten.

panter22
door panter22 Jul 17, 2022 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

Batavus Monaco e go geeft storing op display: motor overhead ondersteuning valt uit, ook gashendel werkt dan niet.
Hebben meerderen dit ondervonden? is er een oplossing voor?

  1. Dit probleem heeft mijn man ook .Heeft nog amper 2000 km gelopen.

    Eindelijk overhead. Dus het bestaat maar komt zelden voor.
    Dan is het nu de vraag wat is er met het elektrisch systeem aan de hand en heeft de vervanging van het display hier mee te maken?
    Waren er toen al soortgelijke problemen met de fiets?
    Pas als dat opgelost is, dan kun je praten over garantie.
    Wat wil de fietsenmaker doen en waarom?
    Het gaat bij de eerste vraag om een batavus monaco e go.
    Heeft schoonmoeder ook zo'n fiets?
    Dan ben je al weer een stukje verder.

pe
door peterbee - Jul 18, 2022 om 12:31
58 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas zijn fietsen van sparta/batavus/koga best heel goed, maar lopen de kosten voor herstel aan elektronica vreselijk uit de klauwen.  Waar je vroeger zelf nog een binnenband kon vervangen, en die bij de HEMA kon kopen zit je nu vast aan onnodig dure onderdelen die je alleen maar bij de fabrikant zelf kan krijgen.  Ikzelf heb na 6 jaar al te horen gekregen dat de bediening van een e-bike niet meer leverbaar was,  dus kan je Sparta fiets van 7 jaar daarna zo de prullenbak in.  Aangezien alle grote fietsmerken in Nederland inmiddels overgenomen zijn door één en dezelfde holding, is er van concurrentie geen sprake meer.  De consument betaalt het gelag.

ba
door bakkersjors - Jul 18, 2022 om 14:18
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ehhhh misschien iedereen al last van de warmte?
TS stelt toch duidelijk na 4 jaar de display vernieuwd!!!!
Dus is volgens mij toch echt nog in de garantie, als het de display is die kapot is.
Beter naar een andere "erkende" fietsenmaker gaan, niks zeggen van het vervangen display, constateert hij kapot display voilà gevalletje garantie.

re
door red1 - Jul 18, 2022 om 17:13
329 Antwoorden / 1 Vragen

er staat meestal 2jaar garantie op frame en vork , nooit op alle andere onderdelen

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2022 om 15:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Garantie ja wat valt daar onder, valt het onjuist gebruik, waardoor een defect onstaat, ook onder de garantie? Veel mensen denken dat een E-bike gelijk is aan een snorbrommer door deze in de hoogste ondersteuning te zetten in combinatie met een te lage versnellingstand. Gevolg is dat de moto als "trekkracht" gaat werken en daar is die niet op gebouwd met als gevolg oververhitting. Blijf je met die melding gewoon doorrijden geeft de motor er de brui aan maar valt dit dan onder de garantie?