en
door enghertje Feb 5, 2024 om 17:34
Auto & vervoer

Belasting leaseauto ?

Ik maak gebruik van een leaseauto,en staat op kenteken op mijn naam  Is het dan normaal dat je houderschapbelasting betaald.?

3278 8 Rapporteer
Iv
door Ivo W - Feb 5, 2024 om 17:54
731 Antwoorden / Vragen

Dat is afhankelijk van het soort leasecontract.

- Bij een zakelijk leasecontract via uw werkgever, dan is het betalen van de houderschapsbelasting iets tussen uw werkgever en de leasemaatschappij.

- Bij private lease een full-operational contract, betaalt de leasemaatschappij de kosten. Maar de auto staat dan meestal ook op naam van de leasemaatschappij zover ik weet. Full operational lease is een soort "langdurig huurcontract".

- Bij private lease met een financial-lease contract, betaalt u zelf veel van de bijkomende kosten. Waaronder houderschapsbelasting. De auto staat dan op uw naam, precies om die reden.
Financial lease is in feite een soort koop op afbetaling.

snel0026
door snel0026 Feb 6, 2024 om 03:42
61 Antwoorden / 4 Vragen

Klik op de link van SIRA, dan ziet u dat u een foutief antwoord geeft.

Iv
door Ivo W Feb 6, 2024 om 07:38
731 Antwoorden / Vragen

Wat is er dan fout? In die link staat dat er bij private lease door de consument geen houderschapsbelasting betaald wordt. Uiteraard zit elke cent belasting moet betalen wel in het lease tarief verwerkt.

Bovendien kent bijna elk leasecontract een clausule waarin staat dat wijzigingen in belastingen en overheidsheffingen worden doorberekend aan de klant.

Wat in die link staat geldt niet voor financial lease, omdat financial lease eigenlijk helemaal geen "leasen" is maar koop op afbetaling.

sw
door swat1500 - Feb 5, 2024 om 22:53
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Als er sprake is van financiel bent i zelf aansprakelijk voor de bijkomende kosten zoals verzekering en houderschapbelasting.

1paul
door 1paul - Feb 6, 2024 om 08:14
3162 Antwoorden / 0 Vragen

kijk je contract na, daar staat in wie wat betaald, daar hoef je overigens niet mee acoord te gaan, er zijn meer aanbieders dan 1 immers..

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2024 om 15:03
11555 Antwoorden / 51 Vragen

MI als de auto op UW naam staat geregistreerd en u dus ook bekeuringen zelf ontvangt, dan zal U de wegenbelasting  moeten betalen, Uw verzekering zal daardoor ook voor u zijn. Uw contract/contractant zal u zeker kunnen antwoorden.

ne
door neodutchio - Feb 6, 2024 om 15:26
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor soort leasecontract heeft u, operationele lease of financial lease?

en
door enghertje - Feb 7, 2024 om 11:38
10 Antwoorden / 10 Vragen

Even antwoordt op de reacties.
Ik gebruik een private leaseauto waar ik maandelijks een vast bedrag voor betaal. Alleen brandstof en boetes zijn voor mijn rekening. Ik denk ,de auto is niet van mij ,maar van de lease maatschappij ,en waaarom betaal ik dan ongeveer 55 € p.m voor houderschapsbelasting ? Ik zou dat graag bespreekbaar willen maken met de maatschappij ,maar moet dan wel meer zekerheid hebben. Misschien is het onterecht ,en maken duizenden maandelijks wel teveel over.
Bedankt alvast voor de reacties.

sw
door swat1500 Feb 7, 2024 om 22:26
3792 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval moet u contact opnemen met de leasemaatschappij. Bij private lease zouden zij de houderschapbelasting moeten betalen.

rj
door rjw Feb 8, 2024 om 12:47
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er precies in je contract?

ro
door ronny530 - Feb 8, 2024 om 12:35
2788 Antwoorden / 41 Vragen

Als het kenteken op uw naam staat bent u ook verzekeringsplichtig dus is wel zaak om het kenteken op de website van het RDW na te trekken of de auto WAM verzekerd is.
Betaald u de houderschapsbelasting aan de leasemaatschappij dan bent u geen eigenaar van de auto en is het zeker raadzaam om contact op te nemen.