erik008
door erik008 Aug 18, 2010 om 20:39
Auto & vervoer

Bellen in de Auto

Er komt weer een campagne over bellen in de auto.
In het journaal lieten ze een smartphone zien die erg gevaarlijk was.
Ik vraag me dan ook af, wat ze onder hands free bellen verstaan.
In mijn visie is dat niet een nummer intikken op een carkit of een display.

Deze campagne lijkt me weer een begin om via de bekeuringsdienst weer wat extra pegels in de staatskas te laten vloeien.

Je kunt wel van alles opvoeren als gevaar in de auto.
Autoradio's, Navigatie, Roken, Eten, Kinderen, Dieren

komen hiervoor nu allemaal regeltjes?

1310 20 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Aug 18, 2010 om 20:47
598 Antwoorden / 13 Vragen

Er zullen wel niet voor al die dingen regeltjes gaan komen. Maar mobiel bellen met en zeker zonder carkit is gewoon gevaarlijk. Je bent afgeleid van het rijden. En bij de een is dat erger als bij een ander.
Er zijn zelfs landen waar je niet eens mag rijden met maar een hand aan het stuur,doe je dat toch dan krijg je een flinke bekeuring.
Ook zijn er enkele landen daar mag je tijdens het rijden geen sigaret (sigaar) roken.
Ook dan een flinke bekeuring.
Zover zijn we in Nederland gelukkig nog niet.

an
door anicu - Aug 18, 2010 om 21:25
110 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag dat item ook in het journaal. Het feit dat je ergens aan moet klungelen om contact te krijgen met een ander, op welke manier dan ook, is gewoon gevaarlijk: het leidt de aandacht af van het verkeer.

Maar Erik, je kind zal aangereden worden door zo'n bal die wat op zijn telefoon zat op te zoeken. En dan? Ga je dan nog zeggen dat ze overal regeltjes voor kunnen verzinnen?

mastag
door mastag - Aug 18, 2010 om 23:17
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Erik,
Op 1 punt vind ik dat er inderdaad een verbod mag komen; navigatiesystemen die aan het voorruit zijn bevestigd op dusdanige hoogte dat er een mega dode hoek ontstaat. Sommige mensen hebben zo'n apparaat echt midden op hun ruit zitten, dat ontneemt een behoorlijk deel zicht want vlak erboven zit een spiegel.
Navigatie prima, maar dan wel zo laag als mogelijk op de ruit!

Mastag

invalide
door invalide - Aug 19, 2010 om 09:53
787 Antwoorden / 5 Vragen

In de wet staat het aanraken van telefoon verboden is!
Dus ook intoetsen tijdens rijden is verboden.

Op groene knop drukken voor ontvangen gesprek word gedoogd.

De navigatie moet niet naast spiegel maar zo laag mogelijk en er zijn regels in de maak voor verbieden zuignappen die vaak te hoog en verkeerd geplaatst worden.
Dit kan helaas nog enige tijd duren omdat het Europese regel zou worden.

erik008
door erik008 - Aug 19, 2010 om 13:00
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Al die dingen zoals een navigatiesysteem midden op de ruit plakken vallen volgens mij onder art 5 van de WVW

Artikel 5 WVW
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

mastag
door mastag - Aug 19, 2010 om 14:14
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Erik,
Als dat al geregeld zou zijn heeft de politie er een goudmijn bij hoor. Plus €6 administratie kosten. Kan wat mij betreft zo gestort naar mensen met mager pensioen of zorgindicatie. Doen we tenminste wat nuttigs met het geld :-)

Mastag (die vroeger hoofdsponsor van het cjib was)

freya
door freya - Aug 19, 2010 om 17:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor alle zaken die je in een auto kunt doen (naast het autorijden) regeltjes maken is inderdaad niet zinvol, maar opnieuw een campagne starten om de mensen erop te wijzen hoe gevaarlijk al die 'neventaken' zijn lijkt me prima. Het blijft een feit dat veel ongelukken plaatsvinden omdat de bestuurder niet volledig met z'n hoofd bij het autorijden is en maar al te veel mensen realiseren zich dat blijkbaar nog steeds niet (of willen het gewoon niet weten).

Wat mij betreft mag daar veel strenger op gecontroleerd worden en mogen de boetes voor die categorie overtredingen ook flink omhoog. Misschien leren die mensen het dan......

Freya

marcel75
door marcel75 - Aug 19, 2010 om 17:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het juist heerlijk om de telefoon in de auto uit te hebben. Kun je tenminste rustig naar de radio en/of cd luisteren zonder gestoord te worden. Een alarmnummer kun je toch wel heel snel bellen en als iemand mij moet bellen laat hij maar een bericht achter. Vroeger was ik ook alleen maar thuis te bereiken en had ik geen voice-mail/antwoordapparaat. Maar ja het schijnt dat het uit-knopje het minst gebruikte knopje van de telefoon is...

bb
door bbbever - Aug 19, 2010 om 18:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Maar Erik, je kind zal aangereden worden door zo'n bal die wat op zijn telefoon zat op te zoeken. En dan? Ga je dan nog zeggen dat ze overal regeltjes voor kunnen verzinnen?

Inderdaad.
Het is tegenwoordig erg in de mode om af te geven op al die regeltjes van de overheid. Ja, als wij ons allemaal als fatsoenlijke burgers met verantwoordelijkheidsgevoel zouden gedragen zijn de meeste regels overbodig en kunnen wij de politie opheffen, maar dat is helaas niet zo....
Maar niet alles is in regels vast te leggen. Zo vind ik het zeer onverstandig om tijdens de rit achter het stuur ingewikkelde telefoongesprekken te voeren of bijvoorbeeld telefonisch te vergaderen. Ook als dat handsfree gebeurt is dat levensgevaarlijk omdat het de aandacht afleidt van het verkeer.

ka
door katja1000 - Sep 10, 2010 om 19:06
26 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik tefeloneer tijdens het rijden ga ik achter n vrachtwagen rijden. Die rijden constant en 80 km per uur. Dat het gevaarlijk is weet ik zeker. je gaat je concentreden op het gesprek en dat leidt af van auto rijden.IK neem af en toe de telefoon aan, maar ga bij voorkeur stil staan op een parkeerplaats.
Diegene die mij bellen hebben daar altijd begrip voor als ik zeg dat ik ze zo zal terugbellen. Ook het instellen van je navigatie is gevaarlijk. Mijn vorige auto was alleen stilstaand te bedienen, deze kan al rijdende ingesteld worden...

am
door amber4gold - Sep 11, 2010 om 10:23
9 Antwoorden / 1 Vragen

Een ieder die zich schukdig maakt aan activiteiten die niets met autorijden te maken hebben als ze achter stuur zitten en daardoor anderen in gevaar brengen moet het rijbewijs voorgoed worden afgenomen. Zijn er gelijk ook veel minder files en is dat probleem ook grotendeels opgelost.
Alcohol (totaal verbieden), drugs en telefoneren zeer streng straffen. Ik denk aan: auto in beslag nemen, evenveel boete geven als de dagwaarde van de auto.
Ik heb totaal geen respect voor mensen die moedwillig op de weg bezig zijn met andere dingen als autorijden.Als je ziet wat er in het programma Wegmisbruikers gebeurt vind ik dat de meeste idioten er veels te goed vanaf komen.Een bekeuring geven van € 160 geven aan een persoon in een Porsche is lachwekkend.

jscholtes
door jscholtes - Sep 11, 2010 om 10:51
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik vind de algemene regel waaraan hierboven gerefereerd wordt meer dan voldoende om foutief/gevaarlijk gedrag te bestraffen. Ik vind ook dat het weer typisch NL is om elk dingetje specifiek er uit te lichten zoals telefoon (of nog erger PDA) en/of navigatie.
Hulpdiensten hebben hun sirenes moeten aanpassen om ook in beter geïsoleerde voertuigen te worden gehoord. Dat in die voertuigen geweldige klankkasten hangen die er voor zorgen dat men ze toch niet hoort zou dan ook verboden moeten worden.

Als we kijken naar strooibeleid in NL (uitgevoerd door overheid) dan matched dat vaak niet. Gladde woonwijken / omgevingen van scholen worden niet gestrooid. Dat men nu i.p.v. 5 dagen voorraad wel 8 dagen vooruit kan is geweldig, dat is echter ook verre van afdoende. Ambtenaren verstoppen zich achter strooiplannen. Die strooiplannen worden onvoldoende vaak gecontroleerd met gewijzigde situaties en zijn in die zin ook onvoldoende.
Het risico dat onze kinderen daarvan de dupe worden acht ik nog hoger.

Kortom; pak gevaarlijke situaties aan, maar ga geen regeltjes bedenken om mensen in hun portemonnee te pakken en de rijkskas te spekken. Dat is nooit de intentie van regelgeving geweest!

gallito
door gallito - Sep 12, 2010 om 15:53
479 Antwoorden / 66 Vragen

Die regeltjes worden niet bedacht, maar zijn er al. En omdat deze met voeten getreden worden ondersteun ik zo'n campagne. Dat ze ook nog de staatskas spekken, maakt de staatsschuld weer een beetje minder.

Het is treurig om te merken dat er nog te veel bestuurders zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden. En dan nog verontwaardigd reageren of de schuld niet bij zichzelf willen zoeken, als zij betrapt worden.

Ik zag laatst in een autoprogramma dat er al dvd/tv schermen voorin geplaatst worden. Hoe afhankelijk maak je je dan van de communicatie en de apparatuur en hoe weinig realiseer je je de verkeersveilgheid daarin .
Het is te hopen dat deze 'uitvinding' ook snel tot de verboden gaat behoren.

ap
door apiejoepie - Sep 12, 2010 om 17:47
130 Antwoorden / 4 Vragen

en niet te vergeten de medicijnen waar zo een sticker opstaat met dit kan gevaarlijk zijn etc.

invalide
door invalide - Sep 12, 2010 om 18:35
787 Antwoorden / 5 Vragen

Naast telefoon en navigatie zijn er ook die muziek zoeken op MP3 speler dus op klein scherm kijken en niet op de weg.
Dit is net zo gevaarlijk als telefoon dus Art 5 van de wet, de kapstok van verkeer in gevaar brengen zal voorlopig regelmatig gebruikt worden.
Dit om lastige discussie van wat wel en niet in de wet staat te voorkomen.
Dus elke handeling die niet noodzakelijk is voor het rijden is straks strafbaar.

Dus uit de Mc Drive een Big Mac eten zou zo ook strafbaar worden!
Zo begreep ik het uit enkele kranten en de dader moet bewijzen dat het geen gevaar opleverde om er onderuit te komen.

Dus ook de legale make up spiegel gebruiken tijdens het rijden word strafbaar, dat stond in de instructie die bij de diverse korpsen rond ging.
Ook willen ze voorkomen dat iemand word aangehouden voor telefoon en een MP3 speler bleek te hebben.
Dus elk apparaat dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden word strafbaar via art 5 van de wet.

grindweg
door grindweg - Sep 12, 2010 om 20:46
2308 Antwoorden / 28 Vragen

mijn auto heeft alle bedieningen aan het stuur ook voor de telefoon.
de handjes hoeven nimmer van het stuur.
de politie mensen zijn waarschijnlijk een supper ras.
die mogen dat allemaal wel kennelijk en bij hoge snelheden.

gallito
door gallito - Sep 12, 2010 om 21:38
479 Antwoorden / 66 Vragen

Het gaat niet om je handjes, maar om je hersens die niet meer met het rijden bezig zijn en afgeleid worden door wat je oor binnenkomt.

grindweg
door grindweg - Sep 12, 2010 om 21:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

DE HANDJES EN OREN SNAP IK WEL WAAROM VERBIEDEN ZE DAN NIET MET ELKAAR PRATEN IN DE AUTO.
oeps verkeerde letters maar zo ken ik er nog wel een bv de mensen die bij je in de auto zitten en zeggen van kijk daar eens.
in de bus hing altijd een borje niet spreken met de bestuurder komt dat nu ook in de auto.
het is veelal geld klopperij niet een mens is het zelfde.
of krijgen wij een curses in niet afgeleid worden

invalide
door invalide - Sep 12, 2010 om 22:19
787 Antwoorden / 5 Vragen

@ Grindweg,

Als je hands free set op stuur hebt mag je daarmee bellen.
Maar als je via goedkoop klittenband dit met toestel zelf doet is het strafbaar.

Dus met duur hulpmiddel mag wel en goedkoop zelfklevend klittenband niet.
Hoe vind je deze wet want ik zie eigenlijk geen verschil behalve de prijs.

Er zijn landen waar hands free ook verboden is maar hier nog niet.
Hoe lang nog denk ik dan?

grindweg
door grindweg - Sep 13, 2010 om 18:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er zijn al veel autos met stem herkenning