koekeloer
door koekeloer Aug 5, 2011 om 13:10
Auto & vervoer

BMW Navigatiesysteem werkt niet goed

Ik heb als extra optie bij mijn BMW116i (business line edition) een navigatiesysteem bijgekocht voor 995 euro.
Nu blijkt dat de software in dit systeem niet werkt: zodra er een flitswaarschuwing voor een (snel)weg wordt uitgezonden ziet dit systeem het als een "stremming", waardoor het mij gaat omleiden (vaak via lokale binnenwegen). Als ik de omleiding uitschakel houdt dit in dat ik dan ook niet word omgeleid als er een echte stremming is.

BMW zegt hierover het volgende:

Het komt er op neer dat het navigatiesysteem deze TMC-informatie niet herkent als een snelheidscontrole: in Duitsland is deze informatie, die in Nederland gewoon door de radiozenders als extra TMC-informatie verstuurd wordt (Nederland is volgens mij sowieso 1 van de weinige landen waar dit überhaupt mag), verboden en daarom heeft het navigatiesysteem geen apart symbool/filtermogelijkheid voor deze verkeersgebeurtenis. Een snelheidscontrole wordt zodoende als onbekende verkeersgebeurtenis verwerkt en alle onbekende verkeersgebeurtenissen (welke in het navigatiesysteem gekenmerkt worden door een rood gerand driehoeksbord met een paragraaf-teken §) worden als stremming gezien. Bij dynamische routebepaling zal daarom de berijder omgeleid worden. Dit zal niet gewijzigd worden.

Overigens lijkt het er voor de berijder wel op dat het navigatiesysteem de snelheidscontrole herkent, omdat als in de details van een dergelijke melding gekeken wordt, daar wel de omschrijving politie- of snelheidscontrole staat. Deze omschrijving komt echter uit de verzonden TMC-informatie en niet uit het navigatiesysteem.

BMW wil het probleem dus niet oplossen, met als reden dat het in Duitsland verboden is om flitsinfo uit te zenden. Bij de aankoop is over deze fout niets gezegd.

Wat kan ik nu doen ?

2813 1 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 6, 2011 om 00:39
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang erg weinig. BMW kan moeilijk rekening gaan houden met wat een specifiek land met een TMC signaal besluit te doen.

Wellicht kunt u klagen over het feit dat u niet goed bent voorgelicht anderzijds het natuurlijk schier onmogelijk om elk mogelijk foutje aan te stippen.