to
door tonnyw Aug 7, 2013 om 16:28
Auto & vervoer

Boete met fietsendrager tolweg

Op snelweg in Frankrijk geflitst met auto met fietsendrager met wit kentekenplaat. We reden 115 km, toegestane snelheid was 120.
Volgens een medewerker van de ANWB zijn we een auto met aanhanger en mochten dan maar 90 km per uur.
Dit kan ik nergens vinden ook niet op de site van de ANWB.
Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen?
Tonny

46895 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2013 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Nederland ben u volgens de Rijksoverheid in ieder geval geen auto met aanhanger.

Maximumsnelheid auto met fietsendrager
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor een personenauto waarop een fietsendrager bevestigd is, gelden dezelfde maximumsnelheden als voor een personenauto zonder aanhangwagen.

Als u lid bent van de ANWB heeft u toch zo'n handboek. Als dat dus in Frankrijk anders geregeld zou zijn, zou dat daar in moeten staan.

Maar ik geloof er niets van. Ken verscheidene mensen met een camper met een fietsendrager achterop. Zij rijden gewoon dezelfde snelheid als personenwagens.

Zal wel net zo'n fout zijn als hier, dat de apparatuur op die snelweg geen onderscheid kan maken. Daar is veel te doen over geweest in de media.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 7, 2013 om 18:11
4299 Antwoorden / 5 Vragen

ANWB is tegenwoordig onderdeel van onze overheid, die nogal pro EU is.?

alexishoop
door alexishoop - Aug 7, 2013 om 22:50
562 Antwoorden / 6 Vragen

toegestaan of niet, rijd gewoon niet te hard met een fietsendrager, het voorkomt niet alleen boetes maar ook brandstof, en een dakdrager of een fietsenrek op de auto vergt toch een ander rijgedrag, zeker langs andere windvangers zoals vrachtwagens, want de luchtweerstand van de auto is veel instabieler, waardoor er sneller gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij het inhalen/passeren, dus ik ben wel voor de maximale 80 of 90 gelijk aan vrachtvervoer.

hutch
door hutch - Aug 8, 2013 om 00:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tonnyw schreef op woensdag 7 aug 2013, 16:28]Volgens een medewerker van de ANWB zijn we een auto met aanhanger en mochten dan maar 90 km per uur.
Van de site van de :

"Personen-/bestelauto's, met of zonder aanhangwagen/caravan, toegestaan totaalgewicht combinatie < 3500 kg" op autosnelwegen: 130 km/u.

Verder is er inderdaad niets te vinden over fiets(en(dragers op hun website.
Maar heeft u niet per ongeluk een bord maximum toegestane snelheid over het hoofd gezien?

pino123
door pino123 - Aug 8, 2013 om 00:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 7 aug 2013, 22:50]toegestaan of niet, rijd gewoon niet te hard met een fietsendrager, het voorkomt niet alleen boetes maar ook brandstof, en een dakdrager of een fietsenrek op de auto vergt toch een ander rijgedrag, zeker langs andere windvangers zoals vrachtwagens, want de luchtweerstand van de auto is veel instabieler, waardoor er sneller gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij het inhalen/passeren, dus ik ben wel voor de maximale 80 of 90 gelijk aan vrachtvervoer.

Lekker belangrijk, gaat er hier om dat TS aangeeft dat hij als aanhanger geflitst is, kennelijk is er een fout opgetreden en heeft het flitsapparaat TS verkeerd beoordeeld. Heb jij wel eens gereden met een aanhanger of met een fietsendrager, totaal niet te vergelijken met elkaar.

worst
door worst - Aug 8, 2013 om 01:22
109 Antwoorden / 0 Vragen

Hij is geflitst in Frankrijk. Wat de ANWB daar van zegt doet er totaal niet toe, of verwacht je dat zij de boete betalen als ze er naast zitten. Als automobilist hoor je ook gewoon op de hoogte te zijn van de Franse regels als je in Frankrijk rijdt.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2013 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@worst

Men mag verwachten dat de ANWB op de hoogte is van de Franse verkeersregels, maar dat zijn ze blijkbaar niet.

grindweg
door grindweg - Aug 11, 2013 om 22:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

uw auto heeft geen aanhanger.
het is ook in frankrijk voor de wet een lading.
ergens vind ik uw verhaal ongeloofwaardig.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grindweg

Zou hier niet hetzelfde als in Nederland van toepassing kunnen zijn? Dat de apparatuur een aanhanger "ziet" terwijl het fietsen zijn?

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 12, 2013 om 11:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, U heeft geen boete voor Aanhanger gekregen maar word zo genoemd.

Het is een gebruik trekhaak en of er nu een rek of aanhanger op zit maakt niets uit.
Dus een rek op de achterklep die de haak niet gebruikte of een dakrail, daar mag je harder mee.

Het is dus een overtreding wegens gebruik trekhaak!

Dit is de Europese wetgeving en als je harder wilt dan de trekhaak beperking moet je ook hier in Nederland je Trekhaak rekje vervangen door kofferbak of achterklep versie die deze beperking niet heeft.

Ik heb zelf zowel dakrails als 5e deur rek en mag dus wel 130 rijden.
Met dakkoffer en fietsen achterop mag ik dus legaal 130 Km waar U de Caravan file moest opzoeken.

Jammer dat niemand dit weet en helaas, elke Nederlander hoorde de wet te kennen dus jammer van dit vrij onbekende hier nauwelijks beboete overtreding waar ook blik op de weg en andere geen aandacht aan gaven.

giorly
door giorly - Aug 12, 2013 om 12:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Onfderstande van ````tot15karakters hoort zich zeer logisch en plausibel aan dus denk dat dit wel klopt.!

tot15karakters

waarschuw redactie
maandag 12 aug 2013, 11:56

Nee, U heeft geen boete voor Aanhanger gekregen maar word zo genoemd.

Het is een gebruik trekhaak en of er nu een rek of aanhanger op zit maakt niets uit.
Dus een rek op de achterklep die de haak niet gebruikte of een dakrail, daar mag je harder mee.

Het is dus een overtreding wegens gebruik trekhaak!

Dit is de Europese wetgeving en als je harder wilt dan de trekhaak beperking moet je ook hier in Nederland je Trekhaak rekje vervangen door kofferbak of achterklep versie die deze beperking niet heeft.

Ik heb zelf zowel dakrails als 5e deur rek en mag dus wel 130 rijden.
Met dakkoffer en fietsen achterop mag ik dus legaal 130 Km waar U de Caravan file moest opzoeken.

Jammer dat niemand dit weet en helaas, elke Nederlander hoorde de wet te kennen dus jammer van dit vrij onbekende hier nauwelijks beboete overtreding waar ook blik op de weg en andere geen aandacht aan gaven.

hansje klein
door hansje klein - Aug 12, 2013 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Eerste ingeving: "Je mag zo hard rijden als je wilt, tot ze er afvallen".

2 - Maar serieus: NederlandseTwinny-loads zijn, als ander voorbeeld van hoe alles in Europa geregeld wordt, in Duitsland helemaal niet toegelaten, toch rijden er alle Nederlanders met niet-toegelaten-fietsendragers rond en worden niet aangehouden. Ik heb een "duitse-Twinny-load" met in de breedte verstelbare reflectoren, die in wettelijk voorgeschreven afstand t.o.v. de auto ingesteld moeten zijn. Verder is de mistlamp en ook het achteruitrijlicht verplicht. Ik moest, toen woonachtig in Duitsland, zèlfs met een gemonteerde "duitse"-fietsendrager naar de TÜV-keuring om een rijvergunning te kunnen krijgen.

M.a.w. verwacht niet, dat alles naar voorschrift gaat en/of gecontroleerd wordt en wacht een eventuele boete gewoon af. Pas dàn zou ik dit door de ANWB of de rechtsbijstandsverzekering laten checken.

Het is overigens, met een verder voorbeeld. net zo absurd, dat caravans niet in de APK-keuring voorkomen.......toch?

hansje klein
door hansje klein - Aug 12, 2013 om 12:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@tonnyw. Wanneer je het antwoord preciezer wilt krijgen, zou ik je aanbevelen om de vraag naar de verkoper/producent van de fietsendrager te sturen.

Ik heb ooit een dakdrager voor fietsen van Thule gehad, waarbij ook meer informatie op de bijsluiter stond. Kijk misschien ook daar eens na.....?

De wegenverkeersregels lezen van Frankrijk is ook een optie.......maar ik beheers de taal niet.

ze
door zeikventje - Aug 12, 2013 om 12:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een foutje. Niet betalen en laten voorkomen.

OM
door OMPI65 - Aug 12, 2013 om 12:55
23 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af.....geflitst...ok
Maar ik hoor niets over een boete?

ro
door ron530 - Aug 12, 2013 om 13:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op tolwegen in Frankrijk mag er 130 km per uur gereden worden wat je ook maar aan de trekhaak hangt, op andere wegen is een snelheidslimiet van toepassing. De fietsdrager wordt gelijkgesteld aan de aanhanger want die is op de trekhaak bevestigd. De snelheidslimiet is dan 90 km per uur. U bent dus terecht geflitst en kunt de bekeuring thuis verwachten.

th
door theodorusme - Aug 12, 2013 om 13:26
111 Antwoorden / 7 Vragen

Wij komen al vele jaren in Frankrijk en we weten dat er op de snelweg een max. snelheid geldt van 130 km/u. Ongeacht of er een aanhanger aan de auto hangt. Je kunt je afvragen of het verstandig is om zo hard te rijden met een caravan er achter, maar dat terzijde.
Een fietsdrager op de trekhaak is GEEN aanhanger, dus ook in Frankrijk mag je er op de snelweg max. 130 km/u meer rijden. Bij regen gelden andere maxima.

christin
door christin - Aug 12, 2013 om 13:41
105 Antwoorden / 4 Vragen

De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.

hansje klein
door hansje klein - Aug 12, 2013 om 13:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.

Weet je hoe ziek ze in Nederland inmiddels zijn? Of rijd je niet zelf?

zoekster
door zoekster - Aug 12, 2013 om 13:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.
Ging dat niet over een egel-oversteek?

ag
door agneske - Aug 12, 2013 om 14:13
15 Antwoorden / 4 Vragen

[offtopic - redactie]

th
door theodorusme - Aug 12, 2013 om 14:19
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 12 aug 2013, 13:58][quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.
Ging dat niet over een egel-oversteek?

De vraag was: Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen?

hansje klein
door hansje klein - Aug 12, 2013 om 14:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

En passant. Inmiddels hebben we informaties gekregen over Frankrijk en Duitsland, maar ik wist òòk nog niet, hoe het in Nederland is geregeld. Nu weten we hel allemaal, de overheid zegt:

In Nederland gelden geen andere regels met of zonder fietsdrager!

zoekster
door zoekster - Aug 12, 2013 om 16:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=theodorusme schreef op maandag 12 aug 2013, 14:19][quote=zoekster schreef op maandag 12 aug 2013, 13:58][quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.
Ging dat niet over een egel-oversteek?

De vraag was: Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen?
Toch prettig dat ik dan die discussie over het negeren van een stopbord meteen in de kiem heb gesmoord?

Verder zou ik als ik de vraagsteller was echt niet weten wat het correcte antwoord is. De een zegt: je mag wel met die fietsendrager 130 km rijden, het is geen aanhanger. De ander zegt, nee, je maakt gebruik van de trekhaak, je mag geen 130 km rijden.

Ik vind uw antwoord ook niet zo duidelijk.

Eerst zegt u:
1) Ongeacht of er een aanhanger aan de auto hangt, mag er 130 km worden gereden.

2) Vervolgens onderbouwt u uw stelling dat de trekhaak met fietsen geen aanhanger is en dat er daarom 130 km mag worden gereden.

Snapt u dat dat verwarring sticht?

hansje klein
door hansje klein - Aug 12, 2013 om 17:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ zoekster. Tonnyw heeft enkele tips gekregen hoe hij achter de waarheid en niets dan de waarheid zou kunnen komen. Hij vertrouwt de medewerker van de ANWB niet en zal dus zelf naar een andere autoriteit moeten zoeken.

Tonnyw begint in zijn bericht met....op de snelweg....en als titel gebruikt hij tolweg. Mogelijk zit dààr weer een addertje onder het gras en zijn er voor tolwegen weer andere spelregels dan op de normale wegen?.

Ik hoop, dat Tonnyw uiteindelijk het juiste antwoord vindt en hier zal plaatsenOnduidelijk blijft of hij na het blitsen, werkelijk een boete heeft ontvangen?

NB. Het "afknijpen" van Christien had inderdaad eleganter gekund en ik heb daaraan ook meegedaan. Sorry!

we
door weertjes - Aug 12, 2013 om 18:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

In Frankrijk mag je met of zonder aanhanger 130 km per uur rijden.

jpm
door jpm - Aug 13, 2013 om 11:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het lijkt me, dat als je in Frankrijk met een aanhanger 130 km/h mag rijden, je dat ook mag doen met een fietsendrager, inclusief fiets(en).

Indien er geflitst is dan denk ik eerder aan een bord dat over het hoofd is gezien, waarbij voor een apart traject op die snelweg een snelheidsbeperking is aangegeven. Ook kan het zijn dat dit laatste voorheen het geval was, maar dat het bord met de beperkte snelheid inmiddels is verwijderd. Dan had de signalering nog aangepast moeten worden.

Ik zie graag de uitkomst hier te zijner tijd ook vermeld, vanwege pure nieuwsgierigheid.

viejo
door viejo - Aug 13, 2013 om 11:54
63 Antwoorden / 4 Vragen

Reagerend op Tolweg, 120 km/h, aanhanger,
Zou U volgens onderstaande gezien Uw trekkend gewicht ( 3500 kg

3 pour l'autoroute 130/110/90
2 pour nationale 90/80 (rijkswegen)

Zoals al gezegd, wacht af van wat de .nl justitie ervan zegt.
Overigens met fietsen op de haak en 130 km/h ziet U mij in
uw spiegels verdwijnen. Dat zwiebert mij te veel.

viejo
door viejo - Aug 13, 2013 om 12:00
63 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een regel verdwenen.
" Zou U volgens onderstaande , gezien Uw trekkend gewicht ( < 750KG)
, een rijbewijs BE, de maximale snelheid , waarmogelijk, van 130 km/h mogen rijden.
130 : pas de permis EB et tractrice < 3500 kg
110 : permis EB et tractrice < 3500 kg
90 : permis EB et tractrice > 3500 kg

enz ....

grindweg
door grindweg - Aug 13, 2013 om 12:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat een hoop geklets over niet het onderwerp.
TS REAGEERT NIET.!!
was het r nat of in een bebouwde kom oid?
de snelheden in fr zijn 60/110130.
dit als meest voorkomend en geen 120