Op snelweg in Frankrijk geflitst met auto met fietsendrager met wit kentekenplaat. We reden 115 km, toegestane snelheid was 120. Volgens een medewerker van de ANWB zijn we een auto met aanhanger en mochten dan maar 90 km per uur. Dit kan ik nergens vinden ook niet op de site van de ANWB. Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen? Tonny
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
In Nederland ben u volgens de Rijksoverheid in ieder geval geen auto met aanhanger.
Maximumsnelheid auto met fietsendrager Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor een personenauto waarop een fietsendrager bevestigd is, gelden dezelfde maximumsnelheden als voor een personenauto zonder aanhangwagen.
Als u lid bent van de ANWB heeft u toch zo'n handboek. Als dat dus in Frankrijk anders geregeld zou zijn, zou dat daar in moeten staan.
Maar ik geloof er niets van. Ken verscheidene mensen met een camper met een fietsendrager achterop. Zij rijden gewoon dezelfde snelheid als personenwagens.
Zal wel net zo'n fout zijn als hier, dat de apparatuur op die snelweg geen onderscheid kan maken. Daar is veel te doen over geweest in de media.
toegestaan of niet, rijd gewoon niet te hard met een fietsendrager, het voorkomt niet alleen boetes maar ook brandstof, en een dakdrager of een fietsenrek op de auto vergt toch een ander rijgedrag, zeker langs andere windvangers zoals vrachtwagens, want de luchtweerstand van de auto is veel instabieler, waardoor er sneller gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij het inhalen/passeren, dus ik ben wel voor de maximale 80 of 90 gelijk aan vrachtvervoer.
[quote=tonnyw schreef op woensdag 7 aug 2013, 16:28]Volgens een medewerker van de ANWB zijn we een auto met aanhanger en mochten dan maar 90 km per uur. Van de site van de :
"Personen-/bestelauto's, met of zonder aanhangwagen/caravan, toegestaan totaalgewicht combinatie < 3500 kg" op autosnelwegen: 130 km/u.
Verder is er inderdaad niets te vinden over fiets(en(dragers op hun website. Maar heeft u niet per ongeluk een bord maximum toegestane snelheid over het hoofd gezien?
[quote=alexishoop schreef op woensdag 7 aug 2013, 22:50]toegestaan of niet, rijd gewoon niet te hard met een fietsendrager, het voorkomt niet alleen boetes maar ook brandstof, en een dakdrager of een fietsenrek op de auto vergt toch een ander rijgedrag, zeker langs andere windvangers zoals vrachtwagens, want de luchtweerstand van de auto is veel instabieler, waardoor er sneller gevaarlijke situaties kunnen ontstaan bij het inhalen/passeren, dus ik ben wel voor de maximale 80 of 90 gelijk aan vrachtvervoer.
Lekker belangrijk, gaat er hier om dat TS aangeeft dat hij als aanhanger geflitst is, kennelijk is er een fout opgetreden en heeft het flitsapparaat TS verkeerd beoordeeld. Heb jij wel eens gereden met een aanhanger of met een fietsendrager, totaal niet te vergelijken met elkaar.
Hij is geflitst in Frankrijk. Wat de ANWB daar van zegt doet er totaal niet toe, of verwacht je dat zij de boete betalen als ze er naast zitten. Als automobilist hoor je ook gewoon op de hoogte te zijn van de Franse regels als je in Frankrijk rijdt.
Nee, U heeft geen boete voor Aanhanger gekregen maar word zo genoemd.
Het is een gebruik trekhaak en of er nu een rek of aanhanger op zit maakt niets uit. Dus een rek op de achterklep die de haak niet gebruikte of een dakrail, daar mag je harder mee.
Het is dus een overtreding wegens gebruik trekhaak!
Dit is de Europese wetgeving en als je harder wilt dan de trekhaak beperking moet je ook hier in Nederland je Trekhaak rekje vervangen door kofferbak of achterklep versie die deze beperking niet heeft.
Ik heb zelf zowel dakrails als 5e deur rek en mag dus wel 130 rijden. Met dakkoffer en fietsen achterop mag ik dus legaal 130 Km waar U de Caravan file moest opzoeken.
Jammer dat niemand dit weet en helaas, elke Nederlander hoorde de wet te kennen dus jammer van dit vrij onbekende hier nauwelijks beboete overtreding waar ook blik op de weg en andere geen aandacht aan gaven.
Onfderstande van ````tot15karakters hoort zich zeer logisch en plausibel aan dus denk dat dit wel klopt.!
tot15karakters tot15karakters
waarschuw redactie maandag 12 aug 2013, 11:56
Nee, U heeft geen boete voor Aanhanger gekregen maar word zo genoemd.
Het is een gebruik trekhaak en of er nu een rek of aanhanger op zit maakt niets uit. Dus een rek op de achterklep die de haak niet gebruikte of een dakrail, daar mag je harder mee.
Het is dus een overtreding wegens gebruik trekhaak!
Dit is de Europese wetgeving en als je harder wilt dan de trekhaak beperking moet je ook hier in Nederland je Trekhaak rekje vervangen door kofferbak of achterklep versie die deze beperking niet heeft.
Ik heb zelf zowel dakrails als 5e deur rek en mag dus wel 130 rijden. Met dakkoffer en fietsen achterop mag ik dus legaal 130 Km waar U de Caravan file moest opzoeken.
Jammer dat niemand dit weet en helaas, elke Nederlander hoorde de wet te kennen dus jammer van dit vrij onbekende hier nauwelijks beboete overtreding waar ook blik op de weg en andere geen aandacht aan gaven.
1 - Eerste ingeving: "Je mag zo hard rijden als je wilt, tot ze er afvallen".
2 - Maar serieus: NederlandseTwinny-loads zijn, als ander voorbeeld van hoe alles in Europa geregeld wordt, in Duitsland helemaal niet toegelaten, toch rijden er alle Nederlanders met niet-toegelaten-fietsendragers rond en worden niet aangehouden. Ik heb een "duitse-Twinny-load" met in de breedte verstelbare reflectoren, die in wettelijk voorgeschreven afstand t.o.v. de auto ingesteld moeten zijn. Verder is de mistlamp en ook het achteruitrijlicht verplicht. Ik moest, toen woonachtig in Duitsland, zèlfs met een gemonteerde "duitse"-fietsendrager naar de TÜV-keuring om een rijvergunning te kunnen krijgen.
M.a.w. verwacht niet, dat alles naar voorschrift gaat en/of gecontroleerd wordt en wacht een eventuele boete gewoon af. Pas dàn zou ik dit door de ANWB of de rechtsbijstandsverzekering laten checken.
Het is overigens, met een verder voorbeeld. net zo absurd, dat caravans niet in de APK-keuring voorkomen.......toch?
Op tolwegen in Frankrijk mag er 130 km per uur gereden worden wat je ook maar aan de trekhaak hangt, op andere wegen is een snelheidslimiet van toepassing. De fietsdrager wordt gelijkgesteld aan de aanhanger want die is op de trekhaak bevestigd. De snelheidslimiet is dan 90 km per uur. U bent dus terecht geflitst en kunt de bekeuring thuis verwachten.
Wij komen al vele jaren in Frankrijk en we weten dat er op de snelweg een max. snelheid geldt van 130 km/u. Ongeacht of er een aanhanger aan de auto hangt. Je kunt je afvragen of het verstandig is om zo hard te rijden met een caravan er achter, maar dat terzijde. Een fietsdrager op de trekhaak is GEEN aanhanger, dus ook in Frankrijk mag je er op de snelweg max. 130 km/u meer rijden. Bij regen gelden andere maxima.
De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.
[quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek.
Weet je hoe ziek ze in Nederland inmiddels zijn? Of rijd je niet zelf?
[quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek. Ging dat niet over een egel-oversteek?
[quote=zoekster schreef op maandag 12 aug 2013, 13:58][quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek. Ging dat niet over een egel-oversteek?
De vraag was: Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen?
En passant. Inmiddels hebben we informaties gekregen over Frankrijk en Duitsland, maar ik wist òòk nog niet, hoe het in Nederland is geregeld. Nu weten we hel allemaal, de overheid zegt:
In Nederland gelden geen andere regels met of zonder fietsdrager!
[quote=theodorusme schreef op maandag 12 aug 2013, 14:19][quote=zoekster schreef op maandag 12 aug 2013, 13:58][quote=christin schreef op maandag 12 aug 2013, 13:41]De Franse politie houdt niet van toeristen en schrijven expres hoge boetes uit ook al is er niets aan de hand. Een kennis reed daar door een landschap waar geen enkel ander verkeer was. Hij reed daar alleen. Opeens was daar politie en kreeg hij een boete van 85 euro voor ''negeren'' van een stopbord. Dat is toch ziek. Ging dat niet over een egel-oversteek?
De vraag was: Wie kan me iets vertellen over de snelheid van een auto met fietsendrager met 2 fietsen? Toch prettig dat ik dan die discussie over het negeren van een stopbord meteen in de kiem heb gesmoord?
Verder zou ik als ik de vraagsteller was echt niet weten wat het correcte antwoord is. De een zegt: je mag wel met die fietsendrager 130 km rijden, het is geen aanhanger. De ander zegt, nee, je maakt gebruik van de trekhaak, je mag geen 130 km rijden.
Ik vind uw antwoord ook niet zo duidelijk.
Eerst zegt u: 1) Ongeacht of er een aanhanger aan de auto hangt, mag er 130 km worden gereden.
2) Vervolgens onderbouwt u uw stelling dat de trekhaak met fietsen geen aanhanger is en dat er daarom 130 km mag worden gereden.
@ zoekster. Tonnyw heeft enkele tips gekregen hoe hij achter de waarheid en niets dan de waarheid zou kunnen komen. Hij vertrouwt de medewerker van de ANWB niet en zal dus zelf naar een andere autoriteit moeten zoeken.
Tonnyw begint in zijn bericht met....op de snelweg....en als titel gebruikt hij tolweg. Mogelijk zit dààr weer een addertje onder het gras en zijn er voor tolwegen weer andere spelregels dan op de normale wegen?.
Ik hoop, dat Tonnyw uiteindelijk het juiste antwoord vindt en hier zal plaatsenOnduidelijk blijft of hij na het blitsen, werkelijk een boete heeft ontvangen?
NB. Het "afknijpen" van Christien had inderdaad eleganter gekund en ik heb daaraan ook meegedaan. Sorry!
Het lijkt me, dat als je in Frankrijk met een aanhanger 130 km/h mag rijden, je dat ook mag doen met een fietsendrager, inclusief fiets(en).
Indien er geflitst is dan denk ik eerder aan een bord dat over het hoofd is gezien, waarbij voor een apart traject op die snelweg een snelheidsbeperking is aangegeven. Ook kan het zijn dat dit laatste voorheen het geval was, maar dat het bord met de beperkte snelheid inmiddels is verwijderd. Dan had de signalering nog aangepast moeten worden.
Ik zie graag de uitkomst hier te zijner tijd ook vermeld, vanwege pure nieuwsgierigheid.
Reagerend op Tolweg, 120 km/h, aanhanger, Zou U volgens onderstaande gezien Uw trekkend gewicht ( 3500 kg
3 pour l'autoroute 130/110/90 2 pour nationale 90/80 (rijkswegen)
Zoals al gezegd, wacht af van wat de .nl justitie ervan zegt. Overigens met fietsen op de haak en 130 km/h ziet U mij in uw spiegels verdwijnen. Dat zwiebert mij te veel.
Er is een regel verdwenen. " Zou U volgens onderstaande , gezien Uw trekkend gewicht ( < 750KG) , een rijbewijs BE, de maximale snelheid , waarmogelijk, van 130 km/h mogen rijden. 130 : pas de permis EB et tractrice < 3500 kg 110 : permis EB et tractrice < 3500 kg 90 : permis EB et tractrice > 3500 kg
wat een hoop geklets over niet het onderwerp. TS REAGEERT NIET.!! was het r nat of in een bebouwde kom oid? de snelheden in fr zijn 60/110130. dit als meest voorkomend en geen 120
Altijd zit er een embleempje in de kraag van een nieuw overhemd o.i.d. genaaid. En wel zodanig dat het praktisch niet is te verwijderen zonder het nieuwe hemd te beschadigen. Het veroorzaakt altijd irritatie aan je huid en veel van mijn bekenden klagen er ook over.
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer