na
door navman Jul 3, 2011 om 19:45
Auto & vervoer

Defecte uitlaat?

Wij hebben een peugeot 207 van ongeveer 2 jaar en 3 maanden oud.Sinds kort horen wij een doffe brom uit de uitlaat als hij koud is en bij een bepaald toerental. Zelf al van alles gecontroleerd onder de auto maar daar is alles ok. Het lijkt erop dat de laatste uitlaatdemper inwendig stuk aan het gaan is (loszittend schot). Dealer zegt dat het buiten de garantie valt maar dit mag toch niet bij zo'n jonge auto. km stand is 32000. Wat kan ik doen?

9030 25 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Jul 3, 2011 om 22:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Als je steeds kleine stukjes rijdt, is dat finest voor de uitlaat.
Het punt is dat de motor te koud blijft om alle vocht wat in het uitlaatsysteem zit te laten verdampen, waardoor het systeem gaat roesten.

Dergelijke zaken vallen nooit onder garantie.

ta
door tar - Jul 4, 2011 om 15:28
522 Antwoorden / 9 Vragen

Van duurzame gebruiksgoederen mag je verwachten dat ze het een redelijke tijd volhouden; Als een uitlaat na 2 jaar en 3 maanden al mankementen vertoont is dit geen redelijke termijn.

Als een dempingsschot los is komen te zitten zal dit hoogstwaarschijnlijk geen roestvorming zijn na pas 2 jaar en 3 maanden, maar gewoon slecht laswerk.

Misschien kan uw rechtsbijstandsverzekering u helpen? (Als u die heeft).

Franse/Italiaanse auto's vertonen vaker dit soort fabrieks-mankementen en de fabrikanten zijn over het algemeen niet erg bereidwillig...

zie ook dit onderwerp:

Afbrekende veren

ikbenik
door ikbenik - Jul 4, 2011 om 15:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tar schreef op maandag 4 jul 2011, 15:28]
Van duurzame gebruiksgoederen mag je verwachten dat ze het een redelijke tijd volhouden; Als een uitlaat na 2 jaar en 3 maanden al mankementen vertoont is dit geen redelijke termijn.

Wat neem je dan als leidraad?
De uitspraken van de fabrikanten, of de uitspraken van de consumentenorganisaties die hun mening geven?

ro
door ron530 - Jul 4, 2011 om 17:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In de einddemper is een schot aan het los gaan en zorgt voor een irritant geluid, de uitlaat is dus nog gasdicht. Edoch de fabrikant sluit alle aan slijtage onderhevige onderdelen uit. Toch lijkt me enige coulance op zijn plaats want ook al is de demper nog gasdicht zo'n binnenschot behoort niet los te komen. Meer een constructiefout dus.

ikbenik
door ikbenik - Jul 4, 2011 om 17:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een opmerking:

Voor je gevoel zou dat product langer mee moeten gaan, maar is dat werkelijk ook zo?

vr1944
door vr1944 - Jul 4, 2011 om 18:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Op de Peugeot website lees ik dat ze 2 jaar garantie geven op de auto.Hopelijk is de katalysater niet kapot door het vaak rijden van korte afstanden.Het kapotte gedeelte laten vervangen is misschien een niet al te dure optie.Doe dit niet bij de Peugeot dealer want die zijn een stuk duurder dan de uitlaatspecialist

ta
door tar - Jul 4, 2011 om 18:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zondag 3 jul 2011, 22:38]Als je steeds kleine stukjes rijdt, is dat finest voor de uitlaat.
Het punt is dat de motor te koud blijft om alle vocht wat in het uitlaatsysteem zit te laten verdampen, waardoor het systeem gaat roesten.

Dergelijke zaken vallen nooit onder garantie.

Dat u voor dit stukje tekst 2 positieve duimen heeft gekregen geeft aan dat er niet zo'n snuggere mensen en/of onvoorwaardelijke liefhebbers van Franse en/of Italiaanse auto's op dit forum aanwezig zijn:

(Voor deze inzending wil ik graag 10 rode duimen!).

De klager, de heer Navman geeft DUIDELIJK aan dat die Peugeot 2 jaar en 3 maanden oud is en er 32.000 kilometer op de teller staat en u heeft het over kleine stukjes... U denkt aan 3200 korte auto-ritjes van 10 kilometer?

U zegt verder:

"Voor je gevoel zou dat product langer mee moeten gaan, maar is dat werkelijk ook zo?".

Niet hatelijk bedoeld! Wat is dit voor nietszeggende Ella Vogelaar zin?

Het Consumentenrecht is gewoon heel duidelijk:

Duurzame gebruiksgoederen moeten een redelijke termijn meegaan:

2 jaar en 3 maanden voor een spiksplinternieuwe uitlaat is geen redelijke termijn! (Tenzij u de uitlaat zelf heeft beschadigd).

Ron530 zei het al; waarschijnlijk gewoon een constructiefout; door de Franse slag zullen wij maar zeggen.

P.S.

Off Topic:

Fiat heeft onomstotelijk bewezen dat het gewoon heel schofterig en uiters onverantwoordelijk heeft gehandeld in Nederlander door niet adequaat te reageren op het afbreken van de voorveren, waardoor levensgevaarlijke situaties ontstonden.

Pas nadat KassaVara Fiat aan de schandpaal had genageld, wilde men pas wat ondernemen!

Ken verder geen Japanse, Duitse of Koreaanse autofabrikanten die zo vreselijk moeilijk en kinderachtig doet over een noodzakelijke Recall-actie.

ro
door ron530 - Jul 4, 2011 om 18:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tar wat subtieler kan ook wel dunkt me. Vr1944 snapt er al helemaal geen hout van die gaat over een katalysator zitten kletsen terwijl er een schot in de EINDDEMPER los gaat raken. Die katalysator gaat echt niet hemelen als er een schot in de achterdemper losraakt.

ta
door tar - Jul 4, 2011 om 18:59
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 4 jul 2011, 18:30]Tar wat subtieler kan ook wel dunkt me. Vr1944 snapt er al helemaal geen hout van die gaat over een katalysator zitten kletsen terwijl er een schot in de EINDDEMPER los gaat raken. Die katalysator gaat echt niet hemelen als er een schot in de achterdemper losraakt.

Hey Ron530,

Mocht ik iemand (diep) hebben beledigd, dan bied ik NU mijn verontschuldigingen aan!

P.S.

Krijg wel tranen in mijn ogen als mensen echt denken dat je na twee jaar garantie op een auto met maar 32.000 kilometer op de teller geen aanspraak meer kan maken op garantie.

grindweg
door grindweg - Jul 4, 2011 om 21:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een uitlaat van 2 jaar en 3 maanden oud geven ze bij peugeot echt geen garantie meer op.
bij de citroen zijn ze iets meegaander en krijgt men vaker coulance.
u kunt het voorstellen om dat ook bij dit psa product te doen.
zij hebben ook nog een forse korting op de onderdelen.
een doffe brom is geen resonantie dus zit er geen schot los.
wie heeft het euvel geconstateerd de dealer??
zo ja dan kunnen zij precies zeggen wat er aan mankeert.
mijn conclusie is dat er nu sprake is van gissen en daar kun je geen goed advies op geven.
dus graag betere info .
is het een diesel of benzine en wat voor een? .

eltjored
door eltjored - Jul 4, 2011 om 23:05
35 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vr1944 schreef op maandag 4 jul 2011, 18:13]Op de Peugeot website lees ik dat ze 2 jaar garantie geven op de auto.Hopelijk is de katalysater niet kapot door het vaak rijden van korte afstanden.Het kapotte gedeelte laten vervangen is misschien een niet al te dure optie.Doe dit niet bij de Peugeot dealer want die zijn een stuk duurder dan de uitlaatspecialist
zou toch maar eerst eens gaan bellen met de peugeot dealer, de uitlaat van een 307 is bij de dealer enige tientjes goedkoper dan bij de fitters en mijn ervaring is dat fitter uitlaten nog minder lang meegaan

ta
door tar - Jul 4, 2011 om 23:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=grindweg schreef op maandag 4 jul 2011, 21:49]een uitlaat van 2 jaar en 3 maanden oud geven ze bij Peugeot echt geen garantie meer op.
bij de citroen zijn ze iets meegaander en krijgt men vaker coulance.

Een uitlaat van 2 jaar en 3 maanden die kuren vertoont niet vervangen/het euvel verhelpen is een goed reden om geen Peugeot te kopen!

ke
door kedientje - Jul 5, 2011 om 19:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij valt dit onder de garantie.
Mijn vrouw heeft een daihatsu cuore met 3 jaar garantie. Na afloop van het 3e jaar heeft mijn vrouw een brief ontvangen van de dealer in Groessen om de auto na te laten kijken ivm de afloop van de garantie.
Nadat zij de auto haar jaarlijkse beurt heeft laten geven bleek dat de dealer een geheel nieuwe uitlaat heeft gemonteerd, uiteraard gratis, want, zo vertelde de dealer, dit valt onder de garantie.
Auto was 3 jaar oud en had een kilomaterstand van 9000 km. Dus alleen kleine afstanden mee gereden.

mastag
door mastag - Jul 5, 2011 om 20:24
955 Antwoorden / 19 Vragen

een uitlaat valt net als bv banden en remmen onder de slijtage gevoelige onderdelen en heeft derhalve geen (volledige) garantie. 32.000km is niet veel maar de dealer hoeft dit niet kosteloos te verhelpen.

Mastag

na
door navman - Jul 5, 2011 om 20:27
2 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mastag schreef op zondag 3 jul 2011, 21:20]een uitlaat valt net als bv banden en remmen onder de slijtage gevoelige onderdelen en heeft derhalve geen (volledige) garantie. 32.000km is niet veel maar de dealer hoeft dit niet kosteloos te verhelpen.

Mastag[/quote
Sorry mmar wat is hier slijtage aan bij een onderdeel dat stil hangt onder de auto, iets ouder dan 2 jaar en geen enkele uitwendige beschadiging heeft? Een verwachte levensduur van 4 jaar of 60000 km zou toch wel mogen.]

ikbenik
door ikbenik - Jul 5, 2011 om 20:49
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=navman schreef op dinsdag 5 jul 2011, 20:27][quote=mastag schreef op zondag 3 jul 2011, 21:20]een uitlaat valt net als bv banden en remmen onder de slijtage gevoelige onderdelen en heeft derhalve geen (volledige) garantie. 32.000km is niet veel maar de dealer hoeft dit niet kosteloos te verhelpen.

Mastag
Sorry mmar wat is hier slijtage aan bij een onderdeel dat stil hangt onder de auto, iets ouder dan 2 jaar en geen enkele uitwendige beschadiging heeft? Een verwachte levensduur van 4 jaar of 60000 km zou toch wel mogen.]

Met alle respect, maar het betreft hierbij wel je eigen mening.

Je kunt wel alles vinden en menen, maar wat belangrijk is wat er wettelijk geregeld is.
Je kunt wel vinden dat die uitlaat veel langer mee moet gaan, maar als dat wettelijk niet zo bepaald is, heb je aan je mening niet zoveel.

Er is in de wet helemaal niet bepaald hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan.
Dergelijke regels kunnen ook helemaal niet.

Ik bedoel ermee:
In theorie kun je de mooiste zaken en regels verzinnen, maar als ze in de praktijk niet uitvoerbaar zijn, heb je er geen moer aan.
Helaas zijn er veel te veel mensen die puur theoretisch denken en totaal geen rekening houden met de praktijk. Met alle gevolgen van dien.

Hoe je het wend of keert, de verkopende partij is niet verplicht om in dit geval die uitlaat kosteloos te vervangen en mag alle kosten in rekening brengen.
Wat hierbij je mening is, is compleet niet relevant.
Zo staan de zaken er voor.

grindweg
door grindweg - Jul 5, 2011 om 21:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de meeste geven geen tips maar alleen sugesties en daar is ts niet meegeholpen.

ikbenik
door ikbenik - Jul 5, 2011 om 21:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=grindweg schreef op dinsdag 5 jul 2011, 21:25]de meeste geven geen tips maar alleen sugesties en daar is ts niet meegeholpen.

In dit geval kan er niets geregeld worden zodat de TS geen kosten hoeft te betalen.

Dat men om raad vraagt is geen probleem, maar wat niet kan is dat er altijd een antwoord moet worden gegeven die in het voordeel van de TS moet zijn.

Ik heb wel eens het verwijt gekregen dat ik niet altijd voor de TS opkom en dat ik een antwoord moet geven welke altijd in het voordeel van de TS moet zijn.

Vaak kan er niet voor de TS worden opgekomen en vaak kan er geen positieve antwoord welke in het voordeel van de TS worden gegeven.

ta
door tar - Jul 5, 2011 om 21:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

De heer Navman zei:

"Sorry maar wat is hier slijtage aan bij een onderdeel dat stil hangt onder de auto, iets ouder dan 2 jaar en geen enkele uitwendige beschadiging heeft? Een verwachte levensduur van 4 jaar of 60000 km zou toch wel mogen".

Geachte heer Navman,

U heeft helemaal gelijk en inschakeling van uw rechtsbijstandsverzekering, als u die heeft is zinvol.

Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering, dan kan misschien de Bovag voor u bemiddelen?

Tevens kunt u proberen om een aangetekende brief, met ontvangstbevestiging naar Peugeot Nederland te sturen met uw klacht.

Succes!

P.S.

Wat ik altijd doe als ik bemerk dat de originele (achterdemper) van mijn auto het na een jaar of 5 a 6 begeeft, een RVS-achterdemper laten monteren; Als de rest van het uitlaatsysteem is doorgeroest laat ik dit ook vervangen door RVS-uitlaatdelen.

Een compleet RVS-uitlaatsysteem overleeft een auto altijd en heeft ook altijd meerwaarde als u uw auto gaat inruilen!

Tevens bent u definitief af dat u uw uitlaat moet vervangen omdat deze is doorgeroest!

Laat u eens geheel vrijblijvend informeren over de kosten van een RVS-achterdemper en maak eens een totaal rekensommetje van elke 5 - 6 jaar (wat vrij normaal is) een achterdemper vervangen.

U zult verbaasd zijn!

Voor mijn nooit meer een uitlaat van "blik" en bij elke inruil kreeg ik ook extra geld terug voor het RVS-uitlaatsysteem!

Zie b.v. deze willekeurige leveranciers, er zijn er veel meer; Googel kan u de weg wijzen:

RVS-uitlaat, link 1

RVS-uitlaat, link 2

mastag
door mastag - Jul 6, 2011 om 10:06
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Navman
Ik heb geen idee wat voor auto je hebt, maar een uitlaat die stil hangt heb ik nog nooit gezien, slijtage???? wat dacht je van steenslag, weersinvloeden, misschien een woonerf heuveltje, warmte en koude invloeden.......Deeltjes van binnen omdat er geen complete verbranding plaatsvind, vocht-ophoping enz
Dus hoezo niet slijtage gevoelig
Daarnaast vind ik de vergelijking 4 jaar of 60.000 km raar. Ik rij zelf ongeveer 65.000 km per jaar en zijn weinig onderdelen (op banden en remmen na) vervangen Mijn vrouw rijdt slechts 4000 km. Bij haar auto (nu 3 jaar oud) zijn meer onderdelen vervangen als bij die van mij, komt door de kleine stukjes volgens de dealer. En persoonlijk (maar dat is off topic) koop ik liever een leasebak van een vertegenwoordiger met 50.000 km 2e hands als een 2e hands taxi met 30.000km.

Mastag

ta
door tar - Jul 6, 2011 om 11:37
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Mastag

De prijsklasse van uw auto is gelijk aan de auto van uw vrouw?

Rijdt uw vrouw op dezelfde brandstof als u?

99.9% ben ik zeker dat beiden vragen nu al kunnen worden beantwoord met nee.

Ik durf te wedden dat de Peugeot-dealer met een vergrootglas heeft gekeken of er geen krasjes op de einddemper zaten, zodat hij geen garantie meer hoefde te geven.

Garantie is ook een ander woord voor service en klanttevredenheid!

Wat een Franse k*t-mentaliteit!

3 maanden na afloop van de garantie en dan zo moeilijk doen over een goedkoop einddempertje...

Nogmaals; voor duurzame gebruiksgoederen gelden andere, langere garantie-regels!

mastag
door mastag - Jul 6, 2011 om 13:21
955 Antwoorden / 19 Vragen

@tar.
Je hebt gelijk dat ik een wat luxere auto rijd ivm de kilometers, wel rijden we beiden op benzine.Je hebt absoluut gelijk dat de dealer uit serviceoverweging die demper beter kan vervangen tegen een schappelijke prijs of beter gratis, maar vaak werkt het gewoon niet zo. Klanten zijn niet meer "koning" maar eerder "hofnar" voor veel bedrijven.
Rechtsbijstand lijkt me zinloos gezien de prijs van de demper, en daarnaast wordt de zaak met maanden vertraagd. Een 50-50 zou m.i een mooie oplossing zijn, gratis reparatie lijkt me uitgesloten.

Mastag

ikbenik
door ikbenik - Jul 6, 2011 om 14:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tar schreef op woensdag 6 jul 2011, 11:37]

Garantie is ook een ander woord voor service en klanttevredenheid!

Dat is je eigen fantasie.
Met alle respect, het slaat echt totaal nergens op.

[quote=tar schreef op woensdag 6 jul 2011, 11:37]Wat een Franse k*t-mentaliteit!

3 maanden na afloop van de garantie en dan zo moeilijk doen over een goedkoop einddempertje...
Het is hun goed recht, en ze staan in hun recht.
Dat jij het er niet mee eens bent is je goed recht, maar totaal niet relevant.

[quote=tar schreef op woensdag 6 jul 2011, 11:37]Nogmaals; voor duurzame gebruiksgoederen gelden andere, langere garantie-regels!

Helaas voor je is dat niet waar.

ta
door tar - Jul 6, 2011 om 16:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte heer ikbenik,

Als u het bericht leest van: kedientje dinsdag 5 jul 2011, 19:48 kan het blijkbaar ook heel anders; klantvriendelijk en fatsoenlijk!

Vooral Fiat doet/deed moeilijk en onbeschoft: een "fijn" voorbeeld met hun ondeugdelijke levensgevaarlijke voorveren!

Uw bewering is dus, als je het strikt neemt, b.v.:

Als je 2 jaar fabrieks-garantie hebt op een 20.000 Euro kostende auto en de automotor loopt door een fabrieksfout/constructiefout vast na 2.5 jaar en 25.000 kilometer, heb je dan geen recht op (grotendeels) gratis reparatie/vervanging?

(Ik ben benieuwd hoeveel mensen nog een bepaalde auto kopen als de verkoper niet kan garanderen dat de automotor vele jaren meegaat, maar kort na de garantietermijn kapot kan gaan).

Ook al geeft een (auto)fabrikant b.v. maar 2 jaar fabrieks-garantie; de fabrikant is wettelijk verplicht om bij dure duurzame gebruiksgoederen een goed werkend apparaat af te leveren.

Zie b.v. deze link voor meer begrijpelijk, doch correcte informatie:

Garantietermijnen-en-misverstanden

Dat bepaalde malafide (auto)fabrikanten gokken dat consumenten toch niet de gang naar de rechter zullen maken, i.v.m. de kosten-batenanalyse, is treurig en als een consument opnieuw bij diezelfde fabrikant koopt, verdient hij/zij niet beter dan opnieuw te worden opgelicht.

Blijkbaar bent u het niet met mij eens; maar 3 maanden na de garantie-termijn je erg formeel gaan opstellen over een einddempertje vind ik infantiel en klantonvriendelijk!
Voor mij zou dit meer dan genoeg zijn om een andere dealer proberen te vinden en/of over te stappen op een ander merk auto waar men nog wel klantvriendelijk(er) is.

P.S.

Regelmatig worden niet gevaarlijke fabrieksfouten/constructiefouten verholpen bij o.a. Toyota, Mercedes, (blijkbaar ook Daihatsu), Audi, Volkswagen, enz. zonder dat men 1 cent moeten betalen; zo kan het dus ook!

ta
door tar - Jul 6, 2011 om 16:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mastag schreef op woensdag 6 jul 2011, 13:21]@tar.
Je hebt gelijk dat ik een wat luxere auto rijd ivm de kilometers, wel rijden we beiden op benzine.Je hebt absoluut gelijk dat de dealer uit serviceoverweging die demper beter kan vervangen tegen een schappelijke prijs of beter gratis, maar vaak werkt het gewoon niet zo. Klanten zijn niet meer "koning" maar eerder "hofnar" voor veel bedrijven.
Rechtsbijstand lijkt me zinloos gezien de prijs van de demper, en daarnaast wordt de zaak met maanden vertraagd. Een 50-50 zou m.i een mooie oplossing zijn, gratis reparatie lijkt me uitgesloten.

Mastag

Hey Mastag,

Het zal wel aan mij liggen, maar met een degelijke kinderachtige en krenterige dealer wil ik helemaal niets meer te maken hebben.

De kans is naar mijn mening groot als men zo moeilijk/vervelend/krenterig doet dat die dealer je ook oplicht op andere gebieden...

Als meer mensen zouden weglopen bij vervelende dealers, zou de mentaliteit snel veranderen...
Ik hoef trouwens geen Franse of Italiaanse auto! Zelfs de Italiaanse snelwegpolitie rijdt in Audi's...