Defecte versnellingsbak bij 3 jr en 55000 km
beste redactie,
ik heb in nov 2010 een golf V gekocht bj juni 2008,
medio juli 2011 ontdekte ik dat mijn versnellingsbak kapot is doordat de synchromesringen vervangen moeten worden (kosten €1300,00) werkplaatschef van de dealer Wittebrug erkende dat dit normaal was bij deze leeftijd en km stand en dacht dat er wel een coulance regeling plaats kon vinden. Nu heb ik van zowel de dealer als van de importeur nul op het rekest gekregen en kan er ook niet bemiddeld worden omdat ik de auto particulier heb aangeschaft en niet bij een dealer. Dit strookt naar mijn idee niet met de reclame die nu op de tv is met het oude onbetrouwbare vrouwtje en de betrouwbare golf die je dus flink kan aftrappen zonder nadelige gevolgen. Met deze reclame worden mensen juist aangemoedigd hun golf van een particulier te kopen want die zijn zo betrouwbaar!!!!! Nou bij is het dus net even anders en dan heb ik nog een vrij nieuwe golf en nog niet eens een van een fiks aantal jaren geleden zoals in de commercial.
Zo'n reclame met een oud vrouwtje zegt niets over de kwaliteit van een Volkswagen; dit is alleen commercie.
Het feit dat u de auto van een particulier heeft gekocht, en daardoor bij de dealer, gezien de leeftijd, geen garantie meer krijgt, is niet meer dan normaal.
Overigens vindt ik persoonlijk dat een versnellingsbak na zo weinig kilometers kapot is, niet voor zou mogen komen.
Het is voor de dealer moeilijk te bepalen hoe de vorige eigenaar met de versnellingsbak is omgegaan, waardoor deze misschien een defect heeft opgelopen.
Ik vrees dan ook dat dit geval u geld gaat kosten.

ik heb zelf n golf gehad van 2006 en m n neef heeft die overgenomen toen op de teller n stand stond van 87500 inmiddels staat deze nu op bijna 98000 en er mankeert nog steeds niks aan,in uw geval zal de vorige rijder er wel mee hebben gescheurd en wat vele mensen ook doen tijdens t rijden de pook maar steeds vasthouden en ,hoe gek t ook klinkt ,heeft ook dit schadelijke gevolgen voor de versnellingsbak
Ja het bijzondere is alleen dat bij de vorige serie
Versnellingsbakken allen zijn terug geroepen voor
Defecte ringen door een aggresieve olie.
En dan de reclame waarin juist aanbevolen wordt
Een occasion te kopen particulier, als je het dan
Over een rijstijl hebt.
Het gaat mij erom dat dit gewoon niet mogelijk
Is met een nieuwe auto, ook al rijd je er sportief mee
Ik ken niemand die een nieuwe auto aftrapt
Helaas schrijft u niet hoeveel kilometers de Golf gereden heeft. Bij normaal gebruik gaat een versnellingsbak een auto leven lang mee. Ik ken auto's met meer dan 400.000 km op de teller met nog steeds dezelfde versnellingsbak. Ik schijf juist bij normaal gebruik. Het verslijten van de synchromesringen kan volgens mij alleen voorkomen bij niet normaal gebruik. Deze ringen zorgen ervoor dat u zonder kraken kunt schakelen. Helaas moet men de ringen wel de tijd geven om hun werk te doen. Dus feitelijk moet u tijdens het overschakelen een fractie van een fractie van seconden de versnellingspook in neutraal houden. In die tijd doet het mes zijn werk. Schakelt u te snel dan voelt u ook een kleine weerstand in de versnellingsbak. Zover ik weet gaan de messen dus alleen kapot door te snel schakelen of door de koppeling niet geheel vrij te trappen tijdens het schakelen. Ik denk dus dat de vorige eigenaar(en) de versnellingsbak verziekt hebben door verkeerd te schakelen.
U zou nog even kunnen kijken bij de revieuws op uw model. Misschien dat de klacht daar meer voor komt. Overigens is het op zich al een goede zaak om voordat u een gebruikte auto aanschaft eerst even de revieuws daarvan te lezen. Dan weet u in ieder geval wat andere bestuurders van een bepaald model vinden.
Kijk voor eventuele revieuws even op:
http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?vanjaar=0&sort=4&desc=1
Verder veel succes met uw auto.
[quote=dejeeper schreef op vrijdag 11 nov 2011, 16:17]Helaas schrijft u niet hoeveel kilometers de Golf gereden heeft. Bij normaal gebruik gaat een versnellingsbak een auto leven lang mee. Ik ken auto's met meer dan 400.000 km op de teller met nog steeds dezelfde versnellingsbak. Ik schijf juist bij normaal gebruik. Het verslijten van de synchromesringen kan volgens mij alleen voorkomen bij niet normaal gebruik. Deze ringen zorgen ervoor dat u zonder kraken kunt schakelen. Helaas moet men de ringen wel de tijd geven om hun werk te doen. Dus feitelijk moet u tijdens het overschakelen een fractie van een fractie van seconden de versnellingspook in neutraal houden. In die tijd doet het mes zijn werk. Schakelt u te snel dan voelt u ook een kleine weerstand in de versnellingsbak. Zover ik weet gaan de messen dus alleen kapot door te snel schakelen of door de koppeling niet geheel vrij te trappen tijdens het schakelen. Ik denk dus dat de vorige eigenaar(en) de versnellingsbak verziekt hebben door verkeerd te schakelen.
U zou nog even kunnen kijken bij de revieuws op uw model. Misschien dat de klacht daar meer voor komt. Overigens is het op zich al een goede zaak om voordat u een gebruikte auto aanschaft eerst even de revieuws daarvan te lezen. Dan weet u in ieder geval wat andere bestuurders van een bepaald model vinden.
Kijk voor eventuele revieuws even op:
http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?vanjaar=0&sort=4&desc=1
Verder veel succes met uw auto.
Staat toch duidelijk 55.000km?
Maar heeft de werkplaatschef nu WEL erkend dat het normaal is bij deze km-stand en dit bouwjaar?
Zoja dan heeft u een gerede kans van slagen bij de kantonrechter dunkt mij,daar het toch zeker niet gebruikelijk is dat een versnellingsbak dan een zo dure revisie nodig heeft.
Hoi bakkersjors, bedankt voor je bijval.
De werkplaatschef heeft inderdaad gezegd dat
Het niet normaal is met deze kilometerstand
Hij gaf ook aan dat er een coulance regeling voor
Bestond maar bij het raadplegen van de computer
Kreeg ik te horen dat ik geen coulance had omdat de
Auto 2 maanden over de 3 jaar heen was!
Maar je opmerking over de kantonrechter prikkelt
Me wel kan je daar iets meer over vertellen over
Welke wegen ik moet bewandelen.
Alvast bedankt
Gr. Dennis
via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.
Beste grindweg, bedankt voor je antwoord
mag ik vragen wat je gaat doen met het chassisnummer?
En heb je misschien een mail adres waar ik je op
Kan mailen.
Gr. Dennis
[quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:01]via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.
[quote=dahelden schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:12][quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:01]via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.
dan kan ik kijken of er meer klachten zijn en bekijken hoe dat afgehandeld is.
dat moet via dit medium kunnen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vliegtickets amerika overstap
Waarom kost een vliegticket van Düsseldorf naar Schiphol naar San Fransico met koffers op 13 oktober €597,-. Terwijl als je hem direct vanaf schiphol pakt, dus een complete vlucht minder. 718 euro. Ik snap dat het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod is.... maar millieu technisch kan KLM dit echt niet maken. Lees meer
Bellegingshypotheek
De waarde vd beleggingen van mijn beleggingshypotheek zijn hoger dan rest hypotheekschuld, waarom kan mijn hypotheek daarmee niet afgelost worden. Nu moet ik tot mijn 84e hypotheekrente blijven betalen Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer

Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer