da
door dahelden Nov 10, 2011 om 13:36
Auto & vervoer

Defecte versnellingsbak bij 3 jr en 55000 km

beste redactie,
ik heb in nov 2010 een golf V gekocht bj juni 2008,
medio juli 2011 ontdekte ik dat mijn versnellingsbak kapot is doordat de synchromesringen vervangen moeten worden (kosten €1300,00) werkplaatschef van de dealer Wittebrug erkende dat dit normaal was bij deze leeftijd en km stand en dacht dat er wel een coulance regeling plaats kon vinden. Nu heb ik van zowel de dealer als van de importeur nul op het rekest gekregen en kan er ook niet bemiddeld worden omdat ik de auto particulier heb aangeschaft en niet bij een dealer. Dit strookt naar mijn idee niet met de reclame die nu op de tv is met het oude onbetrouwbare vrouwtje en de betrouwbare golf die je dus flink kan aftrappen zonder nadelige gevolgen. Met deze reclame worden mensen juist aangemoedigd hun golf van een particulier te kopen want die zijn zo betrouwbaar!!!!! Nou bij is het dus net even anders en dan heb ik nog een vrij nieuwe golf en nog niet eens een van een fiks aantal jaren geleden zoals in de commercial.

18379 15 Rapporteer

aragon
door aragon - Nov 11, 2011 om 13:04
106 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n reclame met een oud vrouwtje zegt niets over de kwaliteit van een Volkswagen; dit is alleen commercie.

Het feit dat u de auto van een particulier heeft gekocht, en daardoor bij de dealer, gezien de leeftijd, geen garantie meer krijgt, is niet meer dan normaal.

Overigens vindt ik persoonlijk dat een versnellingsbak na zo weinig kilometers kapot is, niet voor zou mogen komen.

Het is voor de dealer moeilijk te bepalen hoe de vorige eigenaar met de versnellingsbak is omgegaan, waardoor deze misschien een defect heeft opgelopen.
Ik vrees dan ook dat dit geval u geld gaat kosten.

simon55
door simon55 - Nov 11, 2011 om 13:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb zelf n golf gehad van 2006 en m n neef heeft die overgenomen toen op de teller n stand stond van 87500 inmiddels staat deze nu op bijna 98000 en er mankeert nog steeds niks aan,in uw geval zal de vorige rijder er wel mee hebben gescheurd en wat vele mensen ook doen tijdens t rijden de pook maar steeds vasthouden en ,hoe gek t ook klinkt ,heeft ook dit schadelijke gevolgen voor de versnellingsbak

da
door dahelden - Nov 11, 2011 om 15:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het bijzondere is alleen dat bij de vorige serie
Versnellingsbakken allen zijn terug geroepen voor
Defecte ringen door een aggresieve olie.
En dan de reclame waarin juist aanbevolen wordt
Een occasion te kopen particulier, als je het dan
Over een rijstijl hebt.
Het gaat mij erom dat dit gewoon niet mogelijk
Is met een nieuwe auto, ook al rijd je er sportief mee
Ik ken niemand die een nieuwe auto aftrapt

de
door dejeeper - Nov 11, 2011 om 16:17
54 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas schrijft u niet hoeveel kilometers de Golf gereden heeft. Bij normaal gebruik gaat een versnellingsbak een auto leven lang mee. Ik ken auto's met meer dan 400.000 km op de teller met nog steeds dezelfde versnellingsbak. Ik schijf juist bij normaal gebruik. Het verslijten van de synchromesringen kan volgens mij alleen voorkomen bij niet normaal gebruik. Deze ringen zorgen ervoor dat u zonder kraken kunt schakelen. Helaas moet men de ringen wel de tijd geven om hun werk te doen. Dus feitelijk moet u tijdens het overschakelen een fractie van een fractie van seconden de versnellingspook in neutraal houden. In die tijd doet het mes zijn werk. Schakelt u te snel dan voelt u ook een kleine weerstand in de versnellingsbak. Zover ik weet gaan de messen dus alleen kapot door te snel schakelen of door de koppeling niet geheel vrij te trappen tijdens het schakelen. Ik denk dus dat de vorige eigenaar(en) de versnellingsbak verziekt hebben door verkeerd te schakelen.
U zou nog even kunnen kijken bij de revieuws op uw model. Misschien dat de klacht daar meer voor komt. Overigens is het op zich al een goede zaak om voordat u een gebruikte auto aanschaft eerst even de revieuws daarvan te lezen. Dan weet u in ieder geval wat andere bestuurders van een bepaald model vinden.
Kijk voor eventuele revieuws even op:

http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?vanjaar=0&sort=4&desc=1

Verder veel succes met uw auto.

ba
door bakkersjors - Nov 11, 2011 om 17:09
48 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dejeeper schreef op vrijdag 11 nov 2011, 16:17]Helaas schrijft u niet hoeveel kilometers de Golf gereden heeft. Bij normaal gebruik gaat een versnellingsbak een auto leven lang mee. Ik ken auto's met meer dan 400.000 km op de teller met nog steeds dezelfde versnellingsbak. Ik schijf juist bij normaal gebruik. Het verslijten van de synchromesringen kan volgens mij alleen voorkomen bij niet normaal gebruik. Deze ringen zorgen ervoor dat u zonder kraken kunt schakelen. Helaas moet men de ringen wel de tijd geven om hun werk te doen. Dus feitelijk moet u tijdens het overschakelen een fractie van een fractie van seconden de versnellingspook in neutraal houden. In die tijd doet het mes zijn werk. Schakelt u te snel dan voelt u ook een kleine weerstand in de versnellingsbak. Zover ik weet gaan de messen dus alleen kapot door te snel schakelen of door de koppeling niet geheel vrij te trappen tijdens het schakelen. Ik denk dus dat de vorige eigenaar(en) de versnellingsbak verziekt hebben door verkeerd te schakelen.
U zou nog even kunnen kijken bij de revieuws op uw model. Misschien dat de klacht daar meer voor komt. Overigens is het op zich al een goede zaak om voordat u een gebruikte auto aanschaft eerst even de revieuws daarvan te lezen. Dan weet u in ieder geval wat andere bestuurders van een bepaald model vinden.
Kijk voor eventuele revieuws even op:

http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?vanjaar=0&sort=4&desc=1

Verder veel succes met uw auto.

Staat toch duidelijk 55.000km?
Maar heeft de werkplaatschef nu WEL erkend dat het normaal is bij deze km-stand en dit bouwjaar?
Zoja dan heeft u een gerede kans van slagen bij de kantonrechter dunkt mij,daar het toch zeker niet gebruikelijk is dat een versnellingsbak dan een zo dure revisie nodig heeft.

da
door dahelden - Nov 11, 2011 om 19:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi bakkersjors, bedankt voor je bijval.
De werkplaatschef heeft inderdaad gezegd dat
Het niet normaal is met deze kilometerstand
Hij gaf ook aan dat er een coulance regeling voor
Bestond maar bij het raadplegen van de computer
Kreeg ik te horen dat ik geen coulance had omdat de
Auto 2 maanden over de 3 jaar heen was!
Maar je opmerking over de kantonrechter prikkelt
Me wel kan je daar iets meer over vertellen over
Welke wegen ik moet bewandelen.
Alvast bedankt
Gr. Dennis

grindweg
door grindweg - Nov 11, 2011 om 20:01
2308 Antwoorden / 28 Vragen

via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.

da
door dahelden - Nov 11, 2011 om 20:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste grindweg, bedankt voor je antwoord
mag ik vragen wat je gaat doen met het chassisnummer?
En heb je misschien een mail adres waar ik je op
Kan mailen.
Gr. Dennis

da
door dahelden - Nov 11, 2011 om 20:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:01]via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.

grindweg
door grindweg - Nov 11, 2011 om 22:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=dahelden schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:12][quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:01]via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.

dan kan ik kijken of er meer klachten zijn en bekijken hoe dat afgehandeld is.
dat moet via dit medium kunnen.

da
door dahelden - Nov 11, 2011 om 23:13
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 22:58][quote=dahelden schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:12][quote=grindweg schreef op vrijdag 11 nov 2011, 20:01]via het recht uw gram halen word een lang durige kwestie.
geef mij uw chassis nummer en ik zal voor u kijken of er mogelijkheden zijn.
is er wel een compleet ingevuld onderhouds boekje bij?
de synchromes ringen zorgen er voor dat de omtrek snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk zijn anders is schakelen een stuk moeilijker.
door verkeerde olie kan er een probleem ontstaan bij het synchroniseren met kraken als gevolg.
er zijn diversen bedrijven die de versnellings bak goedkoper reviseren.
die zijn er ingespecialiseerd.
Het onderhoudsboekje is up to date, auto is wel
Aan een beurt toe maar twijfel om dat nu nog bij
De dealer te laten doen.
Heb je voor mij een email adres voor het chassisnr of
Kan ik dat hier gewoon publiceren?

dan kan ik kijken of er meer klachten zijn en bekijken hoe dat afgehandeld is.
dat moet via dit medium kunnen.Het onderhoudsboekje is up to date, auto is wel
Aan een beurt toe maar twijfel om dat nu nog bij
De dealer te laten doen.
Heb je voor mij een email adres voor het chassisnr of
Kan ik dat hier gewoon publiceren?

kleinepier
door kleinepier - Nov 12, 2011 om 14:26
42 Antwoorden / 0 Vragen

dit mag absolut niet voor komen met zoon lage km stand als je nu eens zou zeggen bij n ton dan kan ik er nog inkomen maar nu al mag echt niet mijn buurman had een vw bus en heb ook al 3 bakken gehad ben 35 jaar vracht wagenschauffeur geweest dus weet wel wat n versenellingsbak kan hebben maar dit is veel te vroeg schandalig om je zo af te schepen ja die duitse degelijk heid is ver te zoeken .

grindweg
door grindweg - Nov 13, 2011 om 10:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

kan gewoon hier een ander kan er niet veel mee.
ik zou niet weten hoe ik mijn mail adres naar u kan sturen zonder dat een ander dat leest

da
door dahelden - Nov 14, 2011 om 09:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grindweg schreef op zondag 13 nov 2011, 10:18]kan gewoon hier een ander kan er niet veel mee.
ik zou niet weten hoe ik mijn mail adres naar u kan sturen zonder dat een ander dat leest

als u er geen problemen mee hebt mailt u mij dan maar op dahelden@versatel.nl

ik zie uw mail wel tegemoet en welliicht kunnen we dan het een en ander telefonisch bespreken

gr. Dennis

da
door dahelden - Dec 3, 2011 om 18:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nou om het verhaal nog even af te sluiten, PON importeur VW van Nederland geeft niet thuis met standaard brief. Wittebrug is een non servicebedrijf met een hoop poeha maar weinig daden en rekent met arrogantie op de lease inkomsten en heeft daardoor een klantonvriendelijkheid van 0. Ik heb de 60000 km beurt door een monteur laten doen met verstand van zaken. Bij de testrit gaf hij al aan dat het niet de synchromesringen betrof. Hier had hij achteraf gelijk in want nu blijkt dat je de versnellingsbak kan stellen en samen met nieuwe olie schakelt mijn 6 bakkie weer als een zonnetje.

Al met al alles weer opgelost en ik weer blij

Bedankt voor jullie meedenken