door wimkeessap Mar 12, 2010 om 14:51
Auto & vervoer

Dure en "goedkope" benzine

Tegenwoordig kan je xmile brandstof tanken. Volgens tankmaatschappijen rij je langer op 1 tank benzine. Ik merk het verschil niet , dan alleen de hogere prijs die ik aan de pomp betaal. Ik ben benieuwd naar reacties. wimkees

15064 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimkeessap

Als tankstations dit zelf als zodanig aanprijzen, dan kun je er gevoegelijk van
uitgaan dat dit geldklopperij is. In deze sector is het het zoveelste wondermiddel, dat niet werkt zoals het wordt aangeprezen.

Met vriendelijke groet, readAC.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij beweren ze vaak dat je wel tot 1 liter per tank kunt besparen. Dat is dus (uitgaande van de tank die ik in de auto heb) 1/60e besparing. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar omdat de bewering ook is "tot 1 liter per tank besparen", zal de praktische besparing een stuk lager zijn. Als die zuinige benzine nou ook maar 1/60e duurder zou zijn, zou het nog eens kunnen lonen, maar wat ik zie is dat het al snel een stuk duurder is. Is dus vooral een marketingstunt.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimkeessap

Aanvullend advies: als ik er even vanuit mag gaan dat je een dealerauto rijdt, dan zou je deze vraag ook eens kunnen stellen aan jouw garagist. Waarschijnlijk zal die de voor- en de nadelen wel op een rijtje kunnen zetten. Ook is er een forum waar vooral monteurs de consumenten met autoproblemen helpen. Die weten vaak ook wel van de hoed en de rand:

http://www.problemcar.nl/

Nogmaals sukses en vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een van mij eerder reactie gegeven over benzin verbruik, kan ik u verzekeren dat er degelijk een voordeel is aan die "power" benzin....
Vorige week uit noodzaak benzintank vol gegooid met superbenzin van " de haan". Deze week was mijn tank weer leeg, het auto start slechter in de morgen, en mijn verbruik is gezakt naar 1/10 (stad verkeer)! Normaal met de van mij altijd getankt shell power, haal ik gemakkelijk 1/12 (stad verkeer).
Op langere reizen haal ik een op 15/16 met die betere duurder benzin tegenover 13/14 met goedkoper benzin.

m.v.g. Robert.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

lelyonnais schreef op vrijdag 12 mrt 2010, 17:30: In een van mij eerder reactie gegeven over benzin verbruik, kan ik u verzekeren dat er degelijk een voordeel is aan die "power" benzin....
Vorige week uit noodzaak benzintank vol gegooid met superbenzin van " de haan". Deze week was mijn tank weer leeg, het auto start slechter in de morgen, en mijn verbruik is gezakt naar 1/10 (stad verkeer)! Normaal met de van mij altijd getankt shell power, haal ik gemakkelijk 1/12 (stad verkeer).
Op langere reizen haal ik een op 15/16 met die betere duurder benzin tegenover 13/14 met goedkoper benzin.

De brandstof bij goedkopere tankstations kan inderdaad minder vermogen leveren dan de merkbrandstoffen. Het verschil van 20% vind ik wel erg veel. Hoe kom je aan die cijfers? Normaal is dat je van de winst bij goedkopere stations de helft moet aftrekken wegens de mindere kwaliteit.

De vragensteller heeft het ergens anders over. Zijn vraag gaat over de "betere kwaliteit" die door sommige merken tegenwordig verkocht worden. Mijn ervaring is dat de hogere kosten voor deze "speciale brandstof" niet in verhouding staat tot het minderverbruik. Het is trouwens wel zo dat je eigenlijk langere tijd met deze brandstof gereden moet hebben om het rendement te kunnen ervaren.

De werking van deze duurdere brandstof zit erin dat de brandstof een laagje achterlaat in je cilinder. Daardoor wordt het verlies van brandstof/zuurstof mengsel bij de kleppen en de zuiger verminderd. Hoe ouder het voertuig is hoe meer je winst is. Door deze betere verbranding kan het ook zijn dat je auto makkelijker start.

De duurdere brandstof heeft wel een gunstige werking op het millieu. Er gaat minder onverbrande brandstof/zuurstof mengsel verloren dus dit komt niet in het millieu terecht. Ik koop echter een benzine waar een gedeelte biobrandstof in is opgenomen. Dit is nog beter voor het milleu.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste daanv,

Mijn bevinding is het resultaat van zoeken, testen wat het best is voor mijn auto. Mijn testen zijn niet in een keer gedaan over een tank benzin, maar strekt zich over één hele jaar door!
Alhoewel mijn auto 4 jaar oud is, is het voor mij steeds een uitdaging om altijd zo goedkoper mogelijk te rijden, milieu en portemonnee zijn mij liefs.
De eerste 2 jaren heb ik volgens het boekje getankt, gewoon benzin. Ik tank al jaren alleen shell. In mijn onderzoek heb ik meerdere goedkoper merken geprobeerd, over meerdere tankbeurten om de juiste beoordeling te vinden.
Normaal gesproken, laat ik een tank nooit tot het laatste leegrijden, maar net onder de 1/2 van de tank.
Deze keer, was mijn tank op 6 liter na leeg en heb dus uit noodzaak een mindere kwaliteit getankt (mijn shellstation is 20 km hier vandaan in België), en aangezien ik naar Duitsland moest, wou ik niet extra rijden naar België.

De kwaliteit van shell power heeft zich bewezen. Maar idd, wil ik iedereen waarschuwen dat één keer tanken van een duurdere brandstof nooit meteen een resultaat levert.
(Mijn test ervaring is beroepmatig gerelateerd)

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben met de diverse merken een proef gedaan zonder dat de berijder iets wist. bij de meest merkt u echt helemaal niets. als de rijder het wel weet word er vaak opgereden en is de test niet representatief. als er al iets merkbaar is dan is het in tiende van procenten. en als het dan meer centen kost schiet je er weinig mee op. het meeste bespaar je met de rechter voet

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat uw gezonde verstand spreken en vertrouw op uw gevoel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over o.a. zin en onzin van "beter" presterende brandstof...

Benzine soorten

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met deze "speciaalbenzine's"heeft je motor meer kracht en produceert meer peekaas.
Hierdoor hoef je een beetje minder gas te geven. Daarin zit o.a. de brandstofbesparing.
In deze duurdere benzine zit een toevoeging die de kleppen reinigt, de carburateur schoon
maakt en de injectie systemen optimaal laat functioneren. Een schone motor verbruikt minder brandstof en is beter voor het milieu. Dit zgn. schoonmaken van de motor gebeurt pas goed na een aantal tankbeurten. En voor iemand die hierboven beweert dat dit soort benzine's geldklopperij is: man blijf toch eens van je toetsenbord af als je van het onderwerp niets weet.:

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat met Q8 benzine mijn Renault Laguna van 1999 (1.8 16V) het verbruik ca 10% hoger was dan met de benzine van Shell. Ik heb destijds, een jaar of 6 geleden, Q8 om een reactie gevraagd maar die nooit gekregen. Sinds enige tijd heeft Shell de Fuel Save benzine. Ik was ook kritisch, eigen roem stinkt toch?, maar ik moet toe geven dat sinds ik die benzine tankte ik 5-10% voordeliger reed. Het gemiddelde verbruik dat over de jaren ca 1:12.5 was, was de laatste tijd 1: 13.8.

Ben nu overgegaan op een Volvo-diesel. Ik hoop dat de ervaring daarmee even goed is. Ik heb echter nog geen vergelijkingsmateriaal.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

lelyonnais schreef op vrijdag 12 mrt 2010, 18:32: Beste daanv,

Mijn bevinding is het resultaat van zoeken, testen wat het best is voor mijn auto. Mijn testen zijn niet in een keer gedaan over een tank benzin, maar strekt zich over één hele jaar door!
Alhoewel mijn auto 4 jaar oud is, is het voor mij steeds een uitdaging om altijd zo goedkoper mogelijk te rijden, milieu en portemonnee zijn mij liefs.
De eerste 2 jaren heb ik volgens het boekje getankt, gewoon benzin. Ik tank al jaren alleen shell. In mijn onderzoek heb ik meerdere goedkoper merken geprobeerd, over meerdere tankbeurten om de juiste beoordeling te vinden.
Normaal gesproken, laat ik een tank nooit tot het laatste leegrijden, maar net onder de 1/2 van de tank.
Deze keer, was mijn tank op 6 liter na leeg en heb dus uit noodzaak een mindere kwaliteit getankt (mijn shellstation is 20 km hier vandaan in België), en aangezien ik naar Duitsland moest, wou ik niet extra rijden naar België.

De kwaliteit van shell power heeft zich bewezen. Maar idd, wil ik iedereen waarschuwen dat één keer tanken van een duurdere brandstof nooit meteen een resultaat levert.
(Mijn test ervaring is beroepmatig gerelateerd)

m.v.g. Robert

Je schrijft dat je ervaringen beroepsgerelateerd zijn. Heb je dan over de betere kwaliteit diesel die ook door de betere maatschappijen aangeboden wordt?

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het octaan gehalte van de benzine is van belang,Des te hoger het octaangehalte des te beter de prestaties,en het verbruik.
Bij normaal rijgedrag!!!

T

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloofde nooit in dergelijke onzin, immers benzine is benzine. Met die gedachte keek ik alleen maar naar de goedkoopste prijs voor mijn tankadres.

Maar nu denk ik daar heel anders over. Mijn goed onderhouden auto starten altijd direct en zoals het hoort op 4 cylinders. Na 120,000 km begon ie te starten op 3 cylinders en na enige tijd pakte ie die 4e pas mee. Mijn garage adviseerde mij de bougies, de bougiekabels en de verdeelkap met rotor te vernieuwen. Ik dat gedaan en het enige wat veranderde was de inhoud van m'n portemonee. Ik zag het dus somber in. Wat moest ik nog meer?
Ik op internet gezocht en daar las ik dat m'n klepstelen vervuild waren en moeilijker te sluiten waren door de troep die er aan bleef zitten. Na 2 volle tanken BP Ultimate starte ie weer prima op 4 cylinders en ga ik nooit meer terug naar die goedkopere benzine zonder die reinigende doop.
Hou me ten goede ik werk niet bij BP, het zelfde effect heb je bij Shell V-power, de wat duurdere Total benzine en nog wat van die merken die dat beloven. Het is dus in dit geval echt maar dan ook echt portemonee besparend en of ie dan zuiniger loopt? Ja dat klopt, want ik hoef niet meer naar de garage te rijden.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is die zogenaamde betere benzine of diesel kletskoek.
Het zal wel zo zijn dat de kwaliteit beter is, maar dat je er langer op rijd geloof ik niet.
Het zal alleen beter voor je motor zijn, maar dat is het dan ook wel....

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mrdaan8 schreef op maandag 15 mrt 2010, 20:24: Volgens mij is die zogenaamde betere benzine of diesel kletskoek.
Het zal wel zo zijn dat de kwaliteit beter is, maar dat je er langer op rijd geloof ik niet.
Het zal alleen beter voor je motor zijn, maar dat is het dan ook wel....

Overtuig uzelf met deze link:

Benzine-soorten

Noot: Dit geldt alleen voor auto's die speciaal op hoog octaan benzine-soorten kunnen rijden.