luky1951
door luky1951 Sep 28, 2013 om 11:24
Auto & vervoer

Ervaring met Sparta Accu's en laden.

Heeft iemand ervaring met Sparta elektrische fiets, Mijn ervaring is een slechte, accu's in eerste instantie max 25 km. Laadadvies van Sparta is lader kan dagenlang aan de accu blijven. Slechtse accu 2x gerefresht, daarna door Sparta getest, accu was volgens Sparta oke, maar had toen een actieradius van 18 km. Dealer heeft mijn accu als service omgeruld voor een nieuwe. Klacht in mei bij Sparta gemeld, gevraagd om framenummer, daarna niets meer van de Sparta vernomen. Mijn indruk met laden, direct lege accu laden, daarna vlak voordat je hem gebruikt, nog even aan de lader. Ik zit in een fietsclubje, 80% fiets elektrisch, diverse merken, maar ben met Sparta degene die tijdens de rit de accu moet vervangen, Wie heeft ervaringen met Sparta en accu?

27440 7 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 28, 2013 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sedert 4 jr. rij ik met een Sparta Ion GLS en nog steeds met de eerste accu. Het betreft een fiets met de accu ingebouwd in het frame.
Ik heb er nu ongv. 14.500 km probleemloos mee gereden.
De aktieradius is, afhankelijk van de temperatuur, windsnelheid en weggesteldheid, minimaal 60km en dit kan bij mooi weer oplopen tot 90 km.
De fiets (accu) moet altijd op de lader zijn aangesloten als de fiets niet wordt gebruikt, dit is ook van toepassing op het type fietsen met een losse accu.

an
door annavanharten - Jul 16, 2014 om 12:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Deze mail heb ik net naar Sparta gestuurd:

"Vorige week heb ik een vraag gesteld over de capaciteit van de accu van mijn Sparta Emotion C3. Ook had ik diezelfde middag een webwinkel van accu's en een bedrijf dat accu's reviseert gemaild. Van de laatste twee kreeg ik dezelfde middag nog een keurige reactie. Van Sparta heb ik niets meer gehoord. Ik lees ook op Internet dat Sparta niet reageert op klachten. Dat vind ik een slechte zaak. Toen ik mijn fiets kocht, kreeg ik allerlei lovende berichten over Sparta (oa van de dealer). Nu ik aangeef dat mijn accu (nog geen drie jaar oud) al fors is terug gelopen en dat de actieradius van de beloofde 30 kilometer vanaf het begin nooit is bereikt, geeft niemand thuis. Ik vind het een slechte zaak dat ik binnen drie jaar na aankoop al aan een nieuwe accu toe ben en dan tevens gedwongen wordt daarbij een nieuwe oplader van € 60,00 te kopen. De "oude" zou nl niet aansluiten op de nieuwe accu."

luky1951
door luky1951 - Jul 16, 2014 om 13:11
48 Antwoorden / 5 Vragen

De service van Sparta fietsen, wordt afgehandeld door de fietsenhandel! Persoonlijk vind ik dat hooghartig, ik heb ergens een verhaal gelezen van een Sparta ingenieer die een type Sparta zag rijden, sprak de fietser aan, het verbaasde hem dat de fiets in productie was genomen, ondanks de vele kinderziektes! Overigens heeft Sparta wel een service punt in Apeldoorn. Ik heb uiteindelijk naar 2x refreshen via mijn leverancier, een nieuwe accu gekregen. Ik heb ook doordat ik al 2x een lekke band heb gehad contact gekregen via de fietsmonteurs van Fietsned, Deze monteur die gespecialiseerd in Sparta E-bikes, vertelde mij dat refreshen niet mogelijk is, Resfreshen zou inhouden dat de accu geheel leeg getrokken wordt, en daarna weer geladen, maar dat is een test om de kwaliteit aan te tonen. Ik heb nu een nieuw accu aansgeschaft, tegen een actieprijs. Waarvan de Fietsned monteur zei, die prijs kan niet, nagevraagd bij zowel leverancier als Sparta zelf, het is een nieuwe accu!
Hoe laad ik : een gebruikte accu laad ik op (rood tot groen) daarna 2e accu laden (rood tot groen) daarna zet ik de eerste accu weer op de lader, en daarna weer de 2e, Dan blijken ze goed geladen te zijn. want lader geeft bij 3e keer aansluiten direct groen aan, Dan zijn ze vol. Nieuwste accu reed ik afgelopen zaterdag 39,2 km mee!

an
door annavanharten - Jul 16, 2014 om 14:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo lucky
Bedankt voor je reactie. Hier word Ik wel weer wat wijzer van. Ik kreeg net een reactie van Sparta. Het enige wat ze aangeven is de tip de accu te laten refreshen. Wel apart als ik dan vervolgens jouw mail lees over dat refreshen.
Mijn fietsenmaker is Spartadealer. Hij zegt dat hij al vaak aan Sparta heeft aangegeven dat hij het ook geen goeie zaak vindt dat die accu's zo snel teruglopen.
Omdat ik veel moet fietsen voor mijn werk ga ik me nu maar concentreren op de aanschaf van een tweede accu. Ik ga zeker je oplaadtips toepassen.
Mijn fietsenwinkel kan mij voor € 360,00 en nieuwe accu verkopen. Zag op Internet al accu's van ongeveer € 320,00. Maar wat ik ook op Internet las, is dat ik een nieuwe oplader van € 60,00 erbij moet kopen. Heb jij ook ongeveer deze prijs betaald en heb jij ook een nieuwe oplader moeten aanschaffen?

luky1951
door luky1951 - Jul 16, 2014 om 15:06
48 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de www,fietsvoordeelshop.nl is een nieuwe Sparta accu te koop voor € 309,00 incl verzendkosten!
Ik heb overigens ook een forum discussie gelezen, over de slechte accu die door een leverancierskartel is geleverd, Sparta is overigens de alleen importeur van de voorwielmotor! Er zitten een aantal cellen in een accu, en daarvan zijn sommige van slechte kwaliteit. Maar dat wordt door Sparta niet erkend, ze reageren er niet op. Door bepaalde fabrikanten, kunnen defecte cellen vervangen worden. Er zijn zelfs fietsenmakers die massa's slechte accu's wilde reviseren, maar ze waren bang voor de weerstand van Sparta. Overigens kan je beter een E-bike kopen bij de plaatselijke fietsenboer, omdat internet leveranciers vaak ver weg zitten voor service, en de plaatselijke fietsenboer neemt geen service over van een via Internet gekochte fiets. Tenzij je een E-bike koopt via een site die samenwerkt met Fietsned! Fietsned is ook aangesloten bij zaken die accu's reviseren!

an
door annavanharten - Jul 16, 2014 om 15:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gelukkig heb ik de fiets bij een Sparta-dealer bij mij in de buurt kunnen kopen. Maar hij wil duidelijk ook de consequenties niet echt dragen. Nou ja, zoals gezegd ga ik me nu maar concentreren op een nieuwe accu. Ik heb geen keus. Heb nog wel de vraag of jij ook een nieuwe oplader aan heb moeten schaffen. Ik heb reviceren overwogen maar kost net zo veel (zelfs meer) dan aanschaf nieuwe accu. Wel met de belofte dat het vermogen ruim toe zal nemen. Wist ik zeker dat het een succes wordt, dan deed ik het gelijk. Maar ik hoor hele wisselende verhalen en durf het niet aan.

luky1951
door luky1951 - Jul 16, 2014 om 17:48
48 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=annavanharten schreef op woensdag 16 jul 2014, 15:34]Gelukkig heb ik de fiets bij een Sparta-dealer bij mij in de buurt kunnen kopen. Maar hij wil duidelijk ook de consequenties niet echt dragen. Nou ja, zoals gezegd ga ik me nu maar concentreren op een nieuwe accu. Ik heb geen keus. Heb nog wel de vraag of jij ook een nieuwe oplader aan heb moeten schaffen. Ik heb reviceren overwogen maar kost net zo veel (zelfs meer) dan aanschaf nieuwe accu. Wel met de belofte dat het vermogen ruim toe zal nemen. Wist ik zeker dat het een succes wordt, dan deed ik het gelijk. Maar ik hoor hele wisselende verhalen en durf het niet aan. Mij vraag aan jouw is, hoe oud is de fiets, en hoe oud zijn de accu's, ik heb zo flink geklaagd (e-mail correspondentie) dat ik uiteindelijk vorig jaar via mijn fietsenboer een nieuwe accu kreeg, Ik bracht de oude weg, voor 16.00 uur, en zodra hij de volgende dag aankwam, werd de nieuwe accu meegegeven, zodat ik hem de volgende dag om 16.00 in huis had! Probeer het!