ch
door chedric Mar 29, 2012 om 19:25
Auto & vervoer

Essent

Twee jaar geleden ben ik op mijn huidig adres komen wonen. De elektro-kosten (geen gas) werden geschat op 33 €. Na 3 mndn kreeg ik een afrekening, na meterstand opgave. Ik moest van de 3 mndn bijbetalen en tevens werd mijn maandelijks bedrag 78 €. Ik vond het veel, maar dacht vergeleken met de oude bewoonster meer stroom verbruikte.
Na 2 jaar (sept 2011) kreeg ik een brief dat mijn leverancier (Westland Energie Services) dat zij de levering aan mij stopzetten. De reden was onduidelijk, maar kreeg ineens (in dec 2011) iemand van de netbeheerder die mij vertelde dat hij mij kwam afsluiten, daar ik geen nieuwe provider had gezocht omdat de vorige ermee gestopt was en overgenomen door Essent, en Essent niet automatisch de oude klanten overnam. Hij gaf mij 8 dagen het te regelen.
Dezelfde dag nog een nieuwe provider geregeld (Greenchoice).
Na 2 weken kreeg ik een mail in het weekend om aan Greenchoice de meterstanden op te geven. Er werd benadrukt goed op te letten wat de dag- en welke nacht/weekend standen waren. Na enkele controles bleek dat beide meters in het weekend doorliepen. Dat verklaarde namelijk waarom ik van 33 naar 78 € (in april 2010) was gegaan. Na nogmaals gecontroleerd te hebben bleek dat beide meters verbruik telden.
Ik heb de netbeheerder gebeld en aan het eind van de volgende week kwam een monteur langs.
Hij constateerde het probleem. Hij verving de meter. Ik vroeg hem hoe nu verder. Dat wist hij niet. Ik vroeg hem op de werkbon te vermelden dat beide meters oplopen, ondanks omschakelen.
Ik heb naar de netbeheerder gebeld en mij werd verteld dat het verrekend met mij zou worden. Na 2 weken niets gehoord te hebben heb ik weer gebeld. Mij werd verteld dat door de dec-feestdagen (2011) er veel vakantiegangers waren, maar ik terug gebeld zou worden. Dat was niet gedaan. Ik weer gebeld. Ik zou worden gebeld. Dat was gedaan en mij werd verteld dat ze het hadden nagekeken en dat ik eigenlijk moest bijbetalen daar ik alleen over het goedkope tarief had betaald. Ik legde hem uit dat ik dan minder dan 33 € had moeten betalen, maar ik meer dan het dubbele heb betaald en de meters allebei blijven lopen ondanks omschakelen.
OK, dat begreep hij.
Een week later werd ik door de desbetreffende man gebeld met het verhaal: dat ze het hadden nagekeken en dat ik eigenlijk moest bijbetalen daar ik alleen over het goedkope tarief had betaald.
Ik zei hem dat hij mij dat een week ook had verteld. "Oh, sorry, ik kijk in een oude mail". Ik vertelde hem dat ik een kopie had van de werkbon waarop het duidelijk stond. Die kon hij niet meer terugvinden. Als ik de mijne even kon faxen of mailen. Gedaan. Ik kreeg een mail terug dat ze de correctie naar mijn provider Greenchoice hebben gestuurd. Ik weer een mail teruggestuurd dat dat het niet naar Greenchoice moet maar naar Essent die Westland Energie Services heeft overgenomen. Ik kreeg later een mail dat het op 15 feb 2012 naar Essent is gestuurd. Na enkele weken met Essent gebeld. Dat kon nog even duren. Ik heb weer gebeld Ze kunnen niets over deze zaak terugvinden. Maar ik zou vòòr 12 uur teruggebeld worden. Dat is niet gedaan. Na 3 dagen weer gebeld en weer wordt mijn verhaal aangehoord en zou ik zsm teruggebeld worden.
Ik heb heel veel geld met bellen uitgegeven, en het bedrag gaat om enkele honderden €€. Ik heb wel al van de netbeheerder de data gekregen wat teveel is berekend over die periode. Natuurlijk heeft Essent geen zin te betalen.
Hoe dwing ik Essent tot betalen?

8365 15 Rapporteer

maurik
door maurik - Mar 30, 2012 om 13:43
19 Antwoorden / 7 Vragen

allemacjhtig wat een gedoe zeg, zolang je betaald is alles okee, maar owee als je probeert iets terug te krijgen,dan zijn die logge instellingen ineens alles van jou kwijt.Dit is een reden waarom ik maar bij dezefde energieleverancier blijf en niet voor een paar centen korting overstap.
sterkte in je strijd

ch
door chedric - Mar 30, 2012 om 13:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste kooikertje60

De infrabeheerder heeft al toegegeven dat er een correctie moet plaatsvinden. Zij hebben mij zelfs een uitdraai gestuurd van de teveel berekende kwh. Tevens heb ik de werkbon waarop de monteur heeft vermeld wat er met de meter aan de hand was: Beide meters lopen op.
Ik geloof niet dat er duidelijker bewijs is.
Ik geef Essent nog 1 week en dan stap ik naar de geschillencommissie.
BTW.: Het zou voor mensen die in het verleden zonder enige extra aansluitingen van grootverbruikers ineens een hogere rekening krijgen even de meter moeten checken. Ik ben er van overtuigd dat het vaker voorkomt, maar dit door de infrabeheerder en de leverancier in de doofpot wordt gestopt. Want als dat openbaar zou worden???? Dat wilden zij bij mij ook doen, maar ik had daar rekening mee gehouden. Alleen hoe krijg je je geld terug?

ar
door arie60 - Mar 30, 2012 om 14:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

zelf hou ik de standen laag/hoog en gas en water iedere dag bij in excel.
Zie dan gelijk of er iets fout ga

ma
door manwijf - Mar 30, 2012 om 17:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even terzijde: Ik zou iedereen sowieso afraden 2 meters te nemen. Het is al lang bekend, dat het geen fluit uitmaakt. Het is in veel gevallen zelfs duurder. Off peak mag dan iets goedkoper zijn, peak is vele malen duurder. Dat is de truc ervan.
Kun je ook geen toestanden meer krijgen als deze. Ik heb 1 meter en betaalde in 2011 voor een grote eensgezinswoning slechts 144,- pm en kreeg ook nog eens ongeveer 440,- terug. Wed dat dat met 2 meters nauwelijks goedkoper kan. Ik zet het nu jaarlijks op een rijtje en bewaar de gegevens. Dat is makkelijk als ik weer een nieuwe aanbieder kies aan het eind van het jaar.

ze
door zeeuw.p - Mar 31, 2012 om 07:50
12 Antwoorden / 1 Vragen

Heb soortgelijke problemen. Oorzaak zit ligt bij de providers die nono's op klantenservice hebben zitten. De nono's kunnen /willen berichten niet (goed) lezen en zijn te weinig probleemoplossend. Contact met een chef/manager wordt geblokkeerd. Maar beste mensen, we wilden toch die provider die een halve cent goedkoper levert? Dat heeft commerciele cowboys opgeleverd die een krakkemigge organisatie hebben neergezet. Blijkbaar komt die halve cent uit ondermaatse (geodkope) medewerkers op klantenservice.
Oorzaak zit ook bij de netbeheerder. Dat zijn staatsmonopolisten. Makkelijk geld verdienen want de consument is gedwongen bij een netbeheerder in te kopen. Je kunt een bericht sturen, er wordt antwoord beloofd maar veelal krijg je helemaal niet meer te horen. Telefonisch wacht je uren (de vebinding moet jij betalen) met telkens weer andere medewerkers. Bij de netbeheerder dezelfde nono's als bij de providers. Dat is bij de netbeheerders kwalijker want de staatsmonopolist heeft gedwongen winkelnering waardoor de consument een zorgvuldiger behandeling zou moeten kunnen verwachten. Helaas is die zorgvuldigheid niet te krijgen bij de staatsmonopolisten.
Bij mij is Stedin de netbeheerder. Laatse half jaar al 3 verschillende problemen gehad telkens weer (dus toeval uitgesloten) grove fouten en bar slechte communicatie. Maar niemand die daarvan wakker ligt bij Stedin.
Ageren via de geschillencommisie is nogal omslachtig (maar ook mijn ervaring is, dat het wel kan helpen). Ziet iemand nog ander mogelijkheden?

ek
door ekeni - Mar 31, 2012 om 11:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Leg je probleem eens voor bij opgelicht die weten wel door te dringen bij zulke wan gedragingen.Dan komen ze ongunstig in de publiciteit en dat is geen reclame.Succes

ho
door horus - Mar 31, 2012 om 17:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft Essent alle klanten overgenomen van Westland Energie.
Ik heb het idee dat je zelf fouten hebt gemaakt en nu de schuld bij de energieleverancier legt.Horus

ch
door chedric - Mar 31, 2012 om 18:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

horus!!!!!!!!!
Lees het verslag goed. Het gaat niet om een overname probleem. Het gaat om teveel betaalde elektra die gerestitueerd moeten worden, Als Essent, Westland Energie heeft overgenomen, dan hebben ze ook de schulden overgenomen.
IK heb geen fouten gemaakt. Dat heeft de meter! Mij teveel aangeslagen en de bewijzen zijn er. De Netbeheerder heeft zelfs al een berekening gestuurd en mij de uitdraai verstuurd. Alleen de centen moeten naar mij toekomen en beweert de Infra beheerder de opdracht op 15 feb 2012 gestuurd te hebben en Essent zegt niets te hebben. Natuurlijk omdat ik geen klant van Essent geworden ben, houden ze zich van den domme.
Maar ik heb ondertussen al info hoe ik ze ertoe krijg. Ze lopen alleen het risico dat meerdere mensen nu gaan kijken als zij een soortgelijk probleem met de meter hebben en dat gaat de leveranciers geld kosten.

ko
door kooikertje60 - Mar 31, 2012 om 18:38
20 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi Chedric,

Via http://www.degeschillencommissie.nl/home kun je je klacht indienen. Het kost 25 euro en als je de zaak wint krijg je dat geld ook nog eens terug via de tegenpartij. Je moet het natuurlijk wel kunnen bewijzen. Ik heb onlangs een rechtszaak tegen main energie gewonnen.

Groetjes

fo
door forumessent - Apr 2, 2012 om 15:45
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste chedric,

In uw bericht van 29 maart op dit forum geeft u aan dat uw afrekening (Westland Energie) met betrekking tot stroomverbruik gecorrigeerd dient te worden, verder zou de netbeheerder bij u in de regio volgens u een correctieverzoek ingediend hebben op 15 februari 2012 betrekking hebbende op het niet naar behoren werken van uw elektriciteitsmeter. Ik wil dit graag voor u nakijken. Hiervoor verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam inclusief een kopie van de werkbon en de berekening te mailen naar forum@essent.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Richard
Afdeling Klantenservice
Essent

jpm
door jpm - Apr 3, 2012 om 09:59
822 Antwoorden / 28 Vragen

Duidelijk is dat Essent in het verleden niet voldoende ondernam om haar verantwoordelijkheid te duiden. In die situatie is nu ineens verandering gekomen, nu @chedric het voornemen kenbaar heeft gemaakt om naar de geschillencommissie te gaan. Nu kan Essent ineens wel reageren, via dit forum. Hoe vaak zien we dat nu al, dat verantwoordelijken zich van die verantwoordelijkheid ineens bewust zijn als de berichten hier verschijnen? Een beetje laat, maar net op tijd om de goede naam te zuiveren. Dat iemand al lang in de narigheid zit, daar hebben ze het dan niet over. Ik denk dat ook dit wel eens fors financieel mag worden gecompenseerd. Ik denk aan smartegeld...

tr
door trinity70 - Apr 6, 2012 om 16:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben klachten over Essent en na contact met een medewerker, hebben we besloten om de klacht door te geven aan de ombudsman. Ik hoop dat een ieder, die problemen met dit bedrijf heeft, hetzelfde doet.

jpm
door jpm - Apr 6, 2012 om 16:43
822 Antwoorden / 28 Vragen

@trinity70. Bent u al eerst bij de Geschillencommissie geweest? Het kan zijn dat deze vraag het eerst aan bod komt als u bij de Ombudsman aanklopt. Als dit soort zaken eerst is aangekaart bij de zgn. "lagere instanties", inclusief een klacht bij Essent zelf, dan pas kan de Ombudsman er iets mee. Maar ok, misschien hebt u die stappen reeds achter de rug?

ch
door chedric - Apr 6, 2012 om 18:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ondertussen heb ik wederom contact met een medewerkster van Essent. Dit naar aanleiding van de vraag van Richard hierboven om de gegevens te vesturen. Tot nu toe heeft ze zich wel aan de afspraken gehouden, en is ze bezig met behandeling van de vraag. Alleen tot op heden is er nog geen uitsluitsel. Daar moet ik nog op wachten.
Hoe de zaak zich verder ontwikkeld en afhandelt, zal ik zeer zeker hier vermelden.

ch
door chedric - Apr 12, 2012 om 22:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk vandaag 12 april 2012 een mail gehad dat de teveel betaalde bedragen teruggestort gaan worden.
De desbetreffende medewerkster heeft haar woord gehouden.
Het plaatsen van het verhaal heeft de aandacht getrokken en is (bijna opgelost - ik ga er vanuit dat het bedrag ook werkelijk wordt overgemaakt) en gezien het genoemde bedrag helemaal opgelost.
Ben er sinds december mee bezig en is uiteindelijk op de juiste plaats aangekomen.
Mijn complimenten sowieso voor de de medewerkster van de afdeling klantenservice. (naam bekend).