sixerdude
door sixerdude Jul 4, 2006 om 17:04
Auto & vervoer

Fiat 500 'Specialist' en boevenstreken

Door middel van dit bericht wil ik liefhebbers van de Fiat 500 waarschuwen voor een enorme boef die zich over het land profileert als de Fiat 500 specialist bij uitstek. Ik ga uiteraard niet de naam van deze meneer noemen, want hij is een echte straatvechter en zal dan opnieuw beginnen met allerlei bedreigingen, die niet op het juridische vlak lijken te liggen. Feit is dat ik in het begin van de zomer voor mijn vrouw een leuk Fiatje 500 heb gekocht. Maar omdat er nogal wat aan de auto mankeerde, liet ik me via het Internet attenderen op dit bedrijf. De auto erheen gebracht en op advies van deze meneer de auto volledig laten checken op veiligheid en bedrijfszekerheid. Ook had ik hem gevraagd te kijken naar  de sluiting van het kofferdeksel (bij de Fiat 500 dus aan de voorkant), want die werkte niet optimaal. Voor 1500 euro zou de auto weer lopen als een zonnetje en had meneer zoveel mogelijk veiligheidsaanpassingen gedaan. Nieuwe carburateur, schijfremmen voor geplaatst, nieuwe versnellingsbak, wat verdere kleine aanpassingen en de voorklep gemaakt. Op de terugrit naar huis, terwijl ik op een smal dijkje reed, vloog het kofferdeksel voor m'n neus open. Je schrikt je helemaal kapot, als je op zo'n smal dijkje rijdt. Ik reed zowat de dijk af en dan mijn dochter van 8 naast me.... Zo goed en zo kwaad als het ging de motorkap dichtgemaakt en met angst en beven weer verder gereden (we moesten nog 120 kilometer). Vliegt 20 km verderop de dop van de olie er spontaan af. Schijnt normaal te zijn volgens meneer, die me toch onderweg nog maar even kwam helpen (toen nog wel). Thuis aangekomen heeft de auto het een week gedaan. Toen was ie niet meer vooruit te krijgen. Ik moest hem maar langsbrengen 150 km verderop. Maar ja, hoe dan? De anwb gebeld en die man had toevallig zelf een Fiat 500. Volgens hem was er geprutst aan de auto. Een defecte carburateur met lamgedraaide schroefdraad, benzineslang die loszat en die zelfs brand kon veroorzaken.... We schrokken ons kapot. Maar de anwb helpt alleen op weg en kon de auto niet repareren. En slepen mocht ie alleen binnen onze woonplaats. Toen meneer maar weer gebeld, maar die vertikte het de auto op te komen halen. Dat deed ie niet, terwijl ie het op de site als extra service aanbiedt. Ik moest de auto brengen op een bepaalde dag, anders deed meneer helemaal niks meer aan mijn auto. Op mijn eisen kreeg ik alleen maar zwaardere bedregingen van deze straatvechter terug. Nu kan ik kiezen om een langlopende civiele procedure tegen deze meneer op te starten of mijn verlies te nemen. Ik kies voor het laatste, alhoewel ik juridisch wel sterk sta. Ik wil iedereen die de Fiat 500 een warm hart toedraagt en niet zelf zo handig is, waarschuwen om eerst heel goed na te denken om je auto toe te vertrouwen aan iemand die zichzelf specialist noemt en ogenschijnlijk in eerste instantie betrouwbaar en terzake kundig overkomt. Ik kan helaas geen naam noemen, maar dat moet u zelf dus maar uitzoeken. Doe er uw voordeel mee!

7521 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch zou het aan te raden zijn om naam van de man/garage/straatnaam en/of woonplaats te vermelden voor al diegene die ook een Fiatje 500 heeft waaraan gesleuteld moet worden.

Desnoods op de een of andere anonieme manier.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou ik normaal gesproken ook hebben gedaan, zeker op Vara Kassa, want daar is het bericht ook voor bedoeld. Zodat anderen er niet instinken. Maar als je mijn verhaal goed leest en je bent ook net nieuw in Fiat 500 land, dan let je vooraf wel heel erg goed op en doet eerst even wat navraag bij de Fiat 500 Club Nederland (er lopen nog 2500 van die rugzakjes in Nederland rond notabene), dan vertellen ze daar wel waar je niet moet zijn. Ik deed het achteraf en kreeg direct al een opmerking dat als je met hem in zee ging, dat dat vragen om problemen was. Maar hij waarschuwde ook voor het karakter van de man. En dat valt het beste te omschrijven als dat van een straatvechter. En als vader van een gezin laat je je op dat niveau in met mensen. Dus dan maar zo......

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fa. Beun de Haas, de Fiat 500 specialist?

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Beun de Haas mag je hem wel noemen.... Heeft ie toch nog een naam :-)

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus eerst even voor allerhande info naar de Fiat 500 club !

http://www.fiat500club.nl/

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is bij deze klassiekers wel eens iets dat spontaan kapot gaat, de club weet wel veel, maar eerst zoeken en dan pas beslissen, deze man was gewoon te duur gezien de kwaliteit, maar deze anti Bovag handelaar is gewoon al duidelijk hoe hij er later over denkt als er problemen komen.... dus ik wist dat het kopen en wegwezen was!

Gelukkig kreeg ik de nog slechtere auto van een mislukt restauratie project bijna gratis, en die was ook door hem geleverd....maar de prijs was wel leuk.

Je koopt het eerst om de sleutelen, daarna genieten, en hoewel de club hem niet orgineel vind, de Japanse onderdelen zijn wel betrouwbaarder, en het past ook nog.

Ik ben bekend als de enige 500 diesel....

de motor is Met Subsidie....uit een totaal loss Brommertje..

en loopt nu ruim 130km maar dan heb je wel een vibrator, en je houd geen auto meer over...

wel erg zuinig, en een apart geluid!

Het is ook herkenbaar aan de optreksnelheid van 0 naar 80..

dus dat mag en kan ook nog.

Deze Fiasco 500 Diesel is dus niet te koop!

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk verhaal. Uiteindelijk gaat het er toch om hoe je er zelf van kunt genieten. Zeker met een Fiat 500! Een 500 diesel. Lachen zeg... Maar hebben we het nu over dezelfde leverancier dan?

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is de link. Tot nu toe prima info gekregen en nog leuker om er lid van te zijn. Had ik dat maar eerder gedaan.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u wel een zaak heeft tegen deze onbetrouwbare verkoper. Laat de auto keuren bij een ANWB technostation en repareren bij een betrouwbaar bedrijf, waarna u de gemaakte kosten via uw rechtsbijstand verzekering probeert te verhalen. Een normaal autobedrijf heeft een auto-ambulance om een auto op te halen en te herstellen. Het rapport van de ANWB moet als bewijs dienen vvoor de geconstateerde gebreken. Als u geen reachtsbijstand heeft dan kunt u zelf een aansprakelijkstelling opmaken en met bericht van ontvangst versturen. Daarna de kosten gespecificeerd en onderbouwd met de nota en ANWB rapport + eventuele foto's opsturen en 14 dagen tijd geven om de kosten te voldoen. Na het verstrijken van die termijn een herinnering en weer later sommatie sturen om te betalen. Vervolgens de vordering uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarder die via de kantonrechter uw gelijk kan halen en de vordering kan incasseren.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2006 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft helemaal gelijk, maar omdat ik de rechtsgangen van de Nederlandse wet vrij goed ken, weet ik dat een dergelijke civiele procedure erg veel tijd kost en veel romplsomp met zich meebrengt. Ik heb de auto niet gekocht bij deze meneer overigens. Het oldtimertje is particulier gekocht en deze meneer is me op het Internet aangeraden als specialist om reparaties aan toe te verrtrouwen. Daar heb ik te weinig onderzoek voor gedaan om te checken wat de reputatie van deze meneer was. Had ik dat wel gedaan, had ik vrijwel zeker direct gehoord dat dit bedrijf geen beste naam had. Dat is iets wat ik andere 500 liefhebbers en rijders juist wil besparen.  Dank voor uw inhoudelijk sterke advies!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2006 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien Uw verhaal is mijn auto geleverd door dezelfde...

Echter, ik was daar eerst zelf, maar kocht niets.

Later kwam ik de mislukte restauratie poging tegen,die geleverd was door, en hoorde een bekend verhaal, vrijwel hetzelfde wat ik zelf ervaarde, en Uw stukje.

Later nog diverse mensen gehoord die hetzelfde denken, maar ik kocht het dus half opgeknapt voor vriendenprijs, en hij had ruimte nodig, en wat koop je nu voor F125,- vlak voor de Euro wissel?         Dit is dus wel iets anders dan de bonnen die ik later in een doosje met onderdelen vond!

Omdat de orginele motor zonder olie had gedraaid, en ik een ander hielp met noodzakelijke onderdelen had ik slechts een gave carosserie over, en ben toen gaan proberen, de Diesel met Automaat uit  de brommobiel was het enige wat nog goed was na het ongeluk, en ik probeerde maar wat.

Het was niet de bedoeling, maar orginele delen zijn duur en schaars, en de fiat 126 onderdelen zijn ook niet altijd even goed.

Omdat ik ruimte over had, ben ik de noodkonstruktie gaan verbeteren, en wil nu dit tijdelijke expiriment niet meer terug draaien, zelf het kenteken is aangepast!

Een biertje teveel, en Rugzakkers die perse alles perfect willen, die het maar niets vonden, en dan ga ik juist lekker dwars door, dit is dus eigenlijk de enige echte reden, en dat het goed uitpakte is gewoon toeval.

Veel succes met de Rugzak, en na herstel van oude achterstallige problemen kun je soms met huidige betere techniek en olie langer genieten dan vroeger.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanprestatie van deze garagist is eenvoudig aantonbaar en het verhalen van zo'n claim met hard bewijs via een kantonrechtersprocedure is niet zo kostbaar of tijdrovend als u meent. De beslissing ligt uiteraard bij u als gedupeerde.