ctrialt19481
door ctrialt19481 Jan 27, 2018 om 13:04
Auto & vervoer

Fiatpunto

ik heb een fiat punto uit 2004 en mijn stuurbekrachtiging is niet goed mijnstuur blijft af en toe vast zitten mijn vraag us kan de stuurbekrachtiging er ook uit gehaalt worden dat ik zonder stuurbekrachtiging  kan rijden

1739 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2018 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een forum voor Fian Punto gebruikers, kijk op Google. Misschien kunnen die u wegwijs maken.

tdmduc
door tdmduc - Jan 27, 2018 om 13:09
704 Antwoorden / 2 Vragen

Een auto zonder stuurbekrachtiging als je altijd gewend was zal een bittere dan tegenvaller zijn. Ook met een kleine Fiat.

Heb een ooit een snoek(Citroën) gehad waarbij je een behoorlijke vaste hand moest hebben op de snelweg en inparkeren was een drama.

Wat een genot om daarna eentje te proberen met stuurbekrachtiging.

Ik zou zeggen: repareren.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 27, 2018 om 13:09
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U zou eerst nog kunnen proberen om tijdens het schakelen aan het stuur te draaien, kan de oplossing zijn.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 27, 2018 om 14:23
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Correctie, tijdens het schakelen moet tijdens het starten aan het stuur draaien zijn.

ne
door neodutchio - Jan 27, 2018 om 13:11
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Probeer het eens aan een garage te vragen. Rij dan meteen door naar een computerwinkel voor een nieuw toetsenbord. Daar schort ook wat aan bij u.

ju
door juliomariner Jan 27, 2018 om 13:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat toetsenbord wel goed is echter dat TS de punt niet kan vinden

Grunnen.
door Grunnen. Jan 27, 2018 om 15:29
509 Antwoorden / Vragen

Beetje kinderachtige opmerking vind ik persoonlijk.  Het mooie van internet is ,dat er op een enkele uitzondering na , niet over taalkundige fouten gezeurd wordt en iedereen naar taalkundig vermogen zijn zegje kan doen. Of gebruik je tijdens het spreken ook punten en komma's

tijger1
door tijger1 Jan 27, 2018 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@V1126

Maar het leest wel wat makkelijker met hoofdletters, komma’s en punten.

Heeft niets met taalkundige fouten te maken. Daar wordt ook niet over gevallen.
Nu is het zo van:  kwak maar neer.

jayrayskull
door jayrayskull - Jan 27, 2018 om 13:26
48 Antwoorden / Vragen

Wellicht is het beter om meteen met uw auto naar de garage te rijden en de auto daar te laten controleren. De niet naar behoren werkende stuurbekrachtiging is een bekend probleem bij de Fiat Punto. De dealer dan wel garage weet hier ongetwijfeld meer over.

me
door mein33 - Jan 27, 2018 om 14:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De auto is dus nu al niet vertrouwd om (nog) mee te rijden en NEE u mag dit niet verwijderen, want daardoor voldoet de auto niet meer aan de wettelijke toelatingseisen en mag dan ook de openbare weg niet meer op.
Tevens wordt de auto daardoor zo goed als onbestuurbaar en wordt daardoor een gevaar voor uw medeweggebruiker en u zelf.
Ook zal, mocht het onverhoopt toch misgaan, de verzekering niet tot uitkering van schade overgaan en zult u alle schadeclaims van derden op uw eigen bordje krijgen.

Ga naar de sloop voor een vervangende stuurbekrachtiging.

hansje klein
door hansje klein - Jan 27, 2018 om 14:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb géén waterdicht stappenplan ...

Laat liever eerst de computer bij uw Fiat-dealer doormeten wat de oorzaak hiervan is, voordat er ongelukken gebeuren.

Op Fiat-fora (ik heb in Duitsland eens gekeken bij Servo-lenkung) zijn er antwoorden teveel, zoals dat het slechts een schoonmaakkwestie is, een kleine reparatuur voor handige jongens, olie- en/of condensproblemen, electrische en/of mechanische problemen, maar óók, dat onderdelen voor véél geld vervangen moeten worden.

Mijn idee: Wanneer er (volgens uw theorie overbodige) onderdelen verwijderd zullen gaan worden, moeten er wèl passende, àndere onderdelen voor in de plaats komen, zoals bij voorbeeld een andere of aangepaste stuurzuil, nieuw of van de schrotplaats.

Overigens: Brandende of flikkerende lampjes gaan bij de volgende APK-keuring wellicht ook de keuringsmeester irriteren.

Suc6 ermee.

aurora1
door aurora1 - Jan 27, 2018 om 14:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag het de garage of op Fiatforums.
Zie ook de reactie van @mein33.
Dus maar beter laten repareren als dat kan, maar wel vooraf afvragen of zo een reparatie niet te duur wordt voor deze auto.
Met wat u omschrijft bent u nu al een gevaar op de weg met een haperende stuurbekrachtiging, dus ik zou maar gauw er iets aan laten doen of anders niet meer met deze auto de weg op.

v.
door v.d.Heyden - Jan 27, 2018 om 14:25
15 Antwoorden / Vragen

De stuuruitslag van een auto met stuurbekrachtiging is anders dan van een auto zonder stuurbekrachtiging.
Een auto met standaard stuurbekrachtiging heeft van uiterst links naar uiterst rechts 2,5 omwenteling van het stuur, een auto zonder standaard  stuurbekrachtiging heeft van uiterst links naar uiterst rechts  2,5 omwentelingen van het stuur.
(Verschil in overbrenging in het stuurhuis).
Vandaar ook dat een auto veel zwaarder stuurt met een uitgevallen bekrachtiging dan een auto zonder standaard stuurbekrachtiging.
De stuurbekrachtiging in een Punto is electrisch en kan diverse storingen hebben. Beter toch eerst naar een garage gaan waar ze de computer uit kunnen lezen en de oorzaak kunnen opsporen en verhelpen.
Waarschijnlijk brandt er op het dashboard ook een rood lampje met een symbooltje van een stuur.

me
door mein33 Jan 27, 2018 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een auto met standaard stuurbekrachtiging heeft van uiterst links naar uiterst rechts 2,5 omwenteling van het stuur, een auto zonder standaard  stuurbekrachtiging heeft van uiterst links naar uiterst rechts  2,5 omwentelingen van het stuur.
(Verschil in overbrenging in het stuurhuis).

??

Grunnen.
door Grunnen. Jan 27, 2018 om 15:35
509 Antwoorden / Vragen

Inderdaad een foutje , maar de rest klopt wel.

v.
door v.d.Heyden Jan 27, 2018 om 21:26
15 Antwoorden / Vragen

Sorry, tikfoutje.
Het moet zijn: met stuurbekrachtiging 2,5 omwentelingen, zonder stuurbekrachtiging 3,5 omwentelingen. Doordat een auto zonder standaard stuurbekrachting een extra omwenteling heeft, hoef je iets minder kracht te zetten.

(Die verrekte bril ook....)

me
door mein33 Jan 27, 2018 om 22:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@v.d. Heyden,

;-))

ctrialt19481
door ctrialt19481 - Jan 27, 2018 om 14:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja klopt er brand een roodlampje op het desbord.

hansje klein
door hansje klein Jan 27, 2018 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... hetgeen volgens de Fiat gebruiksaanleiding heet:

- ga naar uw dealer voor contrôle
- of haal meteen uw servo-stuurbekrachtiging eruit ... ?