ma
door marylou Jan 6, 2005 om 00:07
Auto & vervoer

Fooi geven bij vervoer gehandicapten?

Als chronisch zieke maak ik weleens gebruik van vervoer in het kader van WVG. Regionaal gebeurt dit met een streekvervoer-taxi/busje. Bovenregionaal met Valys, dit is meestal met een bus(je). Ik heb meestal medepagagiers. Het kriskras door hobbelige woonwijken rijden in een busje waarin je op een akelige stoel zit, is geen feest en het kost veel tijd. Bij Valys weet de chauffeur vaak de weg niet (want is niet in haar/zijn buurt) en heeft geen navigatie-systeem. Voor dit type vervoer moet je (in onze gemeente) een minimum inkomen hebben. Mijn vraag: is een fooi geven normaal/gewenst? Moet ik verschil maken in een rot rit of een goede rit? de chauffeur kan daar meestal niets aan doen. En zo ja: hoeveel dan, want het zijn extra kosten. Het vervoer is wel goedkoop maar niet gratis. Maar ik wil ook niet overkomen als een zeikerige ondankbare zieke... Heeft iemand hier ervaring mee?

5501 6 Rapporteer

maryvon
door maryvon - Jan 6, 2005 om 13:58
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb zelf geen ervaring met dit vervoer, wel weet ik het een en ander doordat familieleden hier mee te maken hebben gehad.

Je hebt allerlei soorten vervoer, zieken, gehandicapten en ouderenvervoer.

Ik vind het de keus van de persoon zelf of iemand fooi geeft of niet.Ik vind het heel erg afhangen hoe je behandeld wordt door de chauffeur. Als je goed wordt geholpen met in en uitstappen, met het plaatsnemen ed. dan mag je daar de chauffeur best voor bedanken dmv een fooi. Maar het is zeker geen vereiste.

En afhankelijk van het ritje, zou ik 0,50 tot 1 Euro fooi geven.

U zegt zelf al, het is voor mensen met een minumun inkomen, dus zoveel kunnen de mensen niet missen.

Ik zou me er niet te druk om maken, gewoon doen wat uw gevoel u ingeeft, en u zeker niet bezwaard als u het niet kunt missen.

De mensen krijgen gewoon betaald voor hun werk, alle fooi is extra, en mooi meegenomen.

mi
door mijsk1974 - Mar 10, 2005 om 22:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil allereerst opmerken dat u erg aardig bent om zoveel moeite te nemen. Echt geweldig!

Een fooi geven doe je mijn inziens omdat een bepaalde service buitengewoon goed is gebleken. Of in bepaalde situaties waarin het algemeen aangenomen wordt dat een fooi onderdeel is van het salarisonderdeel van de ontvanger... Immers, de belastingdienst heft in sommige gevallen zelfs inkomstenbelasting over tipgeld.

Echter de sociale achtergrond van het geven van fooien is dat je wat extra's geeft omdat de ontvanger het goed kan gebruiken. Dergelijke beroepen waren vroeger namelijk geen vetpot, nu overigens nog niet maar het is gelukkig geen bedelwerk meer. Als u het geld zelf nodig heeft geeft u gewoon niets. Een persoon die daarvoor geen begrip heeft is de fooi zelfs helemaal niet waard. In de zorgsector wordt overigens dit soort vervoer uitbesteed op contractbasis. De vervoerder krijgt een vast bedrag betaald uit de algemene middelen men is dus verzekerd van een vast inkomen, dergelijke chaffeurs zijn veelal in dienst op uurbasis en hoeven niet zoals onafhankelijk chauffeurs hun inkomen bijeen te schrapen...

Geef dus gerust niets... de chauffeur weet heus wel dat u niet gierig of gemeen bent. Hij/zij is ook een mens met verstand en empathie.En als het u toch niet lekker zit omdat u zich wellicht schaamt dat u niets geeft, dan zegt u dat toch gewoon... geen geld hebben is geen misdaad.

user123
door user123 - Mar 10, 2005 om 22:35
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat de meeste chauffeurs liever een gezellige klant hebben zonder fooi, dan een ouwe zeurdoos met 50 cent... ;-)

mi
door mijsk1974 - Mar 10, 2005 om 22:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

hahaha....

ik weet wel zeker dat een chauffeur daar eerder de voorkeur aan geeft!!!

LOL

ed
door eddie71 - Dec 17, 2010 om 05:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mijsk1974 schreef op donderdag 10 mrt 2005, 22:20]Ik wil allereerst opmerken dat u erg aardig bent om zoveel moeite te nemen. Echt geweldig!
Een fooi geven doe je mijn inziens omdat een bepaalde service buitengewoon goed is gebleken. Of in bepaalde situaties waarin het algemeen aangenomen wordt dat een fooi onderdeel is van het salarisonderdeel van de ontvanger... Immers, de belastingdienst heft in sommige gevallen zelfs inkomstenbelasting over tipgeld.
Echter de sociale achtergrond van het geven van fooien is dat je wat extra's geeft omdat de ontvanger het goed kan gebruiken. Dergelijke beroepen waren vroeger namelijk geen vetpot, nu overigens nog niet maar het is gelukkig geen bedelwerk meer. Als u het geld zelf nodig heeft geeft u gewoon niets. Een persoon die daarvoor geen begrip heeft is de fooi zelfs helemaal niet waard. In de zorgsector wordt overigens dit soort vervoer uitbesteed op contractbasis. De vervoerder krijgt een vast bedrag betaald uit de algemene middelen men is dus verzekerd van een vast inkomen, dergelijke chaffeurs zijn veelal in dienst op uurbasis en hoeven niet zoals onafhankelijk chauffeurs hun inkomen bijeen te schrapen...
Geef dus gerust niets... de chauffeur weet heus wel dat u niet gierig of gemeen bent. Hij/zij is ook een mens met verstand en empathie.En als het u toch niet lekker zit omdat u zich wellicht schaamt dat u niets geeft, dan zegt u dat toch gewoon... geen geld hebben is geen misdaad.

Als wmo en valys chauffeur in het noorden des lands met een vast 40 uur contract. Kan ik u toch meedelen dat als ik u mijn bruto uurloon ga vertellen u waarschijnlijk de komende week hier niet meer reageerd. Ik denk dat u dan eerst even bij moet komen van het lachen. Lonen volgens het taxicao zijn nog steeds gebaseerd op het feit dat je fooi ontvangt.

Het klinkt heel erg mooi dat u het heeft over de vaste contracten(gunning) aan de taxibedrijven maar dit houd ook in dat door de aanbesteding van de gemeenten ze nog altijd gaan voor een lage prijs en nog steeds (bijna) niet letten op kwaliteit. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de gebruikers maar zeker ook voor veel taxibedrijven(Faillissementen)

Om even op het onderwerp terug te komen even antwoord op de fooienvraag.
Een fooitje is altijd leuk maar zoals boven al gezegd heb ik persoonlijk liever een gezellige klant dan een fooi.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 09:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

EUHm, uiteraard dank je voor opmerking, maar dit topic is al meer dan 5 (bijna 6) jaar oud.