ro
door ron.visser Nov 24, 2010 om 20:00
Auto & vervoer

Ford Airco kan niet tegen de winter !

De Airco van mijn vader's Ford Fiësta bleek afgelopen zomer niets meer te doen. Hij heeft dit laten repareren en mocht toen bijna 900 euro aan de Ford dealer overhandigen. Omdat ik dit nogal een pittig bedrag vond en de auto nog geen 4 jaar oud was en ook slechts 26.000 km had gereden heb ik Ford Nederland om coulance gevraagd. Een dergelijk duur onderdeel zou toch wel langer dan 4 jaar mee moeten gaan had ik het idee.
Helaas was men niet bereid om ook maar iets bij te dragen aan deze hoge rekening.
De condensor was verroest en dat weet men aan de strenge winter van 2009/2010.
Het verroest zijn was volgens hen "waarschijnlijk" veroorzaakt door steenslag en strooizout.
Dit zag men als "invloeden van buitenaf" en daarom kon er van coulance geen enkele sprake zijn.
Volgens mij moet een auto toch wel enigszins bestand zijn tegen "invloeden van buitenaf", je koopt hem toch om er buiten mee te kunnen rijden!
Het zou toch gek zijn als de verf er na een regenbuitje afgespoeld is en Ford dan zegt dat regen een "invloed van buitenaf" is.
Ford vergeleek het met steenslag op de ruiten wat ook niet onder de garantie valt.
Ik vind dat een kromme vergelijking omdat je ramen nou eenmaal moeilijk van een bescherming tegen steenslag kunt voorzien, bij een condensor onder de motorkap is dat natuurlijk wel goed mogelijk. Bij de meeste autoverzekeringen zijn daarom de ruiten dan ook verzekerd maar zul je de condensor toch echt niet in de polisvoorwaarden kunnen terug vinden.
Tot mijn verbazing werd mij nog verteld dat de condensor ook niet onder garantie zou zijn vervangen als de auto nog wel in de garantieperiode zou zitten! Het viel dan het nog steeds onder "invloed van buitenaf" en daar kan dit onderdeel volgens Ford blijkbaar niet goed tegen.
Zo'n onderdeel moet gebouwd zijn om ook de winter te kunnen overleven maar blijkbaar heeft Ford voor een goedkope kwaliteit gekozen en mogen de klanten later voor de kosten opdraaien.
Mijn vader was behoorlijk teleurgesteld in de starre houding van Ford. Dit is zijn 4e of 5e nieuw gekochte Fiësta en dan verwacht je toch wel een iets nettere afhandeling van een klacht.
Het is hierdoor dus tevens zijn laatste Ford geworden en ik zelf zal bij de aanschaf van een andere auto de Ford showroom ook maar overslaan.
We hebben allebei liever auto's die wel bestand zijn tegen al die "invloeden van buitenaf"!

1591 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

jcn 1987
door jcn 1987 - Dec 6, 2010 om 04:56
7 Antwoorden / 0 Vragen
0

het is idd belachelijk dat het allemaal zo duur moet zijn!
maar wat ik kreeg te horen is dat na het repareren van een airco, de airco goed afgesteld moet worden en dat DAARVOOR weer specialisten (om het zo maar te noemen) worden ingehuurd....

Dus ik zei toen ook al: kunnen die monteurs dat niet zelf???
en nee dat kunnen/doen ze niet omdat het dus blijkbaar een hele aparte studie daarvoor nodig is om dat uit te kunnen voeren.
Dus de dealers en de (gewone) garages laten dat soort dingen dus LIEVER over aan VAKmensen..

we
door west01 - Jun 13, 2011 om 12:47
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ron Visser, ik ga het nog sterker vertellen. In december 2010 kocht onze zoon een nieuwe Opel Corsa. Toen het dit voorjaar warmer werd zette hij voor de eerste keer zijn airco (koel) aan. Deze weigerde. Reactie van Opel: condensator lek door steenslag en een rekening van 800 euro, binnen de garantietermijn dus. Geen schade aan de grill.
Dus hoe de schade is ontstaan weten we eigenlijk niet. Opel wel en we kunnen dus naar de garantie fluiten. Blijkbaar worden deze auto´s zo slecht gemaakt dat je elk moment rekeningen van 800 euro kunt verwachten, want wanneer gebeurd het weer? Dat wij nooit maar dan ook nooit meer de aanschaf van een Opel overwegen zal duidelijk zijn. Zelf rijden we al jaren Toyota en nimmer hebben we problemen en als er toch een kleinigheid is worden we netjes behandeld.

ikbenik
door ikbenik - Jun 13, 2011 om 22:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen
0

De airco dient ook in de winter gebruikt te worden.

Veel mensen gebruiken de airco alleen als het zeer warm is, en dan zijn ze verbaast als de airco na een tijdje niet meer functioneert.

Ik gebruik de airco als het koud is, regen en als het warm weer is.

vo
door volvopiet - Jun 22, 2011 om 08:10
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je moet de airco inderdaad minimaal 1* per wek gebruiken.
Hoe vaker hoe beter. Doe je dat niet dan gaat hij heel snel leeg. Tevens smeer je zo het systeem.

mvg

we
door west01 - Jun 22, 2011 om 10:07
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het gaat er niet om dat de airco niet is gebruikt. Deze is wel gebruikt maar dan gewoon warm, immers het was koud. Toen hij de eerste keer KOEL werd gebruikt weigerde hij. En toen werd ook pas ontdekt dat hij defect was. Maar goed de rekening was 800 euro en die mogen we zelf betalen, want het is schade en dat valt niet onder de garantie.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer