ra
door rana51 Oct 2, 2010 om 10:22
Auto & vervoer

Garantie dealer of chevrolet

Heb een chevrolet matiz nieuw gekocht 04-10-2005 bij de opel dealer. daar staat 3jaar volledige garantie op.Maar nu zijn op 28augustus 2010. de bouten uit de koppelomvormer uit de automaatbak los gelopen daardoor is de automaatbak beschadigd.zit nu met een rekening van 1300 euro nog geen 5jaar oud met een kilometerstand van 42000. altijd in onderhoud geweest bij de opel dealer.de chef werkplaats zegt ook dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt bij een auto.
Kan ik coulantie garantie vragen?? en zo ja bij wie?? de dealer of de chevrolet??

1409 4 Rapporteer

mastag
door mastag - Oct 2, 2010 om 10:30
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Rana,
Je hebt de auto bij de dealer gekocht dus zij zullen de eventuele coulance moeten regelen met de importeur. Je moet je dus bij de dealer melden en een beroep doen op zijn welwillendheid.
Nu zou ik in eerste instantie zeggen dat het bedrag gedeeld door twee redelijk zou zijn . Auto is 5 jaar oud, levensduur 10 jaar, dus 50-50.
Echter bij auto's is de rijstijl, onderhoud, kwaliteit van onderdelen enzovoort mede bepalend en we zien erg weinig dealers die coulance verstrekken zoals bv bij consumentenaankopen als witgoed e.d. De autodealers hebben hier niet zoveel mee omdat slijtage een veel grotere rol speelt dan bv bij een koelkast of tv.
Ik hoop dat collega Grindweg je iets meer kan vertellen hij is een beetje de auto expert van dit forum

Succes
Mastag

gserban
door gserban - Oct 2, 2010 om 19:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

De auto heeft 3 jaar volledige garantie daarna niet meer hoeveel kilometer je met een auto rijd doet niet ter zake, vaker is het nog slechter om weinig kilometer te rijden dan veel.

Men zou uit coulance u kunnen helpen maar men is het niet verplicht omdat de 3 jaar voorbij zijn, verder is alles stuk te krijgen zelfs bij 1 maand oude auto de vraag is dan ook hoe bent u om gegaan met uw automaat?

Een automaat is zeer gevoelig bv bij het inschakelen in de achter of vooruit als de wagen nog niet helemaal stilstaat en nog enigszins aan rollen is en men schakelt de auto dan in een andere versnelling ( voor of achteruit) veroorzaakt men telkens weer schade aan de bak tot op een dag de automaat de geest geeft.

Ik hoop voor u dat er iets in coulance te regelen valt maar zal moeilijk worden.

invalide
door invalide - Oct 2, 2010 om 19:50
787 Antwoorden / 5 Vragen

Dubbel plaatsen mag niet....
Maar Opel garage heeft minder ervaring in zwakke punten van dit vreemde merk.

Dus volgende keer liever voor zelfde prijs een Deawoo dealer.

Verder zou ik een merkloze die meestal goedkoper is zoeken want ik vermoed dat de garage niet goed heeft opgelet of leerling monteur laten olie verversen en volle rekening heeft gemaakt laatste keer zonder echt goed te kijken en controleren wat ook bij grote en kleine beurt hoorde.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 4, 2010 om 17:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag rana,

Coulance vragen kun je altijd. Daarvoor moet je in eerste instantie bij de verkoper zijn. Je dealer dus. Vermoedelijk zal het geweigerd worden. Stuur dan maar een brief naar Opel Nederland, de importeur.
Uit ervaring weet ik dat deze je weer kortsluit met de dealer, doch kan er dan soms wel wat coulance uitrollen.

Dat is mij overkomen met een motorreparatie kort na de garantie. De dealer, die eerst niets wilde weten van coulance, stelde na mijn brief aan Opel Nederland ineens voor dat zij 1/3-e, Opel Ned. 1/3-e en ik 1/3-e van de rekening zou betalen. Dat heb ik geweigerd. Toch werd de motor gerepareerd en ik heb niets betaald.

H.