al
door alies_1 Apr 2, 2005 om 21:04
Auto & vervoer

Garantie of domme pech?

In 2001 heb ik een nieuwe opel corsa gekocht. Halverwege 2003 begon ik problemen te krijgen met het stuur, maar omdat de klachten zo vaag waren heb ik er ook zelf weinig aandacht aan besteed(ik dacht dat het door de harde wind kwam). Het stuur wil namelijk niet naar rechts draaien, loopt vast en haaft dan even een slinger nodig. Het wordt erger naarmate de auto warmer wordt en naarmate het stuur meer bewegingen maakt, dus bijv. in de stad. In de loop van de tijd speelden de klachten steeds vaker op maar bij de garage wisten ze niet wat het was (bandenspanning nagekeken, druk in de stuurkolom gemeten). Tegen het einde van 2004 werd bekend dat het om de stuurkolom ging. Deze blijkt defect te zijn. Een reparatie kost circa 1500,-. Mag zo'n onderdeel al binnen 4 jaar stuk zijn, of eigenlijk al binnen drie jaar......?

Graag advies......

Bedankt!

211 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2005 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag alies,

Natuurlijk mag zo'n essentieel onderdeel van de auto niet na drie of vier jaar defect raken. Maar het is natuurlijk nooit uitgesloten dat dat wél gebeurt en in die zin heb je dan domme pech. Omdat je de auto in 2001 gekocht hebt ga ik er vanuit dat er ook geen fabrieksgarantie meer op zit. Dan zit je dus nu in de problemen omdat de wagen vóór 1-5-2003 gekocht is. Dat is de datum waarop de nieuwe consumentenwet Koop en Garanties is ingegaan. Alleen aankopen op of na genoemde datum geven recht op vergoeding van herstelkosten op basis van de economische levensduur van het produkt. Hier kun jij dús geen aanspraak op maken. Voor jouw geval geldt alleen de fabrieksgarantie. Het enige wat je kunt doen is bij de dealer en importeur aandringen op een coulance behandeling omdat zo'n belangrijk onderdeel nooit binnen zo'n korte tijd kapot mag gaan. Wellicht dat je er via die weg nog wat uitsleept. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2005 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

van belang is om te weten is het een eps (elec tronic powersteering) of hydruolic systeem. als hydr is dan ligt het aan het kleppen mechaniek in het stuur huis. op zich is het een rot kwaal. hoeveel km heeft u nu met de auto gereden ieder een zegt bv ja het mag niet stuk gaan maar uw klacht is geen seriefout. dus rekening man.een rep hoeft gee 1500 te kosten want er zijn voldoende bedrijven die reviesie delen verkopen.en als er nooit of weinig problemen zouden bestaan dan duikt een com bedrijf daar niet in.mischien een lesje voor volgende keer heb je problemen MELD HET WEL. dan is er later makkelijker tepraten over eventueel een coulance.hopelijk heeft u iets aan mijn antwoord en lees ik nog van u .succes

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alies,

Jij hebt het type EPS als stuurbekrachtiging.

In jouw stuurkolom zitten sensoren die het draaimoment opnemen als je stuurt, zg koppelsensoren.

1 van die sensoren is stuk en daardoor werkt de elektrische stuurbekrachtiging niet, het kan zelfs zo erg lijken dat je stuur voor je gevoel vast slaat.

Van Opel uit krijg je op dit onderdeel 3 jaar/100.000 km garantie, net wat je het eerste haalt, jij hebt dus geen garantie meer.

Gezein het feit dat zo een kolom met bekrachtiging geintegreerd rond de 900 euro ligt en het hoog uit 1 uur werk kost kan je dus niet op 1500 euro komen maar rond de elfhonderd, nog steeds een berg geld.

Het is raadzaam eens op de onderdelenlijn te proberen www.onderdelenlijn.nl en daar een zoekopdracht invoeren.

Het vervangen van de stuurkolom is voor een Opel technet een uurtje, ik heb het zelf aal een paar keer gedaan dus ik weet waar ik over praat.

Frank

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje