kevinvg
door kevinvg Sep 12, 2016 om 23:37
Auto & vervoer

Gebruikte auto gekocht dezelfde dag gebreken

Mijn vriendin heeft samen met haar vader een auto gekocht op 8 sep 2016 bij een garage

polo 2005 189.000km ongeveer

testrit is gemaakt auto is nagekeken op schade/gebreken.

2700 cash betaald zoals meneer graag had.
200 euro korting gekregen inverband hagel/steenschade op de lak.

na de eerste 40-50km naar huis ging de moterlamp branden.

eenmaal thuis direcbt naar de garage gegaan bij haar.

3 punten uitgelezen:
epg klep
lampdasonde
en nog een ding( ben ik ff vergeten)

auto op de brug gezet. Een kabel voor aan die naar 2 kabeltjes ging was maar eenrje aangesloten.
draagarmen ontbrak aan 1tje het rubbertje en de ander moet vervangen worden.

reparatiekosten minimaal al 500-600 euro

blijkbaar werd ons verteld dat de boordcomputer pas eruit is geweest

de garage opgebeld en de verkoper meteen aan de lijn. Het probleem uitgelegd en vragen voor een oplossing. Meneer wile er niks mee te maken hebben en vertelde dat er geen garantie op was en dat de garantie was besproken( terwijl het niet aan bod was geweest) op de bon staat helaas geen garantie. jammer genoeg is er vanuit onze kant ook niks over gevraagd.

meneer hing tijdena het gesprek de telefoon op.naeen paar x bellen. Belde meneer terug om te melde dat er 200 euro korting was gegeven. Meneer wilde wel de draagarmen fixen voor 30 euro. Alleen heen en terug kost al 30-35 euro benzine..

Er. Is door ons gevraagd of we tot een oplossing konden komen waar meneer pas antwoord op kon geven nadat de vraag voor de 10de x was gesteld. We hebben meneer gemeld om er nog eens goed over na te denken en ons de volgende dag een bericht te sturen.

helaas niet gebeurd

nog een aantal dingen die ik meld wat miss handig is.

op zijn advertentie stond geen import auto. De auto komt uit duitsland en heeft een nieuw kenteken...

er was aan de verkoper gevraagd hoelang geleden de distributieriem was vervangen. Wist meneer niet. In de garage bij ons is ons verteld dat er een distributieketting in zit.

Op zijn fb. Pagina staat dat de auto s altijd goed worden gecontroleerd. Voordat ze de verkoop ingaan. Lijkt me niet gebeurd aangezien zo snel een heleboel gebreken zijn. ( zijn internerpagina doet het niet)

de auto is voor het laatst gekeurd in apr 2016 met een kmstand van 188500 ongeveer.

meneer had de auto vanaf eind april tot 9 sept in de garage staan met km stan d van 189000. Waarmee alleen testritjes mee zijn gemaakt.

dus de gebreken zijn in mijn ogen al voor de verkoop onstaan. Niet 50 km rijden.

meneer heeft gemels dat het een goedwerkende auto is. Mijn vermoede natuurlijk dat hij van de gebreken afwist en van de auto afwilde. Dat get moterlampje eerder aan is geweest en meneer deze gewoon heeft uitgezet in de hoop dat hij aangaat wanneer deze verkocht is.

wat kunnen wij nog doen met het probleem?

5234 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2016 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind dit werkelijk onbegrijpelijk. Het hele land barst van de tweedehands auto's. Waarom gaat iemand minstens 50 km verder zo'n oud kreng kopen? Doe dat bij een garage om de hoek, dan kan je nog even simpel op de stoep staan.

En dan verder. Wie gaat er nou af op die praatjes van dat auto's altijd goed worden nagekeken? Het is verdikkeme een tweedehands autohandelaar, daar geloof je toch helemaal niets van?

Waarom laat men vóór de aankoop geen aankoopkeuring uitvoeren als men de ballen verstand heeft van een auto?

sy
door sylvia_71 - Sep 12, 2016 om 23:59
288 Antwoorden / 0 Vragen

Zo jammer he dit soort berichtjes. En dan ook nog vol met aannames. Je bent er niet bij geweest.

Daarnaast is de auto ook niet afgeleverd mét een nieuwe APK. Toch wel een van de dingen die je minstens moet eisen bij aanschaf van een (nieuwe, 2e-hands) auto.

Ik hoop dat jullie er alsnog samen met de verkoper uitkomen.

Johkwe
door Johkwe Sep 13, 2016 om 00:41
44 Antwoorden / Vragen

APK zit er nog op, deze kan pas vernieuwd worden vanaf de laatste 2 maanden voor de nieuwe keuring er aan komt.

ne
door neodutchio Sep 13, 2016 om 12:26
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan altijd een nieuwe APK laten doen. Deze is dan 12 maanden geldig vanaf die datum. Ik koop altijd een auto met nieuwe APK, ook al zit er nog een op van een paar maanden oud.

sy
door sylvia_71 Sep 13, 2016 om 13:20
288 Antwoorden / 0 Vragen

Precies @Neodutchio, een auto kan je altijd afgeleverd krijgen met een nieuwe APK! Dit was 1 van de dingen die ik beslist wilde hebben toen ik mijn eigen auto ging kopen. Anders wilde ik hem niet.

Johkwe
door Johkwe - Sep 13, 2016 om 00:02
44 Antwoorden / Vragen

Ik ben bang dat u zogezegd geen poot heeft om op te staan.
U kocht de auto immers zonder garantie. Duidelijk een geval van garantie tot aan de straat. Was maar voor de koop naar die garage bij u in de buurt om een "voorkeuring", zeker bij een auto zonder garantie.
U heeft ook nog eens teveel betaald voor dat vehikel met zo'n kilometer stand! De oude autos hebben een distr. ketting, niks mis mee en hoeft niet vervangen te worden, maar kan wel wat gaan ratelen.
U had ook met de Finnik app al tevoren wat meer te weten kunnen komen zoals invoer of niet enz.
Ook dat hij zoveel geld contant wil hebben zegt genoeg, lekker zwart voor hem en u heeft geen bewijs dat er een betaling heeft plaats gevonden.
Heeft u wel een rekening gekregen?

kevinvg
door kevinvg - Sep 13, 2016 om 00:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap de reacties en zelf had ik ook al het idee dat men vriendin geen poot heeft om op te staan.

hoop alleen toch nog iets te vinden om haar nog te kunnen helpen.

ikzelf heb pas ook een auto gekocht en het op een verstandigere manier gedaan.

Weet ze de volgende x hoe ze het beter moet doen als ze een auto gaat kopen

sy
door sylvia_71 Sep 13, 2016 om 00:27
288 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom hoop ik dat er toch nog wat te regelen valt bij die verkoper.

Je vriendin heeft het niet al te goed aangepakt, maar je kunt niet alles weten. Wel jammer hoor dat het zo is gegaan. Maar goed, dit is achteraf praten. Wie weet komt die verkoper jullie alsnog ergens in tegemoet!

Sa
door Sannebloem Sep 13, 2016 om 23:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgende keer misschien je vriendin helpen bij de aankoop van een auto haha

ha
door halex - Sep 13, 2016 om 07:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u aantonen dat de kabel van het motormanagement met opzet is losgemaakt? U zou nog kunnen proberen om het op misleiding te gooien. De verkoper heeft kunstgrepen uitgehaald om uw vriendin een product aan te smeren wat helemaal niet aan de verwachtingen voldoet.
Dat de auto import is, had u via www.rdw.nl na kunnen kijken. Welk bouwjaar staat vermeld op de factuur, cq stond in de advertentie/begeleidende tekst bij de auto? Als daar ipv bouwjaar het jaar stond waarop het kenteken in Nederland voor het eerst is aangevraagd, heeft ze nog een grond om de koop te ontbinden. Maar eenvoudig is het niet.

kevinvg
door kevinvg Sep 13, 2016 om 10:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Of de kabel opzettelijk is losgemaakt kan ik helaas niet aantonen.
Het maakt niks uit dat het een import auto is . Alleen vervelend dat hij zelf de info niet wist/ verkeerde info gaf.

met cq bedoeld u?

ha
door halex Sep 13, 2016 om 18:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een importauto uit bijvoorbeeld 2001 is en de eerste toelating in Nederlands was in 2005, dan heeft de auto een kenteken uit 2005. Heeft de garage op de factuur of in de advertentie gezet 'Bouwjaar: 2005' ipv 2001, dan ontbindt je de koop met een beroep op dwaling. Hij heeft je namelijk voorgelogen.

ja
door jackyh - Sep 13, 2016 om 09:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Daar jullie geen poot hebben om op te staan zou ik maar beginnen het verhaal via de sociale media te verspreiden maar dan wel met de naam van de garage er bij. Neem je verlies en let voortaan beter op. Koop dit soort oude dingen liever dicht bij huis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2016 om 11:19
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u nu echt nooit van 'Beun de Haas' gehoord?
En een polo 15 jaar oud en bijna 2 'ton' op de teller voor die prijs?

Volgens de consumentenwetgeving behoort een consumenten koop te voldoen aan de verwachting die er  van verwacht mag worden,  ook op basis van verkooppraatjes maar naleving afdwingen via procedure is ook kostbaar.
Mag ik aannemen dat de beunhaas geen BOVAG lid is?

kevinvg
door kevinvg Sep 13, 2016 om 11:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het auto van 11 jaar oud en 189.000 lijkt me ook veel.

ik heb nog zitte googlen niks over bovag te vinden. Alleen een heleboel auto s op een heleboel websites

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 13, 2016 om 11:22
641 Antwoorden / 78 Vragen

Zet de naam en plaats van de garage erbij. Misschien zijn er veel meer mensen met klachten over dezelfde garage.

kevinvg
door kevinvg Sep 13, 2016 om 11:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zet ik nog even niet neer. Misschien veranderd de verkoper nog van gedachten.

is in iedergeval in wijchen

kevinvg
door kevinvg Sep 14, 2016 om 21:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Van Drempt Auto s
Christiaan Huijgensstraat 25, 6603 BB WIJCHEN

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2016 om 11:45
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@kevinvg, 13 September 10:16.
 Met cq bedoeld u? Casu quo = in welk geval.

Cookies
door Cookies Sep 13, 2016 om 12:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even verder googelen;-)

tenormin
door tenormin Sep 13, 2016 om 13:01
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat heb ik op school geleerd. ;-)

he
door hennyhenny - Sep 13, 2016 om 12:23
12 Antwoorden / Vragen

[Edit internetredactie: Houd het vriendelijk.]

Och ja, bij ons in de buurt, zo op de kruising van de E30 en de E31 is er elk weekend wel zo'n autohandel. Meestal voor de Tüf afgekeurd, van verzekeringen afkomstig met schade en weer opgelapt. Tsja, dan heb je natuurlijk garantie tot de deur, of de afrit in dit geval.

Ma
door Mat Matheij - Sep 13, 2016 om 22:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zo te horen gaat het om een schadeauto geimporteerd vanuit Duitsland. U had de auto vooraf kunnen laten keuren. En dan niet alleen APK. Bovendien gaat u een middenklasse auto met 189000 km op de teller kopen voor 2700 Euro. Alleen sommige diesels draaien twee of driemaal de klok rond. Een naar ik aanneem benzineauto met deze stand is zo ongeveer aan een nieuwe of gereviseerde motor toe.

ha
door halex Sep 13, 2016 om 23:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij vroeg TS geen advies voor de aankoop, maar advies nu hij met een aankoop zit. Een gemiddelde benzinemotor gaat echt wel 250.000 km mee tegenwoordig. Diesels halen met gemak de 300.000, maar 400.000 is ook geen uitzondering. De cijfers die u noemt, dateren nog uit 1980.

Ma
door Mat Matheij Sep 13, 2016 om 23:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat begrijp ook ik nog echter zelfs met de huidige prijzen -je koopt voor 12.000 euro een behoorlijke nieuwe auto vind ik de aanschafprijs voor een 10 jarige auto met -volgens uw eigen zeggen- nog 60.000 km te gaan exorbitant. Daarnaast kunt u beter antwoord geven op de vraag van TS.

kevinvg
door kevinvg - Sep 14, 2016 om 21:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Van Drempt Auto's

Christiaan Huijgensstraat 25, 6603 BB WIJCHEN

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 21:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Leest u deze vraag even goed door en dan vooral mijn reactie en de link naar het vonnis.

klik HIER

Wat soms nog wel kan helpen is de verkoper aangetekend schriftlijk te manen het probleem op te lossen met een laatste mogelijkheid tot herstel, daarna zult u naar een derde partij gaan, waarbij u de kosten op de verkoper zult verhalen.

klik HIER

kevinvg
door kevinvg Sep 15, 2016 om 00:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de voorbeeld brief. Die laat ik wel gedeeltelijk gebruiken door men vriendin.

ziet de verkoper ook dat ze serieus is.

aurora1
door aurora1 - Sep 14, 2016 om 22:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie de 2e link van @marita5 over wat de consuwijzer zoal zegt. Kijk o.a. op de website van de RDW ook eens de gegevens via het kenteken na.
Ik zou proberen de koop ongedaan te maken en geld dus terug en vrijwaringsbewijs niet vergeten (en als dat in orde is verzekering opzeggen). Vervolgens bij een merkdealer in de buurt (niet bij een handelaar) af en toe kijken en daar uiteindelijk kopen met garantie.