frits
door frits Mar 18, 2015 om 00:37
Auto & vervoer

Geen Cruise Controle, wel toegezegd

Ik heb op begin Maart j,l, een 2e hands Honda Jazz Elegance gekocht van 2009 na een korte proefrit werd er in de showroom van het garage bedrijf verder onderhandeld en vroeg ik of er een Cruise Controle in zat wat werd beaamd deze zou zitten op het stuur aan de rechterkant, links zit de audio bediening, de koop werd gesloten, en op 5 Maart konden we de auto ophalen nogmaals gevraagd naar de Cruise Controle ja die was aanwezig.maar na bestudering van het handboek bleek dat dit er niet in zit, de knoppen rechts waren bedoeld voor de bediening van de boord computer.
De verkoper gaf toe per mail dat hij zich vergist had en dat deze ontbrak, de Mitsubishi Colt die ik had ingeruild had er wel een, bij de nieuwkoop van deze auto had ik deze er meteen er in laten zetten als ik het geweten had ik deze laten ombouwen.
Nu mailt hij mij dat ombouwen geen optie is, en een nieuwe inbouwen kost rond 600,00 € ik ben van mening dat de garage die kosten moet dragen anders had ik de koop een andere prijs bedongen.
Deze is gekocht bij een bekend Bovag autobedrijf in Limburg
Sta ik in mijn recht ?
Graag reacties.

4446 42 Rapporteer

pino123
door pino123 - Mar 18, 2015 om 07:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Formeel staat u in uw recht, u kan uw geld terugvragen. Aangezien het autobedrijf aangesloten is bij de BOVAG lijkt mij het verstandig om daar contact mee op te nemen.

Meestal staat CC wel vermeld bij de specificaties van de auto. Ik neem aan dat u het heeft gevraagd aangezien dit niet bij de specificaties stond.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of u de CC achteraf wil laten inbouwen voor de €600,--, het is mij niet duidelijk wat 'ombouwen' is. U kan achteraf een CC laten inbouwen voor €600,-- Het lijkt mij niet redelijk om het garagebedrijf hier de volledige kosten voor te laten betalen. Misschien kan u met een voorstel komen om de CC achteraf te laten inbouwen waar het garagebedrijf bijv. €400,-- betaalt en u €200,--

pi
door pieterwolters - Mar 18, 2015 om 08:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niets op papier staat (het contract of de brochure van de specifieke uitvoering van de auto) wordt het lastig. Om het volledige bedrag te laten ophoesten door de verkoper is niet realistisch. Je had bij een auto van 6 jaar oud in deze prijsklasse nooit 600 euro kunnen afdingen omdat er geen cruise control inzit. Als je überhaupt al iets had kunnen afdingen omdat dit ontbrak: de auto wordt immers verkocht zoals hij er staat.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2015 om 09:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo frits,

Wél een proefrit maken en dan níet zien/kijken of er een CC in zit?
Tja.
Zou maar in overleg gaan met de garage over een deal als je die CC alsnog in wilt laten bouwen, óf een korting/teruggave bedingen als je dat niet doet, aangezien de verkoper natuurlijk wel een fout heeft gemaakt.
Je kunt ook nog je beklag doen bij de Bovag.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2015 om 09:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat u meerdere malen heeft gevraagd naar de voor u belangrijke cc, zou ik deze zeker bij de proefrit gecontroleerd hebben. Als u de relatie goed wilt houden, er is nog sprake van een garantie neem ik maar even aan, stel 50/50 voor als u per sé de cc wilt hebben. Die stelling kan voor de toekomst nog wel (mogelijk) meer opleveren. Als u nu "uw poot" stijf houdt, doet de verkoper dat straks ook ...........

ge
door gerboe - Mar 18, 2015 om 10:23
806 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat wel degelijk iets op papier, nl. in de mail van de verkoper. Dat maakt uw zaak sterk. Zoals al aangegeven onderhandelen over een redelijke oplossing. Of de auto de auto alsnog terug doen als dat nog mogelijk is.

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2015 om 11:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 18 mrt 2015, 10:23]Er staat wel degelijk iets op papier, nl. in de mail van de verkoper. Dat maakt uw zaak sterk. Zoals al aangegeven onderhandelen over een redelijke oplossing. Of de auto de auto alsnog terug doen als dat nog mogelijk is.
Precies, door de mail is het niet meer alleen mondeling en heeft u een schriftelijk bewijs. U heeft recht op kosteloos herstel waardoor de auto weer aan de overeenkomst voldoet. Je mag aannemen dat in de verkoopprijs de cruise control zat verrekend aangezien de verkoper het idee had dat die erin zat, dus waarom bijbetalen?

ro
door ron530 - Mar 18, 2015 om 12:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een proefrit is er voor bedoeld om alle systemen te testen en zo meer maar terzijde. Wat de aanschafprijs betreft heeft een cruise control niet echt een meerwaarde die significant hoger is. De garagist geeft toe dat er een vergissing is gemaakt en geeft aan dat het inbouwen van een cruise control 600 euro gaat kosten. Ik ben van mening dat niet alle kosten op uw bordje moeten komen te liggen maar ook niet op het bordje van de garagist want u had tijdens de proefrit kunnen ontdekken dat de cruise control niet aanwezig was. U zou een voorstel kunnen doen, de garagist betaald de cruise control en u de inbouw, het is wel een compromis maar op die manier blijft de verstandhouding tussen u en de garagist op goede voet en dat is handig als u voor een garantiekwestie de garagist nodig hebt.

vr1944
door vr1944 - Mar 18, 2015 om 12:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een CC van 6 jaar oud heeft totaal geen waarde meer.,dus waarom zou die garage een nieuwe CC van 600 euro moeten gratis inbouwen terwijl de waarde een CC vanaf fabriek amper 200 euro is ?

frits
door frits - Mar 18, 2015 om 12:27
146 Antwoorden / 5 Vragen

Even ter verduidelijking, het betrof een auto met automatische versnellingsbak t.w.v. € 11000,- en tijdens de proefrit 10 min. was ik daar meer mee bezig, na deze proefrit heb ik het over de CC gehad en bij het halen en betalen van de auto nogmaals maar de verkoper wist niet hoe het werkt maar het was aanwezig (niet dus) daarna heb ik thuis de manual gelezen en bleek het bij sommige uitvoeringen wel aanwezig te zijn, De verkoper vertelde dat dit de meest uitgebreide versie was.

Als ik het had geweten had ik de koop niet gesloten of er moest een CC ingezet worden en had ik een andere prijs bedongen.

Ik voel mij belazerd door de onkunde van de verkoper en dat bij een gerenommeerde garage met meerdere vestigingen in Limburg.
Als je een auto koopt zonder eerst de manual te lezen weet je niet wat de mogelijkheden zijn, alleen al de boor computer beslaat 40 bladzijden.

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2015 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Excuus, het moeten 7:21 lid 1 en 2 zijn.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2015 om 13:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij de proefrit is dit niet door de TS geconstateerd, Je kan wel weer met 1.000.000 wets artikelen komen, en je gelijk halen, maar ik vrees dat de garagist na de garantie termijn dan zijn regels toepast: te weten "garantie is over" als het onverhoopt nodig mocht zijn ..........

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2015 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt zich beroepen op de volgende wetsartikelen

art 7:22 lid 1a
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
aflevering van het ontbrekende

art 7:22 lid 2
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

pe
door pebk - Mar 18, 2015 om 13:22
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het laten inbouwen van een heeft CC blijkbaar een consumentenprijs van 600 euro. Dit zijn niet alleen de kosten die de garage er voor maakt. Ook marge en BTW worden meegenomen.

De verkoper is nalatig geweest. Hij zal dit op moeten lossen. Er 600 euro voor vragen, 50/50 (zoals mahadma voor stelt) of 3:2 (vr1944) is niet redelijk.

De verkoop kan ook nog ontbonden worden.

ro
door ron530 - Mar 18, 2015 om 13:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Onkunde van de garagist is niet aan de orde want die gaat voor verkoop de handleiding niet doorspitten. Maar toch de bediening van een cruisecontrol moet duidelijk zichtbaar zijn en als u de koop van die cruisecontrol af laat hangen zou dat het eerste zijn dat u test. U heeft op papier dat er een vergissing is gemaakt dus heeft u niet geleverd gekregen wat u gekocht heeft in dat geval kunt u de koop ongedaan maken. U heeft de auto op 5 maart in ontvangst genomen en tot nu 18 maart gebruikt, de volledige aanschafprijs zal dan niet meer terugbetaald worden want de auto heeft nu meerdere eigenaren gehad en is veel moeilijker te verkopen. Het is uw keuze een compromis sluiten of uw verlies nemen omdat zowel u als de garagist niet goed hebben opgelet.

frits
door frits - Mar 18, 2015 om 13:29
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 18 mrt 2015, 13:00]Bij de proefrit is dit niet door de TS geconstateerd, Je kan wel weer met 1.000.000 wets artikelen komen, en je gelijk halen, maar ik vrees dat de garagist na de garantie termijn dan zijn regels toepast: te weten "garantie is over" als het onverhoopt nodig mocht zijn ..........

Je kunt van een koper niet verwachten dat hij eerst de handleiding van de auto leest 450 bldz, en dat hij alle mogelijkheden kent van het voertuig.
Bij navraag bij een jurist blijkt, dat ik volkomen in mijn recht sta voor een volledig vergoeding van de CC. gezien de mail die de verkoper heeft gestuurd waarin stond:

U heeft gelijk het was beter geweest eerst goed te informeren
Hierover, en dan pas wat te bevestigen, waarvoor excuus
Ik ging er van uit net als bij Renault dat de cruise functies zich
Op het stuur bevonden.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom is ombouwen vanuit de ingeruilde auto geen optie meer? Is die al verkocht?

Een proefrit is natuurlijk wel bedoelt om alles te testen, dus 10 minuten is wel erg kort.En een medewerker van een garage die niet weet hoe de CC werkt? Beetje ongeloofwaardig.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2015 om 13:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dus, "Bij navraag bij een jurist blijkt, dat ik volkomen in mijn recht sta voor een volledig vergoeding van de CC.", op naar de jurist, en begin een zaak ...............

frits
door frits - Mar 18, 2015 om 13:36
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 13:31]En waarom is ombouwen vanuit de ingeruilde auto geen optie meer? Is die al verkocht?

Een proefrit is natuurlijk wel bedoelt om alles te testen, dus 10 minuten is wel erg kort.En een medewerker van een garage die niet weet hoe de CC werkt? Beetje ongeloofwaardig.

Dit zou te duur worden € 750,- eerst demonteren dan monteren.

ro
door ron530 - Mar 18, 2015 om 14:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft een Mitsubishi Colt ingeruild en koopt een Honda Jazz terug en gaat er dan van uit dat de cruisecontrol zich net zoals bij een Renault op het stuur bevindt!!. Met excuus Japanners kopiëren veel maar de techniek van Renault dan weer niet. Sec gezien heeft de garagist u wel de belofte gedaan dat er een cruisecontrol aanwezig was maar die heeft u bij aflevering niet gecontroleerd. Ik durf het bijna niet te stellen maar ik krijg het idee dat de Honda niet bevalt want zo cruciaal is een cruisecontrol ook weer niet.

frits
door frits - Mar 18, 2015 om 14:17
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 14:02]U heeft een Mitsubishi Colt ingeruild en koopt een Honda Jazz terug en gaat er dan van uit dat de cruisecontrol zich net zoals bij een Renault op het stuur bevindt!!. Met excuus Japanners kopiëren veel maar de techniek van Renault dan weer niet. Sec gezien heeft de garagist u wel de belofte gedaan dat er een cruisecontrol aanwezig was maar die heeft u bij aflevering niet gecontroleerd. Ik durf het bijna niet te stellen maar ik krijg het idee dat de Honda niet bevalt want zo cruciaal is een cruisecontrol ook weer niet.

Integendeel de Honda bevalt uitstekend en een CC vindt ik wel cruciaal moet ik dan alles controleren, ik ga er van uit dat bij dit gerenommeerd garage bedrijf terzake kundige verkopers werken, met de boord computer kunnen ze je ook niet helpen, staat allemaal in de handleiding hoor je dan.

donna53
door donna53 - Mar 18, 2015 om 14:25
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ach, denk niet dat het wat oplevert. Ik had een nieuwe Nissan Micra besteld waar volgens de Nissan Nederland site een radio/cd speler in zou zitten. Volgens de verkoper was dat ook zo en ook een hoedenplank was aanwezig volgens de verkoper. Bij het ophalen van de nieuwe auto bleek het er allebei niet in te zitten. De verkoper had er een zeer oude radio/cassette (!) speler in gezet.
Nissan Nederland reageerde met: ach, foutje op de site (staat ook bij dat dat kan, dus je hebt geen poot om op te staan) en de hoedenplank kon ik bij de verkoper bestellen voor plm. 100 euro, want dat kon er ook niet af! En dit was dus bij een officiële Nissan garage.
Ik heb sindsdien weinig vertrouwen in dealers!

frits
door frits - Mar 18, 2015 om 16:06
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb sindsdien weinig vertrouwen in dealers!

Ik kom er steeds vaker achter dat zg verkopers totaal geen ballen verstand en kennis hebben van de producten die ze verkopen.

ho
door honza23 - Mar 18, 2015 om 16:11
261 Antwoorden / 3 Vragen

contact op laten nemen met de Bovag
inbouwen CC kan goedkoper dan 600 euro
misschien kan Bovag voor een compromis zorgen: u betaalt de CC, zij de inbouwkosten; dan kost het u max de helft en heeft u een gloednieuwe cc
zoals ook al gezegd: u heeft de mail als bewijs!

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2015 om 16:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=frits schreef op woensdag 18 mrt 2015, 16:06]Ik heb sindsdien weinig vertrouwen in dealers!

Ik kom er steeds vaker achter dat zg verkopers totaal geen ballen verstand en kennis hebben van de producten die ze verkopen.

Helaas..... echte vaklui zijn met een kaarsje te zoeken.

Met vr.gr.

frits
door frits - Mar 24, 2015 om 17:54
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=honza23 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 16:11]contact op laten nemen met de Bovag
inbouwen CC kan goedkoper dan 600 euro
misschien kan Bovag voor een compromis zorgen: u betaalt de CC, zij de inbouwkosten; dan kost het u max de helft en heeft u een gloednieuwe cc
zoals ook al gezegd: u heeft de mail als bewijs!

Ik ben dus geenszins van plan om überhaupt een cent te betalen voor iets wat is toegezegd en niet geleverd is, ik heb dus 7500,- € plus 4500,- inruil € totaal 12.000,- € betaald voor deze auto.Welke niet is afgeleverd volgens de toegezegde accessoires.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u dus gaan procederen.

vr1944
door vr1944 - Mar 24, 2015 om 18:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zelf een Waeco Magic Speed cruise control MS 50 ad 150 euro kopen bij een elektronica webshop en zelf inbouwen is stuk goedkoper dan een kansloze procedure voeren

=tijger1 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 17:56: Dan moet u dus gaan procederen.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=vr1944 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 18:40]Zelf een Waeco Magic Speed cruise control MS 50 ad 150 euro kopen bij een elektronica webshop en zelf inbouwen is stuk goedkoper dan een kansloze procedure voeren [quote=tijger1 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 17:56]Dan moet u dus gaan procederen.

Inderdaad, maar de Ts wil niets.

frits
door frits - Mar 24, 2015 om 19:11
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 17:56]Dan moet u dus gaan procederen.

Zover zal het niet komen ze beginnen al aardig in te binden, ik heb gewezen op de mogelijkheid de koop ongedaan te maken en op art 7:17 Burgerlijk Wetboek.
Einde van de week weten we meer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi. Lees het graag.

mahadma
door mahadma - Mar 24, 2015 om 19:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik hoop voor de TS een goede oplossing. Maar ook dat er geen beroep op de garantie gedaan zal moeten worden, als dat gebeurd, vrees ik dat de verkoper ook zijn wetboek zal kunnen gaan gebruiken. Maar we wachten af.

frits
door frits - Mar 24, 2015 om 20:11
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 19:36]Ik hoop voor de TS een goede oplossing. Maar ook dat er geen beroep op de garantie gedaan zal moeten worden, als dat gebeurd, vrees ik dat de verkoper ook zijn wetboek zal kunnen gaan gebruiken. Maar we wachten af.

Hoe bedoel je garantie ?

mahadma
door mahadma - Mar 24, 2015 om 21:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Frits, heb je een auto van € 12.000 gekocht zonder garantie dan? (Even ter verduidelijking, het betrof een auto met automatische versnellingsbak t.w.v. € 11000,-)

Mocht er binnen een garantie periode wat "boven komen drijven" en er zou sprak zijn van garantie, dan zal de garagist ook zijn wetboek gaan gebruiken, wat in de praktijk kan betekenen, dat wat anders coulance/service/garantie zou zijn, mogelijk plotseling geen garantie zou zijn, maar een betaalde reparatie. Maar ik hoop niet dat u problemen krijgt met de auto.

frits
door frits - Mar 24, 2015 om 21:10
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 21:04]@Frits, heb je een auto van € 12.000 gekocht zonder garantie dan? (Even ter verduidelijking, het betrof een auto met automatische versnellingsbak t.w.v. € 11000,-)

Mocht er binnen een garantie periode wat "boven komen drijven" en er zou sprak zijn van garantie, dan zal de garagist ook zijn wetboek gaan gebruiken, wat in de praktijk kan betekenen, dat wat anders coulance/service/garantie zou zijn, mogelijk plotseling geen garantie zou zijn, maar een betaalde reparatie. Maar ik hoop niet dat u problemen krijgt met de auto.

Ik heb 6 mnd Bovag en Honda garantie en kan dus bij elke dealer van het merk terecht wat met Bovaf niet mogelijk is, tevens heb ik de auto al laten checken bij de originele dealer of er wat mis was

pino123
door pino123 - Mar 24, 2015 om 21:22
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je inmiddels al eens contact gezocht met de BOVAG?

frits
door frits - Mar 24, 2015 om 21:27
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 21:22]Heb je inmiddels al eens contact gezocht met de BOVAG?

Nee, heb ik weinig tot geen vertrouwen in deze, die houden meestal mee over met de garage of komen met halfslachtige oplossing.

di
door digioma - Mar 25, 2015 om 15:20
646 Antwoorden / 29 Vragen

Je koopt een auto bij een BOVAG erkend bedrijf en nu wil je opeens niks met de deze organisatie te maken hebben... Kost je toch niets en nee heb je; ja kun je krijgen!

frits
door frits - Mar 25, 2015 om 15:28
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=digioma schreef op woensdag 25 mrt 2015, 15:20]Je koopt een auto bij een BOVAG erkend bedrijf en nu wil je opeens niks met de deze organisatie te maken hebben... Kost je toch niets en nee heb je; ja kun je krijgen!

Ik hecht meer waarde aan de garantie van de dealer die er ook bij zit, dan die van de Bovag die er automatisch bij zit.

frits
door frits - Mar 27, 2015 om 15:04
146 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals verwacht krijg ik de een CC ingebouwd zonder kosten voor mijn rekening, dit is niet meer dan aannemelijk, daar bij de koop 2X is gezegd dat deze aanwezig zou zijn wat dus niet het geval is.
Bedankt voor alle nuttige en onbruikbare tips maar die heb je er altijd tussen zitten.
Dus einde verhaal !

THNX Frits

zoekster
door zoekster - Mar 27, 2015 om 15:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=frits schreef op vrijdag 27 mrt 2015, 15:04]Zoals verwacht krijg ik de een CC ingebouwd zonder kosten voor mijn rekening, dit is niet meer dan aannemelijk, daar bij de koop 2X is gezegd dat deze aanwezig zou zijn wat dus niet het geval is.
Bedankt voor alle nuttige en onbruikbare tips maar die heb je er altijd tussen zitten.
Dus einde verhaal !

THNX Frits
Mooi dat het u is gelukt om dit voor elkaar te krijgen.

En bedankt voor het terugmelden.

(de aanhouder wint ;-))

frits
door frits - Mar 27, 2015 om 15:23
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 27 mrt 2015, 15:18][quote=frits schreef op vrijdag 27 mrt 2015, 15:04]Zoals verwacht krijg ik de een CC ingebouwd zonder kosten voor mijn rekening, dit is niet meer dan aannemelijk, daar bij de koop 2X is gezegd dat deze aanwezig zou zijn wat dus niet het geval is.
Bedankt voor alle nuttige en onbruikbare tips maar die heb je er altijd tussen zitten.
Dus einde verhaal !

THNX Frits
Mooi dat het u is gelukt om dit voor elkaar te krijgen.

En bedankt voor het terugmelden.

(de aanhouder wint ;-))

Dat bedoel ik, je moet je niet met een kluitje in het riet laten sturen.

vr1944
door vr1944 - Mar 27, 2015 om 20:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Typisch een opmerking van iemand die de antwoorden alleen goedvindt als ze in zijn straatje passen . Neemt niet weg dat ik ook van mening was dat ze fout goed moeten maken . Ze hebben een paar 1000 euro aan je verdiend , dan moet zo'n CC die een dealer niet meer dan zo'n 150 euro inkoop kost , gratis in te bouwen. Veel plezier met je auto

=frits schreef op vrijdag 27 mrt 2015, 15:04: onbruikbare tips maar die heb je er altijd tussen zitten.
Dus einde verhaal !

THNX Frits