adjepatatje
door adjepatatje Nov 10, 2003 om 08:49
Auto & vervoer

Goed advies

Bestaat er nou eigenlijk een goed adviesorgaan op het gebied van tweedehands auto's? Behalve de anwb keuring die erg duur is.

1024 5 Rapporteer

ro
door ronald750 - Apr 16, 2004 om 11:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag dit eens bij de bovag

po
door poelmanh - Apr 16, 2004 om 11:55
13 Antwoorden / 1 Vragen

Koop een auto bij een erkende dealer.
En zorg ervoor dat je de historie van de auto kunt nagaan.
Onder andere een nationaale autopas waarin de werkelijke kilometerstand staat.De onderhoudsboekjes.En kijk naan de code op het kenteken deze moet altijd beginnen met 00 als dat niet het geval is en deze begint met het bouwjaar van de auto dan is deze auto geimporteerd of het kenteken is erbij weggeweest dit kan verschillende oorzaken hebben diefstal of een grote schade.zoek eimand op in je kennissenkring of iemand die je vertrouwd en verstand van autos heeft en neem deze mee.Anders is de anwb keuring al is deze prijzig wel verstandig.

bu
door buck - Apr 16, 2004 om 11:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

De huidige auto's zijn steeds beter qua kwaliteit en duurzaamheid. Tweede hands kopen is altijd een risico vanwege de (beperkte tot geen garantie). Je zal, wanneer je zelf geen verstand hebt van de technische kant van de auto toch een beroep moeten doen op een vakman / specialist. Wanneer je deze in je kennissenkring hebt heb je geluk, anders zal je deze vakman / vrouw moeten betalen. Buiten de ANWB kan je altijd naar een erkende garage voor een goed advies. N.b. De kosten voor dit advies wegen niet op tegen de eventuele kosten die je zonder keuring/ onderzoek tegen zou kunnen komen. Wat is dan wijsheid?!

ar
door arodrquin - Apr 16, 2004 om 11:55
18 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook proberen om met de verkoper af te spreken dat je de auto laat keuren en afspreken dat hij de rekening voor de keuring betaalt als uit de keuring veel of ernstige gebreken naar voren komen die de verkoper je niet heeft verteld. En als de auto verder goed is koop je de auto en betaal je de kosten zelf. Als de verkoper hiertoe al niet bereid is kun je maar beter een andere auto uitzoeken, want dan weet je dat er dus al meer aan de hand is. Let wel op dat je vertrouwt dat de verkoper echt bereid is om de keuring dan te betalen, anders moet je het zelf alsnog doen...

tr
door trapm - Apr 16, 2004 om 11:55
8 Antwoorden / 1 Vragen

Behalve de ANWB doet ook de DEKRA aan autokeuringen. Het verschil tussen beiden is dat je naar de ANWB toe moet en zij jou auto in hun werkplaats keuren terwijl de DEKRA naar de auto toekomt. Je moet wel zorgen voor een brug die ze kunnen/mogen gebruiken.
Verder houden veel merken tegenwoordig de geschiedenis van auto's bij. Ik weet dat Volvo en Smart daat heel ver in gaan. Op basis van het kenteken kun je dan heel erg veel van de historie van een auto te weten komen. Hier is echter eéén maar aan verbonden. Het betreft natuurlijk alleen gegevens die door de eigen merkdealers zijn ingevoerd. Als de auto die je op het oog hebt niet dealer onderhouden is wordt het dus een stuk moeilijker zaken te achterhalen. Ik zou ook proberen de vorige eigenaar te bellen. Een welwillende dealer/garage/handelaar zal meestal bereid zijn om, eventueel na overleg door hem met de vorige eigenaar, het telefoonnummer van deze vorige eigenaar te geven.