fo
door fonsveltmaat Jan 16, 2016 om 15:51
Auto & vervoer

Hoe lang gaat accu van een e-bike mee?

Ik heb een Trek t500+  e-bike gekocht, bijna drie jaar geleden. nieuw.
Nu is de accu deffect. Is dit normaal en zo nee, waar kan ik mijn klacht kwijt?

27014 17 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2016 om 16:07
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Daar waar u de fiets gekocht heeft. Met die moet u tot een oplossing komen. Maar er zal wel verteld worden dat 3 jaar al lang is voor een accu.

sw
door swat1500 - Jan 16, 2016 om 16:15
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter zit er op een accu 6 maanden garantie. U moet zich in ieder geval wenden tot de verkoper van de fiets met uw garantieclaim.
Werd de fiets regelmatig gebruikt of niet. Weinig gebruik is vaak niet goed voor een accu.

me
door mein33 - Jan 16, 2016 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@fonsveltmaat,

Met de levensduur van een accu (in het algemeen) moet je een beetje mazzel hebben.
Het accupakket van mijn Sparta ION GLS houdt het inmiddels 8 jaar en 46.000 km uit, maar er zijn voorbeelden te over dat de levensduur veel korter uitpakt.
Voor eventuele coulance kunt u zich wenden tot de fietsenmaker waar u de fiets gekocht heeft, misschien bestaat een coulance-korting tot de mogelijkheden, je weet maar nooit.

Cookies
door Cookies - Jan 16, 2016 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een slechte accu is blijkbaar een veel voorkomend probleem bij de Trek t500 http://www.elektrischefietsen.com/elektrische-fiets-ervaringen/trek-ervaringen/

ph
door philip36 - Jan 16, 2016 om 18:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is goed mogelijk dat niet de accucellen defect zijn maar de electronica van de accu.
Het gaat er bij mij niet in dat bij de ene accu de cellen na 8 jaar nog steeds werken en bij de andere deze na 3 jaar al stuk zijn.
Maar ja, voor de consument maakt het niets uit
Zoek eens op internet naar een accu reparateur.

jftm
door jftm - Jan 20, 2016 om 19:50
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste FonsVeltmaat,
Stel u zelf de vraag, als dit bij een auto zou gebeuren, of dat u dezelfde verontwaardiging zou uitten.Het blijft een accu. Batterijen en accu's zijn onderhevig aan slijtage naarmate het gebruik en de kwaliteit. Korte stukjes rijden en direct weer opladen zal een andere levensduur opleveren dan langer ontladen. Kortom; accepteer defect en koop een nieuwe. Misschien kunt u een gebruiksadvies vragen aan de fabrikant?

pa
door parish - Jan 22, 2016 om 13:04
10 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben een electrische fiets van KEOLA gekocht. Daar kreeg ik 5 jaar garantie op (2015)!
Is zover de enige die dit doet. Keola heeft een giga goede service aan huis. Vandaag bellen en wellicht komen ze morgen al, zeker in dezelfde week. Is een onderdeel niet goed of valt het soms uit, dan wordt het meteen vervangen!
Dacht dat garantietijd van de accu nu bijgesteld hadden naar 3,5 jaar en zijn niet flauw in het vervangen van de accu als deze wat over zijn garantietijd is.
Het is ook een hele andere accu als de andere aanbieders, je kunt hem 2000 keer opladen en gewoon aan de oplader laten als je hem niet gebruikt.
Heb je een fiets met een zware motor, dus boven 40 nm dan trekt die ook snel heel veel spanning uit de accu, gevolg is eerder leeg en minder km.
Fiets je veel in de bergen of heuvels dan moet je wel een zwaardere motor hebben en heeft een accu ook veel te lijden, doe je dat niet en fiets je meestal op vlak terrein, dan is Keola een uitstekende fiets voor rond de 1500 euro. Een nieuwe accu is rond de 300 euro geloof ik. Dat is betaalbaar voor iedereen.
En een Nederlands produkt met topaccessoires afgemonteerd.

costnix
door costnix Jan 22, 2016 om 13:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En hoeveel heeft uw van Keolo gekregen voor deze reclameboodschap?

pa
door parish Jan 24, 2016 om 11:07
10 Antwoorden / 3 Vragen

Een beetje een misselijke reactie beste Costnix.....

Het is echt zo als ik heb omschreven.

pk49
door pk49 - Jan 22, 2016 om 13:14
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik ben aan mijn tweede e-bike toe en de eerste (Qwic)was binnen drei jaren helemaal op.maar dat was een ni-cad accu en die gaan niet zo lang mee.Nu heb ik een Union fiets en na 4 jaren begint het wat minder te worden,vooral als het koud is,zoals nu in januari.Er zijn ook nieuwe accu's op de markt die veel langer meegaan-zo'n 10 jaren-en die meer op/ontlaad cycli kunnen verdragen:LiFePO4 accu's.Er zijn internetbedrijven die je oude accu installatie kunnen ombouwen voor zo'n 400 euro.Je hebt dus ook een andere oplader nodig.

ju
door judith brandon - Jan 22, 2016 om 13:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook een Trek e-bike van 3,5 jaar oud. Ik merk dat de accu sneller op is.
U moet naar de leverancier gaan met uw vraag. Die zal waarschijnlijk wel kijken hoeveel u fietst.
En het hangt van hun coulance af hoe ze hiermee omgaan.
Ik ben erg vaak gematst door de leverancier. Ik heb 'm gekocht bij Blom & Blom. Prima bedrijf.

mienkereltie
door mienkereltie - Jan 22, 2016 om 14:20
11 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn vrouw en ik hebben eenSparta, nu zes jaar. Op de fiets en de accu hadden wij vijf jaar garantie. Op de accu was minimaal twee jaar garantie, maar voor een luttel bedrag konden wij er drie jaar bij kopen. Dit moest men doen voor de garantie van twee jaar was afgelopen. Als je hem nu zou kopen, moest je het voor of op 21 januari 2018 verlengen. Nu is het 22 januari, kon tot een dag voor het verlopen! Dus, geen half jaar op de accu. Wel werd ons verteld om de accu c.q. de fiets, 's avonds aan de oplader te doen. Nooit zo weg zetten, want elke batterij verliest stroom na enige tijd. Als de accu helemaal leeg getrokken zou worden, konden wij hem zo bij de recycling brengen.

eclipse
door eclipse - Jan 22, 2016 om 14:34
1561 Antwoorden / 370 Vragen

antwoorden genoeg lijkt me, zet Uw  fiets nooit  lang in een koude schuur oid, laat hem genoeg leeglopen aleer op te laden. zo maakt  U de batterij sterker. op den duur zal deze het toch begeven, zo simpel is het , aan U om er het uiterste uit te halen, door de accu goede zorg te geven

pl
door plebpleb - Jan 22, 2016 om 14:34
113 Antwoorden / 60 Vragen

Heb allang getwijfeld om 'n E-bike te kopen...Dus niet, omdat kleine stukjes fietsen niet goed zou zijn voor de accu...
Jullie hebben best goeie informatie gegeven op deze forum...Ook bedankt...Hoop dat dit bericht door komt....

hans515
door hans515 - Jan 22, 2016 om 14:49
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ja, een accu kan soms een kort leven hebben. Ik had het binnen de twee jaar en dat viel onder garantie. Hopelijk krijg je wat coulance van de leverancier, want het is wel zuur in zo'n korte tijd. De accu is helaas nog altijd de zwakste schakel in alle elektrische apparaten.
Je moet wat dat betreft maar geluk hebben........

edison
door edison - Jan 22, 2016 om 17:08
64 Antwoorden / 0 Vragen

Van de ene hoor je dat de accu altijd aan de stroom moet en een ander zegt weer van niet en mijn fietsverkoper zegt ook dat hij aan de stroom moet als je hem niet gebruikt.
Nu staat de accu hier alleen aan de stroom als hij al flink heeft verbruikt en dat blijkt toch volgens mij toch de goeie manier te zijn, want bij het laten doormeten door de fietsmaker van de bijna 4 jaar oude accu bleek de kwaliteit nog prima te zijn.
Wie gelijk heeft mag het zeggen, maar dat is mijn bevinding met een Accu van een Sparta ION die regelmatig wordt gebruikt.....

lo
door lolbroek - Jan 22, 2016 om 17:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

Valt me nog mee

ma
door marie47 - Jan 22, 2016 om 19:26
40 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben onze 2 de Sparta e-bike nu drie en een half jaar en hebben  12.000 km gefietst. We hebben ook 5 jaar garantie genomen. Kosten daardoor elk 150,00 extra en daardoor 5300,00 euro. Na 5 jaar ruilen we ze weer in en hebben geen kosten gehad. Ze fietsen heel licht en Sparta komt altijd heel goed door de keuring. De gemiddelde accu gaat rond de 1000 keer opladen mee.  Geen wonder dat sommige dealers zeggen dat je ze steeds weer aan de lading moet zetten, zo veel eerder is de accu stuk en kunnen ze een nieuwe verkopen. Wij zetten de fietsen aan de lading als er ongeveer 75 % verbruikt is. We weten dit van een bevriende fiesenhandelaar,

ma
door marie47 Jan 22, 2016 om 19:51
40 Antwoorden / 0 Vragen

Nog vergeten te vermelden dat ik met een volle accu tot 130 km kan fietsen, mijn man iets minder doordat hij zwaarder is en de fiets hoger/ lichter insteld, daardoor kan hij nu na drie en een half jaar ook iets minder ver fietsen. mij is er nog geen verschil geconstateerd.

edison
door edison Jan 23, 2016 om 09:59
64 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ook verlengde garantie tot 5 jaar op de Sparta ION en kwaliteit betaald zich uiteindelijk toch wel uit.
Een keer stekkercontactje stuk gehad, was een kleinigheid, verder geen problemen en accu ook nog steeds top.
Fiets is na kleine 4 jaar ook beslist niet minder dan toen hij nieuw was, uitstekende kwaliteit is mij best paar centen waard Marie47.

pa
door parish - Jan 23, 2016 om 16:48