Hoge rekening autoreparatie zonder gebruik van materialen
Afgelopen week ben ik met mijn auto bij de Ford garage geweest. Dit omdat twee electrische ramen niet naar behoren werkte. De monteur vond dat de ramen stroef liepen dus heeft de rubbers even ingevet. Vervolgens het eerste raam nagekeken en deze moest opnieuw worden ingeleerd ( knopje 10 sec omhooghouden) opgelost..eitje. tweede raam lukte niet op deze manier en constateerde de monteur dat er dan een probleem in het mechanisme moest zijn. Klaar 20 min bezig geweest en een rekening sturen van €116-, ! Dit hoef ik toch niet te accepteren lijkt mij?
Topantwoord
Inderdaad een hele forse rekening voor 20 min. werk.
Heeft u niet aan de garagehouder gevraagd waarom deze hoge rekening voor 20 min. werk, die kan het eventueel corrigeren?
Ik heb de rekening gister pas ontvangen. Ga morgen ook contact met deze garage opnemen en vragen of ze ergens een foutje hebben gemaakt.
Ik heb de rekening gister pas ontvangen. Ga morgen ook contact met deze garage opnemen en vragen of ze ergens een foutje hebben gemaakt.
Ik betaal voor een APK keuring €20, incl afmelden, neem aan dat de monteur zeker wel 20 min. mee bezig zijn.
Ja ik heb zulke kosten ook nog nooit meegemaakt. Dit is gewoon echt absurt
Als het goed is heeft u een factuur gekregen met daarin de in rekening gebrachte arbeid en gebruikte materialen. Aan de hand van die factuur kunt u bepalen of u de juiste prijs heeft betaald. Uw gevoel dat u teveel betaald heeft hoeft niet de juiste te zijn en zonder de afzonderlijke bedragen hier te vermelden is niet vast te stellen of u teveel heeft betaald.
Ik heb dus alleen een rekening gehad met de gezamenlijke werkzaamheden.
Niet gespecificeerd en ook geen tijd. Alles op 1 hoop om het maar zo te verworden. Als een uurtarief 110 is 20 minuten €36,60,-. Laten we zeggen dat er een hele bus siliconenspray is gebruikt ( €3,- ) samen 40 euro. Waar kan dan de overige €76,- vandaan komen aangezien de auto niet uitgelezen is of er andere materialen zijn gebruikt?
Hoe weet u dat het 20 minuten duurde? Als je het mechanisme in de deur tevoorschijn moet gaan halen ben je al langer bezig.
Maar u hebt zelf al het juiste antwoord gegeven, vraag het eerst na bij de dealer. Dat is de juiste volgorde. Niet eerst klagen en dan vragen.
Begrijpend lezen! Ik heb op mijn auto gewacht! 20 minuten. Daarbij heeft zoals ik vertelde de monteur via het opnieuw inleren geconstateerd het waarschijnlijk in het mechanisme zit! Dus niets losgehaald. Nog meer vragen die uit het eerste verhaal niet duidelijk waren?
Nog één dan, zijn de ramen weer werkend gemaakt of is enkel geconstateerd dat het mechanisme van één raam defect is. Begrijpend lezen is enkel mogelijk als uw vraag ook te begrijpen is want het woord 'klaar' kan tweeledig opgevat worden als zijnde de ramen werken weer of als constatering dat het mechanisme defect is.
Ik lees enkel dat u bij de garage geweest bent, niet dat u gewacht hebt tijdens de reparatie. Daarbij zei u eerst dat het in het machisme moest zitten en nu is het waarschijnlijk zo. Dus terecht wat Ron al vraagt, is er wel iets gerepareerd dan?
Heb je niet gevraagd wat de kosten waren? Vreemd dat je niet direct de rekening gekregen hebt en betaald.
Nee de monteur ging daar niet over zei hij. De rekening zou worden opgestuurd. Waarschijnlijk vaker boze klanten gehad dat ze het nu op deze manier doen ;-)
Misschien wist de monteur achteraf niet meer precies hoe lang hij er mee bezig is geweest.
Merk dealers zijn niet goedkoop. Voor veel zaken rekenen ze standaard tijden, bijvoorbeeld trekhaak monteren 1,5 uur. Als ze er een uur mee bezig zijn wordt wel het standaard bedrag in rekening gebracht.
Inleren raam mechanisme, misschien wel een vast bedrag.
U schrijft dat ze een half uur bezig zijn geweest tegen een uurtarief van 110 euro, is dat het tarief of heeft u dat zelf bedacht? Een bus silleconen spray voor 3 euro? Waar haalt u die kosten vandaan, bij de Action? Weet u wat de inkoopkosten zijn en wat men doorbrekend aan de klant? Dealers reken ook nog een vast percentage overhead en milleu kosten.
Dan nog even 21 % btw eroverheen.
@epcot
Wat voor een tarief had u zelf in gedachten, €200 per uur?
En denkt u dat ze een hele bus siliconenspray leeggespoten hebben?
U weet kennelijk wat een bus siliconenspray via de garage-inkoop kost dat u €3 een Action prijs noemt.
De vraag is ook of er siliconenspray gebruikt is.
Toevallig weet ik wat het kost, ik verkoop ze namelijk. En nee, je kan niet zomaar siliconenspray overal inspuiten. Er zijn verschillende soorten spray's voor verschillende doeleinden. Prijzen varieren per soort. Maar 10 tot 15 euro ex btw is geen gekke inkoop voor een garage. Gewone siliconenspray is overal wel te krijgen, maar een beetje garage werkt niet met rommel. Je hebt extreem vloeibare goedkope, die al meteen wegdruipen nog voordat het goedje de plek bereikt heeft, in bussen waarvan het drijfgas al snel op is. Maar ook een betere die wat dikker is en waarvan de hele spuitbus gewoon leeggespoten kan worden. Maar dan nog, niet overal kan siliconenspray in.
@genee, ik ken de tarieven van die dealer niet en ts ook niet maar met speculeren kom je er niet. Men denkt alles te weten maar als je zelf uurtarieven gaat bedenken en prijzen voor spuitbussen omdat je weleens ergens wat hebt gezien dan zal een rekening nooit kloppen. Als je overal met een stopwatch bij gaat staan en denkt dat er op die manier uren worden berekend ben je wel heel makkelijk.
Blijkbaar zitten hier mensen die het wel normaal vinden. Nou ik heb gekeken wat spray kost en daar kan een paar euro inzitten big deal! Verder een uurloon omgerekend dan 348 euro minus spay.. dat is dan wel normaal i uw ogen? Aangezien het 20 min heeft geduurd er verder geen dingen zijn opgehaald of gebruikt?!?!?
@tommy, Ik zeg niet dat ik het normaal vind maar zoals jij denkt klopt het niet. Bij een merkdealer betaal je geen paar euro voor een spuitbus maar de hoofdprijs en het uurloon is hoog en vaste overhead is hoog.
Simpel voorbeeld: vorig jaar moest mijn auto een grote beurt hebben inclusief vervanging van een aantal onderdelen zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje, kosten bij de merkdealer bijna 400 euro. Ben naar de Kwikfit gegaan waar ze ook merk beurten uitvoeren, zoals voorgeschreven inclusief originele merk onderdelen en totaal bijna 100 euro goedkoper (let wel dus 25% goedkoper met exact dezelfde onderdelen). Grootste kostenpost die goedkoper was waren de speciale high power bougies, scheelde jawel ruim 50 euro voor een setje. Merkdealers vragen overal de hoofdprijs voor, wil je dat niet betalen dan moet je ergens anders heengaan.
Hallo Tommy,
Is dit je eerste auto?
Zoja,dan weet je nu hoe duur de merkgarage kan zijn.....
Je kunt misschien nog protesteren bij de receptie.......
Mijn ervaring met auto's is: hoe meer elektronica ,hoe meer storingen.
Het probleem met de elektrische ramen is herkenbaar.
Ik heb altijd een spuitbusje WD40 van de Action in de auto.
Bij hapering even de rubber bij het raam losmaken en flink ertussen spuiten.
Door regenwater kan het raammechanisme gaan roesten.
Bij heet weer in de zomer,blijft soms het slot van de deur ook open.
Wegenwacht gebeld en hij gebruikte ook WD40 om het deurslot weer soepel te krijgen.....
M.a.w. zet een spuitbusje WD40 in je kofferbak.
Vreemd, ik werk voor de groothandel die ook aan de wegenwacht levert en wij hebben geen WD40 in het pakket. WV40 is ook helemaal niet geschikt om vocht tegen te gaan.
Giet maar eens wat WB40 in een glas, doe er water bij en ga dat roeren. In plaats dan je een scheiding krijgt tussen het water en de WD40 krijg je een mengelmoes. Het stoot dus geen vocht af, maar vermengt zich daarmee. Spuit dat in de winter dus maar niet in je slot, deze vriest geheid kapot.
Ik gebruik WD40 van de Action voor de elektrische raaambediening en voor het openblijven van het deurslot in de zomer.
Door de warmte sluit de deur niet meer.
Bij elektronische deurvergrendeling heb ik nooit last in de winter.
Voor mijn Suzuki Jimny met ouderwetse deursloten zonder afstandsbediening, doe ik als het vriest wat olie in de sleutelgaten.
Nee geen eerste auto wel eerste keer en laatste keer merkdealer. Wd40 klopt ken het Maargoed het invetten heeft verder geen verschil gemaakt het ene raam is gewoon stuk en de andere opnieuw ingeleerd. (10 sec knopje omhoog houden)
Hallo Tommy,
Ik raad je aan om een goede universele garage te zoeken.
Je moet vertrouwen hebben in de monteurs.
Als je geen goed gevoel hebt over een garage,ga dan naar een andere.
Voor de APK ga ik naar een garage,die gespecialiseerd is in APK:zij kunnen kleine reparaties direct doen om de auto door de APK te krijgen.
Als het te moeilijk is voor ze,verwijzen ze me door naar een specialist.
Vaak is het dan niet meer de moeite waard.....
Zo rij ik lowbudget.
Ik ben toch wel benieuwd om welk model Ford het gaat en wat is het bouwjaar?
Doet mij denken aan een tijdje geleden toen onze scheepsmotor kapot was gegaan en werkelijk niemand deze kon repareren. Totdat we een monteur inschakelde met 40 jaar ervaring in het vak. De monteur bekeek een minuut of 15 de motor zorgvuldig van boven tot onder. Nadat hij alles had bekeken zocht hij in zijn gereedschapskist naar een kleine hamer. Vervolgens tikte hij zachtjes op een plek op motor en bij de volgende poging deze te starte brulde de motor weer als vanouds. Probleem opgelost en iedereen blij.
Een week later later kreeg we een rekening van € 1.000,00. Wij reageerden uiteraard verbolgen naar de monteur met de vraag wat hij dan allemaal wel gedaan had en vroegen hem daarom om een gespecificeerd factuur.
Die ontvingen we, op het gespecificeerde factuur stond het volgende:
- kloppen met de hamer: € 5,00
- weten waar te kloppen: € 995,00.
Dat is toch een grapje? @diumenge..
flauw en overjarig.
@Genee, wat een zelfkennis!
Leuk!
Haha wat een verhaal
@diumenge
Het blijft toch een overjarig grapje hoe dan ook.
@genee, je had het écht over de grap en niet over jezelf?
WHOOO, HAHAHA, Ik kom niet meer bij.
Oude grap, maar nog altijd relevant.
Wat zei de garage toen u om opheldering vroeg?
En als het allemaal zo simpel is dan had u toch niet naar een garage hoeven gaan, en zeker geen merkdealer, en het zelf kunnen doen?
Dat ga ik morgen doen. Nou het is heel simpel alles kreeg ik dat bij het ene raam niet voor elkaar omdat er blijkbaar iets anders aan de hand is. Daarom 2e raam niet eens geprobeerd maar bij die bleek het wel te lukken.
Dus ja van die bij dat ik zelf geen 10 sec een knopje omhoog heb gehouden maar dat ook niet verwacht dat ik en achterlijk hoge rekening voor zoiets simpels zou krijgen
Kennelijk toch niet zo simpel dat u het zelf niet kon.
Om te kunnen schrijven gaat wat aan vooraf, om te kunnen repareren gaat ook iets vooraf: leren/opleiding en ervaring. Dat kost geld.
Maar wacht eerst maar af wat de garage zegt want u draait de zaken om en stelt hier al vragen zonder dat het fijne bekend is en die alleen de garage kan beantwoorden. Raammechanismen zijn over het algemeen niet zo simpel. Waarom vindt u wat gedaan is “simpel”? Dan had u dat zelf toch ook kunnen doen? En meestal wordt met vaste bedragen voor bepaalde werkzaamheden gerekend en uurlonen niet per 20 minuten. U had ook direct naar de chef of de balie toe kunnen gaan om naar de kosten te vragen toen alles weer in orde was.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek
Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Instelling WTW unit
De WTW unit is geplaatst naast een cv die de vloerverwarming en het tapwater verzorgt. We hebben een huurwoning sinds 5 jaar en al net zo lang problemen met de atmosfeer in huis, Het stinkt heel vaak; het is vaak kurkdroog; het tocht; het ene moment is het koud en dan weer warm. Wie kan mij helpen, via de woning stichting en de installateur wordt ik het bos in gestuurd. Het gaat om een Zehnder wtw ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer