zo
door zonnetje1958 Dec 10, 2007 om 17:52
Auto & vervoer

Hyundai krukas-sensor en vliegwiel-sensor: wat is wat?

Enkele weken geleden kreeg ik pech met mijn auto, een Hyndai Excel uit 1996 (die mij trouwens nog nooit eerder had laten staan). De wegenwachtmedewerker liet mij zien hoe hij de krukas-sensor ging doormeten (die was goed) en daarna de vliegwiel-sensor (die bleek defect - hetzij vervuild hetzij versleten). Hij vertelde mij dat de krukas-sensor en de vliegwiel-sensor in mijn type auto twee verschillende items zijn. Hij raadde mij aan de vliegwielssensor te laten vervangen of schoonmaken.  Dus auto naar garage. Tot mijn verbazing las ik daarna echter op de nota: "Krukassensor vervangen". Toen ik de garage zei dat niet de krukassensor maar de vliegwielsensor vervangen had moeten worden, zei men dat die een en dezelfde zijn in mijn type auto. Mijn vraag is nu: wat is waar? Overigens moet ik erbij zeggen dat de wegenwachtman zei dat mijn auto het ook zonder vervanging van de vliegwielsensor het nog wel een tijd probleemloos zou kunnen doen, maar dat hij niet kon voorspellen wanneer ik weer langs de weg zou staan. Dus het feit dat mijn auto goed uit de garage kwam, wil nog niet zeggen dat de juiste sensor vervangen is. Alvast bedankt voor ieders advies.

10664 5 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Dec 11, 2007 om 14:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een krukas sensor zit bij het vliegwiel en de vliegwiel sensor ook. dit onderdeeltje met 2 draden is een en het zelfde. zij pikken een singnaal  op  en wekken het zelf op door een openingetje in het vlieg wiel en dan  dus een klein stuur stroompje opwekken, die stuurt het door naar de ecu van uw auto en word daar versterkt. het probleem is dat als ze stuk aan het gaan zijn niet een constant signaal geven en daardoor een probleem volgen. temp wisseling bv is zoiets wat een probleem kan zijn er zit er ook vaak een bij de nokken as met het zelfde doel. de sensoren zijn vaak een probleem ik kan er een boek over schrijven

zo
door zonnetje1958 - Dec 11, 2007 om 14:19
13 Antwoorden / 13 Vragen

Begrijp ik uit uw reactie dat de krukassensor en de vliegwielsensor TOCH twee verschillende sensors zijn? (ook al zitten ze heel dicht bij elkaar?)

bobmalooga
door bobmalooga - Dec 11, 2007 om 14:59
229 Antwoorden / 7 Vragen

Krukas sensor en vliegwiel sensor zijn 2 benamingen voor dezelfde sensor, er is geen verschil!!
Als er een tweede toerental sensor op de motor zit is dat de nokkenas sensor.
De krukas sensor is het meest belangrijk, als deze defect is valt de motor uit.
Een defecte nokkenas sensor geeft voornamelijk start problemen.

zo
door zonnetje1958 - Dec 11, 2007 om 15:25
13 Antwoorden / 13 Vragen

Ah, dat is duidelijk.

Maar ik had startproblemen. Toen hij eenmaal aansloeg (dankzij de wegenwacht) deed de motor het prima. Had de garage dan niet de krukassensor, maar de nokkenassensor moeten vervangen?

grindweg
door grindweg - Dec 11, 2007 om 21:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

eigenlijk zijn beide namen fout het zijn in vaktaal bdp sensoren en dat doen zij ook. het bovenste doden punt aan geven dus als de zuiger in het bovenste dode punt staat omtstaat het singnaal. en dit word door de ecu als referentie punt gebruikt en omgezet in bruikbare gegevens. het schoon maken waar overgepraat werd is het verwijderen van soms aan wezig ijzer vijlsel. omdat ze magnetisch worden. een nokken assensor defect zorgt voor allerlij problemen inhouden etc en door een bdp sensor probleem ontstaat vaak het start probleem