ot
door ottom Dec 5, 2005 om 21:17
Auto & vervoer

Is dit een geval van domme pech...?

Laatst mijn Opel astra uit 1999 naar de garage gebracht voor een grote beurt en apk-keuring. Diezelfde avond (dag van de keuring) gaat het ABS-lampje branden. Opnieuw een afspraak gemaakt met de Garage om dit euvel te verhelpen. Na aangesloten te zijn op het uitleessysteem blijkt dat de software die o.a. de airbags en abs regeld kapot te zijn (voor de keuring nooit problemen mee gehad) De aanschaf van een nieuwe computer/software kost 635,- euro excl. btw en montagekosten. Dus wanneer er een nieuw softwaresysyteem in de auto geplaats wordt kost me dat ongeveer 1000,-, en terwijl  voordat ik de auto naar de gagare had gebracht er nog nooit problemen mee heb gehad. Er werd mij door de garage verteld dat ik hiermee niet tot volgend jaar kan doorrijden omdat de auto hier anders op afgekeurd zou worden?? Oh ik geloof dat er nog behoorlijk veel auto's rondrijden zonder ABS, maar daar werd op geantwoord dat dit de regels zijn.

Dat het computersysteem kapot is dat geloof ik, omdat ik ook naar een andere garage ben geweest om hier ook eens naar te kijken en die kwam tot de zelfde conclusie, maar is dit niet een een fout van Opel?                                                                                    Want ik vind het wel erg vreemd dat zo'n computer kapot gaat, terwijl het niet aan slijtage onderhevig is, zoals bewegende delen. Het computersysteem staat niet aangesloten op het internet (dus een virus of bug kan het ook niet wezen) Ik kan het zelf niet onderhouden, dus dit mag zonder onduidelijke redenen volgens mij nooit kapot gaan. Nb. de opel-garage in Alkmaar heeft nog nooit zo'n computer hoeven te vervangen. Het gebeurt dus niet al te vaak.

Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven. Of dat ook iemand dit zelfde probleem heeft gehad?

811 7 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Dec 6, 2005 om 12:26
2308 Antwoorden / 28 Vragen

deze pech komt bij div merken voor. dat kan door een piek spanning al gebeuren. boven dien is een ecu aan trilling en temp schommelingen ondehevig. ik heb er inmiddels drie vervangen  ook voor de astra diesel  al een paar keer. de dealer had hem zelfs in voorraad. maar ieder merk houd zijn merk hoog dus komt het nooit voor volgens hun als u begrijpt wat ik bedoel

ka
door kasperht - Dec 7, 2005 om 15:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kan de regelcomputer van deze systemen inderdaad kapot gaan. Inderdaad gebeurd het niet vaak, maar het risico bestaat inderdaad dat dit gebeurd. En op coulance van de fabrikant hoef je niet te rekenen in dit geval.

Alleen als de oorzaak waterindringing in de regelcomputer is door een constructiefout zou je een zaak kunnen hebben, maar vaak is aan de computer niet meer te ontdekken wat de oorzaak van het probleem is.

Omdat de ABS-computer ervoor zorgt dat de wielen niet blokkeren tijdens té hard remmen is het uit veiligheidsoverwegingen aan te raden deze wel te vervangen. Wat je zou kunnen overwegen is het aanschaffen van een computer via de sloop (op de sloop kan je vaak een maand garantie krijgen, dus als hij niet blijkt te werken kan je hem terugbrengen en je geld terug krijgen). Aangezien montage niet heel erg moeilijk is bij deze auto zou ik je daar evt. meer info over kunnen geven, mocht je het zelf willen doen.

sa
door sarabande99 - Dec 9, 2005 om 18:47
13 Antwoorden / 0 Vragen

ir er iets vervangen bij de grote beurt?

Remblokken ,wiellager bijv ?

ka
door kasperht - Dec 9, 2005 om 19:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

@sarabande99?
Wat zou dat er dan mee te maken hebben??

ot
door ottom - Dec 11, 2005 om 21:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat er vervangen is zijn mijn ruitenwisserbladen voor. Voor de rest niets.

ot
door ottom - Dec 11, 2005 om 21:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kasperht en Grindweg,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga toch eens informeren voor een nieuwe via de sloop.

fe
door feiko19 - Dec 20, 2005 om 13:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een grote beurt hoort ook het schoonmaken en indien nodig vervangen
van remblokken/schijven. Als hier niet voorzichtig mee omgegaan is kan
het defect daar aan liggen. Bij de garage waar ik heb gewerkt is dit
ook eens voorgekomen doordat een stageloper hierover niet goed was
ingelicht. Mssn een stom antwoord; maar check eens of de stekkers van
de ABS sensoren wel zijn aangesloten, als deze zijn losgehaald met het
schoonmaken van de remmen kan hier de oorzaak of het probleem zelf
liggen.

Groetjes Feiko