No
door Nora Mau Dec 5, 2020 om 12:17
Auto & vervoer

Is een garage verplicht te checken of auto / motor op jouw naam staat?

Weet iemand of een garage verplicht is om te checken of een voertuig op de naam staat van degene die hem voor reparatie brengt?
De communicatie met de garage verliep ook via deze persoon, dus ik begrijp dat ze denken dat het voertuig dan van die persoon is. Maar horen ze dit niet na te kijken of is dat geen wettelijke verplichting?
Nu is het voertuig vernietigd zonder dat ik op de hoogte ben gesteld, terwijl ik alle papieren heb, verzekering en motorrijtuigenbelasting betaald heb.

5636 18 Rapporteer

ma
door malty - Dec 5, 2020 om 12:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag het eens aan de RDW.
Is bij de RDW wel gemeld dat uw auto gesloopt is anders lopen de verplichtingen, verzekering e.d. gewoon door?

ne
door neodutchio - Dec 5, 2020 om 12:37
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een auto vernietigen is iets anders dan een auto ter reparatie wegbrengen. Voor reparatie is echt geen eigendomsbewijs nodig. Voor vernietigen wel. Op de eigendomspapieren staan namelijk nummers die nodig zijn om de auto te kunnen vrijwaren.

sw
door swat1500 - Dec 5, 2020 om 12:43
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, een dergelijke verplichting bestaat niet en heeft ook geen zin omdat de kentekenhouder niet altijd ook de eigenaar is.
Er bestaat geen eigendomsbewijs voor auto's.
Veel mensen denken dat, omdat zij kentekenhouder zijn daarmee ook de eigenaar van de auto zijn en dat is dus onjuist. Een kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Het kan hoogstens een indicatie zijn wie mogelijk de eigenaar is.

Ook het feit dat je het kentekenbewijs hebt en ook de verzekering en de mrb betaald betekent niet automatisch dat je dus de eigenaar bent.

Een en ander is afhankelijk van wie de auto feitelijk heeft gekocht of gekregen en welke afspraken daarbij mogelijk zijn gemaakt.

mo
door moetdat - Dec 5, 2020 om 13:07
105 Antwoorden / 19 Vragen

Vreemd, om een auto te vernietigen wordt de auto overgenomen door een andere partij.  Dan moet u de tennamestelling + code inleveren. Krijgt u meestal nog geld ook voor de sloop auto. U ontvangt dan een vrijwaringsbrief. Nu blijf je dus belasting en verzekering betalen.

sw
door swat1500 - Dec 5, 2020 om 13:19
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het is best mogelijk dat de garage een vrijwaringsbewijs heeft afgegeven aan de persoon die de auto heeft ingeleverd.
Via RDW.nl kan je controleren of het kenteken wel of niet meer geldig is.

ne
door neodutchio Dec 5, 2020 om 23:15
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Voor die vrijwaring zijn wel de papieren nodig. Hoe komen ze anders aan de meldcode?

sw
door swat1500 Dec 6, 2020 om 11:02
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een vrijwaring wordt het kenteken afgemeld en dus niet altijd op naam van een nieuwe eigenaar gezet. Dan zijn niet alle papieren nodig.

ne
door neodutchio Dec 6, 2020 om 14:35
5157 Antwoorden / 12 Vragen
sw
door swat1500 - Dec 5, 2020 om 13:23
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover Nora van mening is dat zij eigenaar van de auto was en de persoon die de auto heeft laten vernietigen zonder overleg met haar en zij daardoor schade heeft geleden, dient zij dit met die persoon op te lossen.
Er zou sprake kunnen zijn van een onrechtmatige daad maar er is te weinig informatie om daar nu iets zinnigs over te kunnen zeggen.
De garage is hier niet op aan te spreken.

No
door Nora Mau Dec 5, 2020 om 14:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor de antwoorden. Het gaat in dit geval om een motor. De garage heeft niets gemeld bij de RDW, aangezien de RDW bij mij kwam omdat de schorsings periode was afgelopen. De motor reed al een tijdje niet en de garage kreeg ḿ ook niet aan de praat. De persoon die de motor daar heeft gebracht had een discussie over de betaling. Hij heeft zeker geen toestemming gegeven voor vernietiging.
Ik heb nu bij de garage bewijs van vernietiging opgevraagd, dat heb ik nodig voor de RDW.
Maar het werd mij niet duidelijk of de garage van tevoren had moeten checken of er een andere eigenaar is. Ze hadden in ieder geval moeten melden bij de RDW dat de motor vernietigd is.
Tis een heel gedoe... :(

sw
door swat1500 Dec 5, 2020 om 17:55
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heeft de garage kennelijk gebruik gemaakt van het retentie recht. Zij hoeft het voertuig dan niet af te geven tot de rekening is betaald. Laat de klant niets meer van zich horen dan mag de garage de rekening verrekenen met de waarde van dat goed.
De garage had het kenteken wel moeten afmelden bij de RDW als gesloopt.

mi
door miennaamishaaz - Dec 5, 2020 om 13:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dit is verplicht.

Want anders zou een Crimineel langs kunnen komen met een gestolen wagen. deze uit elkaar laten halen, onderdelen laten verkopen. Geld incaseren, en met de noorderzon verdwijnen.

Garages doen dit om Heling te verkomen, waarbij zij schuldig zijn aan het niet controleren of de auto gestolen is.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2020 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

ju
door juliomariner Dec 5, 2020 om 16:42
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Totale onzin. Echter de garage had de motor niet zomaar mogen vernietigen

justmeagain
door justmeagain Dec 6, 2020 om 00:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus ik mag niet de auto van mijn vrouw die op haar naam staat voor reparatie aanbieden? Wat een bak! Zij heeft er geen bal verstand van en ook geen tijd voor, moet de garage voortaan gaan checken of ik wel met die auto mag komen in haar plaats?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 5, 2020 om 21:39
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nora,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wie is deze tussenpersoon?

Heeft u deze tussenpersoon zelf de sleutel gegeven van de motorfiets?

ne
door neodutchio - Dec 5, 2020 om 23:17
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom komt er nu een ander verhaal? Iemand anders is met uw motor naar een garage gegaan om deze te repareren. Dit is niet gelukt en deze persoon wilde niet betalen. De eigenaar is voor hun niet relevant, zij hebben een overeenkomst met diegene die de motor daar gebracht heeft.
Maar, nogmaals, slopen wil zeggen afmelden bij het RDW en daar is de meldcode voor nodig. Tenzij zij die motor in onderdelen hebben doorverkocht om zo de rekening te voldoen.

No
door Nora Mau Dec 6, 2020 om 13:53
Antwoorden / 1 Vragen

Uh? Ander verhaal? De vraag is alleen maar: is een garage wettelijk verplicht om te checken wie de eigenaar is? Daarbij maakt de hele achtergrond niet uit. Dat de garage zonder medeweten van zowel mij als de persoon die ḿ bracht heeft vernietigd is sowieso niet ok (en ook niet gemeld bij RDW).
Vroeg mij alleen af of ze een wettelijke verplichting hebben. Beetje zoals bij de dierenarts: die moeten een chip verplicht uitlezen en contact opnemen met de geregistreerde eigenaar. (vanwege diefstal, zeker bij bv raskatten).

ne
door neodutchio Dec 6, 2020 om 14:33
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De garage heeft een overeenkomst met diegene die de motor binnen gebracht heeft. Die persoon wil/kon niet betalen voor de reparatie. Dan is het niet aan de garagist om te zoeken naar een mogelijk andere eigenaar, dan is het aan diegene die die motor daar gebracht heeft om u op de hoogte te stellen.
Dus in plaats van die garagist de schuld te geven kunt u beter achter de persoon aangaan die die motor, al dan niet in uw opdracht, daar heen gebracht heeft.

Het zal wat zijn dat ik als motoreigenaar geen geld zou hebben, ik een ander die motor naar een garage laat brengen die ook niet wil betalen en ik die motor dan zo zou terug krijgen.

En ja, het verhaal maakt wel degelijk wat uit. Er zit een verschil in een motorvoertuig zomaar laten slopen en een motorvoertuig inhouden waarvoor niet betaald wordt.

ro
door ronny530 - Dec 6, 2020 om 08:48
2787 Antwoorden / 41 Vragen

De garage vraagt enkel om de contactgegevens van de persoon die in dit geval de motor ter reparatie aanbied want die persoon geeft de opdracht. Het verloop van het onderzoek en de reparatiekosten wordt aan die persoon medegedeeld en niet aan u want uw gegevens zijn niet bekend. Wat mij bevreemd is dat u niet door die persoon op de hoogte bent gehouden want die wist dat bij niet betalen van de kosten de motor in eigendom van de garage zou vallen. U bent nog steeds kenteken houder van een voertuig die niet meer bestaat dus is het zaak om zo snel als mogelijk als zijnde gesloopt bij het rdw af te melden en dat kan middels de tenaamstellingscode's die u van het RDW heeft ontvangen.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2020 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je die auto/motor niet zelf naar de garage gebracht?
Je gaat naar de garage, levert auto met de sleutel in aan de balie en geeft je telefoonnummer. Dat is het.
Heb je snel de garage gebeld toen je er achter kwam dat de auto vernietigd zou worden
En die vriend heeft de waarde van de auto ontvangen?

No
door Nora Mau Dec 6, 2020 om 13:55
Antwoorden / 1 Vragen

De motor is vernietigd zonder dat ik of de vriend daarover is ingelicht. Maar buiten dat, ik vroeg me gewoon af of een garage wettelijk verplciht is te checken wie de eigenaar is. Zeker als ze een voertuig gaan slopen.
De motor was heust niet veel meer waard maar er zaten wel nieuwe onderdelen op  a 1600,- (door diezelfde garage geplaatst paar maanden hiervoor).

panter22
door panter22 Dec 6, 2020 om 14:55
6599 Antwoorden / Vragen

De garage kan toch niet zomaar een motor slopen zonder dat je er wat van weet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 6, 2020 om 10:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Motor Of Auto?

Meestal  is APK  op kenteken en iedereen mag dit aanbieden.

Reparatie  voeren ze uit tenzij te duur werd....
Maar slopen mag  na toestemming  van opdrachtgever.

Een zoek opdracht koste ook geld, en de restwaarde auto is vaak €100 of €150,-  en  mogen ze verrekenen.
Maar voor een vrijwaring is kenteken nodig +  code.

De persoon die  voertuig inleverde moet aantonen  wat de  kosten waren en  Uw schade vergoeden.
maar een ouder voertuig met veel  werk  kan  onredabel zijn.
De garage mag er vanuit gaat dan de bestuurder die voertuig en sleutels  geeft   eigenaar is of  opdracht van de eigenaar heeft.

Nooit zomaar een voertuig uitlenen en die  reparaties laten doen.
Mijn dealer is  bepaald niet goedkoopste  en minder deskundig voor  oude voertuigen....
Daar is [edit-redactie] beter in thuis, vaak met gebruikte sloopdelen en  ze komen dagelijks zelden  jonge voertuigen tegen!

ne
door neodutchio - Dec 6, 2020 om 14:39
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft de sleutels af aan een vriend die voor u die motor naar een garage brengt. U hebt zich nooit afgevraagd wanneer die motor weer eens terug kwam? U hebt nooit eens geinformeerd bij die vriend of bij de garage? U wacht tot u een reactie kreeg van het RDW om wakker geschud te worden dat u een motor op naam heeft staan?

U zoekt een zondebok, maar daarvoor moet u bij die vriend zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 6, 2020 om 16:30
2079 Antwoorden / Vragen

[edit-niet inhoudelijke bijdrage verwijderd - redactie]

koekeloer
door koekeloer - Dec 9, 2020 om 11:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom is de auto vernietigd als deze voor een reparatie is weggebracht?

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Dec 9, 2020 om 11:49
104 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u dat het voertuig is vernietigd? Ook als u een voertuig ter vernietiging aanbied zal de ontvanger toch wel een papiertje afgeven of een papiertje vragen? Is het niet zo dat de motor in onderdelen door de garage is verkocht of door 1 van de werknemers?

rj
door rjw Dec 9, 2020 om 13:37
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Zo'n vrijwaringsbewijs krijg je na overleggen van beide delen van het kentekenbewijs. Wellicht dat die vriend alle papieren had gekregen van TS. Maar dan moet TS zoals al vaker is gezegd niet over de garage klagen maar over die vriend.

1paul
door 1paul - Dec 9, 2020 om 15:09
3162 Antwoorden / 0 Vragen

op het moment dat u een ander laat communiceren met de garage gaat de garage er van uit dat deze andere persoon gemachtigd is, dan is het vervelend wat er nu gebeurt is maar deze persoon heeft wel gehandeld namens u naar de garage aanneemt ter goeder trouw....

ter aanvulling, wie het kentekenbewijs heeft zegt niet dat dit ook de eigenaar is, dat moet blijken uit aankoopbewijs namelijk....

mo
door mof - Dec 9, 2020 om 15:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.