pi
door pienter Sep 25, 2008 om 19:22
Auto & vervoer

Kilometerteller of GPS ??

Ik lever dele merken auto's af voor diverse garagebedrijven en lease maatschappijen door heel Nederland. Ik gebruik hierbij altijd mijn TOMTOM. Het is mij opgevallen dat de TOMTOM in alle gevallen een kilometerstand aangeeft die 5 tot 6 km. lager is dan de kilometerteller! Welke snelheid is nu de juiste! Indien ik volgens de TOMTOM 120 km rijd kan ik in feite wel 126 km rijden. Met een bekeuring als gevolg. Echter, indien ik volgens de teller 126 km rijd hetgeen volgens TOMTOM slechts 120 km is dan zijn alle bekeuringen die in het verleden zijn gegeven onterecht uitgedeeld!!!

WIE HEEFT HET ANTWOORD=WIE HEEFT ER GELIJK=

Groetjes van Pienter die het hier echt niet weet maar wel erg benieuwd is naar de antwoorden.

3883 6 Rapporteer

labswans
door labswans - Sep 25, 2008 om 19:29
1918 Antwoorden / 10 Vragen

dit is alweer een vraag fir hier al eens gesteld is

ZOEK deze eens zelf op

het antwoordt is allang gegeven

labswans

gsm
door gsm - Sep 25, 2008 om 19:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In alle voertuigen geeft de tachograaf standaard een iets te hoge snelheid aan. Dat is om te voorkomen dat door een afwijking een te lage snelheid zou kunnen worden aangegeven.
Ook kunnen wellicht iets grotere wielen toegepast worden zonder dat dit meteen een te lage snelheidsaanduiding betekent.

Kort en bondig: Het navigatiesysteem geeft de juiste snelheid aan!

GSM

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 25, 2008 om 19:37
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Je kilometerteller geeft altijd iets te weinig aan, je Tomtom is betrouwbaarder. Ik rij nu +-2 jaar volgens Tomtom en heb nog geen bekeuringen gehad. Als je in een bus of vrachtwagen zit met geijkte teller, dan komt je Tomtom wel overeen met de km-teller.

Het enige nadeel is dat als er iemand voor je rijd die wel op de km-teller let, dan rijd hij/zij voor je gevoel niet door. Maar dat is een kwestie van gewenning en accepteren dat die persoon de km-teller aanhoud.

Het is natuurlijk onzin dat je oude bekeuringen onterecht zouden zijn. De politie-radar is geijkt. Je had destijds een hogere snelheid op je teller dan waarvoor je bekeurt bent. Als dit gecorrigeerd zou worden, zou je juist meer moeten betalen, want jouw km-teller gaf immers een (nog-)hogere snelheid aan.

gsm
door gsm - Sep 25, 2008 om 19:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@labswans

Zoeken op deze site kan heel eenvoudig, maar iets ook kunnen vinden is weer wat anders en een stuk moeilijker.

GSM

pi
door pienter - Sep 26, 2008 om 09:25
5 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Deinert,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben niet bekeurd hoor maar als ik bekeurd zou zijn met een kilometersnelheid van 126 op mijn teller dan zou dit mijns inziens dus onterecht zijn of niet?

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 29, 2008 om 20:31
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hoi Pienter,

sorry voor de late reactie.

Je wordt niet bekeurd met 126 Kmh op de teller (mits je 120 mag uiteraard). De poitie bekeurd wat hun geijkte meter aangeeft (dus hetzelfde als jouw Tomtom), niet wat jouw (onbetrouwbare) teller aangeeft