pe
door petty May 9, 2011 om 21:48
Auto & vervoer

Koga eRunner el. fiets verkeerde jasbeschermer

Sinds begin dit jaar heeft mijn echtgenote een Koga eRunner electrische fiets.
Het is een prachtige fiets.
Helaas zit er een zeer korte jasbeschermer op, waardoor je met een jas of een knierok de kans loopt dat het tussen de velgremmen bij het achterwiel kan komen.Het is mijn echtgenote overkomen met een wijde knierok. Ze kon niet meer van de fiets komen, Ze zat vast aan beide zijden tussen de remmen met de rok en is door een omstander losgemaakt. Bij vallen had ze een been of een heup kunnen breken.
Mijn fietsenmaker is er erg van geschrokken en heeft er onmiddellijk een goede jasbeschermer opgezet.
Koga reageert lakoniek als volgt:
"Helaas moeten wij u melden dat Koga in haar instructieboekje adviseert bij het fietsen nauwsluitende broeken te dragen of een broekklem te gebruiken. Loszittende kleding kan tussen draaiende delen komen. Wij raden u dan ook aan hier voor de toekomst rekening mee te houden."

Pas dus op: zo is deze fiets niet geschikt voor woon/werkverkeer en zondagskleren. Met de oplossing van de fietsenmaker wel.
Vraag: hebben anderen ook deze ervaring met de veel te korte jasbeschermer? Het mag de naam niet eens hebben van jasbeschermer.

3866 11 Rapporteer

rj
door rjw - May 10, 2011 om 00:46
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Koga is van oorsprong een fabrikant van sportieve fietsen, dus ik snap hun redenatie wel. De meeste Koga rijders zullen daarom waarschijnlijk geen wijde rokken dragen.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 10, 2011 om 07:35
315 Antwoorden / 0 Vragen

even een flauwe opmerking: heet het daarom ook niet een jasbeschermer, als het ding ook bescherming tegen rokken zou moeten bieden werd het wel kledingbeschermer genoemd.
Een opmerking van: "had wel een been of heup kunnen breken" vind ik vrij ver gezocht, ze kan ook gewoon met de fiets ten val komen. Ik sluit me bij rjw aan, dat is het type fiets wat je koopt en daar moet je rekening mee houden. Je gaat met een rok aan ook niet paardrijden.

pe
door petty - May 10, 2011 om 13:14
2 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jaapje schreef op dinsdag 10 mei 2011, 07:35]even een flauwe opmerking: heet het daarom ook niet een jasbeschermer, als het ding ook bescherming tegen rokken zou moeten bieden werd het wel kledingbeschermer genoemd.
Een opmerking van: "had wel een been of heup kunnen breken" vind ik vrij ver gezocht, ze kan ook gewoon met de fiets ten val komen. Ik sluit me bij rjw aan, dat is het type fiets wat je koopt en daar moet je rekening mee houden. Je gaat met een rok aan ook niet paardrijden.
==========================================
Ondanks de flauwe opmerking(en) probeer ik het nog één keer uit te leggen:
Een jasbeschermer die alleen voor de achtervork zit is veel te klein. Kijk maar eens op internet naar de foto.
Alle jasbeschermers zijn zo groot dat ze zowel voor als achter de achtervork zitten. Als dit ontwerp op een standaard fiets zou zitten, zou dat hetzelfde probleem geven en heeft dus niets met een rok of sportief rijden te maken.
Een been of heup breken vergezocht: juist ouderen zitten op zo'n fiets.
Ik laat het hier bij, Voor mij is het opgelost en kan het niet meer gebeuren.
Als anderen dit overkomt, dan heb ik er in ieder geval voor gewaarschuwd.

ti
door tiempje - May 10, 2011 om 13:26
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=petty schreef op dinsdag 10 mei 2011, 13:14]
Ondanks de flauwe opmerking(en) probeer ik het nog één keer uit te leggen:
Een jasbeschermer die alleen voor de achtervork zit is veel te klein.

Als je dat weet had je daar toch rekening mee kunnen houden, het was toch duidelijk zichtbaar zeg je zelf?

wimmi20
door wimmi20 - May 10, 2011 om 13:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

RJW
Lees eerst de vraag eens goed.
TS stelt dat het om een ELECTRISCHE fiets gaat.
Het is een fiets met trapondersteuning.
Dat is geen fiets uit de sportieve sector.
Dit soort fietsen wordt juist vaak door oudere personen gekocht.
En die dragen vaker wijde rokken dan jongeren.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=rjw schreef op dinsdag 10 mei 2011, 00:46: Koga is van oorsprong een fabrikant van sportieve fietsen, dus ik snap hun redenatie wel. De meeste Koga rijders zullen daarom waarschijnlijk geen wijde rokken dragen.

vliegenderob
door vliegenderob - May 10, 2011 om 13:40
292 Antwoorden / 1 Vragen

@ Petty.
Als echte Nederlander heb ook jij niet even éérst in het instructieboekje gekeken, jammer, daar staan vaak hele leuke en handige dingen in. Ik vind daarom dat dit ongelukje 100% je eigen schuld is, je had het kunnen voorkomen, of stond er niet in het instructieboekje de aanwijzing om de instructies zorgvuldig te lezen?
Zelf heb ik veel geld verdiend door het niet lezen van instructies in de tijd van opkomst van de draadloze telefoons. Bij veel telefoons kon je doorverbinden (Ik had hoofdzakelijk bedrijven als klant) door een bepaalde toets, vaak het sterretje, of een combinatie van toetsen in te drukken. Dat wist men niet omdat men de gebruiksaanwijzing niet had gelezen en gewend was dat er een aparte knop voor doorverbinden op zat. Meestal verbond ik die toetsen dan met een onderdeeltje door zodat dan één druktoets voldoende was en het probleem, wat eigenlijk helemaal niet bestond, was opgelost!

bu
door buffy - May 11, 2011 om 00:13
26 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Petty,
Ik rijd al vele jaren op Koga fietsen en vind dat ik door die ervaring op deze vraag kan/mag reageren
Ik rijd op gewone Koga fietsen, geen hulpmotor
Vorig jaar heb ik een nieuwe Koga fiets gekocht,een lite-ace, dat was de eerste keer dat er zo'n kleine jasbeschermer op zat
Voorheen zaten er gewone op
Nu heb ik er geen last van omdat ik fietstassen heb maar je hebt gelijk het zijn idioot kleine dingen
Ben blij dat er niets is gebeurt met jouw vrouw en dat er nu normale beschermers opzitten
Vr. gr.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 11, 2011 om 07:55
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=petty schreef op dinsdag 10 mei 2011, 13:14][quote=jaapje schreef op dinsdag 10 mei 2011, 07:35]even een flauwe opmerking: heet het daarom ook niet een jasbeschermer, als het ding ook bescherming tegen rokken zou moeten bieden werd het wel kledingbeschermer genoemd.
Een opmerking van: "had wel een been of heup kunnen breken" vind ik vrij ver gezocht, ze kan ook gewoon met de fiets ten val komen. Ik sluit me bij rjw aan, dat is het type fiets wat je koopt en daar moet je rekening mee houden. Je gaat met een rok aan ook niet paardrijden.
==========================================
Ondanks de flauwe opmerking(en) probeer ik het nog één keer uit te leggen:
Een jasbeschermer die alleen voor de achtervork zit is veel te klein. Kijk maar eens op internet naar de foto.
Alle jasbeschermers zijn zo groot dat ze zowel voor als achter de achtervork zitten. Als dit ontwerp op een standaard fiets zou zitten, zou dat hetzelfde probleem geven en heeft dus niets met een rok of sportief rijden te maken.
Een been of heup breken vergezocht: juist ouderen zitten op zo'n fiets.
Ik laat het hier bij, Voor mij is het opgelost en kan het niet meer gebeuren.
Als anderen dit overkomt, dan heb ik er in ieder geval voor gewaarschuwd.

Misschien ben ik dom maar hoe heb jij die fiets gekocht? Zonder hem te zien? Dat die jasbeschermer voor jou wat klein was heb je dan toch bij de aankoop al gezien?

Ja de fiets zal veel door ouderen gebruikt worden maar wel ouderen die blijkbaar wat sportievere smaak hebben en waarschijnlijk de daarbij behorende (niet loshangende) kleding. Daarom zitten die kleine beschermers ook niet op een "gewone" fiets maar wel op deze, dat is het model en dat weet je als je hem koopt.

bu
door buffy - May 11, 2011 om 09:24
26 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Jaapje.

Je wil het laatste woord ook al weet je niet waar je het precies over hebt
Nou dat mag van mij
Groetjes

sy
door sylli - May 11, 2011 om 09:42
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=buffy schreef op woensdag 11 mei 2011, 09:24]Hallo Jaapje.

Je wil het laatste woord ook al weet je niet waar je het precies over hebt
Nou dat mag van mij
Groetjes

Beste Buffy,

U mag dan al jaren Koga fiets rijden en daarom vinden dat Jaapje (die er misschien niet een heeft) niet weet waar ie het over heeft, maar hij heeft wel gelijk als ie vraagt aan TS of hij het probleem niet heeft kunnen zien aankomen; de jasbeschermer is immers niet kleiner geworden na aankoop van de fiets.

tdehond
door tdehond - May 11, 2011 om 10:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor de tip. Het is goed te weten dat bij aanschaf beter meteen de jasbeschermers vervangen moeten worden of fietstassen bevestigd moeten worden.

Ik vind het wel een minpuntje voor zo'n dure fiets.