yv
door yvonne58 Apr 4, 2013 om 18:44
Auto & vervoer

Koga miyata

Mag een achteras van een (electrische fiets) koga miyata al binnen drie jaar kapot gaan?
De fiets heeft al zijn controles gehad, en is goed onderhouden.

1157 7 Rapporteer

jo
door jorisw - Apr 4, 2013 om 18:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoel je precies met "as"? Dat stalen buisje waar de naaf omheen zit is de as en die kunnen praktisch niet kapot.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2013 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alles kan kapot gaan, niets heeft het eeuwige leven.

dearagain
door dearagain - Apr 4, 2013 om 20:25
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*hoeveel kilometers heb je ermee gereden?

yv
door yvonne58 - Apr 4, 2013 om 20:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 4 apr 2013, 20:25]*hoeveel kilometers heb je ermee gereden?

4200 km en het is metaal moeheid.

sw
door swat1500 - Apr 4, 2013 om 22:27
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Bij normaal gebruik wellicht niet maar het kan natuurlijk wel gebeuren. Garantie heeft u waarschijnlijk niet meer dus u zult in onderhandeling moeten gaan met de verkoper.

zoekster
door zoekster - Apr 4, 2013 om 23:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@yvonne58.

Het klopt toch dat juist fietsen van dit merk peperduur zijn en dat dit merk zich beroep op een bijzonder goede kwaliteit en hoogwaardige onderdelen?
KLIK

U heeft de fiets goed onderhouden en 4200 km is niet zo abnormaal veel voor drie jaar. Metaal moeheid van de achteras zou niet moeten gebeuren binnen 3 jaar. U mag zeker meer van deze fiets verwachten en daarom heeft u recht op een gratis reparatie.
U moet bij de verkoper zijn om uw recht te halen, daar heeft u de koopovereenkomst mee, dus niet bij de fabrikant, tenzij de fabrikant tevens de verkoper is.
.
Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, dan kunt u daar, als u er na een mondeling gesprek met de verkoper niet uitkomt, een beroep op doen en die een goede brief laten schrijven.

Heeft u geen rechtsbijstand, dan kunt u zelf een brief schrijven. klik HIER De zinnen om de overeenkomst te ontbinden kunt u nu nog weglaten. Eerst maar eens die gratis reparatie voor elkaar zien te krijgen.
Om u gesterkt te voelen, kunt u bellen met het juridisch loket 0900 8020
Is de verkoper aangesloten bij geschillencommissie tweewielers? Dan kunt u daar een beroep op doen als de brief niet helpt.

hw
door hwichers - Nov 4, 2015 om 12:13
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ook wij hebben een probleem met de achteras van de elektrische Koga fiets met aandrijving op het achterwiel. Na 5 jaar en een paar maanden bleek de fiets bij het wat meer kracht zetten heuvel op, ineens door te slaan. Heuvel op verder gelopen en daarna voorzichtig verder gefietst. De bedoeling was de volgende dag naar de koga dealer te gaan. Echter de fiets trapte toen niet meer door. Daarna de fiets gewoon gebruikt, totdat ongeveer een jaar later bij het oversteken van de kruising de trappers weer doorsloegen. Op onderzoek uitgegaan en het bleek dat de flens van de naafplaats was losgescheurd. Op deze flens zit de tandwielset (freewheel) bevestigd. Dit is geen z.g. slijtage onderdeel en hoort gewoon een fietsleven mee te gaan. In het breukvlak waren donkere vlekken te zien, welke volgens een oud leraar lassen/metaal bewerking zou kunnen duiden op onzuiver aluminium gietwerk. Koga in kennis gesteld, maar die doet niets in deze. Deze constructie is volgens mij ook bij Sparta en Batavus toegepast. Hoewel juridisch gebonden aan de verkoper, vind ik dat Koga de verantwoordelijkheid voor zijn falend onderdeel had moeten nemen.