Mkust
door Mkust Aug 6, 2023 om 16:41
Auto & vervoer
Lak probleem Fiat ducato

We kochten in maart 2019 een splinternieuwe Fiat Ducato voor onze eenmanszaak.

Ondanks dat de bus slechts vier jaar oud is en een kilometrage heeft van 76.000 km, doet zich een ernstig lakprobleem voor. De lak begint op meerdere plaatsen los te laten, waardoor de grondlak zichtbaar wordt. Deze gebreken zijn niet beperkt tot een enkele plek, maar strekken zich uit over de motorkap, dak, zijpanelen en zelfs boven de voorruit.

Fiat heeft een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar. Toch vind ik dat ik mag verwachten dat een splinternieuwe bus langer dan 4 jaar meegaat en niet zo'n groot lakprobleem mag vertonen. De dealer waar we de bus hebben gekocht ging na 1 jaar failliet en maakte een doorstart onder een andere naam.

2729 8 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Aug 6, 2023 om 17:18
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer de NL Importeur, dat is voorlopig uw aanspreek punt nummer 1.

Re
door Reinier182 - Aug 6, 2023 om 17:22
162 Antwoorden / Vragen

Wat je kan proberen is de importeur NL te benaderen met deze vraag en anders een jurist in dit soort zaken bezig houdt benaderen voor advies voor de juiste stappen. Zo snel al lakschade kan zeker niet al na vier jaar.

tdmduc
door tdmduc - Aug 6, 2023 om 18:31
704 Antwoorden / 2 Vragen

Bekend probleem waarvan ik twijfel of het coulant opgelost zal gaan worden.
Als eerste: Fiat en Lancia zijn tegenwoordig van Chrysler. Goede klantenservice laat nog al eens te wensen over.(Google maar eens op Fiat 500X en betrouwbaarheid.zoek taal Engels)
Ten tweede: rode lak. Rood is niet meer het rood van vroeger en is tegenwoordig van andere chemische samenstelling.
De vaak water-based coatings zijn niet meer opgewassen tegen stootjes of geweldadige UV straling.
Metallic lakken zijn daarom duurder want die krijgen nog een extra laag transparante vernis en blijft langer goed.
Vele motorvrienden (die rode Italiaanse) laten tegenwoordig vanaf de showroom hun rode paradepaardje 2K of glasscoaten ten behoeve van een betere en langere levensduur van de rode lak.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 6, 2023 om 18:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mij lijkt het niet normaal, een nieuwe bus en dit na 4 jaar. De dealer is failliet waar u de bus heeft gekocht, maar dat was toch echt uw aanspreekpunt.
Hoe dat verder juridisch zit weet ik niet, ben geen jurist. Wel kan ik je vertellen dat wij hier op Caboverde auto's spuiten met het merkproduct Sita, na tien jaar ziet de lak er nog uit als nieuw, ondanks de barmelijke omstandigheden en elke dag die immense zon.

Ik wil maar zeggen, normaal is het zeker niet voor uw Fiat ducato. Dat moet zeker beter kunnen!

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2023 om 19:23
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Tegenwoordig (en ook al 20 jaar geleden) roest aan auto's? Kwam heel vroeger voor, 1963 mijn eerste, derde hands Lelijke Eend en een Fiat Bianca. De eerste gloednieuwe auto die ik kon kopen was pas in 1980. Sindsdien geen auto met roest meer gehad. Maar dat kon ook komen omdat ik elke 1½ jaar een nieuwe kocht. Mijn allerlaatste auto was een Renault Clio uit 2000, verkocht in 2018, roestvrij. Weg moeten doen omdat mijn ogen niet meer goed genoeg waren/zijn. Hoor nooit meer over roestproblemen. Echt vreemd voor zo'n jonge auto.

kc
door kcdb - Aug 6, 2023 om 19:50
113 Antwoorden / 2 Vragen

Als u lid bent van de ANWB dan kunt u de hulp van hun Technische hulpservice inroepen. Zij kunnen een onderzoek naar het gebrek doen en voor u de verantwoordelijke partij hierop aanspreken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 6, 2023 om 21:57
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte M. Kust,

Stel uw vraag eens op een forum voor ondernemers, die gebruiken vaker een bestel-bus,klik op de volgende link:

https://www.higherlevel.nl/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 7, 2023 om 10:32
2067 Antwoorden / Vragen

U wilt een beroep doen op wettelijke garantie, omdat de fabrieksgarantie maar twee jaar is, en daarbij hebt u juridisch enkel te maken met uw leverancier en niets met de importeur. Na een faillissement zal er in de praktijk weinig meer te claimen zijn.