Ma
door Marduy Sep 24, 2024 om 10:58
Auto & vervoer
Lange leveringstijd accu 3-wielscooter, is er recht op vervangend vervoer?

Mijn dochter maakt gebruik van een electrische driewielscooter IVA T3 . Deze is iets meer dan twee jaar geleden nieuw aangschaft mbv een PGB. Helaas is de accu er mee opgehouden. Zij is afhankelijk van deze driewielscooter om naar haar dagbesteding te gaan. 6 weken geleden is de accu van haar scooter er mee opgehouden. Eerst waren er leverinsgsproblemen vanuit de importeur, daarna was de goede accu niet binnengekomen en nu staat die eindelijk in backorder. De dealer waar de scooter staat heeft het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd door de importeur. Mijn contact met de importeur levert weinig meer informatie op dan dat de accu nu in bestelling is. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar en via de mail worden mijn vragen over een mogelijke leen scooter niet beantwoord. Mijn dochter wordt nu door haar vader 3 keer in de week van en naar de dagbesteding gebracht anders kan ze geen kant op, maar dit is niet de bedoeling. Welke stappen zou ik kunnen ondernemen?

2226 9 Rapporteer
sw
door swat1500 - Sep 24, 2024 om 12:41
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Als de vervanging van de accu onder garantie plaats vindt zal de verkoper van de scooter (dus niet de importeur) aangesproken moeten worden op vervangend vervoer.
Betreft het een reparatie of vervanging die niet onder garantie plaats vindt dan kan hij niet aangesproken worden voor vervangend vervoer.
In het eerst geval zou de verkoper ook kunnen kiezen voor vergoeding van de brandstof kosten van de vader.

ro
door ronny530 - Sep 24, 2024 om 13:50
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen werkt de dealer wel mee want ook die komt bij de importeur geen steek verder.
U kunt op eigen initiatief wel contact met de importeur opnemen maar het andwoord zal dezelfde zijn als die van de dealer 'de accu staat in bestelling' en meer ook niet.
De fabrikant is in dit geval de boosdoener want die heeft de accu niet op voorraad en wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Een eventuele leen driewieler kunt u met de dealer bespreken want die is degene die driewielscooter verkocht heeft en niet de importeur, als een leen driewielscooter geen optie is dan zit er niets anders op dan geduld hebben.
In dit geval is de driewielscooter niet kapot omdat een accu aan slijtage onderhevig is en er alleen een langere levertijd van toepassing is.

1paul
door 1paul - Sep 24, 2024 om 14:05
3345 Antwoorden / 0 Vragen

enigste wat u eventueel kunt is ergens anders een accu aanschaffen, bijvoorbeeld bij een motor of bromfietszaak!!

Accu is in veel gevallen uitgesloten van de garantie omdat dit een zogenaamd slijtage onderdeel is..

john devries
door john devries Sep 25, 2024 om 14:35
231 Antwoorden / Vragen

Kansloos het zijn speciaal voor dit merk gemaakte 60volt accu's met een specialle aansluiting en oplader,

Thijs12
door Thijs12 - Sep 24, 2024 om 14:52
613 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen nieuwe accu nodig. Het kan veel goedkoper en vooral ook sneller.
Ik zou de accu laten reviseren bij een fiets accu revisie bedrijf. Dat zou in ca 2 weken klaar moeten kunnen zijn.

1paul
door 1paul Sep 25, 2024 om 07:53
3345 Antwoorden / 0 Vragen

ook een goede optie.

gerbera
door gerbera Sep 25, 2024 om 11:29
7478 Antwoorden / 14 Vragen

lijkt mij niet, het is geen e-bike accu waarin cellen vervangen kunnen worden.

john devries
door john devries Sep 25, 2024 om 14:47
231 Antwoorden / Vragen

@gerbeRA Het is dus wel  mogelijk maar is bijna net zo duur als een nieuwe accu.

e-
door e-genius Sep 25, 2024 om 17:15
15 Antwoorden / 1 Vragen

Revisie is zeker een optie omdat in oplaadbare accu's meestal dezelfde cellen zitten. Zelfs autoaccu's (van elektrische of hybride auto's) hebben kleine cellen in het pakket, je ziet ze alleen nooit.
Of het goedkoper is weet ik niet in dit geval, voor fietsen is het dat vaak wel.
Snelheid is hier ook van belang denk ik, 3 x in de week in de auto kost ook geld.
Misschien wil de importeur wel meewerken hierbij?

rj
door rjw - Sep 24, 2024 om 18:41
3387 Antwoorden / 5 Vragen

In principe heb je alleen recht op vervangend vervoer als dat overeen is gekomen. In alle andere gevallen is het coulance (en van de beschikbaarheid van vervangend vervoer).

john devries
door john devries - Sep 25, 2024 om 14:30
231 Antwoorden / Vragen

Accu's voor dit soort scooters gaan bij een goede behandeling ca 5 jaar mee en kosten ca €900 of meer per stuk en zijn momenteel niet te bestellen. Je kan eens informeren of de 60 volt accu van IVA S 5 of de S8 er in past of de accu laten reviseren is ook een mogelijkheid.
.

Thijs12
door Thijs12 - Sep 25, 2024 om 15:42
613 Antwoorden / Vragen

Een 60 volt 20 Ah li ion accu kan zeker door een accu revisie bedrijf van nieuwe cellen en de bijbehorende bms in de bestaande behuizing worden voorzien. Meestal veel goedkoper en veel versere accu's dan met een zgn nieuwe accu. Dan ben je ook afhankelijk van de productiedatum. Vaak hebben die al jaren ergens in een magazijn gelegen. Bij revisie worden er nieuwe cellen gebruikt. Zoals ook bij revisie van fietsaccu's.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2024 om 16:06
16987 Antwoorden / 202 Vragen

U zou eventueel ook nog

- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  kunnen benaderen voor nader advies in deze.

Is uw dochter mogelijk lid van een patientenvereniging, dan is die ook te benaderen.