sl
door slechtzicht Oct 19, 2005 om 11:25
Auto & vervoer

Links lopen

Ik weet niet of de categorie goed is, maar kon niks beters vinden..

Ik woon in friesland, en er zijn bij mij veel 80km. wegen waar ook vaak voetgangers/wandelaars lopen.

Die lopen dus vaak links, waarbij ze mij dus op mijn weghelft tegemoet komen.

Dit zorgt wel eens voor gevaarlijke situatie's omdat er wel eens tegenliggers voor mij zijn en ik dus in feite op beide weghelften  verkeer op mij af zie komen.

Mijn vraag is dan ook, moet de wandelaar strikt wettelijk genomen van de weg af stappen, of moet ik de voor mij als spookrijder/loper wandelaar voorrang verlenen?

Groeten, Jan.

1630 7 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Oct 19, 2005 om 11:51
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Jan,

Bij mijn weten moeten voetgangers buiten de bebouwde kom inderdaad
links van de weg lopen, indien er geen voetpad aanwezig is. Althans,
dat is wat mij vroeger geleerd is. Als de voetganger langs dezelfde
weghelft loopt als het snelverkeer, dan nadert dit verkeer hem van
achteren, waarbij de voetganger dus geen zicht heeft op het hem
naderende verkeer. Door in tegengestelde richting te lopen kan de
voetganger het aanstormende verkeer beter zien, hetgeen beter is voor
zijn veiligheid.

Brynnar

sl
door slechtzicht - Oct 19, 2005 om 11:54
6 Antwoorden / 7 Vragen

Dat links lopen beter is dan rechts om de duidelijke reden die jij geeft is mij wel bekend, waar het eigenlijk om gaat is de status van die links lopende voetganger t.o.v. de automobilist.

De voetganger is ten slotte op de verkeerde weghelft, moet hij van de weg stappen of moet de automobilist uitwijken/ stoppen?

Jan.

vladja
door vladja - Oct 19, 2005 om 12:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik denk dat het er weinig toe doet wat de voetganger behoort te doen.
Je zal moeten reageen op wat de voetganger doet. De berm in gaan of
niet. Platrijden, omdat de voetganger zich niet aan de regels houdt,
lijkt mij geen optie.

Vladja

sl
door slechtzicht - Oct 19, 2005 om 12:10
6 Antwoorden / 7 Vragen

Dus als ik het goed begrijp dan gaat een voetganger links lopen om het tegemoetkomende verkeer aan te kunnen zien komen, en om daar vervolgens niets mee te doen.

Het is aan de automobilist om de opdoemende wandelaar op de verkeerde weghelft te ontwijken....vreemd hoor.

brynnar
door brynnar - Oct 19, 2005 om 12:11
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens de RVV is een voetganger eerst verplicht het voetpad of
troittoir te gebruiken. Indien deze ontbreekt, dienen zij uit te wijken
naar het fietspad, zonder de eigenlijke gebruikers te hinderen
natuurlijk. Pas als een fietspad ook ontbreekt, moet de voetganger zo
veel mogelijk in de berm blijven of aan de uiterste zijde van de
rijbaan.

Het RVV uit 1966 bepaalde tot in detail waar de voetganger moet lopen
buiten de bebouwde kom, maar dit is later geschrapt. Er is geen
verplichting om links of rechts te lopen, maar dit wordt overgelaten
aan het eigen inzicht. Het advies is links van de weg, maar er zijn
situaties te verzinnen (bv direct langs een kanaal, vaart, talud,
o.i.d.) waar dit niet mogelijk is, vandaar dat dit geen verplichting
meer is.

Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Oct 19, 2005 om 12:14
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Overigens is een voetganger nog altijd een 'beschermde diersoort',
ongeacht waar hij zich bevindt. Het is de plicht van de automobilist op
altijd achtzaam te zijn op voetgangers.

Brynnar

eefie
door eefie - Oct 20, 2005 om 00:15
69 Antwoorden / 30 Vragen

Hallo,

In principe maakt het voor de situatie die jij schetst natuurlijk niet uit of ze met de voor- of achterkant naar je toe staan. Als er een tegenligger aankomt blijft de ruimte hetzelfde. Vroeger leerden we inderdaad dat je bij het ontbreken van voet- of fietspad je naar het verkeer toe moest lopen i.v.m. het kunnen zien van het verkeer. In de verkeersboekjes van tegenwoordig is daar geen vaste regel meer voor. Jammer genoeg, want ik vond het altijd vrij logisch. Maar als voetganger op de weg hoor je je aan te passen aan het verkeer dat op deze weg rijdt en dus in de berm moet gaan staan om  het verkeer doorgang te verlenen. Ga er vooralsnog maar niet van uit dat iederéén zich aan deze regel houdt. Dat voorkomt een hoop ellende. Dan maar even geduld....

Groetje,