Le
door Leontine2023 Mar 6, 2023 om 18:49
Auto & vervoer

Mag de gemeente een (tijdelijk) verkeersbord voor mijn oprit plaatsen?

Wegens werkzaamheden is er een omleiding gemarkeerd met tijdelijke verkeersborden waarvan een bord mijn oprit deels blokkeert. Ik heb de gemeente reeds drie redelijke alternatieven geboden voor het plaatsen van het bord, maar de gemeente houdt vol dat het bord in de gehele straat enkel en alleen voor mijn oprit geplaatst kan worden. Het is volgens de gemeente niet mogelijk om het bord ook maar een meter naar links of naar rechts te verplaatsen, mag de gemeente dit doen?

9731 24 Rapporteer

sira
door sira - Mar 6, 2023 om 18:55
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Wil dat zeggen dat u de afrit helemaal niet in kunt?

ju
door juliomariner - Mar 6, 2023 om 18:55
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Staat het bord op uw grond of gemeentegrond?
Als het op uw eigen grond staat mag de gemeente in mijn ogen dat bord daar niet zonder uw toestemming plaatsen.
Ik zou de gemeente aangeven dat als ze het bord niet binnen 24 uur verplaatsen u het laat verwijderen en dat u de gemaakte kosten aan hen gaat doorberekenen.

getty
door getty - Mar 6, 2023 om 19:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kan u uw uitrit nog gewoon gebruiken?
Zo niet, dan kan dit natuurlijk niet de bedoeling zijn . Dan officieel klacht indienen.

rj
door rjw - Mar 6, 2023 om 19:02
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Moeilijk om wat zinvols over te kunnen zeggen. Wij kennen de situatie ter plaatse niet. Kan je misschien een tekening maken van de situatie?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2023 om 19:04
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Leontine,

Kunt u ,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke gemeente gaat het?

Kunt u een foto plaatsen van de situatie?
U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord..

me
door mein33 - Mar 6, 2023 om 19:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naar mijn idee mag dit niet, aangezien je een uitrit ook niet mag blokkeren met een voertuig, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Stel deze vraag eens op Rechtswinkel.nl

Le
door Leontine2023 - Mar 6, 2023 om 19:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ter informatie de oprit is nog maar vanaf een zijde toegankelijk, waardoor er eerst gekeerd dient te worden op een drukke doorgaande weg

rj
door rjw Mar 6, 2023 om 22:03
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als het om die metalen paal gaat zie ik niet zo gauw waar die anders geplaatst kan worden. Hij staat nu vrij dicht bij de boom dus de impact is niet zo groot (volgens de foto). Iedere andere plek zou het probleem alleen maar verplaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 6, 2023 om 23:58
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Leontine,

Kunt u een foto maken en hier plaatsen ,genomen vanaf de straatkant (overkant)?

Waarom heeft de gemeente dat bord niet tijdelijk tegen de boom aan gezet?, is mijn 1ste opmerking.....

Maar een foto vanaf de overkant ,maakt het overzichtelijker om goed te antwoorden.

Ve
door Verkeersles Mar 7, 2023 om 15:42
Antwoorden / Vragen

"de oprit is nog maar vanaf een zijde toegankelijk, waardoor er eerst gekeerd dient te worden op een drukke doorgaande weg"

De 'oprit' is, gelet op de dubbele doorgetrokken streep in het midden van de weg, zowiezo maar van een zijde toegankelijk, de zijde waar deze foto vanaf is genomen.

Iv
door Ivo W Mar 7, 2023 om 17:30
729 Antwoorden / Vragen

Zoals "verkeersles" al schrijft, mag de oprit sowieso maar van één kant benaderd worden. Als het al een officiële oprit is.

Ook bij het in- en uitrijden van een oprit mag u de dubbele doorgetrokken streep immers niet doorkruisen.
Datzelfde geldt wanneer u wenst te keren. Keren is op deze weg dus ook niet toegestaan.
Wanneer u vanuit de verkeerde richting aan komt rijden of die kant op wenst weg te rijden, zult u dus een blokje om moeten maken. U mag de oprit, als het al een oprit is, alléén in-en uitrijden vanaf de kant van de middenstreep waar de oprit zich bevindt.

Maar zoals ik al schreef: het kan zomaar zijn dat dit geen uitrit is. Op de foto is er in elk geval niets te zien wat daar op duidt. En als het officieel geen uitrit is, dan hoeft de gemeente de toegang natuurlijk ook niet vrij te houden

rj
door rjw Mar 7, 2023 om 19:29
3266 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: het lijkt er op (volgens de foto) dat het bord nu een kwartslag gedraaid is en parallel staat aan de weg. Als het bord wordt gedraaid zodat je het vanaf de weg kunt zien moet het bord voor de boom staan, anders past het niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 7, 2023 om 20:34
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Het lijkt er inderdaad op ,dat het helemaal geen oprit betreft ,maar een toegeëigend stuk trottoir.

De gemeente zou immers anders het verkeersbord tijdelijk tegen de boom aan kunnen plaatsen,uiteraard met een bescherming rond de boom.

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2023 om 21:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zo te zien kunt u er toch nog gebruik van maken, met wat enige aanpassingen om op uw inrit te komen. En het is tijdelijk. Was dit een permanent bord geweest, was het andere koek.

sw
door swat1500 - Mar 6, 2023 om 23:49
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het gebruik van uw uitrit niet volledig onmogelijk wordt gemaakt en het bord op gemeentegrond staat dan mag de gemeente dit doen. U kunt wellicht klagen bij de gemeentelijke ombudsman.

1paul
door 1paul - Mar 7, 2023 om 08:16
3155 Antwoorden / 0 Vragen

zoals ik het zie is dit geen officiele oprit maar een gelegenheid waar u uw voertuig parkeert, in dit soort gevallen mag dit gewoon, zou het een officiele oprit zijn zou dit niet mogen!

Analoog
door Analoog - Mar 7, 2023 om 10:02
137 Antwoorden / Vragen

Trek dat bord vanavond uit de grond en zet het een meter verder, niemand die het merkt, waarom nu net daar ook neerzetten, is toch onzin.

rj
door rjw Mar 7, 2023 om 10:40
3266 Antwoorden / 5 Vragen

De ene kant op staat een boom, de andere kant op en het bord staat midden op straat.

Me
door Meindo Mar 8, 2023 om 12:58
64 Antwoorden / Vragen

ANALOOG. Helemaal met jou eens. Ik zie veel reageerders die er nogal een probleem van maken.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 7, 2023 om 10:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Gemeente = gemeente, zo zijn ze nu eenmaal afgesteld. Maar de meedenkende ambtenaren mogen dit doen in uw situatie. Ik vind het wel een rommelig straatje met al die auto's en geparkeerde scootmobiels zo dicht bij de gevels, fatsoenlijke parkeervakken zijn er niet aan uw zijde van de weg. Of zijn dat nu juist de werkzaamheden, om die straat aan te pakken betreft de parkeergelegenheden?

sira
door sira - Mar 7, 2023 om 11:08
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals ik het zie, kunt u er nog steeds in. Komt u van rechts moet u de bocht iets ruimer nemen, want achter die VW-bus kan niemand parkeren, hooguit een dwars geparkeerde Smart. Komt u van links is het helemaal geen probleem. Bovendien is het tijdelijk. En als u er toch niet in kunt komen, zet u het bord 1 tegel terug, dan staat hij niet meer voor uw afrit, maar er naast.
Er zijn in Nederland genoeg situaties te vinden waar er een lantaarnpaal op de grens van een op- of afrit staan en die staan er niet tijdelijk.

va
door vanlotjegetikt Mar 7, 2023 om 12:32
809 Antwoorden / Vragen

Of bomen en dat is geen grapje. Hebben bijna 20 jaar aan de overkant van de straat bomen(essen) gehad en die blokkeerden een losse garage uitgang. Eigenaren hebben totdat de bomen van ouderdom en andere issues waren gekapt geen gebruik kunnen maken van hun garage als zodanig.

sira
door sira Mar 7, 2023 om 14:20
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Bij mijn ouderlijke woning (buitengebied, berg + bos) heeft er vanaf 1956 tot ca. 2014 een lantaarnpaal tegen onze inrit gestaan. Waarom die precies daar geplaatst was, is tot op vandaag niemand duidelijk, want er was namelijk plek genoeg. Wij reden dan ook altijd standaard vanaf de andere kant, waar geen lantaarnpaal stond, de inrit in. Zelfs toen op een gegeven moment de lantaarnpaal naar de overkant van de laan verplaatst werd (waarom wist niemand), reden wij nog steeds, uit gewoonte, op dezelfde wijze naar huis.

Iv
door Ivo W - Mar 7, 2023 om 12:58
729 Antwoorden / Vragen

Zit er op uw perceel een uitrit-vergunning?
Indien ja: de gemeente moet zorgen dat de daarin benoemde breedte vabln de uitrit beschikbaar is. Als die breedte nu nog beschikbaar is, dan mag het bord daar staan.

Is er geen uitrit-vergunning: u heeft officieel geen uitrit & oprit, dus uw uitrit kan ook niet geblokkeerd worden door een paal. Dat de gemeente het gedoogd dat u en uw buren de auto in de voortuin parkeren (met bestemming 'tuin' of 'siertuin') geeft u geen rechten dat dit altijd zo blijft of mogelijk zal zijn.

ro
door ronny530 - Mar 7, 2023 om 15:50
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Is dat obstakel met dat dekzijl uw eigendom want die levert meer hindernis op dan het verkeersbord. Ik zie ook dat u een bord aan beide zijden van de boom heeft gebonden en daar zal waarschijnlijk op staan uitrit vrijlaten. U eigent zich iets toe wat helemaal niet van u is want ik zie nergens een markering van een uitrit maar weliswaar een vergane witte doorlopende streep die markeerd dat u niet over die streep mag rijden omdat die de stoep bedoelt voor voetgangers markeerd. Als u werkelijk van mening bent dat het verkeersbord op uw erf staat dan dient u dat aan te tonen maar voor het zover is dan is dat tijdelijke verkeerbord ook al weer verdwenen en als blijkt dat u de auto op gemeentegrond parkeert zijn de rapen helemmal gaar en dient u de auto op de al aangelegde parkeervakken aan de overzijde van de weg te parkeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 7, 2023 om 20:39
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Het lijkt er inderdaad op ,dat het helemaal geen uitrit betreft, maar een toegeëigend stuk trottoir.

De gemeente zou immers het verkeersbord tijdelijk tegen de boom aan kunnen zetten ,uiteraard met een bescherming rondom de boom zoals bijgevoegde foto.

John1313
door John1313 Mar 8, 2023 om 11:09
34 Antwoorden / 1 Vragen

er is al een bord aan de boom (zonder bescherming)

Hang het bord gewoon in de boom boven de zwarte bus (zonder paal), hangt als een raamwerk in, is het goed zichtbaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 8, 2023 om 12:20
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@John1313,

Ik heb dat bordje aan de boom ook gezien en ik ben benieuwd wat erop staat.

Maar het gaat om dat tijdelijke bord (met paal) ernaast.

me
door mein33 - Mar 7, 2023 om 22:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De op de foto van Ts zichtbare leilindes zijn bomen en bomen moeten minimaal twee meter van de erfgrens staan.
M.a.w de erfgrens ligt ergens anders dan het beeld op de foto doet vermoeden of de Gemeente gedoogd die situatie.
Tevens krijg ik de indruk dat hier geen sprake is van een echte inrit.

Le
door Leontine2023 - Mar 8, 2023 om 07:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

De ruimte voor het huis die wij gebruiken als oprit behoort tot onze grond op de kadastrale kaart het betreft dus geen toegeëigend stuk trottoir. Sommige buren gebruiken deze grond als voortuin maar de meesten als oprit omdat er geen andere vrije parkeermogelijkheid is. Weet iemand waar ik kan vinden of dit stuk formeel als oprit/ uitrit kan worden aangemerkt?

Iv
door Ivo W Mar 8, 2023 om 13:00
729 Antwoorden / Vragen

Dat staat in het bestemmingsplan voor uw wijk.

Maar zoals u het mij omschrijft en zoals het er op de foto uit ziet, lijkt het echt een gedoog-situatie en heeft u formeel dus geen oprit.

Le
door Leontine2023 - Mar 8, 2023 om 07:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie in het kadaster dat het perceel ook een parkeerbestemming en dat de gemeente wil dat bewoners zoveel mogelijk op eigen grond parkeren. Om die reden betreft het stuk grond op de foto dus denk ik wel een oprit. Ik heb de gemeente ook drie redelijke alternatieven voorgesteld waardoor er geen hinder ontstaat, bijvoorbeeld door het bord een meter naar rechts te verplaatsen. Volgens de gemeente is dit absoluut onmogelijk. Weet iemand wat de regels zijn omtrent het plaatsen van (tijdelijke) verkeersborden naast de 7 hoofdregels uit de BABW?

va
door vanlotjegetikt - Mar 8, 2023 om 10:05
809 Antwoorden / Vragen

Voor wat voor een termijn wil de Gemeente daar een tijdelijk verkeersbord plaatsen. De uitrit is als ik de foto zie nog wel te bereiken.

mi
door mick_jagger - Mar 8, 2023 om 10:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Geen woorden aan vuil maken.
Verplaats deze gewoon zelf een meter. Geen haan die hier naar kraait.

si
door sijbe - Mar 8, 2023 om 10:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zo te zien kan deze er gemakkelijk uigehaald worden ,en aan de stam van het boompje geplaatst worden . Zelf eventjes doen ,of een van de gemeentewerkers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 8, 2023 om 12:21
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Leontine,

Kunt u ons de straatnaam en plaats geven zodat wij de situatie zelf kunnen bekijken met Google maps/Streetview ?

mo
door mof - Mar 8, 2023 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag de gemeente doen. Uw uitrit is ondergeschikt aan de verkeersregulatie in de straat.