st
door steenbok1 Sep 18, 2015 om 20:10
Auto & vervoer

Mijn premie autoverzekering

IK heb voor mijn auto verzekering een nieuwe polis met een nieuwe maandpremie ontvangen.
Ik heb een golf en ik heb 39 schadevrij jaren.
Mijn gemiddelde km zijn 12.000 km. All risk
Ik heb een een premieverhoging van 37,15 %.
Is dit mogelijk ?
Groet van Steenbok1

962 10 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Sep 18, 2015 om 20:28
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste steenbok1,

aan de nieuwe premie die u ontvangen heeft ziet u dat het mogelijk is. Een verzekeraar mag de premie verhogen.
Aan u vervolgens de keuze of u bij uw huidige verzekeraar wilt blijven of dat u wilt uitkijken naar een andere verzekeraar. Nadat u het bericht over de premieverhoging heeft ontvangen heeft u 30 dagen de tijd om op te zeggen en de keuze te maken om naar een andere verzekeraar over te stappen.
De premieverhoging vind ik wel buitensporig, als ik u was zou ik sowieso contact opnemen met uw verzekeraar en uitleg vragen waar deze verhoging van 37,15% vandaan komt.

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2015 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens even rond op vergelijkingssites, wat bij anderen de premie gaat kosten. Niet eerder opzeggen dan dat u bij een andere geaccepteerd bent.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 18, 2015 om 23:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dan zoekt u toch gewoon een ander verzekeraar die goedkoper is.

door 1953 - Sep 19, 2015 om 03:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Mogelijk uw leeftijd een rol meespelend, omgevingsrisicofactor, schademeldingen in het algemeen verhoogd het afgelopen jaar etc.

U kunt allicht een andere verzekeraar zoeken, o.a. met die irritante broertjes.

En is allrisk nog wel nodig? Een auto van 5 jaar of ouder wordt meestal niet meer allrisk verzekerd, een stapje terug in de verzekering (WA+).

me
door mein33 - Sep 19, 2015 om 10:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 18 sep 2015, 23:48]Dan zoekt u toch gewoon een ander verzekeraar die goedkoper is.

Dit lijkt makkelijke oplossing maar in de praktijk is het toch niet zo eenvoudig
Kijk heel erg goed naar de algemene voorwaarden die van toepassing zijn m.b.t. de schade vergoeding, het eigen risico, de verplicht gestelde schadehersteller, het vervangend vervoer etc.
Naar de premie alleen kijken is onvoldoende, maar deze premie verhoging is wel extreem te noemen en het zal zeker de moeite lonen om te gaan zoeken naar een andere, geschikte verzekeraar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 10:23
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, dat het gebeurde betekent dat het mogelijk is.
Echter sluit ik niet uit, als er geen andere gewijzigde omstandigheden zijn dan dat de auto weer een jaar ouder is, hier sprake is van een fout en is het zaak om daar navraag naar te doen.

edrick3
door edrick3 - Sep 19, 2015 om 13:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo steenbok1,

.....Ik heb een een premieverhoging van 37,15 %.
Is dit mogelijk ?
.....
Blijkbaar wel, maar ik zou dit tóch even navragen.
Géen schademeldingen geweest in het afgelopen jaar (ja, ik heb gelezen dat je 39 schadevrije jaren hebt, maar toch ....)?
Hanteert die maatschappij een leeftijdstoeslag? (Zie je polisvoorwaarden)

Met vr.gr.

edison
door edison - Sep 20, 2015 om 11:13
64 Antwoorden / 0 Vragen

37% is wel heel erg ongeloofwaardig, daar zou ik maar snel achteraan gaan, want meer dan een derde verhoging lijkt mij niet kloppen.

who cares
door who cares - Sep 20, 2015 om 12:36
146 Antwoorden / 9 Vragen

Dat kan , ik heb hetzelfde gehad , jaren lang verzekerd bij de ANWB , tot enkele jaren geleden ik de polis binnen kreeg met een premie die bijna het dubbele was, heb meteen contact op genomen , kreeg als antwoord , we berekenen de auto verzekering op een andere manier , meteen een andere verzekering gezocht ( ING) tot mijn tevredenheid.

unitedconsumers
door unitedconsumers - Sep 22, 2015 om 14:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het is voor een autoverzekeraar inderdaad toegestaan om haar premies te verhogen. Een verklaring voor deze premiestijging zal vaak een toegenomen schadelast zijn. Dit betekent dat er het afgelopen jaar in totaal meer schades zijn geclaimd dan voorgaande jaren. Een verzekeraar zal hierdoor meer geld moeten uitkeren. Gedeeltelijk wordt dit opgevangen door verzekerden die een schadeclaim hebben ingediend. Zij gaan immers meer betalen doordat zij terugvallen in no-claimkorting. Het andere gedeelte wordt als het ware 'uitgesmeerd' over alle verzekerden.

Op basis van jouw 39 schadevrije jaren ontvang je al de hoogste no-claimkorting. Hierdoor zal de premieverhoging niet worden opgevangen door een stijging in de no-claimkorting.

[edit reclame]

Mvg Marlou