wo
door wolters_1 Jun 15, 2005 om 11:19
Auto & vervoer

Motrrijtuigenbelasting

Wij zijn als stichting bij de gewijzigde regels voor bestelautos.
niet aangemerkt als ondernemer en moeten dit middels een BTW-nummer bewijzen.
Bij mijn weten zijn wij vrijgesteld van BTW en dus geen BTW nummer.(maar ik heb dit niet zwart op wit)
hoe kom ik nu aan een BTW-nummer?

zodat we in de goedkopere wegenbelasting  blijven.
Anders wordt het voor de stichting die hulpgoederen naar Roemenie brengt zeer moeilijk om het hooft boven water te houden.

534 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wolters,

het beste lijkt mij om deze informatie op te vragen bij de kamer van koophandel. misschien is een inschrijving hier noodzakelijk. maar dan als non-profit organisatie. anders weten zij zeker hoe je aan je B.T.W.nr kunt komen. Groetjes

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stichting staat reeeds ingeschreven bij de K.v.K.

Zij verwijzen ons juist naar de inspecteur van belasting die ons weer verwijst naar de afdeling motorrijtuigenbelasting.

Deze laatste vind ook dat we als bedrijf hadden moeten worden aangemerkt maar kan niets voor ons doen als wij geen BTW nummer kunnen overleggen.

Dhr.G. wWolters

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Wolters,

Helaas zal ik moeten zeggen. Je moet in ieder gaval bij de Belastingdienst zijn voor een BTW-nummer en als ik het bij het rechte eind heb krijg je die niet. Je mag ook geen BTW rekenen dus er valt ook niets af te dragen.

Een voorbeeld: Je huisarts, een goede man, heeft een 4x4 voor z'n trailer en of caravan, hij gaat de volle mep betalen ondanks een BTW-nummer. Hij heeft die auto niet nodig voor zijn beroep.

Zelf ben ik ook de klos € 145 per maand meer. Jammer, niets aan te doen.

Succes WillemG

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan twee briefen  voor bestelbus houders zie

http://www.minfin.nl/default.asp?

Wat jij steld over de dokter, is niet correct als hij een BTW nummer heeft en kan aantonen dat hij de auto meer dan  10% van de jaarlijks gereden kilometers van die bestelauto voor zijn onderneming is dan wordt hij vrijgesteld.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult inderdaad bij de belastingdienst moeten zijn die u al dan niet een BTW nummer geeft. Zij zijn de enigen die daar zeggenschap in hebben. Wat die 4x4 en trailer van de dokter betreft lijkt het mij erg moeilijk aan te tonen dat je iets dergelijks voor meer dan 10% voor de uitoefening van je praktijk nodig hebt. Ik denk zelfs dat die dokter de 1% niet haalt.... Groeten - E.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thanks

ve
door verwijderd - Jun 21, 2005 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

om  een btw no te krijgen voor een stichting kan wel maar fiscaal heeft dat nogal wat problemen want het kost nogal wat zeg heel wat geld. u kunt bij de inspect een ontheffing aan vragen als u aan kunt tonen dat de bewuste auto voor het grootste gedeelte voor de stichting word gebr via een adminstr desnoods met bewijzen van voorgaande jaren.als het een vrijetijds stichting betreft dan word het moelijk.wat nog een oplossing kan zijn om een km bedrag te rekenen voor de stichting dit word ook door de fiscus geaccepteerd. doen wij bij onze stichting ook.kijk ook op de site van beldienst en rdw