jb
door jbnmgn Apr 16, 2014 om 11:45
Auto & vervoer

Nieuwe watermeter geplaatst door Vitens

Vitens heeft onlangs bij ons een nieuwe watermeter geplaatst, van kunststof. Daardoor is de aarding van ons huis onderbroken. Nu stelt Vitens in een brief die ze voor de zekerheid maar hebben gestuurd, dat jecdeze problemen zelf moet oplossen door een installatie bureau in te schakelen. En de kosten zijn voor je zelf. Ik hen al diverse malen nu stroomuitval gehad, waardoor onder andere mijn pc die aan stond, gecrashd is. Ik heb in de 30 jaar dat ik hier woon nooit problemen met de stroomvoorziening gehad, en nu wel. En dat omdat zij een kunststof meter hebben geplaatst die niet geleidend is.
Mag dit zomaar, en moet ik inderdaad zelf voor die kosten opdraaien? Of heb ik recht op schadevergoeding vor de pc en ook recht op hertsel van het systeem door het weer laten plaatsen van een metalen meter?

10323 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 16, 2014 om 12:51
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hiervoor kunt u Vitens niet verantwoordelijk houden. Uw waterleiding moet geaard zijn, die van Vitens niet. Overal worden kunststof waterleidingen gebruikt, waardoor geen goede aarde meer is.
Al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw is een aardpunt bij een woning verplicht. Hier dient u, indien niet aanwezig, zelf zorg voor te dragen.

ro
door ron530 - Apr 16, 2014 om 13:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zelfs in de oudheid toen aarden middels de waterleiding nog gangbaar was moest volgens de toenmalige NEN 1010 norm de watermeter middels een massieve aarddraad overbrugd worden, d.w.z. als de meter weggehaald zou worden bleven de waterleidingen voor en na de meter met aarde verbonden. Later is de norm aangepast en moet er voor elke zelfstandige woning een aardpen geslagen worden om een goede aarding te garanderen. Hoe dan ook Vitens is niet aansprakelijk voor uw elektrische installatie.

jb
door jbnmgn - Apr 16, 2014 om 13:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn electra installatie heeft nooit problemen gehad. Die zijn ontstaan door de kunststof watermeter die geplaatst is. Dan is het toch duidelijk dat Vitens verantwoordelijk is. Hadden zij geen nieuwe meter geplaatst of een metalen meter dan was er geen probleem geweest. Dankzij hun klakkeloos plaatsen van een niet geleidende meter, en ook zonder de aarding na te lopen, is mijn pc tot 2 x hard gecrashd en krijg ik net het bericht dat de kosten ruim 200 euro gaan bedragen. En dan moet ik ook nog een installateur laten komen en betalen. Ik dacht het niet.
Bedankt Vitens..

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 16, 2014 om 13:40
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jbnmgn schreef op woensdag 16 apr 2014, 13:34]Mijn electra installatie heeft nooit problemen gehad. Die zijn ontstaan door de kunststof watermeter die geplaatst is. Dan is het toch duidelijk dat Vitens verantwoordelijk is. Hadden zij geen nieuwe meter geplaatst of een metalen meter dan was er geen probleem geweest. Dankzij hun klakkeloos plaatsen van een niet geleidende meter, en ook zonder de aarding na te lopen, is mijn pc tot 2 x hard gecrashd en krijg ik net het bericht dat de kosten ruim 200 euro gaan bedragen. En dan moet ik ook nog een installateur laten komen en betalen. Ik dacht het niet.
Bedankt Vitens..

Zoals eerder vermeld is de aarding van uw huis UW verantwoordelijkheid, en niet van een water bedrijf. Uw woning is niet aangesloten zoals vereist en daar hoeft geen enkel bedrijf of persoon rekening mee te houden. Andere partijen mogen van u EISEN dat u zorg draagt voor een woning volgens de wettelijke eisen en/of richtlijnen.

ro
door ron530 - Apr 16, 2014 om 14:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Buiten dat om de meeste pc's worden in een thuissituatie niet eens op randaarde aangesloten domweg omdat in oudere huizen in verblijfsruimtes niet eens stopcontacten met randaarde aanwezig zijn. Als u sinds de vervanging van de watermeter meerdere sluitingen dus stroom uitval heeft gehad zijn het toch uw eigen apparaten die de storing veroorzaken. Toch nog een vraag hoe oud is de woning en wat voor een groepenkast heeft u, is deze nog met stoppen of aardlek schakelaars.

ph
door philip36 - Apr 16, 2014 om 14:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat u problemen heeft met uw stroomvoorziening komt echt niet door de onderbroken aarding.
De aarding is alleen maar voor uw veiligheid, als er sluiting in een apparaat optreed gaat de zekering eruit.
Het kan zijn dat de installatie een aardlekschakelaar heeft, dan 'springt' deze eruit.
Om de aarding te herstellen (overbruggen van de watermeter) kunt bij een bouwmarkt of elektrowinkel, 2 aardklemmen en een halve meter blanke vertinde aarddraad van 6 qmm kopen.
Even kijken naar de maat van de aardklemmen dat deze geschikt zijn voor de koperen buis diameter aan weerskanten van de watermeter.
De buizen wat schoon schuren waar de klemmen komen en aan weerszijden een klem plaatsen en daar de koperen aarddraad aan bevestigen.
Dat is alles.
Kunt u de PC niet zelf weer draaiende krijgen?
Google op PC gecrasht.

ro
door ron530 - Apr 16, 2014 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Philip, de waterleiding mag al sinds jaren niet meer als aardpunt gebruikt worden. De waterleiding moet wel als zodanig op een aardingspunt in de meterkast zijn aangesloten. Aarden van apparatuur met een metalen buitenmantel is er voor bedoeld om een schok bij aanraking te voorkomen. Als de huis installatie zo oud is dat er nog stoppen aanwezig zijn moet die in mijn optiek direct afgekeurd worden en buiten gebruik worden gesteld.

ph
door philip36 - Apr 16, 2014 om 15:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 16 apr 2014, 15:01]@Philip, de waterleiding mag al sinds jaren niet meer als aardpunt gebruikt worden. De waterleiding moet wel als zodanig op een aardingspunt in de meterkast zijn aangesloten. Aarden van apparatuur met een metalen buitenmantel is er voor bedoeld om een schok bij aanraking te voorkomen. Als de huis installatie zo oud is dat er nog stoppen aanwezig zijn moet die in mijn optiek direct afgekeurd worden en buiten gebruik worden gesteld.

Dat is bekend, maar als Vitens naar aanleiding van de kunststof watermeter een brief schrijft met het advies een installateur te laten komen, neem ik aan dat het de bedoeling is situatie weer zo te maken als met de 'metalen' watermeter.
Dat kan gedaan worden door de kunststof watermeter te overbruggen.
Dat is, neem ik aan tenslotte het enigste wat is veranderd aan de waterleiding.

ro
door ron530 - Apr 16, 2014 om 15:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik woon in een appartement bouwjaar 1960, ook is de watermeter van Vitens door een kunststof exemplaar vervangen. Maar is die wel geheel van kunststof, het telwerk en de buitenmantel wel maar de aansluitingen dan weer niet. Saillant detail de waterleidingen zijn niet eens doorgelust middels een aarddraad want de waterleiding maakt geen deel uit van de elektrische installatie. M.i. is het vervangen van de meter nooit de oorzaak geweest van de schade die vraagsteller op het bordje van Vitens neer wil leggen.

jb
door jbnmgn - Apr 17, 2014 om 21:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na de boel na te hebben laten kijken blijkt dat mijn woning gewoon beschikt over de juiste aarding. Wist ik niet. Wel is gebleken dat de monteur van Vitens een amateuristische extra aarding heeft gemaakt. Waarom? Geen idee. Maar daardoor zijn wel de problemen ontstaan. Ondeskundig handelen heeft mij nu in ieder geval al een opgeblazen pc opgeleverd. Kosten 200 euro en een bezoekje van een installateur voor 49 euro.
en dan nog zou ik Vitens niet aansprakelijk kunnen stellen?

ph
door philip36 - Apr 17, 2014 om 22:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nu moet u mij toch eens uitleggen waarom u denkt dat de extra aarding die is gemaakt door de Vitens monteur de oorzaak is van de stroomuitval en daardoor de problemen met de PC.
Eerst was het ontbreken van de aarding de oorzaak van de PC problemen en nu de amateuristische aangelegde aarding.
U zegt zelf dat uw woning al beschikte over de juiste aarding en dus nooit onderbroken is geweest.
Dat zogenaamde gepruts van de monteur kan nooit de PC problemen veroorzaakt hebben.
Dat u stroomonderbreking heeft gehad heeft echt een andere oorzaak.
Succes met Vitens aansprakelijk stellen, maar u vangt bot.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 17:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de aarding in uw woning al in orde was staat de waterleiding daar volledig buiten. In mijn optiek bent u een schuldige aan het zoeken die er totaal niet is. Totale stroomuitval waarbij de aardlekschakelaar wordt aangesproken duidt op een defect aan een apparaat die met randaarde is aangesloten. Wellicht had de pc al problemen en heeft de totale stroomuitval ook veroorzaakt.