ha
door harry25 Aug 15, 2012 om 13:11
Auto & vervoer

Nooit meer een Aldi-fiets

In de zomer van 2009 kocht ik bij de Aldi een elektrische fiets van het merk Alu-rex. Niet dat ik er veel gebruik van maak maar de prijs was aantrekkelijk (€ 699,-) en voor onvoorziene omstandigheden (bijv. auto stuk) is het altijd handig. De fiets begon echter dit voorjaar kuren te vertonen. De aandrijving deed het soms niet. Veel gezocht en nagevraagd (ook bij een Aldi-winkel) wat ik nu moest doen, maar zonder resultaat. Op de site van Aldi kon ik geen nummer of mailadres vinden om mijn beklag te doen. De fiets deed het soms weer maar gaf een paar weken geleden definitief de geest. Inmiddels had ik eindelijk na lang gezoek een nummer van de servicelijn Non-food van Aldi (0800-0225658) en werd ik doorverbonden naar de firma SI-Zweirad. Maar helaas was de garantie inmiddels 2,5 maand verlopen, dus pech gehad. Ook het feit dat ik het al tijdig had gemeld en dat ik maar een paar honderd kilometer met de fiets had gereden deed daar niets aan af. Voor € 200,- kon men mij helpen om iets op te sturen en als de monteur langs moest komen werd het nog veel duurder. Het blijkt toch maar weer dat goedkoop hier duurkoop bleek te zijn. Een fiets moet toch echt langer meegaan dan een paar honderd kilometer. Een les voor mij is in elk geval dat ik niet meer bij de Aldi van dit soort goedkope non-food rommelproducten koop, zoals deze Alu-rex fiets. Zijn er anderen met deze ervaringen? Ik ben in elk geval van plan om via een procedure mijn gelijk te halen want dit kan toch niet?

23745 18 Rapporteer

inekel1953
door inekel1953 - Aug 15, 2012 om 13:38
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Harry,

is het zo'n fiets als nu op mijn afbeelding?

ha
door harry25 - Aug 15, 2012 om 13:53
2 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op woensdag 15 aug 2012, 13:38]Beste Harry,

is het zo'n fiets als nu op mijn afbeelding?

Het is een vrij kleine foto dus moeilijk goed te zien. Het frame lijkt hetzelfde maar bij mij zit de accu voor het achterspatbord en niet onder de bagagedrager.
Van de fiets het ik de volgende gegevens:
Alu-rex
Typenschild model
Artikelnummer: 2126-2214

hk_mr308
door hk_mr308 - Aug 15, 2012 om 13:59
146 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien de garantie is verlopen en het aantal kilometers waarschijnlijk niet bewijsbaar is zou ik er niet te veel moeite voor doen, dit zal u meer kosten dan het oplevert ben ik bang.

Een dergelijke fiets kun je het beste kopen bij een erkende dealer die zelf service uitvoert. U heeft in dit geval een beter aanspreekpunt en u kunt uw klachten direct kwijt. Het liefst een fietsen speciaal zaak die er al even zit.

Nu is het in het algemeen zo dat producten die bij de aldi en of lidil verkocht worden geen A-merk zijn, het is vaak geluk hebben. Wijze les voor de volgende keer.

Mocht u toch een procedure willen starten win dan eerst informatie in bij consuwijzer, juridisch loket en evt. rechtsbijstand. Veel suc6

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2012 om 14:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om wat te lezen van anderen met ervaring met de Alu Rex kun je bovenaan in het zoekvakje Alu Rex tikken.

tr
door trappist - Aug 15, 2012 om 14:27
240 Antwoorden / 0 Vragen

de prijs was er ook naar... voor ca. 3x zoveel had u een merkfiets, maar ook daar lees ik hier veel problemen over.....

inekel1953
door inekel1953 - Aug 15, 2012 om 14:30
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Harry,

de afbeelding die ik even had geplaatst was van mijn fiets, nu heb ik weer gewoon mijn eigen profiel afbeelding staan.

Het is jammer van de fiets, toch zoals je schrijft, heb je deze fiets in 2009 gekocht, inmiddels zijn we 3 jaar verder en meot ik eerlijk zeggen, voor de prijs wat je er voor beltaalde heb je egluk gehad dat hij 3 jaar is meegegaan.
Ja, ik zie je al denken van...de fiets is zo weinig gebruikt, toch zegt men waarschijnlijk ...dat de fiets 3 jaar oud is.
Kun je ook wel nagaan, voor een goede elektrische fiets bij zoals HK_308 ook al schreef, betaal je bij een echte fietsenhandelaar meer geld, afhankelijk welk merk. Zo betaal je voor een goede elektrische fiets, waarop de accu maar liefst 5 jaar garantie zit en de fiets zelf 7 jaar, zo'n 2000,- tot 2500,- Euro.

Graag had ik je een positiever antwoord willen geven, helaas is dat niet het geval.

M.vr.gr.,
Ineke L.

ha
door harry25 - Aug 15, 2012 om 14:56
2 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=harry25 schreef op woensdag 15 aug 2012, 13:11]In de zomer van 2009 kocht ik bij de Aldi een elektrische fiets van het merk Alu-rex. Niet dat ik er veel gebruik van maak maar de prijs was aantrekkelijk (€ 699,-) en voor onvoorziene omstandigheden (bijv. auto stuk) is het altijd handig. De fiets begon echter dit voorjaar kuren te vertonen. De aandrijving deed het soms niet. Veel gezocht en nagevraagd (ook bij een Aldi-winkel) wat ik nu moest doen, maar zonder resultaat. Op de site van Aldi kon ik geen nummer of mailadres vinden om mijn beklag te doen. De fiets deed het soms weer maar gaf een paar weken geleden definitief de geest. Inmiddels had ik eindelijk na lang gezoek een nummer van de servicelijn Non-food van Aldi (0800-0225658) en werd ik doorverbonden naar de firma SI-Zweirad. Maar helaas was de garantie inmiddels 2,5 maand verlopen, dus pech gehad. Ook het feit dat ik het al tijdig had gemeld en dat ik maar een paar honderd kilometer met de fiets had gereden deed daar niets aan af. Voor € 200,- kon men mij helpen om iets op te sturen en als de monteur langs moest komen werd het nog veel duurder. Het blijkt toch maar weer dat goedkoop hier duurkoop bleek te zijn. Een fiets moet toch echt langer meegaan dan een paar honderd kilometer. Een les voor mij is in elk geval dat ik niet meer bij de Aldi van dit soort goedkope non-food rommelproducten koop, zoals deze Alu-rex fiets. Zijn er anderen met deze ervaringen? Ik ben in elk geval van plan om via een procedure mijn gelijk te halen want dit kan toch niet?\

Inmiddels een telefoontje gehad van SI-Zweirad. Ik mag het aandrijfwiel opsturen en men gaat kijken wat men kan doen. Hopelijk wordt het toch nog opgelost.

inekel1953
door inekel1953 - Aug 15, 2012 om 15:14
323 Antwoorden / 2 Vragen

Ontzettend fijn dat je dit bericht hebt ontvangen, veel succes!

Laat je ons nog even weten of dit naar tevredenheid wordt opgelost?

M.vr.gr.,
InekeL.

harrie
door harrie - Aug 15, 2012 om 16:21
765 Antwoorden / 36 Vragen

Harry25
Op het garantiebewijs en in de gebruiksaanwijzing staat het gratis servicenummer duidelijk vermeld.
Het zijn Chinese fietsen en de importeur zit in Duitsland (Prophete).
Wij hebben er 2, sinds aug.2008 zonder problemen. We rijden vnl. bij mooi weer en hebben nu zo'n 3 à 4000 km. gefietst.
Als het goed is heb je hetzelfde model, maar dan met een zadel wat je kunt opklappen, zo niet dan heb je een 2008 model.
De beweegreden om deze fietsen te kopen was, dat je 2 twee fietsen had met 3 jaar garantie voor 2/3 van de prijs van 1 fiets ( met Nederlands plakplaatje, zgn. merk) met 1 jaar garantie.......
Zelfs de accu is na 4 jaar nog prima, na 35 km. deze week nog op 2 en 3 van de 4 leds. Eco-stand, ik ben wat luier dan mijn vrouw:-))
Google eens op active-cycles cn. en je hebt de fabrikant, zo nodig kan je mogelijk daar contact mee opnemen.
Wat reparatiekosten betreft, type rechtsboven eens "buitenband" in en sta versteld wat je bij de gevestigde fietsenhandel betaal.....

Ex-Haagsche Harrie

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 15, 2012 om 16:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vergeet nooit dat juist weinig gebruikte fietsen de accu wegens stilstand eerder overlijd dan onze postbode.
Die rijd nu al sinds 2009 dagelijks en moet nu langere middagpauze hebben omdat hij teveel KM maakte.

Er komt straks een 2e accu pack omdat hij dan wel de gehele dag kan rijden.

Een fiets is om te gebruiken en bij veel gebruik vallen de meeste dingen wel in de garantie dus eigen schuld dat het nu pas komt.

as
door astrada - Nov 22, 2012 om 11:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Harry,

wij zijn zeer tevreden over onze Aldi-fietsen en de Zweirad-service.
Feit is dat je zelf op onderzoek moet uitgaan naar wat meer info zoals het vinden van het beste tel-nr. En dat is niet dat 0800nr.
Ook kun je niet/nooit terecht bij het Aldi-personeel.
Maar als ze wat voor je doen (Zweiradserv.) gaat het wel zonder gezeur of verkooppraatjes is onze ervaring. Er worden maar weinig of geen vragen gesteld en de reparatie wordt gewoon uitgevoerd.

Alle E-bikes van tussen de 699 en 2100 euro lijken kwalitatief wel gelijkwaardig.
Ze zijn allen net zo goed of meestal net zo slecht vanwege kinderziektes enz. _
Ze komen allen uit het zelfde gebied uit China lijkt het wel.
De Accu's moet je net geluk mee hebben en ga zo maar door.

De vraag is alleen of je vertroeteld wil worden door de fietsendealer met een kopje koffie, veel begrip en vervolgens een extra onnodige verzekering, onnodig bijgekochte garantie en soms onnodige reparatie's en onderhoud...
Zodat de prijs uiteindelijk nog hoger wordt!
of je wil het koude onpersoonlijke klimaat van de Aldi en haar partners en je betaald voor het zelfde 1/3 van de prijs elders.

Wij kiezen voor de Aldi en houden er rekening mee dat de fietsen tussen de drie en acht jaar zijn afgeschreven, net als de duurdere fietsen.
Voornamelijk vanwege de accu-technologie.

groetjes

ka
door kalisje - Feb 10, 2013 om 20:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Weet jij dan toevallig wat ik moet doen. Mijn motor reageert ineens van 1 op andere dag niet meer ;( het gaat ook om dezelfde fiets, mijn duits is 0% dus kan ze nu ook niet echt een brief schrijven alvast bedankt

harrie
door harrie - Feb 10, 2013 om 22:41
765 Antwoorden / 36 Vragen

kalisje.
In de handremmen zitten microschakelaars, zodra je een handrem een beetje inknijpt stopt de motor.
Mogelijk dat er wat vuil tussen zit, waardoor de handle niet helemaal terug komt en de motor uitgeschakeld blijft,

Ex-Haagsche Harrie

valerius-2
door valerius-2 - Feb 10, 2013 om 23:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=harrie schreef op zondag 10 feb 2013, 22:41]kalisje.
In de handremmen zitten microschakelaars, zodra je een handrem een beetje inknijpt stopt de motor.
Mogelijk dat er wat vuil tussen zit, waardoor de handle niet helemaal terug komt en de motor uitgeschakeld blijft,

Ex-Haagsche Harrie

Ja onderhoud is ook voor deze fietsen een pre.

ka
door kalisje - Feb 11, 2013 om 07:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, ik zal is kijken want het gebeurde van 1 op andere dag zonder aanleiding maar bij de fietsmaker zeiden ze gelijk: dat type kennen we niet dus keken geen eens :( kan je die hendel openen dan?

Mvg

ka
door kalisje - Feb 11, 2013 om 07:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 10 feb 2013, 23:34][quote=harrie schreef op zondag 10 feb 2013, 22:41]kalisje.
In de handremmen zitten microschakelaars, zodra je een handrem een beetje inknijpt stopt de motor.
Mogelijk dat er wat vuil tussen zit, waardoor de handle niet helemaal terug komt en de motor uitgeschakeld blijft,

Ex-Haagsche Harrie

Ja onderhoud is ook voor deze fietsen een pre.

Ja want je hoort een heel hard getik bij gas geven en ook daarna geen ene reactie meer.

harrie
door harrie - Feb 11, 2013 om 12:49
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kalisje schreef op maandag 11 feb 2013, 07:12]Bedankt voor de reactie, ik zal is kijken want het gebeurde van 1 op andere dag zonder aanleiding maar bij de fietsmaker zeiden ze gelijk: dat type kennen we niet dus keken geen eens :( kan je die hendel openen dan?

Mvg

Ja, maar gezien je vraag kan je er beter zelf niet aan beginnen. Is er niemand binnen de kennissenkring die een beetje technisch is op fietsengebied?
Of zoek een fietsenmaker die niet merkgebonden is.
Geen lid van de fietsen- Maffia dus.....

cv
door cvgiersbergen - Mar 31, 2014 om 11:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harry25 schreef op woensdag 15 aug 2012, 13:11]In de zomer van 2009 kocht ik bij de Aldi een elektrische fiets van het merk Alu-rex. Niet dat ik er veel gebruik van maak maar de prijs was aantrekkelijk (€ 699,-) en voor onvoorziene omstandigheden (bijv. auto stuk) is het altijd handig. De fiets begon echter dit voorjaar kuren te vertonen. De aandrijving deed het soms niet. Veel gezocht en nagevraagd (ook bij een Aldi-winkel) wat ik nu moest doen, maar zonder resultaat. Op de site van Aldi kon ik geen nummer of mailadres vinden om mijn beklag te doen. De fiets deed het soms weer maar gaf een paar weken geleden definitief de geest. Inmiddels had ik eindelijk na lang gezoek een nummer van de servicelijn Non-food van Aldi (0800-0225658) en werd ik doorverbonden naar de firma SI-Zweirad. Maar helaas was de garantie inmiddels 2,5 maand verlopen, dus pech gehad. Ook het feit dat ik het al tijdig had gemeld en dat ik maar een paar honderd kilometer met de fiets had gereden deed daar niets aan af. Voor € 200,- kon men mij helpen om iets op te sturen en als de monteur langs moest komen werd het nog veel duurder. Het blijkt toch maar weer dat goedkoop hier duurkoop bleek te zijn. Een fiets moet toch echt langer meegaan dan een paar honderd kilometer. Een les voor mij is in elk geval dat ik niet meer bij de Aldi van dit soort goedkope non-food rommelproducten koop, zoals deze Alu-rex fiets. Zijn er anderen met deze ervaringen? Ik ben in elk geval van plan om via een procedure mijn gelijk te halen want dit kan toch niet?