Marc a1b2
door Marc a1b2 Mar 17, 2024 om 14:00
Auto & vervoer

Onterechte parkeerboetes

In een betaald parkeerzone staat onze auto met minder valide parkeerplaats op een daarvoor bedoelde parkeerplek.
Nu heb ben we reeds drie onterechte parkeerboetes ontvangen ( daar het parkeerbeleid van de gemeente stelt, parkeren voor minder validen op de aangeduide plekken is gratis ).
In de aanzegging wordt vermeld dat de boete ondanks bezwaar direct betaald moet worden en wordt er al direct gedreigd met verhogingen en zelfs wielklem op  termijn. Dit zijn mijns inziens bureaucratische brieven in samenwerking met een het agressieve incassobureau cannock chase.

Maar nu vraag ik me af hoeveel mensen betalen deze boetes zonder meer ( zonder nadenken en aanvechten ) en hoeveel brengt dit agressieve beleid de gemeente wel niet op.
Mocht je je op een of andere manier herkennen hierin, deel dan je ervaring, misschien dat kassa hier dan met de tijd aandacht aan gaat besteden.

15941 26 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Mar 17, 2024 om 14:36
425 Antwoorden / 1 Vragen

Over welke gemeente heb je het?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2024 om 14:54
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Het zal hier oingetwijfeld een gemeentelijke heffing betreffen hetgeen anders is dan een boete. Tegen dit soort besluiten kunt u bezwaar maken

zie deze info https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeld-bezwaarschrift/ enga ook na hoe in uw gemeente de bezwaarregeling is geregeld (onafhankelijke bezwaarcommissie) indien uw bezwaar wordt afgewezen. In de meeste gevallen kan hier de https://www.nationaleombudsman.nl/ u ook hulp bieden. Laat u vooral niet intimideren!

Zo u graag zou zien dat Kassa hier nadere aandacht aan besteed, dan is het adres kassa@bnnvara.nl  Wij zijn een vrijwilligers forum waarin wij proberen oip basis van eigen kennis, ervaring etc. vragen te beantwoorden resp. adviezen te geven. Wij zijn dus niet de redactie van Kassa.

Kent u één of meer leden van uw gemeenteraad? Bij. degene op wie u uw stem heeft uitgebracht? Benader die dan ook.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2024 om 15:22
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Als het de gemeente bekend is dat u minder valide bent en daar ook woont moet het op te lossen zijn.

rj
door rjw - Mar 17, 2024 om 15:29
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Moet je misschien nog een andere ontheffing hebben om juist op die plek te staan?

im
door imadab1958 Mar 18, 2024 om 11:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien idd als het voor een plek is waar je bijv maar 3 uur mag staan zult u denk ik een vergunning moeten aanvragen. Maar het is heel verwarrend helaas. Zo ook met aanvechten bij de een eerst betalen bij de ander weer niet dus word niet makkelijk gemaakt ik kijk maar eerst op de achterkant mocht het fout zijn gegaan. Vaak pakt een scan auto je kaart niet als die te die in je auto ligt. En ze komen niet allemaal de auto uit hoor of de zon moet schijnen

he
door henkie.penkie Mar 20, 2024 om 13:37
149 Antwoorden / 0 Vragen

Op grote parkeerplaatsen waar je gratis kunt pakeren zijn soms invalide parkeerplekken speciaal voor invalide aangelegd. Als je geen parkeerkaart hebt waar je kenteken op vermeld staat dan loop je het risiko om een flinke boete te krijgen en die is niet misselijk rond €400 ongeveer. Om dit te vermijden moet je op het gemeentehuis een invalide parkeerkaart aanvragen tevens zul hiervoor een geldig kenteken moeten tonen. Dit wordt toegevoegd bij je kenteken registratie. Daar wordt verkomen dat je dan verbaliseert wordt. Dus als geen geregistreerde invalide parkeerkaart hebt dan ben je het zelf schuld dat je dan een parkeerboete krijgt.

gr
door gravin2 Mar 21, 2024 om 11:37
24 Antwoorden / Vragen

@ henki, ik zie geen verband tussen de openingspost en uw antwoord,
Verder vrees ik dat u dingen verwart, een GPK staat al jaren niet meer op kenteken,
wel is het zo dat in sommige steden je vantevoren moet melden als je zo'n parkeerplaats gaat gebruiken,
ik vermoed dat dit is gedaan opdat de controleurs hun auto niet uithoeven maar inderdaad op kenteken kunnen controleren of iemend zo'n kaart heeft.

Mabelle
door Mabelle - Mar 17, 2024 om 15:39
425 Antwoorden / 1 Vragen

En ligt je invalidenparkeerkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit? Wordt in de betreffende gemeente een scanauto gebruikt?

ka
door kaartendraak Mar 20, 2024 om 13:03
180 Antwoorden / 2 Vragen

Dit was ook mijn eerste gedachte, want dat was altijd de regel dat je zo'n kaart dan achter je voorruit moet leggen.

1paul
door 1paul - Mar 17, 2024 om 15:47
3149 Antwoorden / 0 Vragen

Normale procedure dit, eerst betalen dan bezwaar aantekenen..

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2024 om 11:40
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Normale procdure? Waar staat dat in de verordening van de betrokken gemeente of elders m.b.t. overheidswet/regelgeving?

br
door bravehenk Mar 18, 2024 om 17:03
206 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller dumpt zijn verhaal maar reageerd nergens op.Zoals zo veel vraagstellers als er geen antwoord komt wat hij denkt dat waar is zwijgt men.
Plaats vermelden is toch niet teveel gevraagd want in mijn gemeente zijn aantal plekken gratis voor invaliden en andere plekken  betaald..

1paul
door 1paul Mar 19, 2024 om 07:55
3149 Antwoorden / 0 Vragen

verkeersboete is feitelijk een naheffing van niet betaalde parkeerkosten, er staat een termijn waarbinnen deze voldaan moeten zijn, bovendien staat op elke aanslag vermeld dat bezwaar maken de betaling niet uitstelt..

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2024 om 17:08
11541 Antwoorden / 51 Vragen

In bepaalde gemeentes heb je met invalide kaart in de auto MET parkeerschijf een x tijd gratis parkeren. Dus zonder die parkeerschijf  met kaart wel boete.

sw
door swat1500 - Mar 17, 2024 om 20:09
3781 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier kennelijk een naheffingsaanslag van de parkeerbelasting. Dat is geen boete en een belastingaanslag dient, volgens de wettelijke regels, betaald te worden ook als je in bezwaar gaat. Je kan bij het bezwaar wel uitstel van betaling aanvragen.
Er zijn geen landelijke regels omtrent het welmof niet gratis mogen parkeren met een GHP kaart.
In de ene gemeente is het alleen gratis.als.je ook op een GHP plaats staat. In een andere gemeente is het helemaal gratis en in weer andere gemeente moet je ook met een GHP kaart gewoon betalen.
Ik zie niet was agressief is aan een brief waarin staat dat je moet betalen vanwege een naheffingsaanslag.

lottesanne
door lottesanne Mar 18, 2024 om 12:21
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dan ken jij Cannock Chase niet. En voor de duidelijkheid: ik werk als gedetacheerde  bij diverse gemeenten.  Nog erger dan gewone  deurwaarders

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 17, 2024 om 20:33
2059 Antwoorden / Vragen

Hebt u dan pas een auto of is het parkeerbeleid recent aangepast? Het klinkt namelijk alsof u nog helemaal niet van de gemeente gehoord heeft dat zij het inderdaad verkeerd gedaan hebben of dat u het beleid verkeerd gelezen hebt. Afijn, eerst maar betalen en dan.kunt u een procedure beginnen echter het lijkt mij wel handig in afwachting van het verlossende woord de auto dan toch maar even ergens anders neer te zetten, anders stapelt het door.

dr
door druijsenberg - Mar 18, 2024 om 11:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

In vrijwel alle Nederlandse Gemeenten geldt dat als je met een gehandicapten parkeerkaart parkeert op een gehandicapten parkeerplaats binnen een betaald gebied, je verplicht bent om een parkeerschijf te gebruiken met max. 3 uur gratis parkeertijd.
Sta je er dus langer dan 3 uur of heb je geen parkeerschijf geplaatst dan is de boete correct.

pi
door piet limburg Mar 20, 2024 om 23:39
232 Antwoorden / 15 Vragen

Dat een invalide in alle gemeenten een invalidenparkeerplaats krijgt,kan ik het 100% mee eens zijn.Daar is geen discussie over nodig.
Mijn vraag is ...waarom mag een invalide in veel gemeenten tot soms 3 uur lang ,,gratis" parkeren.
Her is zo dat heel veel invaliden welgestelde mensen zijn,en vaak in het bezit zijn van auto's die ik me als gepensioneerde niet kan permitteren.
Dus kort en krachtig......Waarom moet ik als burger met een AOW wel betalen,en de invalide, met dezelfde inkomsten als ik,3 uur gratis. In mijn gemeente om uitleg gevraagd,echter er wordt geweigerd om antwoord te geven op mijn vraag.

gerbera
door gerbera Mar 23, 2024 om 16:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Her is zo dat heel veel invaliden welgestelde mensen zijn,en vaak in het bezit zijn van auto's die ik me als gepensioneerde niet kan permitteren.

@PIET LIMBURG
Dat de gemeente geen uitleg geeft kan ik mij voorstellen, uw reactie slaat nergens op. Voor zowel de kaart alsook voor een eigen parkeerplaats voor de deur wordt jaarlijks betaald. En uw vooroordeel over het type auto en welgesteldheid van de invalide, je zal maar afhankelijk zijn van een vervoersmiddel wat veelal een (soms aangepaste) klein type auto is i.v.m. in en uitstappen. En zo zielig bent u niet met uw AOW, want vele kunnen zich dan niet eens een auto permiteren.

MartinSl
door MartinSl - Mar 18, 2024 om 11:51
7 Antwoorden / Vragen

https://mobiele-recreatie.nl/parkeren-met-de-gehandicaptenparkeerkaart/

Het is afhankelijk van welke gemeente het betreft. Men zal niet bekeuren om de gemeentekas te spekken in strijd met de regelgeving.

le
door lennykr - Mar 18, 2024 om 13:57
8 Antwoorden / Vragen

U kunt per gemeente vinden wat hun beleid is. Als het gratis parkeren is kan de tijd wel gelimiteerd zijn. Als U dan geen parkeerschijf neer legt krijgt U een bekeuring. Dus als U buiten uw eigen woonplaats gaat parkeren eerst even kijken war de regels daar zijn.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 18, 2024 om 19:19
540 Antwoorden / Vragen

De meeste mensen zullen meteen betalen. Misschien daarna beroep aantekenen.
Maar niet betalen is een slecht idee.
Het incassobureau en de eventuele deurwaarder vangen dan meer geld als wat de overtreding kost. Dus betaal eerst.

Pi
door Pirot - Mar 18, 2024 om 19:21
2 Antwoorden / Vragen

De invalide parkeer plaatsen zijn bedoeld om overal dicht bij te kunnen parkeren maar dat betekend niet dat je dan maar gratis kan staan. Iederen moet betalen, dus ook als je invalide bent met het voordeel dat je bijna voor de deur staat van een winkel.
Ook de plaatsen voor elektriche auto's waar je wel mag opladen maar toch parkeergeld moet betalen.

br
door bravehenk - Mar 18, 2024 om 20:00
206 Antwoorden / 0 Vragen

TS blijft zwijgen na neer pennen van zijn vraag. vermeld de plaats eens dan wordt veel meer duidelijk.
Kunnen mensen zich ook eventueel herkennen nu is het heel vaag.allemaal.Maar ja zoals zovele topics als antwoord wat verwacht wordt er niet tussen staat zwijgt TS.

Jon K
door Jon K - Mar 18, 2024 om 21:47
5 Antwoorden / Vragen

Helaas is het wel hoe het werkt. Je moet eerst betalen voor je bezwaar kan maken.

ep
door eppos - Mar 18, 2024 om 23:17
23 Antwoorden / 0 Vragen

""In een betaald parkeerzone staat onze auto met minder valide parkeerplaats op een daarvoor bedoelde parkeerplek.""
beetje raar een auto met een minder valide parkeerplaats?

er is een gehandicapten parkeerkaart en die word uitgegeven door de gemeente waarin men woonachtig is, deze is voorzien van naam, pasfoto en een nummer, ook staat er op vermeld of de kaart geldig is voor de bestuurder van het voertuig of een passagier.
de kaart is geldig in alle landen van de EU en als zodang erkend.
die kaart geeft je het recht om je voertuig te parkeren op een invalidenparkeerplaats zoals aangegeven word met een blauw vierkant bord met daarop het symbool voor een invalide.

er zijn 3 mogelijkheden om het makkelijker te maken, en die regels worden bepaald door de gemeente waar de parkeerplaats zich bevind.
1 - je kunt met een invaliden parkeerkaart gratis op een invaliden parkeerplaats parkeren.
2 - je kunt met een invaliden parkeerkaart op een invaliden parkeerplaats parkeren maar moet er wel het normale parkeertarief voor betalen.
3 - je kunt met een invaliden parkeerkaart op een invaliden parkeerplaats gratis parkeren maar moet wel een parkeerschijf gebruiken die je het recht geeft een X aantal uren gratis te parkeren.

dit verschilt per gemeente dus let hier op.

ro
door ronny530 - Mar 19, 2024 om 13:55
2780 Antwoorden / 41 Vragen

In veel gemeenten zijn de gehate parkeerwachters door scanauto's vervangen en dan dient de minder valide parkeerkaart aan het kenteken van de auto gekoppeld te worden want als het kenteken niet aan de kaart gekoppeld is mag de auto ook niet op zo'n parkeerplaats parkeren.
O.a. Amsterdam kent zo'n kentekenkoppel systeem en heeft de wielklem ook weer uit de motteballen gehaald.
Het lijkt me ook niet de bedoeling om in een betaald parkeren zone de auto langdurig te parkeren want daar zijn de minder validen parkeerplaatsen niet voor bedoeld.
Als u parkeerboete ontvangt staat daar ook een reden in waarom die parkeerboete is uitgeschreven en als u het met die reden niet eens bent bestaat de mogenlijkheid in bezwaar te gaan u dient dan wel eerst de parkeerboete te betalen en als u in het gelijk wordt gesteld krijgt u het boetebedrag weer terug.
Een parkeerboete krijgen is nooit leuk maar om die nu bureaucratisch te noemen gaat wel wat ver want er staat in hoe u in bezwaar kunt gaan en ook wat de gevolgen kunnen zijn als u niet op tijd betaald.

ga
door gastonf - Mar 20, 2024 om 12:18
20 Antwoorden / 6 Vragen

Je kan ook parkeer kosten moeten betalen, die parkeer kosten zijn niet in elke gemeente gelijkwaardig. In sommige gevallen is naast je GPK ook je parkeerschijf noodzakelijk en bij sommige moet je ook betalen. Maar dat is per gemeente verschillend. Beter navraag doen bij de gemeente of het ook nog betalen is. In Leeuwarden mag je op zo'n invalide parkeerplaats staan met de GPK, maar parkeerkosten zijn daarnaast nog wel verplicht.

MartinSl
door MartinSl - Mar 20, 2024 om 12:34
7 Antwoorden / Vragen

Ik ben wel benieuwd in welke gemeente dit is, zodat we kunnen zien welke bepalingen deze gemeente volgt. Wettelijk zijn er de volgende regels, zie https://mobiele-recreatie.nl/parkeren-met-de-gehandicaptenparkeerkaart/

Mogelijk kun je wat meer aangeven, wil je goede antwoorden willen ontvangen

Wi
door Wim Hoogendijk - Mar 20, 2024 om 13:08
1 Antwoorden / Vragen

Op minder valide parkeerplaatsen mag je alleen parkeren als je een gehandicapte parkeerkaart duidelijk voor je raam hebt staan evenzo is voor deze kaart betaald en is een aantal jaren geldig voor het in bezit komen van zo'n kaart vindt een keurig plaats door een arts,

an
door annemariejeanne - Mar 20, 2024 om 13:09
3 Antwoorden / Vragen

Op een parkeerplaats is het de bedoeling,dat U er een korte tijd kunt parkeren.Als U bij Uw gemeente een aanvraag kunt indienen voor een vaste parkeerplaats,zult U dit moeten doen.Er wordt dan een gehandicapten plaats gemaakt met een onderbord waarop Uw kenteken is vermeld.Uiteraard brengt de gemeente de kosten in rekening.Vraag dit vooraf U de aanvraag indient,hoe hoog deze kosten zijn.Veel succes.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 20, 2024 om 13:51
171 Antwoorden / Vragen

In een betaald parkeerzone staat onze auto met minder valide parkeerplaats op een daarvoor bedoelde parkeerplek. Daar het parkeerbeleid van de gemeente stelt, parkeren voor minder validen op de aangeduide plekken is gratis).
Dit staat dus zwart op wit in de gemeentelijke richtlijnen en is bij U bekend. Dat houdt dus in dat als dit het geval is, de gemeente zich daar ook aan te houden heeft. Lijkt mij dan ook de eevodigste weg contact op te nemen met de gemeente in persona met deze uitleg onder de arm zeg maar mede nemende. Iets wat zwart op wit staat kun je niet omheen. M.i.z. wel verstandig om deze in eerste instantie te betalen en veervolgens een terugvordering op te starten aan de hand van de gemeentelijke verorderingen. Nogmaals is de juiste weg de gemeentelijke ambtnaar te spreken en tekst en uitleg te geven met als ondergrond de eigen richtlijnen van de gemeente. Dat moet gewoon lukken. Mocht het niet zo zijn krijgt U meteen tekst en uitleg voor het waarom. Direct contact houdt je uit een vicieuze circel.

pr
door praat mee - Mar 20, 2024 om 19:25
30 Antwoorden / Vragen

Als alle parkeerplaatsen vol zijn, zie je dat de meeste gehandicapten parkeerplaatsen niet bezet zijn. Daar erger ik mij aan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 20, 2024 om 21:16
2059 Antwoorden / Vragen

Voor de mensen die dat nodig hebben is er dan dus een plekje vrij. Waarom ze je je daar aan ergeren?

mahadma
door mahadma Mar 21, 2024 om 00:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Praat mee, u zal de handicap(s) die die mensen hebben er ook wel bij willen hebben ................

gr
door gravin2 Mar 21, 2024 om 11:30
24 Antwoorden / Vragen

Hier in het dorp wordt de kaartbezitters gevraagd zoveel mogelijk (gratis)op "normale" parkeerplaaten te gaan staan, dit ivm de schaarste van gehandicapte-parkeerplaatsen,
zo kan het dus idd voorkomen dat de "gehandicapten-plekken" leeg blijven.

bo
door boze_klant - Mar 21, 2024 om 13:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt bij de Gemeente Amsterdam een (persoonsgebonden en kentekengebonden) digitale parkeer vergunning aanvragen (ook al woon je niet in Amsterdam). Deze is altijd op kenteken en daarmee mag je overal in Amsterdam GRATIS (behalve parkeer-garages, etc.) parkeren. Je moet daarvoor wel een kopie van je Gehandicapten Parkeer Kaart (GPK) opsturen, maar dan heb je ook wat. Je kunt dus niet, zonder die digitale vergunning ergens (anders) parkeren dan op een daarvoor bedoelde Gehandicapten Parkeer Plaats (zonder GPK). In uw geval, als U bezwaar heeft aangetekend KAN&MAG de Gemeente Amsterdam nog niet verder gaan met innen, totdat dat Bezwaar is afgehandeld en er een Beslissing op Bezwaar is gekomen. U kunt mij ook altijd even mailen op: patrick_a_lashley@yahoo.com voor verdere info, daar ik een expert ben op Bezwaar maken tegen dit soort onzin!

mo
door mof - Mar 23, 2024 om 09:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Die ervaring moet je dan niet in dit forum delen. Dit is "vraag en antwoord". Hier worden vragen beantwoord.