door 2699 Feb 15, 2020 om 09:43
Auto & vervoer

Oprit wordt geblokkeerd door auto

Hallo,
gisteravond reed ik achteruit de oprit af. Netjes gekeken stond niemand voor maar er kwam wel een auto aan. (Het betreft een vijftig weg met verhoogde fietspaden). Ik liet de auto rollen tot het fietspad zodat ik kon zien wat er aan kwam. Terwijl ik achteruit rijd komt een vrouw aanrijden die (zonder knipperlicht) haar auto stil wil laten staan voor de oprit op de stoep. Doordat ik niet verwachtte dat zij dit ging doen raakte ik zachtjes haar auto, ze stond toen nog niet stil. Indien blijkt dat zij schade heeft wie zijn schuld is het dan. Ik doe dan weliswaar een bijzondere manouvre maar zij wil gaan stilstaan voor de oprit zonder dit aan te geven met een knipperlicht. Wie is er nou fout?

12223 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2020 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent "fout". Waarom zou zij met een knipperlicht aan moeten geven dat zij gaat stilstaan?

holstein
door holstein - Feb 15, 2020 om 09:53
922 Antwoorden / 16 Vragen

U rijdt achteruit van een oprit de openbare weg op, denk dat u gewoon fout bent, zal de verzekering ook zo over denken lijkt mij......

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2020 om 09:57
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Helaasu, u rijdt als al gezegd achteruit vanuit uw oprit. Er is geen enkele wetgeving waarin wordt gesteld dat iemand niet heel even voor een oprit mag stoppen/stilstaan. Bovendien geldt dat zij nog niet eens helemaal gestopt was. Daarbij zie ik zelf vrijwel nooit iemand die als die gaat stoppen of parkeren de knipperlichten aan doet. Een knipperlicht is in beginsel bedoeld. voor een alarm of noodsituatie.

r.kemperman
door r.kemperman Feb 15, 2020 om 12:41
423 Antwoorden / 4 Vragen

Een weggebruike dient richting aan te geven als deze de rijstrook verlaat.

Dus ook bij het inrijden van een parkeervak of iets dergelijks
https://rijbewijsgigant.nl/examen-tips-rijbewijs/tips-en-trucs-om-auto-examen-slagen/op-je-examen-richting/

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 15, 2020 om 13:47
16867 Antwoorden / 202 Vragen

? Is hier sprake van een parkeervak? Kan ook gewoon aan de rand van de weg zijn. En dus in dat geval ook geen sprake van het verlaten van een rijstrook. M.a.w. stoppen op de rijstrook hetgeen niet eens abnormaal is als er geen aparte parkeervakken zijn. (En er geen sprake is van een stopverbod.  Bovendien heeft Ts het over knipperlicht en niet over rijrichtingveranderen licht.

De bestuurster in kwestie was niet van plan om de oprit van Ts op te rijden, daar stond de auto van Ts zelf die dus zelf wegreed, bijzondere verrichting!

r.kemperman
door r.kemperman Feb 15, 2020 om 15:22
423 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt knipperlichten (knipperende oranje lampjes aan een specifieke kant van het voertuig dus of links of rechts) en alarmlichten (alle oranje lampjes zowel links als rechts)

knipperlichten gebruik je om een richting aan te geven
alarmlichten gebruik je als je bijvoorbeeld stilstaat op een gevaarlijk punt

En ook als je dus je wagen naar de zijkant van de weg stuurt om stil te gaan staan, ben je verplicht om je knipperlicht te gebruiken.

Alleen bijna niemand doet het

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:12
239 Antwoorden / Vragen

Er is sprake van 'stil gaan staan', niet van 'naar de zijkant van de weg sturen'.
Op het moment van de aanrijding reed de auto op de hoofdweg bovendien nog. Dat 'van plan zijn om stil te gaan staan' is sowieso niet relevant.
Dat een ander geen knipperlicht zou gebruiken terwijl dat wel zal moeten, betekent overigens ook niet dat je geen voorrang hoeft te verlenen.
TS heeft gewoon niet goed opgelet en een aanrijding met schade veroorzaakt.
Door wat gedraai in de vraagstelling zoekt ze naar een mogelijkheid onder de gevolgen uit te komen. Zo werkt het gelukkig niet.

ma
door malty - Feb 15, 2020 om 09:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

voor de oprit op de stoep zegt u.
Wanneer zij voor de oprit op de rijbaan stopt zou ik zeggen dat u fout bent.
Maar dat ..op de stoep, dan staat de auto van die mevrouw eigenlijk op uw oprit, lijkt me een bijzondere verrichting en dan zal het voor beide eigen schade kunnen worden.
Wanneer u een rechtsbijstandverzekering hebt die inschakelen.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2020 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stoep is geen oprit. Stoppen is geen bijzondere verrichting.

ma
door malty Feb 15, 2020 om 13:13
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan de Ts de auto raken als deze niet op zijn oprit was?
Wie rekent er nu op dat een auto over de stoep aan komt rijden.
Volgens mij is het geen uitgemaakte zaak, dat de Ts alleen schuldig is.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2020 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet gelezen dat er ook nog een fietspad was?

ma
door malty Feb 15, 2020 om 14:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Jawel zeker gelezen, een verhoogd fietspad, zie niet wat dat uitmaakt.
De Ts rijdt achteruit op de oprit, stopt voor het verhoogde fietspad, laat dus rijbaan en fietspad vrij.
Wanneer je als de Ts achteruit rijdt en je ziet een auto in de straat aan komen verwacht je toch niet dat deze plotseling over de stoep gaat rijden.
Met andere woorden, wanneer je op de uitrit achteruit rijdt moet je, ook al zijn er geen voetgangers en fietsers, de stoep ook maar vrijhouden want de auto zou wel eens over het trottoir kunnen gaan rijden.
De Ts kon niet vermoeden, mede doordat geen richtingaanwijzer gebruikt werd, dat de auto de stoep op zou rijden.

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:15
239 Antwoorden / Vragen

Er reed helemaal geen auto over een stoep. TS probeert u op het verkeerde been te zetten door te speculeren over de intenties van de andere weggebruiker (van plan stil te gaan staan op de stoep). Dat is allemaal niet relevant. De aanrijding vond plaats op de weg.

deexpert
door deexpert Feb 17, 2020 om 10:27
104 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom toch uitgaan dat TS ons op het verkeerde been te zetten. Idioot, de gedachte alleen al. Wat heb je dan aan een antwoord. Belangrijke vraag is dus: Reed de auto op de stoep, en behoort die tot de rijbaan (parkeerplaats).

O ja, voor een oprit mag je nooit gaan parkeren.

panter22
door panter22 - Feb 15, 2020 om 10:34
6599 Antwoorden / Vragen

Zoals al gezegd, je bent fout. Je moest wachten tot de mevrouw voorbij was.
Aan de andere kant is het wel heel vreemd dat deze mevrouw op de stoep voor jouw oprit wil staan terwijl jij bezig was er vanaf te rijden. Ze heeft dan niet opgelet.
Was er alleen maar plaats voor jouw oprit of reed ze langzaam verder en had je dat verkeerd ingeschat?
Of reed ze via jouw oprit de stoep op.
Waar heb je haar auto geraakt? Op de rijweg of op de stope of oprit?

jo
door jorisw Feb 15, 2020 om 11:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Alles wat je na de eerste zin schrijft is interessant om te analyseren, maar totaal irrelevant voor de schuldvraag.

panter22
door panter22 Feb 15, 2020 om 14:20
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien is er wel sprake van gedeelde schuld.
Mag je verwachten als dat de auto plotseling van de rijbaan op de stoep gaat rijden als jij net achteruit rijdt en op je oprit blijft rijden? Op de stoep mag je niet rijden.

Iv
door Ivo W Feb 15, 2020 om 16:37
729 Antwoorden / Vragen

Het verlaten van de rijbaan om stil te gaan staan op het fietspad of op de stoep is ook een bijzondere verrichting. Indien mevrouw dus niet meer volledig op de rijbaan reed, zal dus waarschijnlijk sprake zijn van gedeelde aansprakelijkheid, omdat beide betrokkenen bezig waren met een bijzondere verrichting.

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:16
239 Antwoorden / Vragen

Er staat nergens dat er een auto de rijbaan had verlaten of op de stoep reed.
Al zal dat wellicht beweerd gaan worden in een volgende bijdrage van TS.

panter22
door panter22 Feb 16, 2020 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Terwijl ik achteruit rijd komt een vrouw aanrijden die (zonder knipperlicht) haar auto stil wil laten staan voor de oprit op de stoep.
Ik liet de auto rollen tot het fietspad
Ts reed nog steeds op de oprit en niet op de rijbaan. Was de mevrouw op de rijbaan blijven rijden, dan had er geen aanrijding plaatsgevonden.

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 14:51
239 Antwoorden / Vragen

U was er bij?

panter22
door panter22 Feb 16, 2020 om 14:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je stond er bij en keek er naar?

deexpert
door deexpert Feb 17, 2020 om 10:30
104 Antwoorden / 2 Vragen

Trostomaat, lezen is moeilijk he.

Tr
door Trostomaat Feb 17, 2020 om 21:56
239 Antwoorden / Vragen

Ik kan best goed lezen: ik lees dat TS speculeert over de intenties van een andere weggebruiker. Dat betekent niet dat die intenties ook in de praktijk gebracht zijn. Inderdaad een kwestie van goed lezen.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 15, 2020 om 12:18
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo 2699,

In principe moet je als je een uitrit uitrijdt al het overige verkeer(dus ook voetgangers) voorrang verlenen.

Hoelang heb je al een rijbewijs?

Bij twijfel weet je toch,dat je de politie erbij moet halen ?

Het moeilijke voor jou is,dat je geen getuigen hebt.
Van belang is of de tegenpartij stil stond of nog reed.
Als je geluk hebt of jouw verzekeraar maar de helft te betalen aan de tegenpartij.

Het is dus een verzekeringskwestie.

Ik zou vanaf nu maar achteruit inparkeren op je oprit.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2020 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar komt de politie natuurlijk niet voor. De Ts schrijft zelf dat de tegenpartij reed. Maar ook dat doet er niet toe. En wat zouden getuigen toevoegen? Die zouden toch alleen maar kunnen zeggen dat de Ts achteruit van zijn oprit afreed en tegen de tegenpartij aanreed?

En waarin zit het geluk als de verzekeraar maar de helft zou betalen?

Magnum007
door Magnum007 Feb 15, 2020 om 21:21
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Het zou kunnen,dat de tegenpartij plotseling ook achteruitrijdt.

Dan zijn beiden fout.

Hiervoor is een getuige handig.;-)))

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2020 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

 Misschien de vraag nog eens lezen? De Ts denkt van alles, maar rijdt achteruit zijn oprit afrijdend iemand aan.

Simpel.

ma
door manwijf Feb 17, 2020 om 10:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Magnum
"Bij twijfel weet je toch,dat je de politie erbij moet halen ?"
Dat is pertinent niet waar! Alleen wanneer er gewonden vallen bij een ongeval, kan de politie gebeld worden. Bij schade rijden kunt u het in de meeste gevallen zelf regelen. De regels omtrent afhandeling schade zijn duidelijk. Slechts in geval van bv bij een verkeerschaos komt de politie in beeld.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 11:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Manwijf,

In dit geval is het toch echt onduidelijk omdat de tegenpartij aan het parkeren was.

Als de tegenpartij geen schuld erkent,dan bel ik de politie.

endemion
door endemion Feb 17, 2020 om 20:27
237 Antwoorden / 3 Vragen

Zal ik het nog lastiger maken? We hebben namelijk ook nog het 5e artikel vd wegenverkeerswet welke boven de regelgeving geld en die zegt dat je je niet zo mag gedragen dat je hinder of gevaar veroorzaakt. Dus dan kun je je afvragen wie van de parijen was het meeste in overtreding van dit artikel?

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 21:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Endemion,

Jij hebt helemaal gelijk.

Dit is inderdaad een ingewikkelde aanrijding qua schuldvraag.
Gelukkig heeft tegenwoordig vrijwel iedereen een smartphone met camera om direct foto's ter plekke te maken.

Mijn ervaring is :als de tegenpartij geen schuld erkent:de politie erbij halen voor een onafhankelijk rapport.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, weer de politie. Die komt niet voor die onzin.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 23:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

In het dorp waar jij woont, heeft de politie niet genoeg mensen waarschijnlijk.....;-))))

edrick3
door edrick3 - Feb 15, 2020 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Achteruitrijden valt in de categorie 'bijzondere verrichtingen'. Wanneer je een bijzondere verrichting uitvoert, dien je ALLE overige verkeer voorrang te verlenen - inclusief voetgangers.

Dus: jij bent fout.

Iv
door Ivo W Feb 15, 2020 om 16:38
729 Antwoorden / Vragen

Het verlaten van de rijbaan of van rijstrook wisselen, is ook een bijzondere verrichting. Dus ook de mevrouw had vermoedelijk 'al het overige verkeer', dus ook TS voor moeten laten gaan.

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 12:18
239 Antwoorden / Vragen

Er staat nergens dat de rijbaan was verlaten of van rijstrook was gewisseld op het moment van de aanrijden. TS speculeert slechts over de plannen die de andere automobilist gehad zou hebben.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2020 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hoeft iemand die zijn oprit afrijdt niet voor te laten gaan.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 11:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

De tegenpartij is wel schuldig als die aan het parkeren is of wegrijdt vanuit een parkeerplaats.
Dat is een bijzondere manoeuvre.

lo
door lovewinnie - Feb 15, 2020 om 13:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds wnr is er een licht voor stilstaan? Als ik wil inparkeren in de straat ga ik stil staan waar nodig en ga daarna inparkeren. Heb geen idee waar ik dat knopje kan vinden of lichtje voor "hallo ik ga stil staan" . Net als even wat langzamer rijden omdat ik bijv ergens wat moet ophalen en let op bijv huisnummers kan het zijn dat je ff wat trager rijdt

U rijdt achteruit en bent er vanuit gegaan dat de auto gaat passeren . Dat deed de auto echter niet. Dat is niet de schuld van de andere bestuurder dat u wat inzicht mist .

r.kemperman
door r.kemperman Feb 16, 2020 om 09:02
423 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens bij punt 5: https://rijbewijsgigant.nl/examen-tips-rijbewijs/tips-en-trucs-om-auto-examen-slagen/op-je-examen-richting/

A
ls je gaat inparkeren, dan laat je dat zien met je knipperlicht.

Als je langzaam rijdt om bijvoorbeeld een huisnummer te zoeken dan is het verstandig om je alarmlichten aan te doen zodat andere weggebruikers geeaarschuwd worden.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2020 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die lichten hoef je niet te gebruiken omdat iemand anders denkt dat je dat wellicht gaat doen.

Iv
door Ivo W - Feb 15, 2020 om 16:45
729 Antwoorden / Vragen

Allereerst is het niet toegestaan om stil te staan op de stoep.
Daarnaast is het verlaten van de rijbaan, net als het uitrijden van een oprit, een bijzondere verrichting.

Ik verwacht dat wanneer het er op aan komt, hier sprake zal zijn van een gedeelde aansprakelijkheid.

Als laatste wil ik TS en ieder ander die een oprit heeft haaks op de rijbaan, of gebruik maakt van parkeervakken haaks op de rijbaan een gouden tip geven die bijdraagt aan de veiligheid en risico op schades enorm beperkt:
Rij altijd vanaf de rijbaan achteruit de oprit of het parkeervak in. Bij achteruitrijden vanaf de rijbaan de oprit op, heb je rondom goed zicht op het overige verkeer. Vervolgens kun je vooruit rijdend de oprit of het parkeervak weer verlaten. Ook dan heb je goed zicht op het overige verkeer.

Wanneer je zoals TS vooruit de oprit op rijdt, heb je op dat moment weliswaar goed zicht op het verkeer. Maar ontbreekt goed zicht wanneer je achteruitrijdend de oprit of het parkeervak weer moet verlaten. Helaas wordt dit principe van 'achteruit er in, vooruit er uit' niet aangeleerd bij lessen voor Rijbewijs B. Pas bij rijbewijs BE en C werd ik hier op gewezen (vanwege het nog grotere veiligheidsbelang om het zo te doen)

me
door mein33 - Feb 16, 2020 om 10:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR 2699 15 FEB. 2020
1/ reed ik achteruit de oprit af
2/ terwijl ik achteruit rijd komt een vrouw aanrijden

3/ Doordat ik niet verwachtte dat zij dit ging doen raakte ik zachtjes haar auto, ze stond toen nog niet stil.
4/ Wie is er nou fout?

@2699,

1.  een bijzondere verrichting waarbij u alle andere weggebruikers de vrije doorgang moet verlenen.
2.  u had moeten gaan/blijven stilstaan tot dit voertuig uw positie was gepasseerd en de weg volledig vrij is.
2.  u bent, tijdens het uitvoeren van een bijzondere handeling, al achteruitrijdend tegen een voertuig aangereden welke nog niet  eens stilstond.
4. u had pas mogen gaan rijden als u zich er van had overtuigd dat de weg voor 100% vrij was om uw handeling veilig uit te kunnen voeren en dat was zeker niet het geval.
U bent dus, zonder enige twijfel, fout !!

TIP : bij een dergelijke kleine schade is het meestentijds veel voordeliger om die uit eigen zak te betalen en om de verzekeraar hier buiten te houden.

ro
door ron503 - Feb 16, 2020 om 10:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het verlaten van de rijbaan om bijvoorbeeld te gaan parkeren of langs de rijbaan stil te gaan staan dient een automobilist dat te laten weten door tijdig richting aan te geven en pas als het mogelijk is de rijbaan te verlaten. In dit geval kon u niet weten wat de vrouw van plan was en treft u verkeerstechnisch geen blaam want u kon niet verwachten dat de vrouw uw uitrit zou gaan belemmeren en u een vrije doorgang onmogelijk heeft gemaakt. Verzekeringstechnisch bent u tegen een andere auto aangereden maar de vrouw had de aanrijding kunnen voorkomen als zij tijdig had aangegeven wat ze van plan was. De schuldvraag is een moeilijke vraag want u heeft goed uitgekeken en de vrouw daarentegen niet want zij kon zien dat u met het achteruitrijden bezig was en kunnen wachten tot u de oprit had verlaten.

jo
door jorisw Feb 16, 2020 om 12:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

TS had de aanrijding ook kunnen voorkomen. Tenzij er geen achteruitkijkspiegel in de auto zat.... En dat is dan weer een ander probleem.

Tr
door Trostomaat - Feb 16, 2020 om 12:07
239 Antwoorden / Vragen

U bent fout.

panter22
door panter22 Feb 16, 2020 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is bekend, Als het jezelf zou overkomen, dan zou je zondermeer schuld bekennen en de gehele schade gaan betalen.

Tr
door Trostomaat Feb 16, 2020 om 14:53
239 Antwoorden / Vragen

Ja, ik heb wat vertraging...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2020 om 12:20
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Oh oh, ik moet mijn reactie aanpassen! Ik heb iets over het hoofd gezien: Uw citaat:  een vrouw aanrijden die (zonder knipperlicht) haar auto stil wil laten staan voor de oprit op de stoepEn op de stoep mag dus (ook) niet. Echter doet zich wel het probleem voor dat u ook het trottoir vrij dient te laten voor doorgang van bijv. voetgangers maar in uw voordeel kan uitpakken dat u niet behoeft te verwachten dat een automobilist op het trottoir (en pal voor uw uitrit) stopt. Voer voor juristen zo er schade is.

Was er schade, ik hoop van niet!

jo
door jorisw Feb 17, 2020 om 14:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voer voor juristen? Ja, die willen wel. Lekker met een vork de uurtjes schrijven en declareren, voor iets waar ze zo goed als geen werk aan hebben. TS zit gewoon fout. Er staat een obstakel voor de uitrit (en of dat nu een andere auto is, een kinderfietsje of iets anders, dat maakt niet uit).Achteruit rijdend verkeer is schuldig, zeker als die ook nog uit een uitrit komt.

Gr
door Grunn1 - Feb 16, 2020 om 14:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ongeacht wat die vrouw wel of niet doet (knipperlicht, parkeren of wat dan ook) iemand die uit een uitrit komt heeft nooit voorrang en deze vrouw komt niet uit een uitrit maar vanaf de openbare weg. Het enige wat die vrouw zou kunnen krijgen mits er politie bij was is een bekeuring voor het niet gebruiken van het knipperlicht of het parkeren op de stoep. U bent dan ook schuldig. Hetzelfde is ook bij het parkeren, iemand die geparkeerd staat en wil gaan deelnemen aan het verkeer moet voorrang geven aan iemand die net wil gaan parkeren want die laatste neemt al deel aan het verkeer. Het heeft hier niks te maken met het wel of niet verrichten van een bijzondere verrichting maar gaan deelnemen aan het verkeer op de openbare weg. Bijzondere verrichtingen voer je bijvoorbeeld uit als je al op de openbare weg bent, keren, achteruitrijden. Ander voorbeeld is bijvoorbeeld een stadsbus. Wanneer deze buiten de rijbaan is gestopt bij een bushalte neemt die pas weer deel aan het verkeer als hij weg wil rijden en moet in eerste instantie het overige verkeer voor laten gaan behalve binnen de bebouwde kom want daar is alleen voor de bussen een uitzondering dat ze voor mogen maar niet buiten de bebouwde kom want dan moeten ze ook het overige verkeer voorrang geven.

1paul
door 1paul - Feb 17, 2020 om 11:00
3156 Antwoorden / 0 Vragen

degene die achteruit rijd in dit geval, u dus...

mpbraaksma
door mpbraaksma - Feb 17, 2020 om 18:27
48 Antwoorden / 0 Vragen

U bent "fout".