door willem.22 Feb 2, 2018 om 18:07
Auto & vervoer

Oude banden onder nieuwe caravan

Na eerder problemen gehad te hebben met onze caravandealer (waaronder vervalsen van mijn handtekening) kwamen we er nu, bij onze nieuwe dealer, achter dat er onder onze (destijds) nieuwe caravan geen nieuwe banden zaten.
Twee jaar eerder 'moeten' we nu aan nieuwe banden.
In het gesprek met onze 'nieuwe' dealer blijkt nu dat dit dus 'gewoon' heel regelmatig gebeurt.............. Onder een splinternieuwe caravan dus oudere banden monteren.
Oók de BOVAG schijnt hiervan op de hoogte te zijn.

Misschien is mijn 'woede' wat onterecht omdat wij, zoals gezegd reeds eerder met deze dealer grote problemen hebben gehad, maar toch ben ik nieuwsgierig naar de mening van anderen.

3989 7 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 2, 2018 om 18:22
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een caravan wordt in een fabriek gemaakt en wordt dan al op bandjes gezet. In Nederland is het zo dat de datum van kenteken gezien wordt als de leeftijd van de caravan. Maar als de caravan al 2 jaar eerder is gemaakt zitten er dus ook banden onder van 2 jaar oud. In Oostenrijk bijvoorbeeld wordt de leeftijd gehangen aan de datum dat een auto of aanhangwagen de fabriek verlaat. Daar zijn de banden dus net zo oud als de caravan op papier.

diumenge
door diumenge - Feb 2, 2018 om 18:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is een 'schande'.

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2018 om 18:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft u aan de mening van anderen? Anderen kunnen toch niet controleren of het wel waar is?
Wie zegt dat deze nieuwe dealer gelijk heeft en dat hij dat niet zegt om u nieuwe banden te verkopen?
Dan had u destijds beter moeten kijken-en opletten; u daar nu nog over opwinden is ongezond en zinloos.
Slijtage is te zien en banden vervangen per aantal jaren die vooraf bepaald worden kan natuurlijk helemaal niet. U weet toch niet van te voren of over 2 jaar banden zodanig zijn dat ze aan vervanging toe zijn? Dan zou u helderziende zijn. Laat u zich niet gek maken door deze nieuwe dealer?

brainless
door brainless - Feb 3, 2018 om 00:51
324 Antwoorden / 0 Vragen

De banden zijn niet oud (niet als in gebruikt), maar zijn ouder dan de caravan.
Dit is logisch want de productiedatum staat vermeldt op de banden (en die ligt voor de datum van het op kenteken zetten) en deze kunnen rustig dus nog enige tijd in het magazijn liggen voordat deze gemonteerd worden.
Ze zijn dan echt nog wel nieuw.

Onder onze nieuwe auto zaten banden van 1 jaar oud; dat is absoluut geen probleem.
Banden hoeven pas vervangen te worden als ze te glad worden (op zijn) of als er (droogte) scheuren in komen.
Sommige caravanverzekeringen eisen dat je ze elke 6 jaar vervangt; maar dan geldt de montage datum (bon dus bewaren) en niet de productie datum op de band.

ro
door ron503 - Feb 3, 2018 om 12:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De productiedatum van de banden is altijd ouder dan de verkoopdatum van de caravan want de caravan fabriek koopt de banden bij bulk in en niet per gebouwde/verkochte caravan. Als de caravan een jaar of twee op voorraad heeft gestaan vanwege de crisis o.i.d. dan is de caravan als u hem koopt nog steeds nieuw en ongebruikt en gaat de garantie op de caravan lopen. De datum van aanschaf is steekhoudend voor de banden en als de verzekeraar stelt dat de banden elke 6 jaar vervangen dienen te worden dan is dat inderdaad vanaf het moment dat u de caravan heeft aangeschaft. Uw nieuwe caravan dealer kan er wel zoveel van vinden maar in mijn optiek en zeker als u over de slechte ervaringen met de vorige dealer heeft vertelt voedt de nieuwe dealer uw slechte ervaring met de vorige dealer door details te zoeken om enerzijds de vorige dealer nog verder af te kraken en uw een nieuwe set banden aan probeert te smeren. Tijd voor een second opinion bij een onafhankelijk caravan keuringstation om de conditie van de banden vast te laten stellen.

thunderbird
door thunderbird - Feb 5, 2018 om 13:25
87 Antwoorden / 52 Vragen

Ik heb mijn oude caravan ingeruild bij een caravandealer. Er lagen banden op die ik twee jaar ervoor had vervangen door nieuwe. Een paar weken nadat ik de caravan had ingeleverd belde iemand op die daar een caravan had gekocht en die vroeg of het mijn oude caravan was, hij had een paar vraagjes.
In de loop van het gesprek zei hij dat hij alleen nog nieuwe banden moest laten monteren omdat er banden op zaten van 7 jaar oud.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 5, 2018 om 18:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je wegens uitdrogen  zoals ik zomer/winter had linker band op rechter  velg monteerde dus even wisselde komt de binnenkant buiten en gaan ze langer mee,  wel binnen redelijke tijd doen als er nog geen barstjes zitten en dan gaan ze 2x zolang mee.