be
door beppie55 Feb 27, 2012 om 09:03
Auto & vervoer

Ov chipkaart

hallo allemaal
deze discussie gaat over de ov chipkaart ik denk dat veel mensen al ontdekt hebben dat het duurder is dan een kaartje kopen in de bus ik reis veel met de bus als ik een los kaartje koop betaal ik 1 euro 50 als ik met mn ov chip kaart in en uitlog kost het 1 euro 60 en nu zal men denken wat een gezeur over 10 euro cent maar reken het maar eens uit op alle reizigers ik lig niet wakker van 10 cent maar het gaat mij alleen om het principe meer mensen ervaring hier mee?

14431 40 Rapporteer

zonnewind
door zonnewind - Feb 27, 2012 om 23:35
222 Antwoorden / 61 Vragen

Nee hoor, helemaal niet zeurend. U heeft groot gelijk. Mijn probleem is dat door een oogkwaal ik niet altijd goed kan zien hoeveel er na een reisje met de bus nog op mijn saldo staat. Oorzaak is dat er dikwijls mensen vóór de uitcheque automaat blijven staan. zij moeten dan uitstappen, chequen alvast uit en blijven dan dicht bij de uitgang staan. Anderen kunnen dan moeilijk ook uitchequen. Bovendien kun je niet altijd zien wat erop staat door de licht inval. Heel erg onduidelijk. Het blijft een probleem dat gedoe met de OV-chip kaart.

diumenge
door diumenge - Feb 28, 2012 om 07:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar is dat dan? Want hier in de regio Haaglanden zie ik regelmatig mensen een kaartje kopen en volgens mij moeten ze veel meer afrekenen, € 3,50 hoor/zie ik vaak (voor een stuk dat met de bus ook zo rond de € 1,60 is). De busschauffeur zegt dan ook vaak dat het kaartje bewust duur is om mensen aan de OV-chipkaart te krijgen.

be
door beppie55 - Feb 28, 2012 om 10:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 28 feb 2012, 07:23]Waar is dat dan? Want hier in de regio Haaglanden zie ik regelmatig mensen een kaartje kopen en volgens mij moeten ze veel meer afrekenen, € 3,50 hoor/zie ik vaak (voor een stuk dat met de bus ook zo rond de € 1,60 is). De busschauffeur zegt dan ook vaak dat het kaartje bewust duur is om mensen aan de OV-chipkaart te krijgen.

ik reis in grongen van station groningen naar buiten de stad ongeveer 20 minuten in de bus misschien is het in de randstad duurder maar dacht toch dat het geldig was in het hele land

zoekster
door zoekster - Mar 1, 2012 om 12:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In Amsterdam is het veel goedkoper om met de ov chipkaart te reizen, de touristen worden echt uitgebuit. Een los kaartje kost geloof ik 2,40, als het niet alweer verhoogd is. Het is dus niet overal gelijk. Hopelijk heeft u de groningers wakker geschud en gaan ze nu een kaartje kopen. Vreemd is het wel. Maar in Amsterdam ook, het verschil tussen een kaartje en ov chipkaart is buiten proporties.

traporgel
door traporgel - Mar 1, 2012 om 12:46
191 Antwoorden / 4 Vragen

In de gebieden waar de ov-chip integraal is ingevoerd, kost een kaartje gekocht in de bus/tram € 2,40 (1 uur) of € 3,50 (2 uur). Dat is per definitie duurder dan een ov-chip gebruiken.

Daarnaast is het wel zo dat in landelijke gebieden soms speciale trajectkaartjes verkrijgbaar zijn. In zo'n geval kan het voordeliger zijn om de ov-chip NIET te gebruiken en een kaartje te kopen in de bus/tram.

traporgel
door traporgel - Mar 1, 2012 om 12:50
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zonnewind schreef op maandag 27 feb 2012, 23:35]Mijn probleem is dat door een oogkwaal ik niet altijd goed kan zien hoeveel er na een reisje met de bus nog op mijn saldo staat. Oorzaak is dat er dikwijls mensen vóór de uitcheque automaat blijven staan. zij moeten dan uitstappen, chequen alvast uit en blijven dan dicht bij de uitgang staan.

Ik het twee handicaps: 1. Zeer slechthorend. 2. 2,02 mtr. lang. En dan hangen die automaten zo, dat je niet of nauwelijks kunt zien wat er op de displey verschijnt. Soms 'moet' je dan op je gehoor afgaan. Maar dat lukt vaak heel slecht of gewoon niet. Jammer dat we door een verhufterende maatschappij geen automaten op de busperrons hebben.

be
door beppie55 - Mar 1, 2012 om 13:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

lieve mensen
het is duidelijk dat het in het land overal anders is,,de reaktie van zoekster sprak mij ook best wel aan tis schandalig dat het in de randstad inderdaad voor de toeristen zo duur is om een los bus/tram kaartje te kopen zo word de kas wel gespekt en dan emmer ik over een duppie oorspronkelijk kom ik uit rotterdam en inderdaad als ik daar weer es kom op familiebezoek merk ik wel dat de ov kaart goedkoper is... voor de beperkte mensen onder ons is het inderdaad schandalig dat je moeilijkheden ondervind met het in en uitloggen ..ik ben 57 jaar en herinner mij in rotterdam de ouderwertse stempelkaart maar ja de vooruitgang??? is niet tegen te houden

ma
door marianne99 - Mar 1, 2012 om 13:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Over het algemeen ben ik het er mee eens dat de OV-chipkaart in de meeste gevallen duurder is behalve gisteren. Ik stapte in Oud Beijerland in de sneldienst bus naar Zuidplein (Rotterdam). Er stapte ook een oma in met een kleindochter van 6 jaar. Zij moest voor haar een kaartje in de bus kopen. Dit kostte € 7,00 terwijl ik voor mezelf € 2,52 kwijt was met OV-chipkaart (gereduceerd tarief was € 1,67). OV-chipkaart is dus niet altijd duurder.

renepa
door renepa - Mar 1, 2012 om 13:33
7 Antwoorden / 0 Vragen

Kaartje in de bus is zonder overstap, dus als je moet overstappen kost dat weer een kaartje.

Noord-Holland Noord.
OV-ritkaart € 2,30 geldig op 1 enkele rit binnen een plaats (dorp/stad)
OV-ritkaart € 4,20 geldig op 1 enkele streekrit van een plaats naar een andere plaats
OV-ritkaart € 6,00 geldig op 1 'verre rit' (zie hieronder) van een plaats naar een andere plaats

Als ik van mijn huis naar het station ga kost dat met de OV Chip 1.43 euro

be
door beppie55 - Mar 1, 2012 om 13:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

haha ik ben wel erg blij dat ik nu in het noorden van het land woon achtergebleven gebied??? mmm ov wel goedkoper zo te lezen van alle berichten

oh
door ohja - Mar 1, 2012 om 13:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij opvalt is dat ik voor exact dezelfde reis telkens een ander bedrag betaal. Variererend van 0,01 cent tot ruim 4 euro. (Waarbij uitchecken niet is vergeten!).
Het lijkt erop dat fouten in de ritprijsberekening later automatisch gegorrigeerd worden. Maar wel te laat!

ch
door chessdude - Mar 1, 2012 om 14:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Is het iemand anders al opgevallen dat het GVB een paar maanden geleden de prijzen flink verhoogd heeft? Ik reis 1x per maand een kort stukje van station Strandvliet in Amsterdam naar Centraal. Dat was altijd (incl. starttarief) ongeveer 1,60 en nu is dat 1,90. Een verhoging van bijna 20%!

renepa
door renepa - Mar 1, 2012 om 14:34
7 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij wordt het tarief regelmatig met een paar centen verhoogt.

oh
door ohja - Mar 1, 2012 om 14:36
7 Antwoorden / 0 Vragen

De toch al hoge prijzen zijn inderdaad fors omhoog gegaan.
Maar ook een los GVB-kaartje is van 2,60 naar 2,70 gegaan.
Mijn salaris is dit jaar voor het eerst in mijn carriere niet geindexeerd.
En vaak reis ik met GVB, NS en Arriva/Connexxion, telkens opnieuw een starttarief.

gj
door gj droste - Mar 1, 2012 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga altijd met een OV chipkaart die automatisch opgeladen word naar Ajax.Van de postjesweg naar strandvliet kostte zowel heen als terug 1euro 36.Bij de laatste
thuiswedstrijd kostte dit ineens 30 eurocent meer.Heen en terug kost 60 eurocent
meer.Ook de gewone stadsritten zijn verhoogd.
G.J.Droste.

oh
door ohja - Mar 1, 2012 om 14:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Van Lelylaan naar Diemen-zuin dan weer terug naar RAI is goedkoper met een los kaartje als met het rittentarief.

ye
door yesmin2000 - Mar 1, 2012 om 14:59
3 Antwoorden / 4 Vragen

sorry jully piepen over paar centen gelijk heb je
maar hoor niemand iets zeggen over dat je eerst ??? op de krt moet zetten
anders werkt het niet
en ik ben niet de enige die 1 x in de mnd de bus neem kost 78 ct
waar blijft de rente over al dat wat blijft staan ?
daar hoor je niemand over en ik kan je zeggen dat zijn geen 10 centen maar loopt goed in de papieren elke mnd

oh
door ohja - Mar 1, 2012 om 15:25
7 Antwoorden / 0 Vragen

78 cent is niet veel.
In Amsterdam is het starttarief al 80 cent.

em
door ema - Mar 1, 2012 om 15:40
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik heb een OV chipkaart en heb toevallig van de week op de NS-site gekeken. Zij adviseren om te kijken wat het goedkoopste is (zeker als je nog met andere vervoerders reist op diezelfde rit) want, inderdaad, soms is een papierenkaartje goedkoper.

ja
door jannigje_1 - Mar 1, 2012 om 15:44
17 Antwoorden / 5 Vragen

als je een kaartje koopt in de bus is dat 3 euro als je uit stapt is dat kaartje niet meer geldig geen over stap bij maar je kunt goedkoper reizen voor een tientje per jaar bij je ov chip er bij bij de bus reis je op 30 procent korting dus dan kost de bus minder hebben mijn man en ik ook gedaan hoppelijk heb je hier iets aan kun je bij n busstadion er bij laten zetten

oh
door ohja - Mar 1, 2012 om 16:04
7 Antwoorden / 0 Vragen

Kaartjes van € 3,00 vind ik wel erg duur.
GVB = 2,70
Arriva (Schiphol) = 2,00

renepa
door renepa - Mar 1, 2012 om 16:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb momenteel een NS maandtrajectkaart en een 1 sterabonnement OV. Nu kost het reizen in 1 regio(2 zones) mij maar 37,50 voor de hele maand.

ne
door neel51 - Mar 1, 2012 om 16:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier alleen reacties over die paar dubbeltjes maar dat je weer een nieuwe kaart voor 7,50 moet kopen als hij verlopen is vindt ik wel heel veel geld. hij is maar 5 jaar geldig.

ra
door ratatosker - Mar 1, 2012 om 16:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Daarna moet je een nieuwe aanvragen. Dat kost op dit moment Eur 7,50. Daar komen de kosten van nieuwe pasfoto's nog bij.
En dan heb je nog geen kilometer gereden met het openbaar vervoer.

lo
door loesepoes18 - Mar 1, 2012 om 17:38
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb tot nu toe nog steeds geen OV-chipkaart aangeschaft. Het is mij te duur! Hoor dus dat het 7,50 kost en dan moet je ook 20 euro op de kaart hebben. Met een kleine uitkering is dit een te dure aanschaf! Ik mis echt de strippen kaart! Waarom niet de keuze hebben tussen een strippenkaart en de chipkaart? Nu wordt de chipkaart je door de strot geduwd en dat terwijl er veel mensen zijn die dit helemaal niet willen. Gelukkig reis ik niet zo vaak met de bus, trein enz..dus heb ik de chipkaart niet zo vaak nodig, maar het gaat om het principe....

th
door thelen26 - Mar 1, 2012 om 18:15
2 Antwoorden / 4 Vragen

van den bosch naar hedel kost het met ov cip 1.30 euro met een kaartje 4 euro

sa
door salty677 - Mar 1, 2012 om 18:59
12 Antwoorden / 3 Vragen

ik woon in rotterdam en neem af en toe de metro. het is 3 km wat ik dan reis. in januari was het 1,15 euro en nu 1,27 euro en dat voor 3 km? en dat is dan niet duur? Nou het is een melkkoe aan het worden en straks kunnen alleen mensen met veel geld gebruik maken van het (openbaar) vervoer. Marktwerking heeft het kabinet het over? alles wat is geprivatiseerd is alleen slechter en veel duurder geworden.

nessa
door nessa - Mar 1, 2012 om 19:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Busrit met ov in Zwolle was goedkoper, want nam 2 bussen van dezelfde maatschappij binnen Zwolle en los kaartje is dan 1,20+1,20 en met ov was 1,80 ...
Busrit met ov in Groningen is duurder, want met los kaartje 1,50 en inderdaad met ov-kaart 1,70 dat ik betaalde.
En ja als je tussentijds met verschillende vervoersmaatschapijen reist dan ben je veelal duurder uit met ov dan met een bus of trein kaartje... (tenminste hier in het noorden)

be
door beppie55 - Mar 1, 2012 om 19:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

nou kassa
ik heb wel wat losgemaakt met mijn discussie over de ov chipkaart doen jullie hier ook wat mee ben benieuwd]

lo
door lokomotief - Mar 1, 2012 om 20:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met de OV chipkaart van Zwijndrecht naar Leerdam met de trein kost € 8,67 met de trein NS en Arriva met los kaartje uit de automaat kost deze reis € 6,50 oftewel met de OV-chipkaart is het € 2,17 duurder per keer

no
door noa1964 - Mar 1, 2012 om 21:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter reist elke dag van Tilburg naar Waalwijk met de bus. In september en oktober kon zij reizen met een maand(sterren)abonnement. Dit kostte 68 euro. In november werd hier de OV-kaart ingevoerd. Het sterrensysteem is hier afgeschaft. Hiervoor in de plaats kunnen jongeren een abonnement kopen, de introductieprijs in november was 75 euro. Met dit abonnement kunnen ze in heel Brabant vrij reizen met de bus. Inmiddels is de prijs van dit abonnement in januari omhoog gegaan naar 78.80 per maand. Dus we betalen nu al 10 euro per maand meer, dan in november. Je kunt dan zeggen, ze kan vrij reizen, maar ze gebruikt het abonnement vrijwel alleen voor de reis naar school en weer naar huis, dus die "extra mogelijkheid" hebben we niks aan.
Dus flink duurder geworden met de OV-kaart!

zonnewind
door zonnewind - Mar 1, 2012 om 23:27
222 Antwoorden / 61 Vragen

Afgaande op de ervaringen van reizigers, waar die OV-chipkaart dus uiteindelijk voor bedoeld is!!!, mag ik wel constateren dat die kaart voor heeeeeeeeeeeeel veel ONGEMAK en CHAOS zorgt. Veroorzaakt door lieden die menen het gemakkelijker te maken ten opzichte van de strippenkaart. Nou, geef mij maar die goeie ouwe strippenkaart. Toen wist iedereen waar we aan toe waren. DIT moet echt veranderen. EEN regel voor ons kleine landje, kan toch niet ZO moeilijk zijn? Vraag me ook af of diegenen die dit kunnen veranderen überhaupt ooit te weten komen hoe mensen worden bloot gesteld aan een zo'n kleuterachtig systeem dat totaal geen enkele vastigheid biedt aan diegenen die er gebruik van (moeten) maken. Openbaar vervoer is toch bedoeld om onnodig gebruik van auto's terug te dringen?

fe
door festinger - Mar 2, 2012 om 02:26
410 Antwoorden / 18 Vragen

Het zal allemaal wel deze manier van reizen heeft sommige bedrijven rijk gemaakt en verder is het een ellende, die is uitbesteed aan callcentra die bedacht zijn in 1e instantie voor eigen gewin. Dus bel je betaald met je probleem wordt het nooit direct herkend of opgelost. Ik woon in een uithoek van nederland en er is geen zinvolle OV hier. Ben niet wereldvreemd dus bezoek ik graag de Randstad via OV. Echter dat is niet te doen met het gevoel bedrogen te worden. Per Saldo is gewoon de auto nemen goedkoper!!!!!! incluis parkeren.

donna
door donna - Mar 2, 2012 om 13:57
207 Antwoorden / 43 Vragen

Vergelijking met buitenland: van Nice naar Monaco, ongeveer 20 km. kost één euro. En nog veel meer plaatsen voor dit tarief, zonder abonnement, gewoon een los kaartje dat je in de bus kunt kopen.

va
door vanzuiden - Mar 4, 2012 om 21:39
11 Antwoorden / 8 Vragen

Deze OV chipkaart heeft ook mij doen besluiten voortaan met de auto naar Eindhoven weer te gaan ipv met de bus. Als ik een OV chipkaart wil kopen, moet ik dit in het weekend op zaterdag doen, dan alleen kan ik in Valkenswaard een OV chipkaart kopen, op de openingstijden van de winkel mits ze nog voorradig zijn. Als je net als ik onverwachts doordeweeks met de bus mee wil, moest ik overdag in Eindhoven naar het station lopen, want in de Bruna winkel waren ze uitverkocht in het centrum van Eindhoven, dus alleen nog verkrijgbaar op het station.
Volgende dag met de bus mee, mezelf door de overvolle bus naar de uitgang gewurmd, sluiten de deuren al en wil de chauffeur al aanrijden, in paniek vergeet ik uit te checken en was ik al blij dat ik alsnog mocht uitstappen, kostte van deze enkele rit naar mijn werk 4 euro bij vergeten uit te checken, als ik los kaartje gekocht had, had ik maar 3 euro hoeven te betalen. Terug moest ik naar de andere kant van het centrum lopen, om daar op de bus te kunnen stappen naar Valkenswaard, zodat je maar een keer hoeft in en uit te checken, kostte de rit 2.50, wegens file Aalsterweg/Eindhovenseweg. Dus tja als ik met de auto rijdt en alleen de benzine tel, dan kost dat ca. 2 liter benzine dus nu 3.60 euro per dag voor heen en terug, dus goedkoper en voor mijn gezondheid nog beter, ik kan namelijk niet zo'n grote afstanden meer lopen, dus wordt ik gedwongen bijna om wel mijn auto te nemen. Voorheen was een abonnement van de bus nog 27,50 per maand, maar kon ik voor de deur in stappen en onderweg overstappen op de lijnbus naar Valkenswaard, zonder extra kosten. Dus tja waarom ze die abonnementen nu ineens verhoogd hebben naar 103 euro per maand, want dit zou ik na afschaffing van de speciale lage maandstarieven moeten gaan betalen voor de bus. Wat het nu met de OV chipkaart kost per maand, daarop kan niemand mij duidelijk antwoorden, dan moet ik het maar eerst aanvragen. Dit moet ik dan wel eerst formulier ophalen, u raadt het al, op het station in Eindhoven. Nee OV Chipkaart kan nog heel wat verbeterd worden, zeker voor de buitengebieden, want je kan 's avonds na 18.00 uur en op zaterdagavond en zondag geen OV chipkaart kopen of laden in Valkenswaard. Ik heb dit gemeld bij de busmaatschappij, krijg een standaard brief als antwoord, dat ze mijn vraag volledig begrijpen, ik moet maar een OV chipkaart op naam bestellen, dan kan ik die thuis opladen via internetbankieren.
Dat betekent dat ik dan een kaart voor alle gezinsleden apart moet kopen, dus per persoon al 7,50 kwijt ben, en dan heb je nog geen meter gereden met de bus. Maar tja dan moet ik wel eerst naar station in Eindhoven een kaartje kopen van 3 euro om dat formulier op te halen en ook weer in te leveren. Moeilijker konden ze het niet maken.

zonnewind
door zonnewind - Mar 4, 2012 om 22:34
222 Antwoorden / 61 Vragen

Zucht zucht, zuidewind. Dit is nou wat ik bedoel. Hoe chaotisch kun je het maken voor de mensen. Zoooo moeilijk kan het toch niet zijn om met een beeeeetje slimmigheid iets te verzinnen dat voor een zo'n klein landje in ALLE REGIO werkt. In Amerika en volgens mij ook in Australie, toch niet de kleinste landen ter wereld heb je zoiets als Greyhound. Dat werkt daar. Waarom niets zoiets hier in ons piepkleine landje?

be
door beppie55 - Mar 5, 2012 om 07:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

lieve mensen
ik heb deze discussie in gang gezet en zie de vele negative reaktie,s in vele gevallen komen wij bedrogen uit door die rot ov chip kaart ik hoop echt dat er iets mee gedaan word het is toch van de zotte KASSA doe er iets mee aub

gabriele
door gabriele - Mar 5, 2012 om 14:00
107 Antwoorden / 2 Vragen

ik zou het niet eens weten hoe dat moet !!! maar als ik zie dat bus Rotterdam-Utrecht vaak leeg voor bij rijdt!!! snap ik wel dat ze het zo duur maken als er al iemand instapt dus ik woon precies in het midden van die route dus heb nog nooit een volle bus gezien hier ja schoolkinderen naar gym plaats brengen stel je voor dat ze 3,5km op fiets moeten doen!!!!en wie betaalt dat dan ??????

nessa
door nessa - Jun 28, 2012 om 12:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

In steeds meer plaatsen hebben ze via het buurthuis taxibusjes met vrijwilligers, om het niet of onvoldoende rijdende en te dure OV te vervangen...
Heb zelf al gehad dat ik mijn studentenOV niet kon opladen om in het weekend te reizen, heb kaart opgestuurd en nog niks terug...
Vriend van mij heeft wel 6x een nieuwe OVkaart moeten halen, want werd niet ugelezen, kon niet opgewaardeerd worden etc, en ik ken meer mensen met zulke problemen...
Denk dat vele mensen liever teruggaan naar een buskaartje of naar een ander goedwerkend en niet te duur systeem...

Goed puntje, minister Schultz wil af van dubbele opstaptarieven en dat is voor vele reizigers ook al een heikelpunt...

rmtpistorius
door rmtpistorius - Jun 28, 2012 om 17:19
22 Antwoorden / 1 Vragen

[edit redactie - niet conform regels]