al
door alysia Oct 17, 2011 om 22:55
Auto & vervoer

Ov-chipkaart

Twee weken geleden twee ov-chipkaarten besteld, een voor mijn man en een voor mijzelf, bij www.ov-chipkaart .nl De kosten voor twee kaarten € 15.00, per ideal betaald.

Vervolgens hoor ik van een kennis dat zij de zelfde ov-chipkaarten besteld heeft voor 1.50 per stuk. Tot 1 november a.s een aanbieding bij ov-chipkaartkorting.nl

Ik heb ov-chipkaart.nl een e-mail gestuurd en gevraagd of er een fout gemaakt was, waarom ik € 15.00 moest betalen. Zij melde mij dat zij niets van een korting wisten, dat dit waarschijnlijk een actie was. Zij wisten daar niets vanaf.

Ik voel me nu echt bestolen. Voor twee dezelfde ov-chipkaarten € 12.00 meer betalen? Had deze actie nou niet landelijk moeten zijn?

Voor de mensen die nog geen ov-chipkaart hebben en die nog moeten bestellen. LET HIEROP, het scheelt u een hoop geld.

1430 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de bijna gratis kaart wellicht eentje met als voorwaarde automatisch opladen?

In mijn provincie was enige tijd geleden ook een actie; toen konden de inwoners van de provincie Zeeland een gratis ov-chipkaart krijgen. Dit werd er dan wel eentje met automatisch saldo opladen. Omdat ik niet vaak genoeg met het ov reis om constant een groot bedrag op de chipkaart te hebben staan, heb ik dit 'kado' aan me voorbij laten gaan.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat geen site die ov-chipkaartkorting.nl heet (zoals je schrijft). Of bedoel je www.ov-chipkaartmetkorting.nl ?

Daar is de chipkaart tijdelijk 1,50 voor inwoners van de provincie Utrecht. Misschien woon jij niet in Utrecht?

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste acties zijn inderdaad regionaal (geregeld door gemeente/provincie/ov-bedrijf). Het is jou pech dat je hier niet op hebt gelet, maar landelijk zou niet zo heel zinnig zijn aangezien de mensen in bv. R'dam en A'dam al een aantal jaren zo'n kreng hebben. Je had ook gewoon van te voren even kunnen zoeken of er een aanbieding was, dat had je kennis immers ook gedaan...

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op maandag 17 okt 2011, 23:09: De meeste acties zijn inderdaad regionaal (geregeld door gemeente/provincie/ov-bedrijf). Het is jou pech dat je hier niet op hebt gelet, maar landelijk zou niet zo heel zinnig zijn aangezien de mensen in bv. R'dam en A'dam al een aantal jaren zo'n kreng hebben. Je had ook gewoon van te voren even kunnen zoeken of er een aanbieding was, dat had je kennis immers ook gedaan...

Dank je wel voor jullie antwoord. Ik heb inderdaad gewoon domme pech. Kennelijk moet je tegenwoordig ook met het bestellen van zo'n kreng, nog shoppen.

Waarom zou landelijk niet zinnig zijn? Als R'dam en A'dam dit kreng al hebben, dan was er toen waarschijnlijk geen actie. Die actie is er nu wel, dus vind ik dat die actie dan gewoon voor iedereen moet zijn!

Ik woon overigens wel in Utrecht, ik baal dus echt.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weg met het OV-chipkreng!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

een van de veranderingen die mensen niet goed realiseren is dat vanwege de Chipkaart de provincies/regio's het regelen overnemen en niet meer de centrale overheid zoals bij de strippenkaart. Hier in A'dam was er ook een dergelijke aktie voor 1,50-5 jaar geleden-mijn chipkaart van toen is net afgelopen. In Flevoland is het 1 centje en regio Eindhoven 2,50 (beide tot 1/11)-dus je ziet al hoe het uiteen loopt. Ook verschilt het nog wat voor sort kaart met welke condities je krijgt.
Ook het tarief per KM varieert per regio met die chipkaart. Dit stond gewoon op de site van GVU/Connexxion en op folders in de bus.
Als je een nieuw soort jaarkaart van NS bestelt (korting of vrij reizen) dan krijg je de kaart gratis erbij. Daar kan je gewoon saldo op zetten en op bus/tram benutten.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je het ook wendt of keert, weer wordt er ons op een sneaky manier wat door ons strot geduwd. Om er vervolgens later weer achter te komen dat het helmaal niet werkt.. Grrrrrr.....

Bedankt iedereen voor u reactie.

Groeten Alysia

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er binnenkort een aanschaffen (anoniem) en heb een vraag.
Weet iemand hoe het zit als je binnen anderhalf uur weer met OV terug gaat?
Met een strippenkaart kon je binnen anderhalf uur gratis weer terug, was soms wel handig.
Is dit met een OV chipkaart ook mogelijk?

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet, kan dat niet. Kan er zo snel ook niks over terugvinden op de website van de ov-chipkaart.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, je kunt niet terug zoals dat voorheen met de strippenkaart was. Als je vertrekt betaal je 79 cent opstaptarief en daarna een bedrag per kilometer. Als je dan overstapt (of bijvoorbeeld terug naar huis gaat) tellen die kilometers gewoon door. Als je binnen 35 minuten overstapt (of terug naar huis gaat) wordt er niet opnieuw 79 cent opstaptarief gerekend, anders wèl. Als je van de ene vervoerder overstapt naar een andere wordt er altijd opnieuw 79 cent afgeboekt, ook al stap je over in 5 minuten.

Maar als troost zeg ik: het is allemaal in ons eigen belang. Men wil het ons gewoon gemakkelijk maken.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op dinsdag 18 okt 2011, 22:07: Als je binnen 35 minuten overstapt (of terug naar huis gaat) wordt er niet opnieuw 79 cent opstaptarief gerekend, anders wèl. Als je van de ene vervoerder overstapt naar een andere wordt er altijd opnieuw 79 cent afgeboekt, ook al stap je over in 5 minuten.

Maar als troost zeg ik: het is allemaal in ons eigen belang. Men wil het ons gewoon gemakkelijk maken.

Kleine correctie / toevoeging: "ene vervoerder vs andere vervoerder" moet je lezen als "NS" vs "De Rest" (waarbij ik de spoor-concessies even negeer, want ik weet niet hoe het daar mee zit).

Simpelweg: als je binnen 35 minuten na het uitchecken vanuit bus/tram/metro in een andere bus/tram/metro incheckt (maakt niet uit bij welke vervoerder, en zou ook niet mogen uitmaken met welk eventueel product, hoewel dat in de praktijk wel niet altijd even duidelijk is).. dan betaal je niet het opstart tarief, in 2011 idd 79 eurocent (tarief uitgaande van geen korting).

Sterker nog (tegen de beschrijving op de ov-chipkaart.nl website in, maar wel weer meer conform de voorwaarden van de losse vervoerders).. als ik b.v. hier in Delft uitcheck bij de HTM (reizen op saldo); daarna met de NS reis en dan binnen 35 minuten had de HTM uitcheck weer incheck bij de RET, met als product b.v. een 20% Kortings Maandkaart.. dan zal het systeem (empirisch ondervonden) geen nieuw opstart tarief berekenen.. de enkele keer dat dat wel fout gaat (29 feb dit jaar, dan wel de periode daar omheen, was een leuke voor alle abo's, en ergens een bus die GPS-wise helemaal de kluts kwijt was).. maar goed - die keren krijg je gewoon het verschil na een online claim weer teruggestort.. dus ik ga er vanuit (...) dat een tussenliggende NS niet uitmaakt..)

Dus.. weer inchecken binnen 35 minuten na het uitchecken, allebei bij een bus/tram/metro, niet perse dezelfde vervoerder, en niet perse direct achter elkaar levert geen dubbel opstart tarief op..

(en gebruik al een chipkaart sinds de NS experimenten naar hoek van holland.. dus heb al wel wat rariteiten meegemaakt LOL)