ju
door julius Jul 20, 2011 om 12:09
Auto & vervoer

Particuliere bank

Ik heb het helemaal gehad met het 'verplicht-particuliere-bank-spelen'.
Ik ontvang namelijk zo goed als nooit meer een kloppende factuur; er is bijna altijd wel op z'n minst 1 fout in te vinden, in mijn nadeel. Of het nu gaat om allerhande providers, energie, zorgkosten en ga zo maar door.
Als ik niet betaal wat mij wordt opgelegd komen meteen de dreigementen binnen; alleen, de bedragen die mij worden opgelegd kloppen zo goed als nooit meer. Ik controleer en bewaar alles.
Wat kan ik eraan doen?
Opbellen? Dan zijn de kosten voor andermans fouten voor mijn rekening. Dat is vaak nog duurder dan de gemaakte fout in de factuur!
E-mailen? Er wordt vaak niet geantwoord / foutief geantwoord / willekeurig geantwoord / te laat geantwoord, of er wordt zogenaamd een dossier aangelegd met telkens weer een ander ellelang nummer. Als je dan onverhoopt in discussie kan geraken ben je al een kwartier bezig om al die nummers te verzamelen voordat je kan beginnen aan een schrijven.
Kortom, er wordt van alles aan gedaan om de consument te ontmoedigen, opzettelijk.
Moet de consument dan zomaar foute facturen accepteren? Of misschien overstappen; dan weet je zeker dat je in de problemen raakt. Het heeft geen zin meer, want dit alles is gemeengoed geworden omdat de consument makkelijk te bestelen is. De macht is bij bedrijven gelegd.
Wat kan ik nog doen als ik weer een foutieve factuur krijg?

871 7 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Jul 21, 2011 om 11:09
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het lijkt mij sterk dat je altijd een factuur krijgt die nooit klopt. Het kan een keer gebeuren, maar altijd... En krijg je ze, dan is de enige mogelijkheid bezwaar aan te tekenen, telefonisch, e-mail, per (aangetekende) brief, etc. Er zit niets anders op.

druifje01
door druifje01 - Jul 21, 2011 om 11:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het is wel typisch dat u dit steeds overkomt. Zonder voorbeelden kan men zich er overigens maar moeilijk een voorstelling van maken. Natuurlijk kost het altijd wat voeten in de aarde om een fout te herstellen. Maar zo erg is dat toch niet? U kunt bij een mail altijd naar een eerdere mail(datum) verwijzen en in een mailantwoord wordt het referentienummer van de inkomende mail mee teruggemaild. Eerlijk gezegd is dit te algemeen om iets naders over te kunnen zeggen. Ik neem ik aan dat u het niet eens bent met de in rekening gebrachte verbruikskosten, premie, etc. Kunt u een of twee konkrete voorbeelden geven?

rj
door rjw - Jul 21, 2011 om 11:41
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik krijg altijd correcte facturen, dus statistisch moet het mogelijk zijn dat TS altijd foutieve facturen krijgt.....

macwouter
door macwouter - Jul 21, 2011 om 14:43
825 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Julius.
Er zijn ontzettend veel mensen die de financien niet netjes op een rijtje hebben staan. Je weet wat je vaste lasten zijn per maand en wat je over houd daar kun je van leven. Probeer niet altijd ergens goedkoper uit te zijn want dat is het meestal niet .Ik lees vaak op dit forum dat er mensen zijn die overstappen naar onbekende internetproviders en stroomleveranciers. Ook lees ik dat er vaak wordt overgestapt naar goedkopere autoverzekeringen waarvan ik de naam alleen al niet vertrouw.Ik heb al ongeveer 35 jaar de Rabobank incl verzekeringen.Heb net zolang Essent (gas en stroom) en Kpn (internet en mobiel).Voor mij hoeven al die aanbiedingen niet want mag het dan soms een beetje goedkoper zijn dan is er ook vaak een administratieve chaos en wordt je alsnog getild. Tsja je bent jong en je wilt wat.Ook tegenover je vrienden wil je niet onder doen.Nu je vakantiegeld binnen is betaal je schulden en/of koop alles af en begin met een schone lei......

ju
door julius - Jul 22, 2011 om 12:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de reakties tot nu toe en even een algemene reaktie.
Ten eerste verbaast het mij dat er blijkbaar mensen zijn die minder last hebben van deze praktijken. Zou dat door mijn leeftijd komen? Want oudere mensen zijn immers volgens velen makkelijker te misleiden en vervolgens te bestelen. Daar wordt hoogstwaarschijnlijk door commerciele bedrijven beleid op gemaakt, net als voor buitenlandse Nederlanders, zoals in mijn directe omgeving is gebleken.

lottesanne; het kan je sterk lijken, maar het is helaas een feit! Bezwaar aantekenen is een wekelijkse bezigheid geworden voor mij, want als je hier eenmaal mee begint kan het in veel gevallen erg lang gaan duren. Bedrijven hebben natuurlijk ook wel uitgevonden dat traineren zeer winstgevend is, omdat consumenten zo door hen gefrustreerd worden, dat ze na verloop van tijd opgeven. Kassa......

druifje01; het gaat er niet om dat ik "het niet eens ben met in rekening gebrachte verbruikskosten, premie etc". Het is vaak feitelijk onjuist, ik heb de bewijzen thuis liggen. Maar bij reaktie van mijn kant wordt je vervolgens bewust gefrustreerd en tegengewerkt!
Als voorbeelden kan ik je geven:

De facturen van KPN; zij hebben de gewoonte om hun facturen op te stellen met heel veel +en en -en erop waar de klant niets mee van doen heeft. Die wil gewoon een duidelijke weergave van de gemaakte kosten; het zal dus wel voor intern gebruik zijn. Bij nadere bestudering daarvan blijkt het vol te zitten met fouten, meestal in hun voordeel. Vooral als je iets veranderd in je abonnement kun je er zeker van zijn dat de eerstvolgende factuur niet klopt. Vervolgens duurt het maanden om dit recht te zetten, vandaar mijn term 'particuliere bank'.

De dubbele facturen van Oxxio; ik heb inmiddels een ellenlang dossier van de oplichtingspraktijken van energiebedrijf Oxxio. Bij een gedetailleerde controle van de facturen bleek er maar liefst op 4 daarvan 1 en dezelfde periode in rekening te zijn gebracht. Het betreffende bedrag heb ik gestorneerd en zelfs het incassobedrijf overtuigd. Jarenlang post ontvangen, nieuwe dreigementen, het bedrag weer proberen op te voeren in andere facturen etc. Ze konden niets doen, maar opvallender nog, ze deden ook niets. Het licht bleef branden.
Toen maakte ik een grote fout. Ik was ze zo zat dat ik ben overgestapt zonder eraan te denken dat ik hen daarmee de macht teruggaf. In de eindafrekening stond een bedrag in mijn voordeel van €600,-, maar 'na verrekening van eerdere kosten' bleef hier niets van over en waren er zelfs nog onterechte overstapkosten berekend. Wat die eerdere kosten waren werd niet vermeld, deze kunnen ze blijkbaar naar eigen goeddunken berekenen. De geschillencommissie vraagt geld voordat ze iets voor je gaan uitzoeken en dat had ik niet over. Zwaar bestolen dus.
Zo kan ik nog wel even doorgaan...

macwouter: ik ben ook erg 'honkvast' en heb mijn financien prima op orde.
Ik denk dat veel mensen hun facturen niet of nauwelijks controleren en ze rangschikken onder vaste lasten; die heb je nu eenmaal. Daar zit nu juist het misbruik.

Ik zie trouwens net pas dat ik deze discussie verkeerd geplaatst heb. De bedoeling was in "categorie overig", niet in "Auto & Vervoer-overig".
Ik zal proberen om het te verplaatsen.

oxxioservice
door oxxioservice - Jul 22, 2011 om 15:19
62 Antwoorden / 0 Vragen

Beste julius,

Het is mogelijk dat u in het verleden bent afgerekend aan de hand van geschatte meterstanden en dat de bewuste afrekeningen zijn komen te vervallen. De afrekeningen worden dan opgemaakt met nieuwe (gecorrigeerde) meterstanden. Als u uw klantnummer door wilt geven via deoxxiomedewerker@oxxio.nl zullen wij de zaak voor u uitzoeken.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

herrdroetker
door herrdroetker - Jul 22, 2011 om 19:41
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Julius,

Mijn complimenten voor uw heldere samenvatting van de hedendaagse praktijk van kostenberekening door wat wij vroeger 'onze nutsbedrijven' noemden. Ik ben zeer benieuwd of Fabienne de Oxxiomedewerker nog iets voor u kan betekenen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker