so
door soest282 Jan 29, 2008 om 21:10
Auto & vervoer

Piepende ruitenwisser renault megane scenic

Hallo forumleden, Wie weet raad? Ik heb een renault megane scenic uit 1998 waarvan het ruitenwissermechanisme piept. Om het mechanisme te kunnen bereiken, dien ik eerst de ruitenwisserarmen te demonteren. De moer loskrijgen is geen probleem, maar de arm van de as verwijderen is wel een uitdaging. Ik wil de boel niet forceren, is er iemand die weet hoe je deze dient te demonteren?

2896 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Soest 282

je pakt de wisser arm vast en zult forse bewegingen moeten maken  onder lichte belastingen naar links en rechts

je zult hier verder aan de as geen schade te weeg brengen,maar let er wel op dat de arm niet tegen de ruit kletterd  je loopt dan de kans dat er beschadiging aan de ruit ontstaat door deze actie

piepende as kan uiteraard komen door smeermiddel gebrek maar ook in de meeste gevallen  door overmatige speling

dit is dan weer afhankelijk van gebruik km stand

meer hier over kan Grindweg je wel vertellen want dat is tenslotte de Renault specialist

Succes met je actie

laat je nog horen hoe het e.e.a verlopen is

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soest

Wat u als eerste beter kan proberen is , met een spuitbus met spul waar roest mee oplost en waar tevens smeermiddel inzit.En hiermee alles waar je bij kan inspuiten. Mocht dit niet helpen en moet u gaan demonteren de moer er niet helemaal afhalen , en met een de steel van een hamer deze tegenhouden , en met een grote schroevendraaier de arm los wrikken. Of kijk even bij > Probleemcar<

Succes en Groet Wil. R

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sleutelaar

Sorry maar zo hard kan ik niet typen , anders begint het bij mij ook te piepen. Verder een heel goede tip voor onze franse autospecialist in te schakelen.

Groet Wil. R

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor je reactie, het leek mij ook gewoon een getande as zodat je in geval van .. de arm een cm kan verstellen.De boel zit alleen muurvast. Ik zal w4o (zo heet dat geloof ik) gebruiken. Nog tips waarmee je versleten spul kunt smeren, of werkt dat niet zo..

ik hou jullie op de hoogte....( ik ben wel een droogweer sleutelaar tenzij ik lekker binnen kan zitten)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet ook wel met droogweer als het regent heb je de ruitenwissers ook al piepen deze nodig. (Sorry een beetje melig.)

Groet Wil. R.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Wil.R dat bedoelde ik natuurlijk ook. het moet wel mooi weer zijn want met regen heb je idd ruitenwissers nodig....Klint veel beter toch;-)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2008 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nyhyji 80

Sinds korte tijd ben ik er achtergekomen dat Colega Expert

Grindweg Renault technicus is.

De wisser arm verwijderen doet ieder op zijn manier maar gaat er inderdaad door de spie banen lastig af en een smeermiddel met grafiet kan het piepen oplossen eerst moet hier een stofkapje verwijderd worden

de verdere werkwijze laat ik aan Grindweg over groet de sleutelaar

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

De as die de wisserarm loopt , is taps uitgevoerd, moer los draaien w,arm wat heen en weer bewegen, en klaar is kees. Stofkapje verwijderen en smeren met een goed soort smeerolie. Ik zou geen grafiet gebruiken want dat trekt stof en smeer aan en dat koekt dan aan waardoor je nog meer problemen krijgt.

Veel succes

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar een renault kwaaltje. Ook wij hebben een renault megane uit 1995. Ook bij ons piepen de ruitenwissers. Beetje hinderlijke af en toe.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Toyoman, Ik heb de bouten ingespoten met w40 en vervolgens lopen wrikken met een waterpomptang maar ik krijg er geen beweging in. Weet je zeker dat je bij een renault niet nog iets anders nodig hebt?

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Soest

ik las zojuist dat je de wissers nog niet van de asjes  af hebt

voor de veiligheid om ruit en motor kap niet te beschadigen draai de moer er anderhalve  slag terug er op , want als de arm loskomt en dat kan onverwacht gebeuren als je maar meer kracht zet

haal de arm ongeveer 5 cm van de ruit en wrik fors naar links en rechts  ,dat moet je lukken het is mij zeker 100 keer gelukt bij allerhande autos

ik heb nog nooit een hamer hoeven te gebruiken

heb trouwens nog een vraag ? piepen de wissers ook als je de armen omhoog zet van de ruit af

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wxndy

geen Renault kwaaltje

soms piepen de bladen  bij motregen  beginnen dan te scroebelen dit komt dan omdat  de wisser geen juiste stand heeft tegen de ruit

dit is ook te verhelpen

laat maar horen

ik denk dat 1 op 10 autos hier wel eens problemen mee heeft

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat piept er nu?
Als wissers omhoog zijn bladen uitgesloten ..
Als alleen op raam piept zijn bladen te hard dus vaker gebruiken of licht met waterproof opschuren, een  beetje voldoende..

Maar als het met wissers omhoog doorpiepte moet je met Pully trekker of  breekijzer het omhoog duwen, wel plaatje hardboard tussen auto en breekijzer...

met  het bouwjaar is beide mogelijk maar wat er piept?
Graag uitsluiten om foute antwoorden te voorkomen..

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het om een piepend mechaniek, of om een piepende wisser op de ruit ? Bij het merk wat ik vertegenwoordigd heb,is het asje van het mechaniek taps dus moertje los en een beetje heen en weer wrikken, ik zou er niet met een "breekyzertje" o.i.d tussen gaan want voor je het weet is de as krom. Als het aan het rubbertje ligt zou ik  het niet met schuurpapier schoon maken, maar liever met een niet bijtend middel , zoals spiritus.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sleutelaar, Ik zal het morgen gaan proberen. Ik heb net even naar ruitenwissers geluisterd. als de bladen over de ruit schuiven piept  deze iets meer dan wanneer deze los staat. Ik heb nu wel ontdekt dat het geluid van r ruitenswisserarm afkomstig is. met een beetje geluk kan ik deze ook smeren zonder alles te demonteren. Ik hou jullie op de hoogte..

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo 4711, in mijn geval is het het wissermechanisme, niet de rubbers. Ik gebruik zelf tegenwoordig altijd boschwisserbladen (twin heten deze meen ik) dit is een samenstelling van rubber en siliconen. Gegarandeerd geen piep of "dansende" wisserbladen. Ik wil niets anders meer. Glijden trouwens geruisloos over de ruiten in vergelijk met standaardbalden, deze hoor je ook vaak omklappen aan het eind van een wisgang.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt een probleem met het verwijderen van U ruitenwisser arm.

Het is heel eenvoudig.Doe het afdek kapje omhoog moer iets los draaien spuit hier WD40 tussen laat het spul ff in weken en trek de arm er af.Maar voor U deze verwijderd merk deze is handiger als U hem er weer op zet.De arm zit inderdaad op een conich asje maar met een beetje kracht moet het lukken en anders even een pullie trekker er op.WD 40 is namelijk afkomstig uit de ruimtevaard waar men na 40 x toe eindelijk iets hadden dat en losmaakte en smeerde vandaar de naam WD 40.Wat betrefd U wisserbladen van Bosch zijn goed maar wel duur.Gebruik liefer Flas bladen want deze zijn stukken beter piepen nooit en ook stukken goedkoper.Ze zijn al verkrijgbaar voor 9,50 euro p/st en vriesen ook niet aan de ruit vast.Bij het terug zetten van je ruitenwisser arm gebruik hiervoor een betje grafiet vet .Spuit ook de asjes goed in met WD 40 en het piepen is over.Fluitje van een eurocent.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 04:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

terug piepen en dan kijken wie het langste volhoud.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 05:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat na 10 jaar de as vermoedelijk iets is gaan oxideren zit deze daarom extra vast.

Omdat met veel kracht de as kan beschadigen, die lastiger vervangbaar is als armpje, Pully trekker gebruiken.

Elke garage heeft dit en dan gaat het schadevrij en kun je later het tenminste terug zetten.  Vermoedelijk is een van de schanierpunten eronder, dus onder het metaal de boosdoener dus zul je op de sloop een ander wisgedeelte moeten halen, dus veel werk zodra het blik weg is.

Meestal is het niet echt lekker berijkbaar als alles er uit moet, dus wanneer wil je een nieuwe auto kopen?  Met droog weer inruilen en alles werkte en ze zien maar?

Zijn ze alle 2 zo vast? Probeer die andere ook want 2 vaste kom je nog moeilijker bij het mechanische gedeelte eronder... dus ook de andere moet er vermoedelijk af en als die ook zo slecht gaat laat ik ze liever piepen en zitten...

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ajtr, Dank voor je reactie. Enig idee waar ik dit merk ruitenwissers kan kopen?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal, Ik heb vandaag een pullytrekker aangeschaft en getracht de arm los te krijgen.Helaas zonder resultaat...Ik heb de "beschermkappen" los gekregen en onder spanning gezet. Hierdoor kreeg ik ruimte om alle bewegende delen in te sprayen. Het geluid is weg. NU maar hopen dat het ook weg blijft. Langs deze weg wil iedereen graag bedanken voor het meedenken en bieden van oplossingen, Groet Soest

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik zou de arm omhoog van het raam klapppen zodat de arm niet meer onder spanning op de as zit evt de as inspuiten met wd40 en dan rustig heen en weer wrikken dan moet hij wel loskomen.

sucses

ve
door verwijderd - Mar 9, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ajtr: bedoel je misschien FLAT BLADE ruitenwissers? Heb gezocht naar flas wissers maar kan niets vinden.