ah
door ahlam Nov 23, 2013 om 16:16
Auto & vervoer

Prioriteit in trein

In de trein is er een bord waarop staat dat zwangere vrouwen prioriteit plekken hebben. Deze plekken zijn echter nergens te vinden. Iemand deze ooit gezien?

Zelf ben ik nu 5 maanden zwanger en is het niet zozeer zwaar te staan, maar ben eerder door geduw flauwgevallen in de trein. Ik ben nu al een paar weken op zoek naar de plek met conducteur weleens, maar nooit gevonden. NS geeft geen antwoord op mijn vraag.

7149 34 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2013 om 16:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij is het zo dat alle plekken prioriteit plekken zijn, mensen zouden op moeten staan voor zwangere vrouwen, oude en invalide medemensen. Helaas is de praktijk tegenwoordig anders.

ah
door ahlam - Nov 23, 2013 om 16:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is dat niet zo behalve de keer dat ik flauwviel, maar om dat dan iedere ochtend te doen ;) Ik ben zelf een keer opgestaan voor een bejaarde man, omdat niemand anders dat deed. Het is niet dat ik vind dat NS die plekken moet creëeren, maar de NS pretendeert dat die plekken bestaan. Zie plaatje: https://twitter.com/ahlamm/status/404262697744998400

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2013 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog eens even gekeken naar de huisregels (KLIK), en zie inderdaad een plaatje met daarbij de tekst:
[quote]Voorrang/Priority
Ziet u een aanduiding met deze tekst? Dan hebben bepaalde reizigers voorrang.
This sign indicates that priority should be given to designated passengers.

Kan me niet herinneren het bijbehorende plaatje ooit in een trein gezien te hebben.

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2013 om 16:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Plaatje is niet zichtbaar omdat je tweets zijn afgeschermd ;-), maar ik geloof je. Zou prettig zijn als mensen uit zichzelf opstaan, maar helaas kan je daar inderdaad niet meer op rekenen.

ah
door ahlam - Nov 23, 2013 om 16:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dacht ik net te laat aan. Staan open! :) inclusief 3x de foto naar de NS. ;)

zoekster
door zoekster - Nov 23, 2013 om 17:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nog steeds niets.

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2013 om 17:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ahlam schreef op zaterdag 23 nov 2013, 16:49]Ja, dacht ik net te laat aan. Staan open! :) inclusief 3x de foto naar de NS. ;)

Als je op de eerder gegeven link klikt staat er :

Sorry, je bent niet bevoegd om deze status te zien.

Even afgezien van die foto/plaatje .... het is natuurlijk van de gekke dat er zoiets zou moeten zijn. Jongeren dienen toch op te staan en de zitplaats beschikbaar te stellen. Toch is per wagon een plaats die vrij gemaakt moet worden voor ouderen, zwangeren, invaliden nog niet zo gek! Maar ja, of het dan wel werkt???
In het buitenland heb ik deze plaatsen wel vaker gezien, in Nederland niet.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar aan veel vrouwen die vijf maanden in verwachting zijn is helemaal niets te zien. Dus ook al zou er een sticker bij zo'n plek zitten, weet iemand toch niet dat hij of zij op moet staan? En als daar dan een bejaarde zit, wie gaat er dan voor?

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2013 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja hoor, daar gaan we weer.
Maak er maar weer een discussie van ipv gewoon minstens antwoord te geven op de gestelde vraag: Iemand deze ooit gezien?

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick

Tot uw dienst. In Nederland nog nooit gezien, maar in Frankrijk wel voor invaliden.

Maar aan een invalide zie je iets. Aan een zwangere vrouw hoef je niets te zien. Zwaaien met een verklaring van de verloskundige dan maar?

ah
door ahlam - Nov 23, 2013 om 19:00
7 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry voor degene die het plaatje niet zien :(
Bij mij zie je wel dat ik zwanger ben. Ik heb een buik van hier tot jericho ;)
In de Amsterdamse metro zijn er 3 plekken per wagon met exact hetzelfde icoon als dat de NS gebruikt. Alleen heb ik nooit de metro nodig.

Ik vraag t mij inderdaad af, nu sta ik nog een paar haltes tot er iemand uitstapt. Maar soms ga ik 1e klas zitten. Als ik daar een bekeuring voor krijg, dan maak ik er wel een echte klacht van. En t echte gevaar zit m eigenlijk in het instappen, wanneer men echt rent en duwt om een plekje te kunnen bemachtigen. Als er zo'n plek is, dan kan ik rustig op afstand wachten tot die drukte voorbij is.

Maar goed, mocht iemand m wel een keer hebben gezien dan hoor ik t graag! Het is natuurlijk wel belachelijk dat er zoiets staat in elke trein, maar dat die plekken niet bestaan? (Als dat zo is)

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2013 om 19:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je 1e klas gaat zitten kan je boete verwachten, en klagen heeft dan weinig zin. Als ik jou was zou ik het gewoon vragen, er zal dan toch wel iemand op staan?

ah
door ahlam - Nov 23, 2013 om 19:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat weet ik hoor. Maar ik denk dan zo'n conducteur snapt dat wel. Misschien ook niet, hoor. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Zie jij dat al voor je? Vragen of ik mag zitten? Dat
Gezucht en gesteun. En dan heb je ook kans dat iemand nee zegt! De horror! ;)

li
door linseyk - Nov 23, 2013 om 21:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Iedee stoel is een prioriteitsplek in dergelijke gevallen. Ik heb een tijdje geleden mijn rug gebroken en dat zie je ook niet aan de buitenkant. Ook ik vroeg in een bomvolle trein om een zitplaats maar niemand stond op.. Nee ouders lieten kleine kinderen gewoon zitten ipv ze even op schoot te nemen en doen alsof ze je niet horen. Helaas maar waar in deze maatschappij. Vaak als je t vooraf aangeeft bij een conducteur wordt je er wel mee geholpen. Ik mocht toen zelfs zonder toeslag te betalen in de eerste klas plaatsnemen.

di
door diemenees - Nov 24, 2013 om 13:44
196 Antwoorden / 15 Vragen

1.het hangt van het type trein af waar die stickers (horen te) zitten, bvb in dubbeldekkers anders als in wagons met locomotief. In principe vrij dicht bij de deuren/uitgangen, en het is niet specifiek voor zwangeren, maar voor invaliden. Herinnert U zich die discussie nog over hoe die stickers voor de als stilte bedoelde coupe worden nageleefd?
2.in Belgie mogen zwangere vrouwen inderdaad zonder bijbetalen in 1e kl. plaatsnemen vanaf bepaalde fase in zwangerschap, ze moeten wel een gewoon ticket 2e kl. hebben, en een medische verklaring (in BE is dat laatste heel gewoon-die moet je bvb bij je baas inleveren voor een ziektedag doorbetaald te krijgen). En daar vallen NLers weer over-privacy en dat soort dingen.
In ander landen, zoals waar ik nu ben, staan bvb ouderen juist op voor kinderen-veel van dat soort zaken is erg cultureel bepaald en dus voor de doorsnee NLer uitermate moeilijk te accepteren dat het wel eens anders kan uitpakken.
(vermoedelijk is dus vooralsnog de beste opl. voor U een kussen onder de jurk??)

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2013 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diemenees

De Ts schrijft: ik heb een buik van hier tot Jericho. Dus een kussen lijkt me overbodig.

En dan nog, ouderen die opstaan voor kinderen?

ik
door ikke en ikke - Nov 25, 2013 om 11:56
13 Antwoorden / 1 Vragen

Heleboel geschreeuw om een sticker .Gewoon de jeugd opvoeden .Dat ze moeten gaan staan voor ieder ouder persoon in tram bus en metro en trein. Ik kreeg een draai om de oren van mijn ouders als ik niet opstond. Zo heb ik ook mijn kinderen opgevoed. Nu krijg ik van de kinderen een grote bek van dat ze zo moe van school zijn en ik toch de gehele dag heb niets gedaan. Dus terug naar de opvoeding .
Iedereen weer laten wennen aan controle,s naleven van eenvoudige menswaardige regeltjes.

ah
door ahlam - Nov 25, 2013 om 12:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

@diemenees Er is een specifieke afbeelding opgenomen op dit bord waarop een vrouw staat met een zwangere buik. Naast de afbeelding van een rolstoel. Het gaat dus absoluut alleen over zwangere vrouwen in mijn vraag.

@ikke en ikke.. ik weet niet waaruit jij geschreeuw interpreteert. Maar goed, ook alle kinderen opvoeden is een goede oplossing. Echter nu even niet waar ik om vraag.

Even mijn vraag anders weer helder. De NS pretendeert dat er een prioriteitsplek is voor zwangere vrouwen. Heeft iemand deze plek ooit gezien?
Zie foto plaatje: http://postimg.org/image/iur3vhndt/

le
door leenpres - Nov 25, 2013 om 12:53
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

De fout lig niet bij de mensen die zitten maar bij de ns die zet te wijnig treinen in
Je mag niet staan in trein of bus je betaald ook altijd voor zit plaats
Kijk je verzekering er maar op na

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2013 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@leenpres

Welke verzekering?

cv
door cvancreij - Nov 25, 2013 om 14:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ahlam schreef op zaterdag 23 nov 2013, 16:16]In de trein is er een bord waarop staat dat zwangere vrouwen prioriteit plekken hebben. Deze plekken zijn echter nergens te vinden. Iemand deze ooit gezien?

Zelf ben ik nu 5 maanden zwanger en is het niet zozeer zwaar te staan, maar ben eerder door geduw flauwgevallen in de trein. Ik ben nu al een paar weken op zoek naar de plek met conducteur weleens, maar nooit gevonden. NS geeft geen antwoord op mijn vraag.

cv
door cvancreij - Nov 25, 2013 om 14:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ahlam schreef op zaterdag 23 nov 2013, 16:16]In de trein is er een bord waarop staat dat zwangere vrouwen prioriteit plekken hebben. Deze plekken zijn echter nergens te vinden. Iemand deze ooit gezien?

Zelf ben ik nu 5 maanden zwanger en is het niet zozeer zwaar te staan, maar ben eerder door geduw flauwgevallen in de trein. Ik ben nu al een paar weken op zoek naar de plek met conducteur weleens, m
aar nooit gevonden. NS geeft geen antwoord op mijn vraag.

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2013 om 15:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=cvancreij schreef op maandag 25 nov 2013, 14:50][quote=ahlam schreef op zaterdag 23 nov 2013, 16:16]In de trein is er een bord waarop staat dat zwangere vrouwen prioriteit plekken hebben. Deze plekken zijn echter nergens te vinden. Iemand deze ooit gezien?

Zelf ben ik nu 5 maanden zwanger en is het niet zozeer zwaar te staan, maar ben eerder door geduw flauwgevallen in de trein. Ik ben nu al een paar weken op zoek naar de plek met conducteur weleens, m
aar nooit gevonden. NS geeft geen antwoord op mijn vraag.
Probeer het eens zonder op die quote knop te drukken. Klik op 'Vraag beantwoorden'.

vl
door vlinder30 - Nov 25, 2013 om 15:54
52 Antwoorden / 3 Vragen

a/d conducteur vragen voor 1e klas zou kunnen, maar als je dan zo'n hork treft als tijger1@ dan is het antwoord neen.
Zelf een paar jaar geleden zwanger + ook een zwangere vriendin gaan treinen, 2x overstap, echt niemand die voor je gaat staan hoor, en 't was duidelijk dat we beiden zwanger waren hoor! En als je dan wat opmerkingen plaatst, zitten ze je achterlijk aan te kijken.
Nee, vrees dat je het van het fatsoen moet hebben en dat zijn er echt maar heel weinig, wij hebben ze zowel heen als terug niet getroffen en hebben een groot deel van de reis moeten staan (2uur heen en 2uur terug) wat ons beiden erg zwaar viel, we waren echt total loss.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2013 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vlinder30

Hoezo ben ik een hork?

Zeeg
door Zeeg - Nov 25, 2013 om 17:21
39 Antwoorden / 0 Vragen

Ben dit bij NS nog nooit tegengekomen (hoewel ik 13 jaar vrijwel dagelijks met de trein gereisd ben). In de treinen van Arriva zijn zulke plaatsen er wel (compleet met afbeelding van o.a. een vrouw met een dikke buik).

Cookies
door Cookies - Nov 25, 2013 om 17:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vlinder30 schreef op maandag 25 nov 2013, 15:54]a/d conducteur vragen voor 1e klas zou kunnen

Kaartje kopen voor 1e klas kan natuurlijk ook.

En vlinder30: ben jij altijd als kind, puber, jonge vrouw, altijd netjes opgestaan voor ouderen en invaliden?

ma
door manwijf - Nov 28, 2013 om 10:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83
Inderdaad!

Denk altijd als ik de verhuftering zie van tegenwoordig, er komt altijd een moment dat ze er zelf mee te maken gaan krijgen. Ik ken TS niet, maar grote kans, dat ze er zelf ook nog nooit aan gedacht heeft. Wat een pretenties! Invaliden of ouderen heb ik hier nog nooit horen klagen. En niet dat daar geen reden voor is trouwens.

Opstaan in de bus of tram ? Ik zie het leeftijdsgenoten nooit meer iemand doen. Liever nog houden ze 2 plekken bezet, door hun poten op de stoel of bank er tegenover te leggen.
Hoop ook dat die plekken er nooit komen. Zie die brutalen er al op zitten.
TS moet er vast maar aan wennen, dat dit de nieuwe werkelijkheid is. Ikke, ikke en de rest kan stikke.

ah
door ahlam - Dec 2, 2013 om 15:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

@manwijf, eerst beginnen met "ik ken TS niet" en dan vervolgens wel weten hoe het er bij mij aan toe ging, of ik wel of niet opstond voor ouderen en wat ik allemaal volgens jou allemaal verwacht. Misschien moet je de topic even lezen, voordat je reageert met antwoorden waar niemand om heeft gevraagd.

Wat ik verwacht is niet dat men voor mij opstaat. Ik red mij wel, dank u.
Ik vraag mij af of iemand ooit dit logo heeft gezien in de trein: http://postimg.org/image/iur3vhndt/

Omdat ik namelijk wel verwacht van de NS, dat als zij aangeven dat dit te vinden is in de trein, het er dan wel moet zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als dan zo'n plekje echt aangegeven zou zijn en er zit iemand die invalide is, maar waar aan de buitenkant niets van te zien is, wat dan? Moet die opstaan voor een zwangere?

ma
door manwijf - Dec 3, 2013 om 10:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

@ahlam
Jongelui zijn er ijzersterk in om anderen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Als je nu NIET zwanger was geweest en je was er achter aan gegaan, alla, maar alles is er weer op gericht wat uw rechten zijn en de verantwoordelijkheid van een ander. U had de NS kunnen benaderen met dit wereldprobleem, maar om steun te zoeken bij een consumentenorganisatie... pff...

Ik wordt er zo moe van. Concentreer u vooral op uw eigen verantwoordelijkheid. Heeft u vermoedelijk uw handen vol aan. En vergeet vooral niet uw kindje straks wel te leren op te staan voor ouderen, wel of niet met een gebrek. En zwangeren natuurlijk...

ah
door ahlam - Dec 3, 2013 om 10:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

@Manwijf, misschien moet je eerst even lezen. Dat zou echt een heel stuk van jouw gezeik en oordeel verminderen. Volgens mij vraag ik niet om steun, ik vraag of iemand de plek heeft gezien. Eerst lezen:

=ahlam schreef op zaterdag 23 nov 2013, 16:16: NS geeft geen antwoord op mijn vraag.

Verder ken je mij niet, dus ik weet dat jouw vermoeidheid niks met mij te maken heeft, ik stel voor dat je het daarom eerst even bij jezelf zoekt ipv je frustraties op andere mensen te projecteren. En dan denk ik dat jouw eigen wijze raad helemaal niet zo slecht is, om je op je eigen verantwoordelijkheid te concentreren.

Redacteur
door Redacteur - Dec 3, 2013 om 11:06
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Beste mensen, alleen ontopic reageren aub. Dat wil zeggen, antwoord geven op de vraag gesteld door de TS.

xi
door xilefsim - Dec 3, 2013 om 11:14
111 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar zoals een andere kijker al zegt is het probleem gewoon dat de treinen overvol zitten. Mensen die uit het ziekenhuis komen moeten ook staan. Er zijn dus ook nog andere groepen die last hebben van het feit dat er te weinig zitplaatsen zijn.