go
door golfje4 Oct 7, 2009 om 04:23
Auto & vervoer

Probleem met de 1e versnelling

wie o wie kan mij tips of raad geven wat ik kan doen ??
ik heb een golf 4 tdi van 1999 .
sins een paar dagen krijg ik hem moeilijk in zijn 1e versnelling gezet als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht kom aan gereden .
terwijl alle andere versnelling soepel gaan .
is dit een kwestie van karter of bak olie verversen ?
of licht het aan de bak zelf ?  hij heeft inmiddels al 250.000 km gelopen.  (( 3 weken geleden is hij zonder problemen door de apk gekomen , ik weet dat het er weinig mee te maken heeft , maar gewoon eff ter info ))    alvast bedankt !!

29981 4 Rapporteer

pino123
door pino123 - Oct 7, 2009 om 08:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is moeilijk om aan de buitenkant te bekijken wat er aan de hand is. Bij de APK, wordt niet de versnellingsbak aan de binnenkant gekeurd. Het lijkt mij zeer verstandig om direct langs de garage te gaan, om verdere schade te voorkomen, misschien kunnen ze het nu nog repareren i.p.v. vervangen. Mocht de versnellingsbak vervangen moeten worden, zou ik adviseren om niet een geheel nieuwe er onder te laten zetten, maar een goede tweedehands ergens op de kop te tikken.

Succes ermee!

sleutelaar
door sleutelaar - Oct 7, 2009 om 09:19
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Golfje 4

als de motor uitstaat kun je dan zonder probleem naar de 1 ste vern.?

als je aangereden komt bij een stoplicht en je wacht even met ingetrapte koppeling met bedrijfswarme motor op stationair toerental moet je zonder problemen kunnen schakelen zoniet, dan komt de drukgroep niet geheel vrij ,als de auto nog in beweging is en je kunt dan heel moeilijk schakelen zal het heel waarschijnlijk aan de chingromesch ring liggen in de bak die remt dan niet voldoende af om de tanden in de bak tegenover elkaar te krijgen

er moet uiteraard wel voldoende olie in de vern. bak zitten leeftijd is in dit geval niet zo belangrijk

als de drukgroep het probleem veroorzaakt moet er een nieuwe in

let op staat de afstelling van de koppelings pedaal wel goed is hier sinds kort iets aan veranderd

laat maar eens horen

groet van de sleutelaar

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 8, 2009 om 02:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag golfje,

Wanneer je de stilstaande auto met motor uit normaal in 1 kunt schakelen dan zou het de synchromesh kunnen zijn. Bij meerdere auto's kan het soms dat bij stilstand en draaiende motor de versnelling niet of moeilijk in één of achteruit gekregen kan worden. Door in de vrijloop de koppeling even op te laten komen en dan weer in te trappen lukt het dan wel.

Gezien de kilometerstand en het type auto zal door het vele schakelen de synchromesh ring versleten of stuk zijn.

In auto's van vóór de 60-er jaren zaten die er nog helemaal niet in. Je
zou nu dus zo kunnen schakelen zoals ze dat in die tijd deden. Dat werd
toen dubbelclutchen (Engels) genoemd, ook hier in Nederland.

Dat gaat zo bij terugschakelen: je zet de in twee rijdende auto met
ingetrapte koppeling in de vrijloop, geeft een beetje gas en schakel
dan terug naar één.

Dit tussenbeide gas geven wordt tussengas genoemd. Het is even wennen voor dit tot routine wordt.
Zo kun je nog lang met de auto rijden zonder reparatie.

Als je het erg lastig vind kun je natuurlijk ook de versnellingsbak laten repareren. Dat is NIET GOEDKOOP i.v.m. veel garage uren. Materiaal is haast niets.

Hardware ERror MAN.

go
door golfje4 - Oct 8, 2009 om 02:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

hey !!

bedankt voor de reacties allemaal !!
zo te lezen kunnen het dus verschillende dingen zijn.
ik ga ook zeker op zeer korte termijn er mee naar de garage.

en nog even voor de duidelijkheid.

(( of de moter loopt of niet , hij gaat ten alletijden moeilijk in zijn 1e versnelling ))

ik vestig mijn hoop op de (( ringen of zo iets ))
want ik wil natuurlijk er zo goed en goedkoop mogelijk er van af komen , maar dat wil iedereen wel die een probleem heeft lijkt mij  :-p ... ik ben van plan om eerst de bak olie te verversen.
ik ben er achter gekomen dat dit hoogstens waarschijnlijk al een heele lange tijd niet gebeurd is .  wellicht dat dit eenigsins wat helpt.
(( ik zou zeggen hou dit in de gaten, dat laat ik zeker nog wat van me horen hoe het is verlopen en wat het probleem was ))

greezzzzzz.....